بررسی نوکیا 7 پلاس

بررسی نوکیا 7 پلاس

جمعه, ۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

به لطف پردازنده اسنپ‌دراگون ۶۶۰، گوشی نوکیا ۷ پلاس عملکردی نزدیک به پرچمداران را در اجرای بازی‌ها دارد. با بررسی نوکیا 7 پلاس همراه زومجی باشید.

شرکت فنلاندی نوکیا زمانی آنقدر بزرگ و قدرتمند بود که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری علاقه داشتند تا روزی به جایگاه آن در صنعت مخابرات و تولید گوشی‌های موبایل برسند. تا جایی که حتی مجله‌ای مانند Forbos از این سخن می‌گفت که آیا امکان دارد روزی شرکتی بتواند به پادشاهی این کمپانی دست پیدا کند یا خیر؟ اما تصمیمات اشتباه همیشه می‌تواند حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها را به ورطه‌ی نابودی بکشد و پایانی برای حکمرانی آنها رقم بزند. اما نوکیا اکنون مدتی می‌شود که ظاهرا به راه راست هدایت شده است و دیگر با پشت سر گذاشتن سرویس محدود و نچندان محبوب ویندوز فون به سمت اندرویدی پیش رفته است که اکنون میلیون‌ها اپلیکیشن را به مخاطبینش ارائه می‌دهد. سال ۲۰۱۶ بود که شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال حق انحصاری استفاده از برند نوکیا را خریداری کرد تا به مدت ۱۰ سال از سال  ۲۰۱۷ گوشی‌های جدیدی را با برند نوکیا روانه بازار کند. یکی از این گوشی‌ها که در سال ۲۰۱۸ روانه بازار جهانی و البته ایران شد، نوکیا ۷ پلاس بود که هرچند از یک پردازنده رده بالا بهره نمی‌برد، اما از لحاظ عملکرد، راندمانی مشابه با پردازنده‌های پرچمداران داشت.

در این مقاله زومجی از نگاه گیمینگ به بررسی گوشی نوکیا 7 پلاس پرداخته است. اینکه در زمان در دست گرفتن گوشی چه احساسی دارید یا در زمان تجربه بازی‌های مختلف، نوکیا 7 پلاس چه عملکردی خواهد داشت، بخشی از موضوعاتی است که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم. برای مطالعه بررسی نوکیا 7 پلاس از جنبه‌های مختلف نظیر دوربین می‌‌توانید به سایت زومیت مراجعه کنید.

نوکیا ۷ پلاس توسط فروشگاه آل‌دیجیتال برای بررسی در اختیار زومجی قرار گرفته است. شما می‌توانید برای اطلاع از بهترین قیمت گوشی های سامسونگ، اپل، هواوی، شیائومی و دیگر برندها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

مشخصات فنی Nokia 7 Plus:

  • پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۰ به همراه ۴ گیگابایت رم
  • نمایشگر ۶ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل همراه با پنل IPS LCD و تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ
  • پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۱۲
  • دوربین دوگانه‌؛‌ یک دوربین ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.75 و ۱۳ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.6 با فوکوس خودکار و زوم اپتیکال دو برابری
  • اندروید ۸
  • ابعاد ۱۵۸.۴ در ۷۵.۶ در ۸ میلی‌متر با وزن ۱۸۳ گرم
  • باتری ۳۸۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی
  • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی ۵.۰
  • دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم, همزمان یکی فعال)
  • مجهز به حسگر اثر انگشت

بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus

طراحی

نوکیا ۷ پلاس دارای بدنه‌ای تمام فلزی است که به گفته‌ی اچ ام‌دی، پوششی ۶ لایه‌ای از جنس آلومینیوم دارد که لایه‌ی پایانی آن از جنس سرامیک است. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها تمایل به استفاده از ترکیب فلز و شیشه دارند، اچ ام دی ترجیح داده است تا با استفاده از پوششی مات و ترکیب آن با نوارها و خطوط مسی، حسی پریمیوم را به کاربر القا کند. از طرفی برخلاف سایر گوشی‌های نوکیا، ۷ پلاس از نمایشگری با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بهره می‌برد که به ویژه از سال ۲۰۱۷ میان تولید کنندگان گوشی‌های اندروید محبوب شده است. استفاده از نمایشگر ۶ اینچی کشیده، نسبت نمایشگر به بدنه را تا ۷۷.۲ درصد افزایش داده است که به کاربر فضای مناسبی را برای استفاده از گوشی می‌دهد. با نگاهی به پشت گوشی باز هم شاهد ترکیب رنگ مشکی و مسی هستیم. در پشت گوشی دوربین دوگانه Zeiss خودنمایی می‌کند که به صورت عمودی بالای حسگر اثر انگشت قرار گرفته‌ است. مانند بخش بالای نمایشگر، اچ ام دی باری دیگر در پشت گوشی نیز برند NOKIA را با فونتی بزرگ هک کرده که به نظر دوبار آوردن نام برند، چندان ضروری نیست و این کمپانی می‌توانست از استفاده از نام نوکیا در کنار دوربین سلفی خودداری کند.

کلیدهای فلزی حجم صدا و پاور نیز در سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند. به ویژه جایگیری مناسب اسپیکرهای مونوی نوکیا ۷ پلاس در کنار درگاه USB تایپ C باعث شده است که در زمان استفاده از این گوشی، انگشت شما مسیر خروج صدا را مسدود نکند. خوشبختانه نوکیا 7 پلاس از ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند هدفون خود را به راحتی با استفاده از درگاه تعبیه شده در بالای گوشی، به نوکیا ۷ پلاس متصل کنند.

بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus

اما برای یک بازیکن بدون شک حسی که گوشی در هنگام استفاده می‌دهد، اهمیت دارد. بدنه مات نوکیا ۷ پلاس، مانع لغزش گوشی مانند موارد مشابه در گوشی‌هایی با بدنه شیشه‌ای می‌شود. در نتیجه با توجه به ابعاد گوشی و علی‌رغم وزن ۱۸۱ گرمی آن، می‌توانید با یک دست به تجربه‌ی بازی‌ها بپردازید. با این حال، بدنه مات ۷ پلاس به‌شدت مستعد جذب اثر انگشت است و برخلاف شیشه، پاک کردن اثر انگشت نیازمند فرآیندی طولانی‌تر است. برای بررسی تجربه بازی‌ها اقدام به نصب چند بازی افقی و عمودی کردیم. در حالت عمودی زمانی که با یک دست در حال تجربه‌ی Sky Force: Reloaded بودیم، به دلیل سرعت بالای گیم‌پلی به سختی توانستیم نقاط بالای نمایشگر را برای حرکت سریع‌تر جنگنده لمس کنیم. با این حال این موضوع در زمان استفاده از دو دست رفع می‌شود و نوکیا ۷ پلاس، احساس یک محصول با کیفیت را به کاربر القا می‌کند. در حالت افقی اما دو بازی Real Racing 3 و Lineage 2 را اجرا کردیم. به ویژه بازی Lineage 2 به دلیل آنلاین بودن، کیفیت بالای بافت‌ها و نقشه‌های شلوغ، فشار زیادی را روی پردازنده ایجاد می‌کند و باعث گرم شدن بدنه گوشی می‌شود. همچنین در بازی Real Racing 3 که مبتنی بر حسگرها برای کنترل خودرو است، نوکیا ۷ پلاس عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت.

نوکیا ۷ پلاس به عنوان یک گوشی میان‌رده باکیفیت، به ویژه در زمینه زبان طراحی، زیبا است و تجربه گیمینگ خوبی را نیز ارائه می‌دهد. به ویژه در بازی‌های تمام صفحه، می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی از گرم‌ شدن شدید گوشی به تجربه طولانی مدت بازی‌ها بپردازید، هرچند گاهی شاهد افت فریم جزئی به ویژه در صحنه‌های خیلی شلوغ خواهید بود.

نمایشگر

نسبت تصویر ۱۸ به ۹ نمایشگر نوکیا ۷ پلاس، ظاهری مدرن را به این گوشی داده است

ظاهرا هنوز زمان استفاده گوشی‌های میان‌رده از نمایشگرهای امولد فرا نرسیده است و کمپانی اچ‌ام‌دی ترجیح داده است تا از نمایشگر IPS LCD در نوکیا ۷ پلاس استفاده کند. هرچند تراکم پیکسلی ۴۰۲ این نمایشگر، تصاویری با وضوح بالا را به ارمغان می‌آورد، اما در زمینه روشنایی تصویر شاهد عملکردی عالی نیستیم. این در حالی است که گوشی‌هایی مانند گلکسی A8+ مدل ۲۰۱۸، از نمایشگری با روشنایی ۵۶۹ نیت بهره می‌برند و بدون شک نوکیا ۷ پلاس با حداکثر روشنایی ۳۰۶ حرفی برای گفتن در مقابل میان‌رده‌هایی مانند گلکسی A8+ یا اکسپریا XA2 اولترا ندارد. از طرفی همانطور که انتظار داشتیم نوکیا ۷ پلاس دارای نمایشگری با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ است که برای یک گوشی میان‌رده قابل قبول ارزیابی می‌شود. متاسفانه نوکیا تنظیمات خاصی را برای حالت گیمینیگ یا تنظیم نور نمایشگر ارائه نمی‌دهد و تنها به برخی تنظیمات مانند Night Light برای کاهش نور در محیط‌های تاریک دسترسی دارید.

نوکیا همچنین به شیوه‌ای متفاوت ویژگی نمایشگر همیشه روشن را با قابلیت Ambient Display به نوکیا ۷ پلاس آورده است که به لطف آن می‌توانید با بلند کردن گوشی، اعلان‌ها، ساعت و تاریخ را مشاهده کنید. روشنایی متوسط نمایشگر باعث شده است تا در مقایسه با برخی میان‌رده‌ها، نوکیا ۷ پلاس، عملکردی عالی را در زمان کار زیر نور آفتاب نداشته باشد، با این حال این عملکرد را متوسط ارزیابی می‌کنیم. در نتیجه برای تجربه بازی‌ها با پس زمینه روشن مشکلی نخواهید داشت، اما اجرای بازی‌هایی با محیط تاریک را در زیر نور خورشید پیشنهاد نمی‌کنیم. 

بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus

اسپیکر

هرچند بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌های همراه به سمت استفاده از گوشی‌هایی با اسپیکر استریو حرکت می‌کنند، اما اچ‌ام‌دی ترجیح داده است تا از یک اسپیکر تک‌کاناله در لبه‌ی پایین دستگاه بهره ببرد. اسپیکر گوشی در زمان پخش موسیقی نه چندان شلوغ، به عنوان مثال صدای پیانو در بازی Piano Tiles 2 موفق عمل کرد، اما باید گفت که اسپیکر صدای بسیار شفافی مانند گوشی‌های استریو ندارد و در مقایسه با سایر گوشی‌های میان‌رده قابل قبول ارزیابی می‌شود. از طرفی در بازی‌هایی با موسیقی الکترونیک نظیر سری بازی آسفالت، کمی صداهای خروجی شفافیت خود را از دست می‌دهند. با این حال حجم خروجی یا بلندی صدا، عملکرد مطلوبی دارد و برای یک گوشی میان‌‌رده قابل قبول است. از طرفی نوکیا ۷ پلاس خوشبختانه از جک ۳.۵ میلی‌متری نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد در بازی

نوکیا ۷ پلاس دارای تراشه گرافیکی آدرنو ۵۱۲ است که نسخه اورکلاک شده آدرنو ۵۱۰ به حساب می‌آید؛‌ برای اجرای بازی فورتنایت باید گوشی شما حداقل مجهز به آدرنو ۵۳۰ باشد

در بخش طراحی از خوبی‌های اسنپ دراگون ۶۶۰ گفتیم که در حقیقت یک پردازنده میان‌رده با کیفیت محسوب می‌شود. به لطف این پردازنده، نوکیا ۷ پلاس قادر است تا بازی‌ها را با بالاترین کیفیت حتی نزدیک به پرچمداران اجرا کند و باید گفت که حداقل در اجرای بازی‌هایی نظیر پابجی به مشکل بر نخواهید خورد. اما این روزها دیگر همه دنبال نصب بازی فورتنایت روی گوشی خود هستند و اپیک گیمز نیز با آگاهی از این موضوع فهرست گوشی‌هایی را منتشر کرده است که قادر به اجرای این بازی هستند. متاسفانه نوکیا ۷ پلاس علی‌رغم برخورداری از پردازنده‌ای خوب در میان گوشی‌های میان‌رده، نمی‌تواند به دلیل استفاده از چیپ گرافیکی آدرنو ۵۱۲، بازی فورتنایت را اجرا کند. تراشه گرافیکی آدرنو ۵۱۲ که در حقیقت نسخه اورکلاک شده آدرنو ۵‍۱۰ محسوب می‌شود، قدرت اجرای ۱۵ تا ۲۰ درصدی را نسبت به آدرنو ۵۱۰ دارد. به گفته‌ی اپیک گیمز گوشی بازیکن حداقل باید مجهز به آدرنو ۵۳۰ باشد تا بتواند بازی فورتنایت را اجرا کند.

با این حال برای بررسی عملکرد گوشی به سراغ چند بازی بزرگ نظیر پابجی موبایل رفتیم. با ورود به بازی پابجی موبایل، تنظیمات به صورت خودکار روی مدیوم قرار می‌گیرد و به خوبی شاهد اجرا شدن ساخته استودیوی بلوهول روی نوکیا ۷ پلاس هستیم. هرچند بازی هنوز هم در زمینه بافت‌ها نمی‌تواند نمایشی مشابه پرچمداران داشته باشد. از طرفی با اجرای پابجی موبایل لایت، نسخه سبک‌تر بازی پابجی موبایل، گوشی به خوبی توانست از عهده‌ی اجرای بازی بر بیاید. برای به چالش کشیدن نوکیا 7 پلاس، اقدام به نصبت Lineage 2: Revolution کردیم. این بازی به دلیل آنلاین بودن، گرافیک بالا و حضور بازیکنان مختلف، دیگر به اثری مناسب برای بررسی توان پردازشی گوشی‌ها تبدیل شده است. گوشی میان‌رده نوکیا می‌تواند این بازی را به خوبی اجرا کند و حتی در زمان اجرای بازی شاهد گرم شدن آزاردهنده بدنه نیستیم؛ با این حال، در زمان ورود به صحنه‌های بسیار شلوغ مانند سیاه‌چال‌ها، افت فریم جزئی خودنمایی می‌کند.

بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus

نوکیا ۷ پلاس در اجرای بازی‌های گیم‌لافت نیز عملکردی خوب را به نمایش گذاشت. بازی آسفالت ۸، به خوبی روی این گوشی اجرا می‌شود و شاهد کاهش چشم‌گیر کیفیت بافت‌ها نیستیم. از طرفی بازی Crusaders of Light را نیز برای هرچه بیشتر به چالش کشیدن پردازنده اسنپ دراگون ۶۶۰ نصب کردیم که باید گفت به غیر از حالت PvP شلوغ، در سایر مراحل افت فریم چندانی را شاهد نبودیم. اما در حالت PvP، فشار زیادی روی پردازنده این گوشی وارد شد و افت فریم محسوس تجربه بازی را کمی با دشواری روبرو کرد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
تلفن / تبلتAnTutu 7/63DMark
IceStorm
Unlimited
PCMark Work2.0
Overall/Web Browsing 
GeekBench4
Single/Multi
GFXBench
Manhattan 3.1/OffScreen 
GFXBench
CarChase/OffScreen
GFXBench
T-Rex/OffScreen
Nokia 7 Plus134824
115713
261426103
5602
1650
5826
14FPS
15FPS
8.5FPS
9FPS
47FPS
50FPS
Redmi 5 Plus76546
60087
136414899
5140
870
3871
6.2FPS
6.4FPS
3.4FPS
3.5FPS
17FPS
23FPS
Redmi Note 5114453
91859
197695602
5300
1340
4940
9.7FPS
10FPS
6.0FPS
6.3FPS
34FPS
35FPS
Honor 9 Lite89062
50412
81155053
5893
933
3709
5.4FPS
5.4FPS
3.2FPS
3.2FPS
19FPS
19FPS
Huawei Y7 Prime 201859789
45815
58463970
4488
671
2801
10FPS
4.6FPS
5.3FPS
2.5FPS
26FPS
16FPS
Huawei Nova 3e88130
70179
119164907
5165
927
3692
5.3FPS
5.1FPS
3.1FPS
3.2FPS
19FPS
19FPS
Xperia XA2 Ultra88876
70079
169675167
5387
851
4186
10.0FPS
9.7FPS
6.0FPS
5.5FPS
31FPS
29FPS
Xperia XA289365
70818
164934936
5276
855
4145
10.0FPS
9.7FPS
5.9FPS
5.5FPS
31FPS
29FPS
Xiaomi Redmi Note 5A 43257
34817
62953346
4133
679
1891
Not SupportedNot Supported14FPS
7.7FPS
Honor 7X 71308
52233
111314888
5073
904
3371
4.3FPS
4.3FPS
2.7FPS
2.6FPS
16FPS
16FPS
Huawei P Smart 87747
66293
124844910
5034
939
3684
5.4FPS
5.4FPS
3.2FPS
3.2FPS
19FPS
19FPS
Zenfone Max Plus--
43205
71962748
3258
431
2248
4.4FPS
4.5FPS
2.3FPS
2.4FPS
16FPS
16FPS
Xperia XA1 Ultra--
63855
127904018
4246
868
3722
6.7FPS
6.2FPS
4.0FPS
3.7FPS
22FPS
22FPS
Mate 10 Lite --
61997
100624930
5243
870
3267
4.8FPS
4.8FPS
2.9FPS
2.9FPS
17FPS
17FPS
+Galaxy A8 --
76982
140914859
4808
1500
4213
9.6FPS
9.9FPS
5.8FPS
6.0FPS
31FPS
33FPS
Galaxy A8 --
76543
142614972
5055
1501
4175
9.5FPS
9.9FPS
5.8FPS
6.0FPS
31FPS
33FPS
Xperia XA1 Plus--
64648
126183869
4089
834
3742
6.6FPS
6.2FPS
3.9FPS
3.7FPS
21FPS
21FPS
Neffos X1 Lite--
40905
71783291
3858
604
2517
8.0FPS
3.5FPS
3.9FPS
1.9FPS
21FPS
13FPS
Huawei Nova 2 Plus--
62048
Failed4816908
3534
5.1FPS
4.8FPS
3.1FPS
2.9FPS
19FPS
19FPS

باتری

فارغ از مباحثی که در رابطه با نمایشگر گوشی گفتیم، باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپری نوکیا ۷ پلاس به خوبی پاسخگوی نیاز کاربران در استفاده روزانه خواهد بود. به ویژه استفاده این گوشی از نسخه‌‌ی خالص اندروید و همینطور پردازنده اسنپ دراگون ۶۶۰، باعث شده تا شارژدهی خوبی را نسبت به سایر گوشی‌های میان‌رده شاهد باشیم. مانند گذشته برای بررسی شارژدهی، گوشی را در حالت پرواز قرار دادیم و در شرایطی که نور نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده بود به صورت ممتد ویدیویی با رزولوشن 720p را پخش کردیم. در بررسی ما گوشی ۱۲ ساعت و ۳۵ دقیقه شارژدهی داشت که عملکردی بسیار خوب در مقایسه با سایر میان‌رده‌های بازار محسوب می‌شود. در تجربه گیمینیگ نیز باید گفت که نوکیا ۷ پلاس به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد کرد و می‌توانید روی باتری این گوشی برای اجرای بازی‌ها حساب باز کنید.

بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus
بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus
بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus
بررسی نوکیا 7 پلاس / Nokia 7 Plus

جمع‌بندی

هرچند در نوکیا ۷ پلاس شاهد استفاده از پردازنده پرچمداران نیستیم، با این حال اسنپ‌دراگون ۶۶۰ به‌خوبی توانایی‌های خود را در پردازش گرافیک‌های پرجزئیات نشان می‌دهد و بدون نگرانی می‌توانید از این گوشی برای اجرای بازی‌های پرجزئیات استفاده کنید، هرچند این گوشی قادر به اجرای بازی سنگین فورتنایت نخواهد بود. در زمان بررسی ما نوکیا ۷ پلاس مگر در صحنه‌های بسیار شلوغ با قدرت، تمام بازی‌ها را اجرا کرد و حتی در بازی با کیفیتی مانند Lineage 2 توانستیم بدون افت فریم محسوس به ماجراجویی بپردازیم. از طرفی نمایشگر نوکیا ۷ پلاس نیز برای یک گوشی میان رده با توجه به پارامترهایی که در مقاله به آنها اشاره کردیم، در جایگاه مناسبی نسبت به دیگر گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرد و خریداران بی‌شک از خریداری این محصول پشیمان نخواهند شد. نوکیا ۷ پلاس همچنین به باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپری مجهز شده است که شارژدهی بالایی را ارائه می‌دهد. لایه سرامیکی بدنه نوکیا ۷ پلاس هرچند مستعد جذب اثر انگشت است، اما مانع لیز خوردن گوشی از دستان شما می‌شود.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی گوشی و قیمت گوشی به بخش موبایل دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید؛ انواع گوشی سامسونگ، اپل، شیائومی، هواوی برای مقایسه در اختیار کاربران است. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده