نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی بازی رومیزی Secret Hitler

بازی رومیزی Secret Hitler از آن دست بازی‌هایی است که می‌تواند تا مدت‌ها شما و دوستانتان را سرگرم کند.

با توجه به محبوبیت روز افزون بازی‌های رومیزی،‌ از این پس تصمیم گرفتیم در مجموعه‌ای از مقالات در زومجی، بازی‌های معروف، محبوب و جذاب رومیزی را به شما معرفی کنیم. در انتخاب و معرفی این بازی‌ها سعی شده است تا بازی‌هایی را معرفی کنیم که بتوانید در دور همی‌ها و در کنار دوستان خود بازی کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید تهیه برخی از این بازی‌ها مشکل است، سعی می‌کنیم نسخه‌های «پرینت کن، بازی کن» برخی از بازی‌ها را برای شما قرار دهیم تا بتوانید با صرف هزینه‌ای ناچیز، بازی خود را درست کنید و با دوستانتان به بازی بپردازید. در اولین مقاله از سری مقاله‌های بازی‌های رومیزی، به سراغ بازی Secret Hitler می‌‌رویم.

بازی کارتی Secret Hitler

چند بار شده است که در کنار دوستانتان جمع شده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که یک بازی دسته‌جمعی انجام دهید و رای اکثریت بازی مافیا بوده است و شما به انجام این بازی محبوب پرداخته‌اید؟ می‌توانم قول بدهم که تقریبا اکثر مواقع، به صورت متفق‌القول، همه به این بازی رای داده‌اند. دلیل محبوبیت بازی مافیا یا به طور کل بازی‌های «هویت مخفی» یا همان Hidden Identity این است که علاوه بر مرموز بودن، می‌توانند برای مدتی شما را به شدت به چالش بکشند و باعث شوند که به همه شک کنید یا اگر عضو مافیا باشید، مجبور باشید طوری نقش بازی کنید که کسی به شما شک نکند. بازی رومیزی Secret Hitler نیز دقیقا همین مفهوم را در نظر گرفته و سعی کرده تا ایرادات رایج بازی مافیا را رفع کند. در این بازی، انسان‌های عادی «لیبرال» و مافیا «فاشیست» نام دارند. یک هیتلر هم در بازی به عنوان سردسته فاشیست‌ها وجود دارد که قصد دارد در حکومت نفوذ کرده و با کمک فاشیست‌ها، دولت متزلزل لیبرال را سرنگون کرده و به قدرت برسد. داستان بازی نیز در دهه ۳۰ آلمان جریان دارد. 

بازی Secret Hitler توسط مکس باکس‌لایتر و تامی مارانگز طراحی شده است و وظیفه طراحی کارت‌ها نیز بر عهده مکنزی شوبرت بوده است. مکس تمکین، یکی از خالقین بازی محبوب Cards Against Humanity نیز تهیه کنندگی Secret Hitler را بر عهده داشته است. این بازی نیز در دسته بازی‌هایی قرار می‌گیرد که سرمایه خود را از طریق وب‌سایت سرمایه‌گذاری جمعی کیک‌استارتر به دست‌ آورده است. Secret Hitler موفق شد در کمپین خود، بیش از یک میلیون دلار سرمایه جمع کند و بالاخره در سال ۲۰۱۶ به صورت عمومی عرضه شد. 

بازی کارتی Secret Hitler

این بازی را ۵ تا ۱۰ بازیکن می‌توانند بازی کنند. در ابتدای بازی، کارت‌های تیم لیبرال و فاشیست درون پاکت‌هایی قرار می‌گیرد و این پاکت‌ها به طور تصادفی بین بازیکنان پخش خواهد شد. ۶ لیبرال، ۳ فاشیست و یک هیتلر در بازی وجود دارند (در صورتیکه بازی را با ۱۰ نفر تجربه کنید) و در صورت کمتر بودن تعداد بازیکنان، این تعداد طبق جدول تعداد بازیکنان، کمتر خواهد شد. به طور کلی، همیشه فاشیست‌ها از لیبرال‌ها تعداد مساوی یا کمتری دارند و هرگز از لحاظ تعداد از لیبرال‌ها بیشتر نمی‌شوند. پس از تقسیم کارت‌ها، همه بازیکنان چشمان خود را می‌بندند و فاشیست‌ها با باز کردن چشمانشان، یکدیگر و هیتلر را شناسایی می‌کنند. نکته بسیار جالب این بازی، این است که هیتلر در تمام مدت باید چشمان خود را بسته نگاه دارد و از هویت فاشیست‌ها مطلع نمی‌شود و همین مساله هیجان بازی را دو چندان می‌کند زیرا هیتلر نمی‌داند به چه کسی باید اعتماد کند.

پس از اتمام فاز شناسایی افراد، بازی شروع می‌شود. در هر نوبت، یکی از بازیکنان به ترتیب رئیس جمهور می‌شود و باید صدر اعظم خود را انتخاب کند. صدر اعظم سپس باید با حرف زدن، بازیکنان دیگر را به رای دادن به نفع خود،‌ ترغیب کند. در صورتیکه صدر اعظم بیش از ۵۰ درصد رای آورد، باید یک سیاست تصویب کند. در صورتی هم که رای نیاورد، ریاست جمهوری به نفر بعدی می‌رسد و باید این پروسه از ابتدا تکرار شود. لیبرال‌ها برای برنده شدن،‌ یا باید ۵ سیاست لیبرال تصویب کنند یا هیتلر را بکشند و فاشیست‌ها در صورتی برنده می‌شوند که تعداد مشخصی سیاست فاشیست تصویب کنند یا پس از تصویب سه سیاست فاشیست، هیتلر را به عنوان صدراعظم انتخاب کنند. شما می‌توانید فایل پی‌دی‌اف قواعد بازی Secret Hitler را دانلود کرده و با تمام ریزه‌کاری‌ها و قواعد کامل بازی آشنا شوید. همچنین سازنده بازی، یک نسخه رایگان چاپی از بازی را در وب‌سایت خود قرار داده است که می‌توانید بازی Secret Hitler را دانلود کرده، چاپ کنید و با دوستان خود به بازی بپردازید. یک نسخه آنلاین رایگان بازی نیز در وب‌سایتی با نام secrethitler.io وجود دارد که می‌توانید آن هم تجربه کنید. همچنین نسخه‌ای از بازی هم در بازی Tabletop Simulator ساخته شده است که می‌توانید آن را هم روی پی‌سی خود بازی کنید.

بازی Secret Hitler یکی از آن دست بازی‌هایی است که می‌تواند تا مدت‌ها شما را سرگرم کند. البته برای اینکه به طور کامل با بازی آشنا شوید، باید چند باری آن را بازی کنید اما اگر عاشق بازی‌هایی مانند مافیا هستید، مطمئن باشید که از این بازی لذت خواهید برد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده