کمپانی کپکام با گرد هم آوردن دو مجموعه از سری بازی‌های Mega Man X ثابت کرد که هنوز هم پس از گذشت دو دهه، سری مگامن ایکس می‌تواند به عنوان یکی از صاحب سبک‌های اکشن پلتفرمر قوی ظاهر شود.

اگر از طرفداران بازی‌های پلتفرمر آن هم از نوع اکشنش باشید امکان ندارد که نام بازی Mega Man به گوشتان نخورده باشد. مگامن، این کاراکتر دوست داشتنی با لباس آبی رنگش که در شرق با نام Rockman شناخته می‌شود، در طی سال‌های عمرش تقریبا روی تمامی پلتفرم‌ها، مهمان دوست‌داران این سبک بوده است و خیلی‌ها برای به اتمام رساندن آن تا پای گریه کردن نیز پیش رفته‌اند.

کمپانی کپکام در سال جاری در اقدامی بسیار جالب، همانند مجموعه ۳۰ سالگی Street Fighter، کالکشن بازی‌های مگامن ایکس یعنی Mega Man X Legacy Collection را که پیش‌تر در دو بسته جداگانه عرضه شده بود در قالب یک مجموعه به دست بازیکنان رساند. البته گفتنی است که Legacy Collection مگامن قدیمی که روی NES منتشر شده بود در این مجموعه وجود ندارد که اگر مجموعه قدیمی نیز در کنار این کالکشن عرضه می‌شد شاهد یک مجموعه بی‌نقص می‌شدیم.

محتوای کلی سری مگامن ایکس به این صورت است که شما در ابتدا، مرحله ورودی بازی را تجربه می‌کنید که به یک باس غول‌پیکر ختم می‌شود. پس از آن شاهد معرفی کاراکتر‌ها و باس‌های بازی خواهید بود که طرفداران با این موضوع آشنا هستند. پیش از آغاز هر مرحله شما باس مورد نظر خود را با توجه به سلاحی که در دست دارد انتخاب می‌کنید و وارد مرحله می‌شوید.

Mega Man X

Mega Man X Legacy Collection 1 شامل ۴ نسخه اول سری مگامن X می‌شود و در آن سو در مجموعه دوم شاهد نسخه‌های مدرن‌تر سری X یعنی نسخه‌های ۵ الی ۸ آن هستیم. در کنار بازی‌های اصلی، کمپانی کپکام ویژگی‌های جالبی در هر یک از مجموعه‌ها گنجانده است که در این مطلب قصد داریم آنها را بررسی کنیم.

مگامن با محتوای خاص خودش توانست در سبک اکشن پلتفرمر انقلابی به پا کند که البته با توجه به دشواری نسخه‌های اولیه همچون برخی از باس‌های دشوار، سازندگان تغییراتی در این رابطه در سری X به‌وجود آوردند. سازندگان برای اینکه بتوانند بازیکنان بیشتری را به این مجموعه دعوت کنند روند بازی را در سری X تا حدودی آسان طراحی کرده‌اند. علاوه بر آن کپکام با تعبیه گزینه Rookie Hunter Mode به کاربران اجازه می‌دهد که صرفا یک روند ساده‌تر را تجربه کنند.

در مجموعه ۳۰ سالگی مگامن هم هنوز نمی‌توانید انتخاب کنید که موسیقی متن کدام نسخه از دیگری بهتر است

Mega Man X، اولین نسخه این مجموعه، در ابتدا در سال ۱۹۹۳ میلادی برای کنسول SNES منتشر شد. بازی مذکور با داشتن طراحی پیکسلی فوق‌العاده و موسیقی متن بی‌نظیر توانست یک محصول بهبود یافته را نسبت به بازی‌های پیشین مگامن به نمایش بگذارد. مواردی که توانستند به سری ایکس موقعیت بهتری ببخشند المان‌هایی همچون تخریب شدن محیط و باس‌های غول پیکر بودند. از طرفی مکانیزم‌های جدید و تاثیر‌گذاری همچون سر خوردن و توانایی بالا رفتن از دیوار به مگامن اضافه شد. افت فریم در محیط‌های شلوغ در نسخه اول دیده می‌شود که تا حدودی می‌تواند به تجربه بازی صدمه وارد کند که البته این موضوع رفته رفته در نسخه‌های بعدی کاهش پیدا می‌کند. موسیقی متن گوش‌نواز آن که در سبک راک ژاپنی با صداهای میدی و ۸ بیتی است گاهی اوقات شما را حیرت زده می‌کند؛ طوری که به جز X7 و X8، در مجموعه ۳۰ سالگی مگامن هم نمی‌توانید انتخاب کنید که موسیقی متن کدام نسخه بهتر است.

Mega Man X

نسخه‌های بعدی یعنی X3 و X2 در واقع همان نسخه اولیه بازی است که با دشمنان و سلاح‌های بیشتر توسعه یافته‌اند. توانایی شارژ کردن اسلحه مگامن و رها کردن آن که به شلیک قدرتی انرژی ختم می‌شود یکی از لذت‌بخش‌ترین حرکاتی است که می‌توان در این بازی تجربه کرد. روند بازی در نسخه‌های یاد شده آسان‌تر نیز می‌شود؛ چرا که برخی از باس‌های این بازی را با همان امتحان اول می‌توانید شکست دهید.

اگر از طرفداران سری مگامن باشید می‌دانید که شکست دادن باس‌ها سلاح جدیدی را برای کاراکتر این بازی به ارمغان می‌آورد و رنگ لباس او را نیز تغییر می‌دهد. هر یک از این سلاح‌ها در واقع برای نابود کردن باس‌های بعدی به کمک شما می‌آید و از همین رو این موضوع باعث می‌شود که ارزش تکرار بازی بالا برود و بازیکنان چند بار این بازی را به اتمام برسانند.

 

بازی Mega Man X4 در واقع با یک موتور گرافیکی جدید ساخته شده بود. کاراکتر Zero که در نسخه‌های پیشین دیده بودیم در این بازی در همان ابتدا در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند او را انتخاب کنند و از مکانیزم‌های جدید آن لذت ببرند. شمشیر و توانایی‌های شلیک مخلتف زیرو تنوع جالبی به بازی بخشیده است. همچنین جزئیات گرافیک و صداگذاری بازی به طور چشمگیری بهبود یافته است؛ طوری که مگامن پس از شلیک با سلاح خود، صدای معروف و همیشگی را فریاد می‌زند.

یکی دیگر از المان‌هایی که در آسان کردن X4 نقش داشته است، این است که بازی پس از افتادن کاراکتر شما از لبه سطوح، به آخرین چکپوینت برنمی‌گردد و مگامن بلافاصله روی نزدیک‌ترین پلتفرم ظاهر می‌شود. باس‌های چالش برانگیز این نسخه طراحی بی‌نظیری دارند و با اینکه بسیار سرسخت نیز هستند، اما مبارزه کردن با آن‌ها لذت خاصی دارد. ما شاهد بیشتر شدن الگو‌ی رفتار‌ی باس‌ها نیز هستیم؛ چرا که برخی از باس‌ها در دو و سه مرحله الگو‌ی حمله خود را تغییر می‌دهند.

Mega Man X

اولین بازی Legacy Collection X2 این مجموعه با Mega Man X5 شروع می‌شود که در آن باز شاهد مکانیزم‌های جدیدی هستیم که روی روند بازی تاثیرگذار هستند. توانایی معلق ماندن و پرواز در هوا به واسطه لباس جدید مگامن از تغییراتی هستند که در کنار قابلیت نشستن کاراکتر اصلی به بازی اضافه شده‌اند. در آن سو سقوط از لبه‌های سطوح برخلاف نسخه X4 شما را به نزدیک‌ترین پلتفرم برنمی‌گرداند و بلافاصله بازی از آخرین چکپوینت شروع می‌شود. تغییر رنگ لباس و اضافه شدن جزئيات بیش از حد در لباس مگامن در بازی Mega Man X6 در همان ابتدا کمی آزاردهنده است؛ چرا که دیگر شاهد رنگ آبی و همیشگی وی نیستیم. ولی در کنار تغییرات یاد شده در ظاهر مگامن، گیم پلی جذاب و ویژگی‌های اصلی این مجموعه در X6 نیز وجود دارند و همچنان شما را جذب خود می‌کنند. صداگذاری صداپیشگان در کنار داستان درگیرکننده و بیشتر شدن کاراکتر‌ها نیز از موارد مثبت X6 به شمار می‌رود.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات مجموعه دوم Legacy Collection X2 مربوط به تغییر سبک و مکانیزم در دو نسخه Mega Man X7 و Mega Man X8 می‌شود. در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی سازندگان با توجه به اینکه تمامی کمپانی‌های رقیب در حال ساخت بازی‌های سه بعدی با موتور‌های گرافیکی جدید بودند تصمیم گرفتند که حالت سه‌بعدی را در بازی‌های خود به کار بگیرند.

Mega Man X

در حالی که گرافیک و سبک بازی به طور کلی در X7 تغییر پیدا کرده است، سازندگان سعی داشته‌اند که موارد جدیدی را به بازی اضافه کنند که البته در این زمینه موفق نشده‌اند. انیمیشن‌های کاراکترهای این بازی از اَکسل گرفته تا زیرو بسیار خشک و بی‌جان طراحی شده است. صدای شلیک اسلحه و صداگذاری دشمنان شما را به حدی آزرده می‌کند که گمان کنم تنها آن دسته از طرفداران سرسخت مگامن که صرفا خواسته‌اند تمامی نسخه‌های این بازی را تجربه کرده باشند، X7 را به پایان رسانده‌اند. در آن سو کاربرانی که تازه پا به این سری گذاشته‌اند بلافاصله دست از تجربه این بازی بر‌می‌دارند.

گیم پلی بازی طوری طراحی شده است که به هیچ وجه شما را به چالش نمی‌کشد؛ به شکلی که شما تنها با نگه داشتن کلید دویدن و شلیک کردن می‌توانید مراحل را بدون اینکه زحمتی بکشید، پشت سر بگذارید. در این میان، مکانیزم جدیدی همچون هدفگیری خودکار که عملکرد نامطلوبی نیز دارد در برخی از معماها شما را با مشکل روبه‌رو می‌کند؛ چرا که کاراکتر شما در حالی که شلیک می‌کند توانایی مانور دادن و عقب رفتن ندارد.

Mega Man X

روند تکراری و موسیقی گوش‌خراش X8 شما را تا جایی پیش می‌برد که دیگر احساس می‌کنید که در حال تجربه مگامن نیستید و دارید بازی دیگری را انجام می‌دهید

پس از عملکرد بسیار ضعیف X7 سازندگان سعی کردند که نسخه بعدی یعنی X8 را تا حدودی به ریشه‌های اصلی بازی برگردانند و در واقع بازی را در سبک ۲.۵ بعدی توسعه دهند. البته باز با این حال ایرادات زیادی گریبانگیر این بازی شده که با تغییر دوربین بازی برطرف نشده است. کاربران در حین بازی می‌توانند کاراکترهای خود را با توجه به موانعی که در سد راه آنها قرار می‌گیرد، تغییر دهند. اکسل، زیرو و مگامن (راکمن ایکس) در جریان بازی به طور جفت و نوبتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. اکسل برخلاف نسخه پیشین دیگر توانایی شلیک و دویدن به طور همزمان را ندارد، اما این قابلیت را دارد که به شکل ۳۶۰ درجه شلیک کند. در اولین باس‌ فایت بازی متوجه می‌شوید که سازندگان برای آن هیچ زحمتی نکشیده‌اند و باس به قدری ضعیف طراحی شده است که شما با زیرو و شمشیرش می‌توانید به راحتی آن را از بین ببرید.

پس از آن، بازی شما را در مراحل مختلف در اتاق کوچکی در مقابل امواجی از دشمنان رها می‌کند که گویا صرفا برای تلف کردن وقت کاربران در نظر گرفته شده است. روند تکراری و موسیقی بسیار ضعیف X8 شما را تا جایی پیش می‌برد که دیگر احساس می‌کنید در حال تجربه مگامن نیستید و دارید بازی دیگری را انجام می‌دهید.

legacy collection 2

کپکام برای این که بتواند مجموعه خود را از اینکه صرفا یک کپی از نسخه اصلی باشد دور نگه دارد، ویژگی‌ها و حالت‌های مختلفی را در این مجموعه جای داده‌ است که ساعت‌ها می‌توانند شما را سرگرم خود کنند. یکی از حالت‌های گسترده و مجزای کالکشن سری مگامن ایکس مربوط به بخش X Challenges می‌شود که به زیبایی طراحی شده است. حالت مذکور شما را در چند مرحله چالشی در مقابل دو باس‌ از سری بازی‌های مگامن قرار می‌دهد. پیش از شروع شدن چالش، بازی باس‌هایی را که قرار است با آنها مبارزه کنید نشان می‌دهد و از همین رو شما می‌توانید سه سلاح با توجه به استراتژی خود انتخاب کنید و به نبرد با دشمنان بروید. باس‌هایی که در حالت‌ چالشی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند به طور دقیق و حساب شده انتخاب شده‌اند تا از این رو بازی بتواند شرایط سختی را به زیبایی برای کاربران فراهم کند. یک باس قوی در کنار یک باس ضعیف‌تر باعث می‌شود که شما هر بار استراتژی‌های مختلفی را پیاده کنید. امتیازات شما در جدول امتیازات جهانی ثبت می‌شود و همین موضوع به تنهایی خود می‌تواند ارزش تکرار این حالت را بالا ببرد.

No Man

از دیگر مواردی که به «رام نبودن» این کالکشن کمک کرده است قسمت بزرگ موزه است. اولین گزینه بخش موزه به گالری هنری اختصاص یافته که شاهد طراحی‌های هنری مگامن هستیم که با موسیقی آرامش‌بخشی همراه است. قسمت موسیقی که به شخصه یکی از بخش‌های موردعلاقه من به شمار می‌رود یکی از مزایای مهم این کالکشن محسوب می‌شود. اگر از روند دشوار و چالش‌برانگیز بازی خسته شده‌اید و تنها قصد دارید که به موسیقی زیبای این بازی گوش دهید به لطف کپکام این حالت به کمک شما می‌آید. موسیقی تمام نسخه‌های مگامن ایکس در این بخش گنجانده شده است و به لطف رابط کابری زیبا و کاربردی آن، شما می‌توانید به موسیقی راک ژاپنی با آوای ۸ بیتی گوش دهید. 

گزینه بعدی یعنی Product Gallery در واقع به محصولات فیزیکی‌ای مربوط می‌شود که در طی سالیان اخیر با محوریت این سری طراحی و عرضه شده‌اند. اکشن فیگورها، کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها، تی‌شرت‌ها و حتی دیسک‌های فیزیکی موسیقی با جلد‌های هنری نیز در این قسمت قابل مشاهده هستند. هر یک از قسمت‌ها به طور کامل جزئیات محصولات نظیر تاریخ ساخت و دیگر اطلاعات آن را با طرفداران به اشتراک می‌گذارند. چهار قسمت از انیمیشن کوتاه مگامن که در مورد شورش سیگما است نیز ضمیمه بخش موزه شده است. در انتها هم تمامی تریلر‌های رسمی مجموعه مگامن X برای دارندگان این کالکشن در دسترس قرار گرفته‌اند.

legacy collection 2

ویژگی تغییر گرافیک بازی نیز یکی دیگر از مزایای این کالکشن به شمار می‌رود که برای سلیقه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. طرفداران قدیمی این سری برای اینکه بتوانند تجربه بهتری از روند این بازی داشته باشند با استفاده از گزینه FIlter می‌توانند جلوه‌های پیکسلی بازی را به حالت قدیمی برگردانند. همچنین گزینه‌ای نیز در منو بازی در نظر گرفته شده است که خط‌های موازی روی صفحه نمایش قرار می‌دهد که در واقعا حال و هوای نمایشگرهای قدیمی را به کاربران منتقل می‌کنند. همینطور می‌توانید عکس حاشیه را به سلیقه خود به هر یک از بازی‌های مجموعه تغییر دهید و حتی نسبت تصویر را از حالت مربع به عرضه (Wide)‌ عوض کنید.

به طور کلی با وجود ایرادات موجود در دو نسخه آخر کالکشن مگامن ایکس، باز این محصول می‌تواند طرفداران مگامن را ساعت‌ها سرگرم کند؛ به طوری که به شما حتی پس از به اتمام رساندن آن تمایل خواهید داشت که برای همیشه آن را روی پلتفرم خود نگه دارید و هر از چند گاهی سری به آن بزنید و خاطرات خود را تازه کنید. اگر کپکام می‌توانست نسخه‌های اولیه مگامن اصلی را در کنار سری ایکس جای دهد، این مجموعه به یکی از بهترین کالکشن‌ها برای طرفداران این مجموعه تبدیل می‌شد. 

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است.


منبع زومجی

Mega Man X Legacy Collection 1 + 2

با اینکه مجموعه اصلی مگامن در این مجموعه قرار نگرفته است، اما باز هم Mega Man X Legacy Collection 1 + 2 می‌تواند شما را برای ساعت‌ها سرگرم کند و طرفداران قدیمی این سری را با محتویاتی روبه‌رو کند که همیشه تمایل داشتند آنها را یکجا در اختیار داشته باشند. بخش موسیقی، قسمت موزه و حالت چالشی، شما را به دوران قدیمی بازی‌ها می‌برند تا باری دیگر از برخی از بهترین نسخه‌های مگامن لذت ببرید.
آراییس نظریان

8.5

نقاط قوت

  • + دارا بودن مجموعه‌ای کامل از سری X مگامن
  • + جذاب بودن گیم‌پلی بسیاری از نسخه‌ها
  • + حالت چالشی و سرگرم کننده X Challenges
  • + قابلیت تغییر گرافیک بازی بین حالت‌های مدرن و کلاسیک
  • + قسمت موزه که شامل محتویات جذابی است

نقاط ضعف

  • - نبود نسخه‌های کنسول NES مجموعه مگامن
  • - کیفیت پایین نسخه‌های X7 و X8
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده