نگاهی به نسخه بتای محدود بازی Call of Duty: Black Ops 4

نگاهی به نسخه بتای محدود بازی Call of Duty: Black Ops 4

یکشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

نسخه بتای محدود بازی Call of Duty: Black Ops 4 چند روزی است که در دسترس قرار گرفته و در این مطلب، نگاهی به آن خواهیم داشت. 

نمی‌توان از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص تاریخ صحبت کرد و اشاره‌ای به سری Call of Duty نداشت؛ مجموعه‌ای که اولین نسخه آن در دوران پادشاهی مجموعه Medal of Honor منتشر شد و توانست با تلفیق عالی یک داستان احساسی و غنی با گیم‌پلی روان، خیلی زود خودش را به عنوان یک بازی شوتر با‌کیفیت معرفی کند و در ادامه هم نسخه دوم آن توانست به یکی از بهترین بازی‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم تبدیل شود که هنوز هم تجربه ارزشمندی در بین این نوع بازی‌ها به شمار می‌رود. مجموعه کالاف دیوتی اما مثل هر سری بازی بزرگی، دوران پر فراز و نشیبی داشته است؛ برخی نسخه‌ها مثل Modern Warfare انقلابی در مجموعه بودند و برخی نسخه‌ها هم نتوانستند آنطور که باید و شاید، چه طرفداران این مجموعه و چه کلا طرفداران بازی‌های شوتر را راضی نگه دارند. 

اما پس از تمام این سال‌ها، سری کالاف دیوتی در جدید‌ترین نسخه خود به Call of Duty: Black Ops 4 رسیده است؛ بازی‌ای که آن را می‌توان اثری انقلابی دانست؛ البته انقلابی از این نظر که برای اولین بار در این مجموعه، شاهد نسخه‌ای خواهیم بود که فاقد بخش داستانی به سبک همیشگی است و به جای آن، تمرکز بازی بیش‌تر روی بخش چندنفره و حالت بتل رویال مانند Blackout است. چند روز پیش نسخه بتای بخش چندنفره بازی منتشر شد و ما هم در زومجی نگاهی به آن داشتیم. ابتدا شما را دعوت می‌کنیم تا ویدیو آماده‌شده برای این منظور را تماشا کنید:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

قبل از هر چیزی، باید به این سوال پاسخ بدهیم که ما از بخش چندنفره یک نسخه از کالاف دیوتی چه انتظاراتی داریم؟ اگر انتظارات شما از این بازی یک بخش چندنفره با نقشه‌های عظیم و تعداد زیاد بازیکن، یعنی چیزی مثل سری Battlefield، است، باید بگویم که بهتر است از همین الان قید تجربه Call of Duty: Black Ops 4 را بزنید؛ چرا که این بازی، قرار نیست برای رسیدن به موفقیت، سراغ الهام گرفتن از آثاری مثل بتلفیلد برود و خب اگر طرفدار این مجموعه باشید، با من هم‌عقیده هستید که اصلا نیازی هم به این کار ندارد؛ چرا که سری کالاف دیوتی، خودش آنقدر بزرگ و محبوب است که اگر بتواند همان عناصر دوست‌داشتنی همیشگی‌اش را به بهترین شکل عملی کند، قطعا تجربه موفقی خواهد بود و لازم نیست که عناصر جدیدی را از بازی‌های دیگر قرض بگیرد. 

در نسخه بتا شاهد چهار حالت بازی هستیم که همگی ارزش تجربه کردن را دارند

پس از آنکه چند دقیقه‌ای یکی از حالت‌های موجود در بتای محدود بازی را تجربه کردید، خیلی زود متوجه خواهید شد که Call of Duty: Black Ops 4 شباهت زیادی به نسخه قبلی همین زیر مجموعه یعنی Black Ops 3 دارد. البته این به هیچ وجه خبر بدی نیست؛ به این دلیل که Call of Duty: Black Ops 3 هنوز هم به عنوان یکی از نسخه‌های سری شناخته می‌شود که بخش چندنفره عالی داشت و اصلا تنها دلیلی که باعث شد تا این بازی مورد استقبال قرار بگیرد، همین بخش چندنفره آن بود که باعث می‌شد بتوانیم ضعف‌های قسمت داستانی‌اش را نادیده بگیریم. استودیو تری‌آرک با دانستن این موضوع، سعی کرده تا ویژگی‌هایی را که Call of Duty: Black Ops 3 را به تجربه چندنفره جذابی تبدیل کرده بودند، به Call of Duty: Black Ops 4 منتقل کند. به همین دلیل هم با بازی‌ای طرف هستیم که گیم‌پلی بسیار سریع و هیجان‌انگیزی ارائه می‌دهد و در آن، داشتن سرعت‌عمل و دقت بالای تیراندازی، حرف اول را می‌زند؛ چرا که در تقابل با دشمن، شاید چیزی در حد یکی دو ثانیه وقت خواهید داشت تا وی را بکشید یا اینکه کشته شوید و همین مساله هم Black Ops 4 را به یک تجربه بسیار سریع تبدیل کرده است. 

 

در نسخه بتای محدود بازی، شاهد چهار حالت مختلف هستیم؛ حالت‌هایی که پیش از پرداختن مفصل به آن‌ها، باید اشاره کنیم که تقریبا در تمامی‌شان، کار تیمی حرف اول را می‌زند. استودیو تری‌آرک اعلام کرده بود که در بخش چندنفره Black Ops 4 تجربه‌ای مبتنی بر همکاری تیمی ارائه خواهد کرد و این موضوع را به‌وضوح می‌توان در بازی مشاهده کرد. به عنوان مثال یکی از حالت‌های بازی، Search and Destroy است که شباهت زیادی به بازی Counter Strike دارد. در این حالت هر بار بمبی در اختیار یکی از تیم‌ها قرار می‌گیرد که باید آن را در یکی از دو محل مشخص‌شده فعال کند و تیم دیگر هم وظیفه خنثی‌سازی این بمب یا از بین بردن تمام اعضای تیم حریف پیش از فعال شدن بمب را دارد. در این حالت در هر کدام از جناح‌ها که باشید، کار تیمی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون فرض کنید که بمب را بردارید و بدون هم‌تیمی‌ها به سمت یکی از نقاط بروید که دشمنان در آن‌ها انتظار شما را می‌کشند؛ پس قطعا احتمال اینکه کشته شوید و بمب را هم از دست بدهید بسیار بالا است. یا در جناح مقابل، اگر به صورت انفرادی به سراغ یکی از نقاط خنثی کردن بمب بروید، از آنجایی که نیرو‌های دشمن معمولا در این قسمت‌ها کمین می‌کنند، به احتمال زیاد کشته خواهید شد و شانس پیروزی تیم‌تان را پایین خواهید آورد. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

این توجه زیاد بازی به همکاری تیمی، در دیگر حالت‌های بازی هم حفظ می‌شود و هر چهار حالت موجود در نسخه بتای محدود، زمانی بیش‌تر لذت‌بخش می‌شوند که تیمی هماهنگ و یک‌دست داشته باشید که اعضایش همکاری خیلی خوبی با یکدیگر دارند. با اینکه این ویژگی جذاب است و تجربه تاکتیکی جالبی را در بازی رقم می‌زند، اما یک ایراد هم دارد؛ اینکه اگر شما تیم یکدستی نداشته باشید و بخواهید با سایر بازیکنان به صورت تصادفی بازی کنید، به دلیل نداشتن هماهنگی با آن‌ها ممکن است نتوانید خیلی لذت زیادی از بازی ببرید و بار‌ها و بارها طعم مرگ را بچشید. اما از این مساله که بگذریم، بد نیست کمی بیش‌تر راجع به حالت‌های موجود در نسخه بتای بازی صحبت کنیم. علاوه بر Search and Destroy، سه حالت دیگر هم در نسخه بتا وجود دارند. یکی از این حالت‌ها Chaos Team Death Match است که همان تجربه Death Match تیمی رایج در بازی‌های شوتر را ارائه می‌دهد. در این حالت دو تیم ۶ نفره در برابر هم قرار می‌گیرند و شما باید سعی کنید در همکاری تیمی با کشتن بازیکنان تیم حریف برنده نهایی نبرد شوید. در بین حالت‌های موجود در نسخه بتای محدود، این حالت با ۱۲ بازیکن از بیش‌ترین تعداد بازیکن ممکن در این نسخه پشتیبانی می‌کند و حالت‌های دیگر نهایتا ۸ یا ۱۰ بازیکن دارند. 

قهرمان‌های بازی هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند و بازی کردن با هریک از آن‌ها حس و حال منحصر‌به‌فردی دارد

حالت بعدی موجود در بازی، Control است. در این حالت دو نقطه روی نقشه وجود دارند و شما به صورت نوبتی یک بار در نقش تیم مهاجم و یک بار در نقش تیم مدافع قرار می‌گیرید. زمانی که تیم مهاجم باشید، باید این دو نقطه را تصرف کنید که البته این کار ساده نیست؛ چرا که تیم مدافع هم با تمام توان از این دو نقطه دفاع خواهد کرد. زمانی هم که در نقش تیم مدافع باشید، وظیفه برعکسی خواهید داشت و نباید اجازه بدهید که تیم مهاجم این دو نقطه را از چنگ شما در بیاورد. در نهایت آخرین حالت موجود در نسخه بتای محدود بازی هم Capture Moshpit است که در آن، همان حالت محبوب تصرف نقاط را شاهد هستیم و چند نقطه بی‌طرف روی نقشه وجود دارند که با تصرف و حفظ کردن آن‌ها، امتیاز دریافت خواهید کرد و در نهایت تیمی که به یک حد نصاب خاص برسد، برنده نبرد خواهد بود. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

با اینکه بین برخی از حالت‌های بازی شباهت‌هایی وجود دارد، اما همین چند حالت محدود موجود در نسخه بتا هم ارزش تجربه کردن را دارند و پس از گذشت مدتی به دلیل چرخش نقشه‌ها و به‌دست آوردن امکانات و تجهیزات جدید تکراری نمی‌شوند و جذابیت‌شان حفظ می‌شود. طبیعتا این مساله در نسخه نهایی با اضافه شدن حالت‌های بیش‌تر حتی بهتر هم خواهد شد. اما یکی دیگر از مواردی که استودیو تری‌آرک مانور زیادی روی آن داد، بازگشت Specialist‌ها به بازی بود. این نیرو‌های متخصص که نقش همان قهرمان‌ها را دارند، در Black Ops 3 هم حضور داشتند و حال با تنوع بیش‌تری در نسخه جدید هم دیده می‌شوند. در Black Ops 4، دیگر خبری از احیای خودکار سلامتی نیست و برای این کار، شما باید با زدن کلید L1 / LB از آیتم احیای سلامتی استفاده کنید. این قابلیت را همه شخصیت‌های بازی دارند، اما بسته به Specialist‌ای که انتخاب می‌کنید، دو قابلیت دیگر هم در اختیار شما قرار می‌گیرد. این قابلیت‌ها در ابتدای بازی در دسترس نیستند و به مرور شارژ می‌شوند. اولین قابلیت با زدن R1 / RB فعال می‌شود و بسته به Specialist‌ای که انتخاب کنید متفاوت است. برای مثال یکی از Specialist‌ها با زدن این کلید یک ماشین کنترلی وارد میدان نبرد می‌کند که می‌تواند با وارد کردن شوک به دشمن، وی را برای چند ثانیه گیج کند. یا یک Specialist قابلیت این را دارد که یک جور نارنجک را با زدن این کلید پرتاب کند. اما آخرین قابلیت هر Specialist که با زدن کلید‌های R1 و L1 به صورت همزمان فعال می‌شود و قابلیت اصلی آن‌ها هم به‌شمار می‌رود، می‌تواند سرنوشت نبرد‌ها را تعیین کند. برای مثال شخصیت رونین با استفاده از قابلیت ویژه‌اش ضربه‌ای محکم به زمین می‌زند که در صورت استفاده درست از آن، می‌توانید همزمان چند نفر از بازیکنان دشمن را از بین ببرید. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

در مجموع Specialist‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که بازی کردن با هریک از آن‌ها، حس و حال خاصی دارد و این ویژگی مثبتی برای بازی است. در کنار Specialist‌ها، کلاس‌ها هم در بازی وجود دارند. هریک از کلاس‌ها، تجهیزات خاصی دارند و از سلاح مخصوص به خود استفاده می‌کنند. انتخاب کلاس و Specialist هیچ ارتباطی به هم ندارد و مثلا شما می‌توانید هر Specialist‌ای که دوست داشتید انتخاب کنید و سپس با انتخاب کلاس، وی را به سلاح‌هایی که دوست دارید مجهز کنید. در بازی یک سری کلاس پیش‌فرض وجود دارند و پس از رسیدن به سطح پنج، امکان شخصی‌سازی کلاس‌ها هم فعال می‌شود و می‌توانید به دلخواه تجهیزات‌تان را شخصی‌سازی کنید. در طول بازی و زمانی که با یک اسلحه مبارزه می‌کنید، با کشتن دشمنان اسلحه شما هم پیشرفت می‌کند و تجهیزات جدیدی برای آن در دسترس قرار می‌گیرند که از قسمت شخصی‌سازی کلاس، می‌توانید این تجهیزات را روی اسلحه‌تان نصب کنید. 

به مرور زمان می‌توانید تجهیزات بهتری برای نصب روی سلاح به‌دست بیاورید

یکی دیگر از مسائل مهم در بازی‌های شوتر آنلاین، طراحی نقشه‌های بازی است. Black Ops 4 حداقل در نسخه بتای محدودش، از این نظر هم شرایط خوبی دارد. البته معیار کلی برای سنجش ظاهر یک نقشه وجود ندارد و این امر موردی تقریبا نسبی است، ولی از یک جهت می‌توان نقشه‌های یک بازی را بررسی کرد و آن هم اینکه آیا طراحی نقشه‌ها به شکلی است که بتواند به هیجان بازی لطمه وارد کند یا خیر. منظورم از این حرف، این است که گاهی در بازی‌های شوتر، با نقشه‌هایی مواجه می‌شویم که بیش از حد پر پیچ و خم طراحی شده‌اند و همین باعث می‌شود تا بازیکن به جای وارد شدن به نبرد و رو‌به‌رو شدن با بازیکنان دشمن، مدام در حال پیدا کردن مسیر برای رسیدن به یک نقطه خاص باشد. اما خب نقشه‌های Black Ops 4 چنین شرایطی ندارند و برای بازی‌ای که هدفش ارائه یک گیم‌پلی سریع و در عین حال تاکتیکی و مبتنی بر کار تیمی است، عملکرد مناسبی دارند و باعث می‌شوند تا در اکثر مواقع وارد درگیری‌ها شوید و دقایق اکشن نفس‌گیر و هیجان‌انگیزی را تجربه کنید. همچنین از نظر بصری هم شاهد تنوع خوبی هستیم و در حالی که مثلا یکی از نقشه‌ها ما را به محیطی سرسبز در کنار دریا می‌برد، در نقشه دیگر وارد یک تاسیسات در نقشه‌ای برفی می‌شویم. 

 

معمولا ایراد گرفتن از نسخه بتای یک بازی خیلی کار درستی نیست؛ چرا که سازندگان هنوز برای بهتر کردن بازی زمان دارند و شاید خیلی از مشکلات فعلی، در نسخه نهایی بازی رفع شوند. با این حال بد نیست اشاره‌ای به یک سری از مسائلی که در نسخه بتا به چشم می‌آیند داشته باشیم؛ مسائلی که دوست داریم در نسخه نهایی بهبود پیدا کنند و شاهد تجربه بهتری باشیم. یکی از مشکلاتی که البته شاید به دلیل مشکلات همیشگی اینترنت ما در ایران باشد، بحث اتصال به سرور‌های بازی است. با اینکه پس از اتصال پینگ نسبتا خوبی در بازی داشتم، اما گاهی ورود به بازی به کار سختی تبدیل می‌شد و بارها شاهد برگشت به منوی اصلی و نمایش ارور عدم اتصال بودم. جدا از این، یک سری مشکلات و باگ‌های گرافیکی هم در بازی وجود دارند. با اینکه Black Ops 4 در مجموع از نظر گرافیکی خیلی هم اثر چشم‌نوازی نیست، ولی باز هم یک سری بافت‌ها بسیار دیر لود می‌شوند یا مثلا گاهی شاهد محو شدن قسمتی از بدن سایر بازیکنان یا حتی اسلحه هستیم. 

Call of Duty: Black Ops 4

اما از همه این‌ها مهم‌تر، نبود خلاقیتی خاص در بخش چندنفره Black Ops 4 است. البته منظورم این نیست که مثلا بازی باید به سمت آثار شوتر دیگر می‌رفت و حس و حال اصلی‌اش را از دست می‌داد. در این مورد در ابتدای متن هم صحبت کردیم، اما منظورم از خلاقیت، این است که در بازی شاهد نوآوری خاصی نیستیم که بتوان گفت Black Ops 4 یک قدم رو به جلو برای بخش چندنفره کالاف دیوتی بوده است. در واقع اگر این نسخه را در کنار Black Ops 3 قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که به جز یک سری جزییات مثل حذف شدن امکان انجام دادن حرکاتی مثل پرش‌های بلند یا راه رفتن روی دیوار یا حذف شدن احیای خودکار سلامتی، باقی موارد شباهت خیلی زیادی به Black Ops 3 دارند. درست است که بازی حتی در شرایط فعلی هم می‌تواند بازیکنان و طرفداران مجموعه را راضی نگه دارد، ولی به شخصه از پیشرفت و نوآوری بیش‌تر در بخش چندنفره بازی استقبال می‌کردم. 

در پایان نظرات خود را در مورد بازی Black Ops 4 و این مقاله با زومجی به اشتراک بگذارید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده