بازی Laser League یکی از جذاب‌ترین آثار در سبک ورزشی است که پس از تجربه‌اش آرزو می‌کنید کاش همانطور که از پس مسائل پیچیده برآمده است، در برخی موارد پیش‌پاافتاده نیز حداقل عملکرد متوسطی داشت.

تا همین چند سال گذشته، هر موقع صحبت از بازی‌های ورزشی می‌شد، ناخودآگاه ذهن‌مان سراغ آثاری می‌رفت که به نوعی شبیه‌ساز ورزش‌های دنیای واقعی ما بودند. مثل اینکه هنوز هیچکس به طور جدی به این موضوع فکر نکرده بود که در دنیای خیالی بازی‌های ویدیویی، می‌توانیم ورزش‌های جذاب و ایده‌آلی هم خلق کنیم که صدها برابر بیشتر از ورزش‌های دنیای خودمان بتوانند هیجان به رگ‌هایمان تزریق کنند. نه اینکه بگویم تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، اما خب فکر می‌کنم همگی موافق باشیم که سازندگان بازی Rocket League مشعل بزرگی در دست گرفتند و وارد غار نمور و تاریکی شدند که شاید هیچکس تا انتهایش نرفته بود، و همین هم باعث شد بلافاصله دنباله‌روهای زیادی پشت‌سرشان قطار شوند. دنباله‌روهایی که برخی‌هایشان از ترس شکست، پایشان را درست روی ردپا‌های به جا مانده می‌گذاشتند، اما برخی دیگر از نوری که برای‌شان فراهم شده بود استفاده می‌کردند و به دنبال سوراخ‌سنبه‌هایی از این غار می‌رفتند که هنوز دست نخورده و بکر باقی‌مانده است. استودیو Roll 7، سازنده بازی Laser League را به قطع باید جزو دسته دوم بدانیم و آن‌ها را به‌خاطر جسارتشان در ترکیب ایده‌های مختلف و الهام گرفتن از مدیوم‌های گوناگون در ساخت بازی جدید خود تحسین کنیم، اما خب در این بین ایرادهایی هم وجود دارد که واقعا ما را شوکه می‌کند و به شک می‌افتیم که آیا تیمی که توانسته چنین اثر فوق‌العاده‌ای را خلق کند، این اشتباه ساده را مرتکب شده است؟ مثل این می‌ماند که شاگرد اول کلاس باشید، اما در جواب یک ضربدر یک، بنویسید دو.

Laser League

گیم‌پلی بازی ترکیبی از ایده‌های مختلف است که در قالبی کاملا نوآورانه به بازیکن ارائه می‌شود و او را مجذوب تازگی خود می‌کند

یک دوربین ایزومتریک، لیزرهای مرگبار فیلم Tron، چند مبارز حرفه‌ای و در نهایت سیلی از تماشاگران پرشور که درون یک استادیوم تاریک با نورپردازی‌های نئونی جمع شده‌اند، تمام چیزهایی است که برای ساخت یک بازی ورزشی جذاب و هیجان‌انگیز نیاز است یا بهتر است بگویم تمام چیزهایی است که استودیو Roll 7 برای ارائه اثری چشم‌نواز با گیم‌پلی‌ای که حسابی شما را به چالش می‌کشد و گاهی اوقات بدجوری حرص و جوش‌تان می‌دهد، گرد هم آورده است. اول از همه بگذارید در مورد ایده اصلی بازی و هسته مرکزی آن صحبت کنم که اگر فیلم Tron را دیده باشید خیلی سریع تا ته ماجرا می‌روید. لیزرها، اصلی‌ترین سلاح هر تیم در بازی Laser League به شمار می‌روند و لحظه‌ای تماس با لیزرهای تیم حریف کافی است تا از میدان نبرد خارج شوید و دوستان‌تان را تنها بگذارید. اگر در فیلم ترون این موتورها بودند که لیزر تولید می‌کردند، اینجا برای روشن کردن طیف‌های همرنگ خود، باید به سرعت خود را به برج‌های نشردهنده نور برسانید و رنگ تیم خود را در زمین بازی گسترش دهید. با توجه به اینکه تنها راه پیروزی در مسابقه، از بین بردن دشمنان از طریق همین لیزرها است، همین موضوع تبدیل به اصلی‌ترین ماموریت شما و هم‌تیمی‌هایتان در بازی می‌شود و طبیعی است که هر چقدر طیف‌های شما در زمین بیشتر باشد، امکان برخورد بازیکنان حریف به آن‌ها هم بیشتر خواهد بود. اما همه چیز به همین راحتی‌ها هم نیست. سازندگان المان‌های مختلفی در حین بازی تدارک دیده‌اند که در یک چشم بر هم زدن می‌تواند ورق را برگرداند و تیمی را که داشت آخرین نفس‌هایش را در زمین می‌کشید، به برنده بازی تبدیل کند. این همان هیجان فوق‌العاده‌ای است که در لیزر لیگ انتظارتان را می‌کشد.

هر بازیکنی دارای مهارت ویژه و مخصوصی است که می‌تواند در برابر تیم حریف از آن استفاده کند و بازیکنان مقابل را به کمک آن از پیش رو بردارد

با شروع هر بازی، بازیکنان دو تیم با ایستادن روبروی یکدیگر و شروع شمارش معکوس، آماده می‌شوند تا خودشان را به نزدیک‌ترین برج‌های لیزر برسانند، اما اولین نکته این است که این برج‌ها ثابت نیستند و دائم حرکت می‌کنند و همین باعث می‌شود تا هنگام نزدیک شدن به یکی از آن‌ها، اگر یک درصد احتمال دادید که بازیکن حریف زودتر از شما به آن خواهد رسید، سریع پا پس بکشید و از نابود شدن زیر لیزر فرار کنید. البته که بازیکنان در بازی چندان هم بی‌دفاع نیستند و هر کدام قابلیت‌های خاصی دارند که می‌توانند در برابر تیم حریف از آن بهره ببرند. اینجا است که بازی کمی از حالت ورزشی خود خارج می‌شود و چند مورد از المان‌های آثار موبا و قهرمان‌محور را قرض می‌گیرد. شما قبل از ورود به بازی می‌توانید از بین ۶ کاراکتر موجود که هر کدام قابلیت ویژه‌ای دارند، یکی را انتخاب کنید و در طول بازی با هر بار پرشدن نوار مربوط به مهارت‌تان، از آن علیه تیم حریف استفاده کنید. مهارت‌هایی مثل شوک الکتریکی که باعث می‌شود بازیکن حریف برای چند ثانیه روی زمین بیفتد و در این مدت یک لیزر نیز از روی او رد شده و کارش را تمام کند. یا مهارت جالب دیگری مثل دزدیدن برج‌های تیم حریف که باعث می‌شود رنگ لیزر عوض شده و به رنگ تیم شما تبدیل شود. در این بین قدرتی هم وجود دارد که همه بازیکنان از آن بهره می‌برند و آن زنده کردن هم‌تیمی‌هایی است که در اثر برخورد با لیزر از جریان مسابقه خارج شده‌اند و همین موضوع چالش و سختی بازی را بیشتر از پیش می‌کند؛ چرا که شما باید به دنبال لحظه‌ای باشید که تمام بازیکنان حریف از جریان مسابقه خارج شده باشند تا تازه اولین امتیاز از یک راند را دریافت کنید.

Laser League

همکاری تیمی نقش مهمی در بازی ایفا می‌کند و به همین دلیل باید در تیم خود کاراکترهایی را کنار هم قرار دهید که به درد هم بخورند

همکاری تیمی، مهم‌ترین رکن بازی است و به جرات می‌توان گفت هر تیمی که عملکرد هماهنگی داشته باشد، خیلی سریع امتیازات بازی را درو کرده و برنده خواهد شد. چیزی که باعث می‌شود این همکاری تیمی پررنگ‌تر باشد، همان مهارت‌های ویژه کاراکتر‌ها است که کاملا مکمل یکدیگر هستند. به همین دلیل باید همیشه سعی کنید به گونه‌ای بازیکن‌های خود را انتخاب کنید که بتوانند به درد همدیگر بخورند. برای مثال در یک بازی دو به دو، ترکیب شمشیر زن با شوکر، ترکیب ایده‌آلی است که می‌تواند برتری ویژه‌ای به تیم شما بدهد. چرا که شوکر می‌تواند بازیکن حریف را متوقف کند و شمشیرزن هم با یک ضربه، او را از مسابقه خارج کند؛ بدون نیاز به لیزر. فکر کنم یادم رفته بود به این اشاره کنم که شمشیرزن تنها کاراکتری است که قادر است بدون لیزر، بازیکن‌های حریف را از بین ببرد. با این وجود، احتمالا احساس می‌کنید که بازی کردن Laser League بدون دوستان‌تان یا بدون بازیکنان واقعی، کار سخت یا حداقل نه‌چندان لذت‌بخشی است که هرگز نمی‌تواند شما را راضی کند، اما بهتر است بدانید که تیم سازنده به قدری روی هوش مصنوعی بازی کار کرده است که حتی بخش آفلاین Laser League نیز به اندازه بخش چندنفره‌اش جذاب است، اما خب هرگز نمی‌تواند به اندازه بخش آنلاین اعتیادآور باشد و دلیل آن هم چیز دیگری است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. اگر در بازی فیفا، مهاجمان شما می‌دانند که چه موقع باید حرکت کنند و با فرار از آفساید، پاس در عمق شما را در اختیار بگیرند، در لیزر لیگ هم وقتی سه نفر از تیم شما از بازی خارج شده‌اند، هم‌تیمی‌تان می‌داند که به جای درگیری با بازیکنان حریف، باید سریعا راهی برای زنده کردن شما و دیگر هم‌تیمی‌هایتان پیدا کند، وگرنه بازی را از دست خواهید داد. البته که نمی‌گویم همیشه هم شاهد عملکرد بی‌نقصی از سوی هوش مصنوعی بازی هستیم، اما در اکثر مواقع، بازیکنان شما یا تیم حریف، کاری را انجام می‌دهند که بالاترین اولویت را دارد و این باعث می‌شود که بازی در حالت آفلاین همچنان جذابیت و هیجان بالای خودش را حفظ کند.

شخصی‌سازی‌های گسترده روی بازیکنان، چه از نظر مهارت‌ها و چه از لحاظ ظاهری، از دیگر بخش‌های غنی بازی به شمار می‌رود که انگیزه زیادی برای بالابردن سطح به شما می‌دهد. از نظر ظاهری، از لباس گرفته تا طرح لیزرهای مربوط به تیم‌تان را می‌توانید به راحتی تغییر دهید. در بخش مهارت‌ها اما، کار کمی برای ارتقا مشکل‌تر است. شما باید به اچیومنت‌هایی که از سوی بازی مشخص شده‌اند دست پیدا کنید تا بتوانید مهارت شخصیت مربوطه را بالا ببرید و این اچیومنت‌ها برای هر کاراکتری متفاوت است. جدا از این شخصی‌سازی، یک‌سری زیرمهارت‌ها نیز پیش از ورود به بازی وجود دارند که بسته به سلیقه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مثلا اینکه تصمیم بگیرید قابلیت ویژه کاراکتر شما سریع‌تر پرشده و در اختیارتان قرار گیرد یا اینکه مهلت استفاده از این مهارت ویژه بیشتر باشد. به طور کلی، شخصیت‌های بازی جای زیادی برای پیشرفت دارند و بازی کاملا به شما اجازه می‌دهد که با توجه به سبک بازی خود، از هر کاراکتر به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. چیزی که باعث می‌شود تا اگر روزی لیزر لیگ بازی محبوبی شد و در رقابت‌های e-Sports حضور پیدا کرد، چندان هم تعجب نکنیم.

Laser League

لیزر لیگ یک حالت بازی بیشتر ندارد و سازندگان نسبت به بخش آفلاین آن به‌شدت بی‌توجه بوده‌اند

مشکلات بازی Laser League تازه از جایی آغاز می‌شود که شما پس از انجام چند بازی دوستانه و غرق شدن در فضای هیجان‌انگیز بازی، به خودتان می‌گویید که دیگر نوبت آن شده تا سراغ یک تورنومنت بزرگ بروم و یکی یکی جام‌ها را درو کنم. پس به منوی اول بازی برمی‌گردید و به دنبال حالت بازی کاپ، لیگ یا هر چیز تورنومنت‌مانندی می‌روید که شما را داخل رقابتی با چندین تیم مختلف قرار دهد، اما مشکل اینجاست که چنین حالتی اصلا وجود ندارد. احتمالا شما هم مثل من، پس از زیر و رو کردن منوی بازی برای چندمین بار، بالاخره قانع می‌شوید که لیزر لیگ یک حالت بازی بیشتر ندارد و آن هم همان حالت دوستانه است. حتی بخش آنلاین بازی هم به همین ترتیب طراحی شده است. چیزی که هر چقدر هم فکر بکنید، عمرا با عقل جور درنمی‌آید. مگر می‌شود یک بازی ورزشی ساخت و هیچ تورنومنتی در آن قرار نداد؟ شاید بگویید برای یک بازی ۱۵ دلاری نباید انتظار چنین چیزهایی را داشت، اما قطعا اینکه شما یکی از ستون‌های سبک ورزشی را نادیده بگیرید، هرگز نمی‌تواند با قیمت بازی یا به هر وسیله دیگری قابل توجیه باشد. این دقیقا همان چیزی است که بعد از جذب شدن در فضای بازی، مثل یک پتک روی سرتان فرود می‌آید و واقعا شما را ناامید می‌کند.

وضعیت وقتی بدتر می‌شود که بدانید این تنها ایراد بخش آفلاین نیست و هنوز یک تیر خلاص دیگر هم مانده تا عملا بازی را زمین‌گیر کند. بعد از اینکه با نبود تورنومنت در بازی کنار آمدید و مشغول انجام بازی‌های مداوم و تکراری با حریفان خود شدید، تازه به این نکته هم پی می‌برید که امتیازات به‌دست آمده در این بخش، هیچ تاثیری روی بالارفتن سطح شما و بازیکنان‌تان ندارد و در بخش آفلاین حتی برای باز کردن آیتم‌های ظاهری هم شانسی ندارید. بدین ترتیب، قسمت Local Match در منوی بازی، فقط زمانی انتخاب می‌شود که با دوستان یا اعضای خانواده خود پای یک سیستم بنشینید و بخواهید چندنفری بازی کنید، وگرنه تجربه بازی در این حالت هیچ توجیه خاصی نخواهد داشت. این موضوع زمانی ضربه بدی به بازی وارد می‌کند که تیم سازنده با یک مشکل پیش‌بینی نشده روبرو می‌شود. بازی لیزر لیگ، به عنوان اثری که تازه منتشر شده و طرفدار چندانی هم ندارد، در حال حاضر تعداد بازیکنان پایینی دارد و به همین دلیل، در بخش آنلاین زیاد پیش می‌آید که بازی نمی‌تواند بازیکن واقعی پیدا کند و به همین علت یک بازی با هوش مصنوعی برای شما ترتیب می‌دهد. خب، در چنین شرایطی که پیدا کردن بازیکنان واقعی در بخش آنلاین چندان آسان نیست و از طرفی هم تیم سازنده هیچ هدف خاصی برای تجربه بخش آفلاین قرار نداده است، بازیکن دقیقا به خاطر به‌دست آوردن چه چیزی باید اشتیاق به بازی کردن داشته باشد؟ کم بودن تعداد گیمرها در بازی به هیچ وجه ایرادی بر این اثر وارد نمی‌کند و نمی‌تواند هم در بررسی بازی دخالت داده شود، اما می‌خواهم بگویم که بی‌توجهی به بخش آفلاین، باعث شده است تا لیزر لیگ آسیب‌های زیادی را متحمل شود.

 
تنوع ورزشگاه‌ها و شخصی‌سازی‌های گسترده به بازی بال و پر داده است

یکی از جذابیت‌های اساسی بازی Laser League که بسیار فراتر از قیمت آن است، تنوع بالا در ورزشگاه‌ها و نقشه‌های بازی است. اگر بازی را تجربه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که در هر ورزشگاه چندین نقشه وجود دارد و تفاوت این نقشه‌ها در نحوه قرارگیری لیزرها و مدل حرکت آن‌ها است. برای مثال در برخی نقشه‌ها لیزرها بصورت ضربدری روشن می‌شوند و در برخی دیگر بصورت طولی زمین را تقسیم می‌کنند. جدا از اینکه بازی کردن در هر کدام از این نقشه‌ها چالش جدیدی برای شما به حساب می‌آید، یاد گرفتن و حفظ کردن الگوی حرکتی لیزرها در هر نقشه نیز خود به سختی کار شما و لذت‌بخش‌تر شدن هر دور از بازی کمک شایانی می‌کند. تازه باید این را هم اضافه کنم که در هر نقشه، در میانه بازی، المان‌هایی قرار می‌گیرند که اگر موفق شوید آن‌ها را به‌دست آورید، به یک‌باره تغییر بزرگی در روند بازی ایجاد خواهد شد. برای مثال اگر بتوانید کلید سوییچ را در میانه بازی فعال کنید، رنگ لیزرها برعکس می‌شوند و در شرایطی که طیف‌های تیم حریف بسیار بیشتر از شما باشد، این ویژگی مثل یک معجزه می‌تواند ورق را برگرداند. با این حال این آیتم‌ها را بازی برای مدتی محدود پیشنهاد می‌دهد و دست یافتن به آن‌ها تاحدودی به شانس هم بستگی دارد.

لیزر لیگ یک تابلو نقاشی نئونی است که همراه با تماشایش، موسیقی فوق‌العاده‌ای هم گوش می‌دهید

با صحبت کردن در مورد تمام جوانب بازی، به یکی از بهترین بخش‌های لیزر لیگ می‌رسیم و آن چیزی نیست جز کیفیت بصری چشم‌نواز و موسیقی‌های هیجان‌انگیزی که در حین مسابقات پخش می‌شوند. نورپردازی‌های نئونی در سرتاسر زمین و استفاده از رنگ‌های متضاد، واقعا چهره بصری زیبا و در عین حال باابهتی به بازی داده است که باعث می‌شود هم خیلی سریع در محیط لیزر لیگ جذب شوید و هم آن را جدی بگیرید و از یک نبرد نفس‌گیر لذت ببرید. تازه اگر موسیقی‌های الکترونیک و زیبای بازی را هم که در هر ورزشگاه متفاوت هستند، به این تابلوی نقاشی نئونی اضافه کنیم، نتیجه کار خلق اتمسفری می‌شود که به این راحتی‌ها نمی‌توان از آن دل کند. اتمسفر جذابی که به تنهایی نقش بسزایی در جذب مخاطب به سوی خودش دارد. بازی از نظر فنی هم هیچ باگ یا ایرادی که خللی در تجربه گیمر به‌وجود آورد، بروز نمی‌دهد و سازندگان اثر کاملا بهینه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

Laser League

در پایان، بازی Laser League را می‌توان تلاش موفق و قابل احترامی دانست که توانسته تجربه‌ای جدید و در عین حال دوست‌داشتنی به مخاطبش ارائه دهد، اما این وسط در برخی مسائل پیش‌پاافتاده هم به شکل عجیبی لنگ می‌زند. مشکلاتی که ساده هستند، اما ضربه بدی به بدنه اصلی بازی وارد می‌کنند و حتی می‌توانند جزو دلایل اصلی شما برای نخریدن این اثر باشند. با این حال، اگر به بازی‌های ورزشی علاقه‌مند هستید و دوستانی دارید که همیشه پای ثابت بازی با شما هستند، خرید و تجربه بازی Laser League باید یکی از اولویت‌های اصلی شما باشد. لیزر لیگ طعم جدیدی از بازی‌های ورزشی را به شما تقدیم می‌کند که می‌توان از کمبود چاشنی‌هایش در برابر مزه خوبش چشم‌پوشی کرد.

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است. 


منبع زومجی

Laser League

بازی Laser League اثری است که از بهترین‌های هر سبکی، المان‌های موردنیازش را می‌چیند و با کنار هم قرار دادن آن‌ها تجربه کاملا جدیدی را در یک سبک پرهیجان ارائه می‌دهد. بازی در ارائه یک گیم‌پلی لذت‌بخش هیچ‌گاه دچار مشکل نمی‌شود و از نظر بصری هم کم و کاستی ندارد. در حقیقت اصلی‌ترین مشکلات بازی به بی‌توجهی سازندگان به موارد ساده، اما تاثیرگذار باز می‌گردد که باعث می‌شود لیزر لیگ نتواند به جایگاهی که آثاری چون راکت لیگ رسیدند، دست پیدا کند.
مهرداد خیاط محمدی

7.5

نقاط قوت

  • - ترکیب ایده‌های جذاب و مختلف برای خلق یک تجربه جدید
  • - امکانات گسترده برای شخصی‌سازی
  • - هوش مصنوعی خوب
  • - ورزشگاه‌ها و نقشه‌های متنوع
  • - کاراکترهای مختلف که مکمل یکدیگر هستند
  • - همکاری تیمی، فاکتوری تعیین‌کننده در بازی محسوب می‌شود
  • - اتسمفر جذاب و چشم‌نواز

نقاط ضعف

  • - استفاده از فقط یک حالت بازی
  • - عدم تاثیر بخش آفلاین در پیشروی بازیکن و افزایش سطح
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده