عضو تحریریه
محسن ظهرابی

محسن ظهرابی

فارس، شيراز
درباره من:
ارتباط با من/ اینستاگرام: mohsenzohrabi71/ ایمیل: mohsenzohrabi1371@gmail.com
عضویت: پنجشنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
  1. محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | چهار شنبه, ۲۹ دی ساعت ۲۰:۱۴

    @بهنام میرزائی
    با این حساب پوران درخشنده باید دکورددار گرفتن اسکار میشد دوست عزیز.
    فک نمیکنم اصغر فرهادی سیاه نمایی کرده باشه تو فیلمش هر چند که ما تو فیلم آخرش هیچ کتک زدنی رو ندیدیم فقط در موردش حرف زده شد.
    یا توی درباره الی هم جز صحنه ای که مانی حقیقی سپیده رو با بازی گلشیفته فراهانی میزنه کتک زدن زنها رو نمیبینیم چون ماجرا چیز دیگه ای هست تو فیلم و فک نمیکنم برای وجود یک صحنه (که صادقانه نگاه کنیم از واقعیت هم اصلا دور نیست کافیه تو خیابون راه برید و دعوا ها و نزاعهای مردم رو تو خود شهر ببینید) به یک فیلم جایزه اسکار بدن والا همه از این قضیه سود میبردن به نفع خودشون.

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | چهار شنبه, ۲۹ دی ساعت ۲۰:۴۳

    @AmirMonfared
    حالا عصبانی نباش امیر جان :)
    من وظیفه ام هست چیزی که فک میکنم درسته بگم شاید هم حق با دیگران باشه.
    یاد یه دیالوگ بامزه فیلم نهنگ عنبر افتادم که دختره میگه دارم میرم آمریکا، پسره میگه آمریکا؟ آمریکای جنایت کار؟ :))
    حکایت اینه که سینما میتونه سیاسی باشه برای مثال مسعود کیمیایی فیلمهاش با سیاست در ارتباطه یا ابراهیم حاتمی کیا اما خب فرهادی همونجور که خودش گفته داره فیلم اجتماعی میسازه.

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | چهار شنبه, ۲۹ دی ساعت ۲۰:۴۶

    @ایلای سیسترز
    راستش دو بار فیلم مجیدی رو تو سینما دیدم و تو همون بازه فیلم عقاد رو هم دوباره دیدم.
    باید در نظر گرفت که فیلم عقاد چه فاصله زمانی با فیلم مجیدی داره اما راستش مقایسه شون با هم و اینکه فیلم عقاد رو بهتر بدونیم بی انصافیه هر چند توی ایران تقریبا همه منتقدا با نظر شما موافق هستند :)
    درباره فیلمبرداری هم من متوجه کرینی که میگی نشدم جز اون پلانی که عبدالمطلب محمد رو بالای سرش میبره که یه کم نوزاد از قاب خارج میشه.

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | چهار شنبه, ۲۹ دی ساعت ۲۱:۱۷

    @Suicide and Redemption
    امیدوارم به زودی نسخه خانگی فیلم مجیدی بیاد تا درباره مقایسه این دو تا فیلم حرف بزنیم.
    چشم من مطالعه ام در مورد فرم رو ادامه میدم :)

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | چهار شنبه, ۲۹ دی ساعت ۲۳:۳۰

    @نیما رضاییی
    امسال سه تا فیلم توی جشنواره کن بوده در مورد مسئله تجاوز از سه کشور ایران، فرانسه و رومانی (البته من این سه تا رو دیدم) که معنیش اینه که مسئله مهم و جهانی هست لابد فرانسه و رومانی رو هم میخان مسخره کنن با این تحلیل شما؟

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | پنجشنبه, ۳۰ دی ساعت ۱۱:۳۹

    @-h4mohammadreza
    راستش کیارستمی هم تو فیلم گزارش (قبل از انقلاب) خیلی سیاه تر از الان فرهادی جامعه اش و یکی از خانواده های این شهر رو به تصویر میکشه هر چند فیلم خیلی خوب و قابل قبولیه. یا مثلا تو فیلم کلوزآپ داستان یه آدم تقلب کار رو نشون میده که خودش رو جای محسن مخملباف جا زده. حالا کسایی که فیلم رو میبینن باید نتیجه بگیرن که ایران پر از تقلب کاره؟ فک نمیکنم تحلیل اون ها هم این باشه.
    عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو. حالا که انقد بحث درباره سیاه نمایی فیلمهای فرهادی داغه نکات مثبتش رو هم نگاه کنیم:
    ۱- اولین بار بود تو یه فیلم ایرانی میدیدم زن و شوهر دعواشون بالا میگیره و مرد برمیگرده میشینه کنار زنش و بهش میگه عزیزم اگه یه درصد شیشه رفته بود تو چشمت من چیکار باید می کردم؟ تو اغلب فیلمها این دعوا یا به زدو خورد می رسید و یا با سکوت و حرف نزدن تموم میشد.
    ۲- یه جایی یکی از همسایه ها میگه همچین آدمایی رو باید آفتابه انداخت گردنشون تو شهر چرخوندشون. نگاه عموم مردم درباره یک گناهکار در ایران همینه اما نگاه شخصیت اصلی (عماد) کاملاً خلاف این موضوعه و اینطوری دوست نداره نگاه کنه. فک نمیکنید این نشون دهنده رفتار انسانی شخصیت اصلی فیلم به عنوان نماینده یک مرد هنرمند ایرانیه؟
    ۳- جایی که بارون داره وسایل مستأجر قبلی رو خیس میکنه عماد میره بیرون و وسایل رو جمع میکنه میاره تو. واقعاً به نظرتون تو یه کشور خارجی چقدر احتمالش هست که تو همچین شرایطی آدما همچین کاری کنن؟ به نظرم احتمالش خیلی کمه و به علاوه رفتار کاملا انسانی از شخصیت اصلی به عنوان نماینده یک مرد ایرانی نشون داده شده.
    ادامه در کامنت بعدی.

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | پنجشنبه, ۳۰ دی ساعت ۱۱:۴۷

    @-h4mohammadreza
    ۴- وقتی موقع خوردن ماکارونی مرد متوجه میشه پول غذا از کجا اومده جلوی بچه و زنش رو میگیره از اینکه غذا رو بخورن. به نظرتون این حلال و حروم کردن و تفاوت گذاشتن بین غذایی که از پول حروم به دست اومده و غذایی که از پول حروم خودش به نوعی نشون دهنده اعتقادات درست مردم ایران نیست؟‌ (صرفاً نظر شخصیم رو درباره این موضوع دارم میگم)
    ۵- عماد همونطور که اغلب مردم تو سینما انتظار داشتند میتونست بلای بدتری سر پیرمرد بیاره. میتونست اصلاً تحقیق نکنه و همونجا که پسره رو تو مغازه نان فروشی میدید میرفت آبروش رو میبرد (همونجور که خودش به پیرمرد میگه دوست داشت اینکار رو انجام بده) اما فیلم فروشنده درباره این هست که در شرایطی به اون سختی چه انتخاب هایی وجود داره و هر آدمی کدوم انتخاب رو می کنه. میتونست تو گوش پیرمرد نزنه. میتونست به زنش نگه و انقد پیرمرد رو تو اون حموم نگه داره تا بمیره. میتونست تلفنی به زنش همه این ماجرا رو بگه و آبروش رو ببره. و هزاران راه دیگه ای که جلوی پاش بود اما اخلاق انسانی این آدم باعث میشه انتخاب کنه که چطوری رفتار کنه و اون میلش به گرفتن انتقام در برابر اخلاقی بودنش یکی از پیچیده ترین کشمکش های سینمایی رو ایجاد کرده. به نظرم همین که یکی از خارج از مرزها ببینه که مرد ایرانی انتخاب اولش کشتن طرف مقابلش نیست مارو آدم های متمدنی میدونه (همونطور که این تمدن و فاصله گرفتن از وحشی بودن تو درصد زیادی از مردم به وجود اومده.) و این یعنی تبلیغ مثبتی برای ایران و مردمش.

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | پنجشنبه, ۳۰ دی ساعت ۱۳:۲۶

    @-h4mohammadreza
    این بخش از داستان که میگید نشون میده بعضی از مردا تو تاکسی زنا رو اذیت میکنن که من فک نمیکنم از واقعیت جامعه دور باشه. همون اندازه که نصفه شب با لودر به جون یه زمین افتادن از واقعیت دور نیست.
    شما منظورتون اینه که مردم یا مخاطبای خارجی فیلم جامعه ایران رو فقط شخصیت های فرعی میدونن؟
    البته شخصیت های فرعی هم شخصیت های سیاهی نیستن اونا تو یه موقعیت به خصوص تعریف میشن.
    مثلا صحنه ای وجود داره که بابک (با بازی بابک کریمی) داره لباسهای آهو رو جمع میکنه و توجه اش به یک لباس جلب میشه. حالا ما با این صحنه میتونیم تصمیم بگیریم که بابک هرزه هست؟ واقعا نه چون این آدم خونه هم برای آهو جور کرده یه زمانی. این مسئله به همین شکل درباره پیرمرد هم وجود داره.
    فیلم راجع به معزلاتی هست که منشاً شون بسته بودن فضای جامعه هست که از توش آهو به وجود میاد بابک به وجود میاد و پیرمرد هم به وجود میاد و رعنا و عماد هم از پی اش ضربه میخورند. اگر فیلمساز میخواست جز این هارو بگه فیلمش واقع گرای اجتماعی نبود. و از اون مهمتر مشکلی رو حل نمیکرد.
    اون دوستی که میگفت راه حلی تو فیلم نیست با اینکه خود فرهادی ادعایی نداره تو این موضوع که راه حل داده اما راه حلش تو فیلم مشخصه و مسلماً راه حل این نیست که بکوبیم زمین دوباره بسازیم.(اشاره به یکی از راه حلهایی که تو فیلم عنوان میشه)

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | پنجشنبه, ۳۰ دی ساعت ۲۰:۵۸

    @msebrahimi
    فک میکنم تو فیلم گذشته بهترین شخصیت و انسانی ترین کاراکتر فیلم شخصیت ایرانیش بود. و خب گذشته فیلمی هست که هیچ تبلیغ منفی برای ایران نمیکنه و در ضمن امیدوارانه تموم میشه و موفقیت های زیادی هم برای فرهادی آورده.
    فک میکنم اینکار رو انجام داده یه بار!

    بررسی دلایل موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی

    محسن ظهرابی
    محسن ظهرابی | سه شنبه, ۲۸ دی ساعت ۱۱:۴۸

    @LidaKushki
    دوست عزیز فعال بودن لزوما یک حسن در شخصیت پردازی به حساب نمیاد. ما شخصیت های منفعل خیلی خوبی داریم چه تو سینمای خودمون چه سینمای اروپا.
    اما درباره شخصیت مادر که مثال زدین اتفاقا شخصیت فعالی هست چون دست به یک اقدام مهم میزنه که سرنوشت پلات رو عوض میکنه و اون هم اینه که تصمیم میگیره شمال نره و خودش رو زودتر مرخص کنه و بیاد خونه. این تصمیم روی داستان اثر مستقیم داره.
    درباره روابط بین خواهر و برادرها هم فکر میکنم کمی سطحی به فیلم داره نگاه میشه به نظرم با دیدن دوباره فیلم و دقت بر جزییات حتما متوجه تفاوت جدی بین شکل روابط شخصیت ها با آثار معمولی تر سینمای ایران خواهید شد.
    هر چند که سینا طهمورثی عزیز خیلی مفصل تو متن هم بهش پرداخته.

    نقد فیلم وارونگی

صفحه ۱۴ از ۱۶