بازی EA SPORTS FC MOBILE را می‌توان تا حدودی حاصل همان فرمول و سیاست‌های چند سال اخیر الکترونیک آرتز در سری Fifa و اکنون در EA SPORTS FC دانست؛ در ادامه با بررسی بازی موبایل FC MOBILE همراه زومجی باشید.

الکترونیک آرتز سال‌ها است که با ساخت سری بازی فیفا، یک شبیه‌ساز سرگرم کننده و جذاب از ورزش فوتبال را برای پلتفرم‌های مختلف عرضه کرده است. اما با اتمام پایان همکاری فدراسیون جهانی فوتبال با الکترونیک آترز، نام این سری هم از Fifa به EA Sports FC تغییر پیدا کرد. اتفاقی که نسخه‌ی موبایل این مجموعه را هم تحت تاثیر خود قرار داد و فارغ از جایگزین شدن نام، باعث تغییرات و بهبود‌هایی هم در زمینه‌های مختلف شد. با اینکه تحولات رخ داده در نسخه‌ی موبایل FC Mobile انقدر عمیق و گسترده نیستند، اما نقش پر رنگی را در بهتر شدن شرایط ایفا کرده‌اند.

بازی EA SPORTS FC MOBILE قرار است تا تجربه‌ی مشابهی از بخش محبوب آلتیمیت تیم نسخه‌ی کنسولی FC 24 و نسخه‌های گذشته‌ی فیفا را ارائه دهد. گیمر در ابتدا باید تیم مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کند تا صرفا از نام، لوگو و لباس‌های آن باشگاه بهره ببرد. نکته‌ی مهم اینجا است که در ادامه‌ی کار، بازیکنان چندان قدرتمندی در دسترس نیستند و برای رسیدن به شرایط ایده‌آل باید پک‌های مختلفی را به‌دست آورد تا شاید صاحب بازیکن یا امتیازاتی شد. پک‌هایی که یا باید آن‌ها را به‌عنوان پاداش به‌دست آورد یا از فروشگاه خریداری کرد. اگر با سیستم آلتیمیت تیم نسخه‌‌های کنسولی آشنا باشید، پس احتمالا از نقش پول واقعی در بازی اطلاع دارید؛ بله متاسفانه در FC MOBILE هم پرداخت‌های درون برنامه‌ای تاثیر غیر قابل انکاری را روی نتیجه‌ی مسابقات چند نفره می‌گذارد و رویداد‌های PVP را از شرایط عادلانه دور‌ می‌کند.

بخش مربوط به تنظیمات ترکیب در بازی EA SPORTS FC MOBILE

به‌خصوص در حالت Manager Mod که گیمر نقش مربی را ایفا می‌کند و نمی‌تواند تاثیر مستقیمی روی کنترل بازیکنان داشته باشد، وجود پرداخت‌های درون برنامه‌ای تا حد زیادی انگیزه‌ی گیمر را برای تلاش در راه کسب پیروزی کاهش می‌دهد. به‌خصوص اگر در رنک‌های بالا به بازی بپردازید، این موضوع بسیار بیشتر به چشم می‌خورد. هرچند که وجود تنظیمات متنوع در بخش مربوط‌به تاکتیک‌ها، حسابی دست بازیکن را برای پیاده‌سازی انواع روش‌های حمله و دفاع باز می‌گذارد و علاوه‌بر حالت Manager Mod، در سایر حالت‌ها هم روند جذابی را به وجود می‌آورد.

به‌طور کلی بازی اندروید و آیفون EA SPORTS FC MOBILE در بخش رویداد‌های چند نفره از حالت‌های دیگری هم با نام‌های Head to Head و Vs Attack بهره می‌برد که هر یک دارای سیستم رنک و لیگ‌های رده‌بندی مختص به خود هستند. حالت Head to Head یک تجربه‌ی استاندارد از یک مسابقه‌ی فوتبال است که دو بازیکن را مقابل یک‌دیگر قرار می‌دهد. در این حالت، بازیکنان باید به‌طور همزمان با یک‌دیگر به رقابت بپردازند و برای کسب پیروزی تلاش کنند.

لحظه‌ی شروع مسابقه‌ی فوتبال در بازی EA SPORTS FC MOBILE

حالت Vs Attack هم تنها شامل بازی در موقعیت‌های خطرناک می‌شود که برای هر بازیکن به‌صورت مجزا شکل می‌گیرد؛ بازیکنی که بتواند تا پایان زمان مشخص شده، تعداد گل بیشتری را در مقابل هوش مصنوعی به ثمر برساند، طبیعتا امتیاز پیروزی مسابقه را کسب می‌کند. در ابتدا Vs Attack حسابی جذاب به نظر می‌رسد، اما اگر کمی به‌صورت جدی‌تر به تجربه‌ی این بخش بپردازید، خیلی زود متوجه‌ی قرار گرفتن در موقعیت‌های تکراری و استفاده‌ی مکرر از یک الگوی مشخص برای گل زدن خواهید شد. این بخش پتانسیل آن را داشت تا با تنوع بیشتر در موقعیت‌های خطرناک یا حتی ایجاد فضاهای نسبتا شلوغ‌تر، گیمر را بیش‌ازپیش به چالش بکشد و به استفاده از تاکتیک‌های مختلف وادار کند.

متاسفانه خرید‌های درون برنامه‌ای تاثیرات منفی و ناعادلانه‌ای روی حالت‌های PVP می‌گذارند

EA SPORTS FC MOBILE پس از چند آپدیت اخیر، پیشرفت چشم‌گیری در گیم‌پلی داشته است؛ از جمله این تغییرات، می‌توان به وجود چند شوت و پاس‌های مختلف اشاره کرد که به خوبی با شرایط کنترل در موبایل همگام سازی شده‌اند. همچنین روند کلی هدایت بازیکنان هم تجربه‌ی بسیار روان و لذت بخشی را به گیمر منتقل می‌کند و یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بازی محسوب می‌شود. بااین‌حال، درست زمانی‌که تازه در گیم‌پلی غرق شده‌اید و قصد دارید کمی جدی‌تر بازی را دنبال کنید، مشکلات مختلفی در بخش هوش مصنوعی مانع شما می‌شوند. البته این موضوع بیشتر در زمینه‌ی دفاع به چشم می‌خورد. به‌گونه‌ای که وقتی مدافعان تحت کنترل هوش مصنوعی قرار می‌گیرند، در اکثر مواقع حتی ساده‌ترین توپ‌هایی که از کنارشان عبور می‌کند را هم دریافت یا حداقل دفع نمی‌کنند؛ مگر اینکه کاملا در مسیر توپ یا بازیکن مقابل خود قرار بگیرند.

گیم‌پلی بازی EA SPORTS FC MOBILE

این موضوع باعث می‌شود تا حملات بسیار راحت‌تر دنبال شوند و از همین‌رو، حس کاذبی از پیروز شدن را به گیمری که در حال حمله است منتقل می‌کند؛ اما این مشکل زمانی به اوج خودش می‌رسد که با واکنش ضعیف دروازه‌بان نیز ادغام می‌شود. در روند مسابقات، گاهی شاهد گل شدن ضرباتی هستیم که برای بازیکن حمله کننده هم باور کردنی نیست. حتی در شرایطی که بازیکن کنترل کاملی روی توپ ندارد، کافی است تا با کمی جهت دادن به شوت، شاهد یک گل فوق‌العاده برای تیم خود باشد. حتی این‌گونه می‌توان گفت که در موقعیت‌های مقابل دروازه، این گل نزدن است که کار نسبتا سختی در روند بازی محسوب می‌شود.

درواقع وجود مشکلات در سیستم دفاع و دروازه‌بانی باعث شده است تا بازیکنانی که درحالت‌های PVP به بازی می‌پردازند، کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های گل زدن را انتخاب کنند. سوالی مهمی که وجود دارد این است که وقتی شما به‌راحتی می‌توانید با کمی جهت و نگه‌داشتن دکمه‌ی شوت، توپ را وارد دروازه‌ی تیم حریف کنید، چرا باید برای پیاده‌سازی تاکتیک‌های مختلف یا استفاده از شوت‌های گوناگون، وقت صرف کنید و به‌نوعی پیروزی خود را به خطر بیندازید؟ بنابرین تا زمانی‌که سیستم هوش مصنوعی دروازه‌بان و دفاع به این‌گونه باشند، بعید است که گیمر نیاز اجباری به تاکتیک‌های دیگری برای استفاده از پاس و شوت‌های مختلف در حالت‌های PVP داشته باشد.

عبور توپ از دروازه‌بان در بازی EA SPORTS FC MOBILE

بازی EA SPORTS FC MOBILE از لحاظ گرافیک در سطح خوبی قرار دارد و می‌تواند مخاطب را از خود راضی نگه‌دارد. به‌خصوص در نماهای باز، حرکت انیمیشن‌ها و نورپردازی‌های محیط به خوبی کار شده‌اند و همگی حس و حال واقع‌گرایانه‌ای را به گیمر منتقل می‌کنند. بااین‌حال، نماهای نزدیک با وجود اینکه خیلی ایده‌آل به نظر نمی‌رسند، از طرفی تجربه‌ی بدی را هم القا نمی‌کنند.

هرچقدر که حمله کردن جذاب و لذت بخش است، در مقابل دفاع کردن به‌دلیل وجود مشکلاتی در هوش مصنوعی و عملکرد دروازه‌بان، کار سختی محسوب می‌شود

همچنین از دیگر ویژگی‌های مثبت EA SPORTS FC MOBILE می‌توان به برخوردار بودن از لایسنس‌های مهم و معتبر فوتبال اشاره کرد. از تمام تیم‌های بزرگ اروپایی گرفته تا سایر لیگ‌های معتبر، رویدادهایی مانند لیگ قهرمانان و سایر تورنومنت‌های مهم اروپا در بازی وجود دارند که همگی نقش بسیار پررنگی را در بهتر شدن تجربه‌ی بازیکن ایفا می‌کنند. البته الکترونیک آرتز در بخش ایونت‌ها حسابی سنگ تمام گذاشته است و به واسطه‌ی استفاده از شبیه‌سازی و تکرار مسابقات نوستالژی یا حالت‌های خلاقانه‌ی مختلف، رویداد‌های واقعا دلچسبی را برای گیمر خلق می‌کند. از همین‌رو می‌توان گفت که اگر تنها به‌دنبال رقابت‌های PVP نباشید، بازی در ایونت‌های مختلف و قرار گیری در مقابل هوش مصنوعی هم می‌تواند بسیار سرگرم کننده واقع شود. با اینکه پیش‌تر گفتیم که هوش مصنوعی در دفاع و دروازه‌بانی مشکل دارد، اما بااین‌حال در رقابت‌های ایونت که فارغ از موضوع رتبه و رنک به بازی می‌پردازیم، تا حدودی قابل چشم پوشی است.

شادی پس از گل در بازی EA SPORTS FC MOBILE

بازی FC MOBILE علاوه‌بر حضور دو گزارشگر شناخته شده انگلیسی زبان با نام‌های Derek Rae و Stewart Robson، گزارشگر‌های دیگری نیز به زبان‌هایی مانند عربی، آلمانی، فرانسوی و چندین زبان دیگر را هم شامل می‌شود. همچنین سیستم Matchmaking بازی هم از بالانس خوبی برخوردار است و هر سه حالت اصلی Manager Mod ،Head to Head و Vs Attack از سرور‌های نسبتا شلوغی بهره می‌برند.

در پایان گفتنی است که EA SPORTS FC MOBILE به‌عنوان یک بازی شبیه‌ساز فوتبال روی پلتفرم‌های اندروید و آیفون، یک اثر سرگرم کننده و با کیفیت محسوب می‌شود. اما این جذابیت تا زمانی ادامه دارد که قصد جدی و حرفه‌ای برای دنبال کردن آن نداشته باشید. زیرا وقتی برای افزایش رنک و رتبه تلاش می‌کنید، موضوعاتی مانند تاثیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای، مشکلات در هوش مصنوعی دروازه‌‌بان و سیستم مدافعان، مانع از رسیدن شما به آن شرایط ایده‌آلی که انتظار دارید، می‌شوند. بااین‌حال اگر صرفا به‌دنبال لذت بردن از یک شبیه‌ساز فوتبال روی موبایل می‌گردید که اوقات فراغت خود را با آن پر کنید، بازی EA SPORTS FC MOBILE انتخاب بسیار خوبی برای شما محسوب می‌شود.


منبع زومجی

بررسی بازی EA SPORTS FC MOBILE

بازی EA SPORTS FC MOBILE ویژگی‌های خوبی مانند سازگاری گیم‌پلی با موبایل، گرافیک مناسب، محتوای جذاب ایونت‌ها و لایسنس‌های مهم دنیای فوتبال را در خود جای داده است. اما ضعف در سیستم هوش مصنوعی که شامل مشکلاتی در عملکرد دفاع و دروازه‌بان می‌شود، باعث شده است تا بازی به جایگاه ایده‌آل خود در زمینه‌ی گیم‌پلی دست پیدا نکند. از طرفی تاثیرات منفی پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیز تمام مودهای PVP به خصوص حالت Manager Mod را تحت تاثیر خود قرار داده است و از همین‌رو بازیکن را از تلاش برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر ناامید می‌کند. به طور کلی اگر به دنبال یک تجربه‌ی سرگرم کننده از ورزش فوتبال می‌گردید، EA SPORTS FC MOBILE یک گزینه‌ی عالی برای شما در پلتفرم موبایل محسوب می‌شود. البته به شرطی که خیلی درگیر جزئیات گیم‌پلی و افزایش رنک در حالت‌های چند نفره نشوید؛ زیرا ممکن است روند بازی، برخلاف آن چیزی که انتظار دارید پیش برود و شما را از خود نا امید کند.
سیدرضا نصری

7

نقاط قوت

  • + کنترل روان و لذت بخش بازیکنان در مواقع حمله
  • + سازگاری مناسب سیستم کنترل با شرایط موبایل
  • + کیفیت خوب بازی در نماهای باز
  • + تنوع بالای ایونت‌‌ها در هر فصل
  • + وجود حالت‌های تاکتیکی متنوع و در تنظیمات مربوط به ترکیب
  • + برخوردار بودن از لایسنس‌های مهم فوتبال
  • + حضور گزارشگر‌های حرفه‌ای در زبان‌های مختلف

نقاط ضعف

  • - تاثیر مستقیم پرداخت‌های درون برنامه‌ای روی رویداد‌های PVP
  • - وجود مشکلاتی در هوش مصنوعی مدافعان و دروازه‌بان‌‌ها
  • - مواجه شدن با موقعیت‌های تکراری در حالت Vs Attack
  • - جذاب نبودن بخش Manager Mod در حالت رنک، به دلیل تاثیر منفی پرداخت‌های درون برنامه‌ای
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده