نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴

اینتل درخواست رفع مشکل تنظیمات بایوس را به مادربردسازها ارسال کرد

اینتل از تولیدکنندگان مادربردها درخواست کرد پروفایل تنظیمات پیشفرض BIOS را برای رفع مشکل پایداری پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهمی این شرکت اعمال کنند.

درشرایطی که مشکل عدم پایداری عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی اینتل همچنان پابرجا است، سازندگان مادربردهای پی سی با اعمال پروفایل جدید BIOS که تنظیمات به‌کارگیری CPU را طبق درخواست اینتل به وضعیت پایه برمی‌گرداند، اولین قدم را در جهت حل این مشکل برداشتند. حالا اینتل مستقیما از این شرکت‌ها و جمع آوری کنندگان سیستم درخواست کرده است تا پروفایل‌های جدید موسوم به «تنظیمات پیشفرض اینتل» را به‌عنوان آپشن پیشفرض بایوس به کاربران ارائه کنند. این تنظیمات باعث می‌شود تا مادربرد سیستم، دیگر به CPU بیش از حالت پایه‌ی تعریف شده برای آن فشار وارد نکند.

پیش از این، سازندگان مادربردها محصولات خود را برای پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل با تنظیمات Extreme روانه بازار می‌کردند که باعث می‌شد از محدودیت‌های توان مصرفی پایه CPU عبور کند. این کار باعث عملکرد پردازنده‌های اینتل شرایط ناپایداری را به خود بگیرد و باعث کرش کردن در برخی بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و حتی هنگام BSOD کردن پی سی شود. بررسی خود اینتل نشان می‌داد که تغییر تنظیمات پیش فرض بایوس از Extreme به حالت پایه، این مشکل را تا حد زیادی برطرف می‌کند. ضمن اینکه افت سطح عملکرد آن نیز با این تغییر بسیار جزئی و قابل چشم پوشی است.

پردازنده اینتل در مادربرد

البته خود اینتل برای بهره‌گیری از بهترین عملکرد CPU، استفاده از تنظیمات Extreme را پیشنهاد می‌کند. در این حالت توان مصرفی تراشه در حالت ۲۵۳ وات (PL1/PL2) قرار می‌گیرد، درحالی که تنظیمات Baseline این پروفایل را به سطح ۱۲۵ و ۱۸۸ وات (Baseline) محدود می‌کند. ضمن اینکه این کار استفاده از مادربردهای رده بالای Z790 و Z690 را نیز بی‌فایده می‌کند، چراکه نمی‌توانید با هزینه‌ی بالاتری که می‌پردازید بدون مشکل پایداری از حداکثر توان تراشه خود استفاده کنید.

اما اصلا این پروفایل Baseline دقیقا به چه معنی است؟ اینتل در مجموع سه پروفایل پیکربندی شده برای پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم خود دارد. این سه حالت عبارت‌اند از Baseline و Performance و Extreme که پروفایل Baseline تنظیمات توان مصرفی PL1/PL2/PL4 را در حالت ۱۲۵/۱۸۸/۲۹۳ وات قرار می‌دهد و Iccmax را در وضعیت 249A می‌گذارد. حالت Performance نیز این مقادیر به ۱۲۵/۲۵۳/۳۸۰ و 307A می‌رساند و پروفایل Extreme این ارقام را در سطح ۲۵۳/۲۵۳/۳۸۰ و 400A قرار خواهد داد.

بنابراین به‌نظر می‌رسد که اینتل تصمیم گرفته است راهکار سختی را انتخاب کند و کاربران مجبور به استفاده از حالت Baseline کند تا حداقل عملکرد پایدار تراشه‌های خود را تضمین کند. گفته می‌شود که شرکای تجاری اینتل این تغییرات را تا تاریخ ۳۱ می (۱۱ خرداد) اجرا خواهند کرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده