Xenoblade Chronicles 3 با اینکه مشکلاتی دارد، اما می‌توان آن را یکی از بهترین بازی‌های انحصاری نینتندو سوییچ دانست. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

وقتی صحبت از انحصاری‌های نینتندو و بازی‌های نقش‌آفرینی می‌شود، Xenoblade Chronicles یکی از مواردی است که همیشه مورد بحث قرار می‌گیرد. اولین نسخه از این سری در سال ۲۰۱۰ روانه بازار شد و توانست بازخوردهای خوبی را کسب کند. البته که خود Xenoblade Chronicles هم زیرمجموعه‌ای برای سری Xeno به‌حساب می‌آید که یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های نینتندو است.

حال مدتی است که Xenoblade Chronicles 3 روانه بازار شده و آیا مونولیث سافت (Monolith Soft)، سازنده سری زنوبلید، توانسته تجربه‌ای درخور کاربران و هواداران بازی‌های اکشن نقش آفرینی را ارائه دهد؟ در جواب باید بگویم که Xenoblade Chronicles 3 را می‌توان نه‌تنها بهترین انحصاری نینتندو سوییچ در سال ۲۰۲۲ تا به الان دانست، بلکه یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی چند سال اخیر است که اندک مشکلاتی سبب شده تا نتواند یک محصول بی عیب و نقص را ارائه دهد.

Feronisهای بازی Xenoblade Chronicles 3

نوع روایت Xenoblade Chronicles 3، موردی است که داستان آن را حسابی عمیق و درگیر کننده جلوه می‌دهد

داستان بازی دنباله نسخه دوم و در جهانی به نام Aionios روایت می‌شود. جایی‌که دو کشور Keves و Agnus در جنگی بی پایان قرار دارند. سربازها پس از کشته شدن، توسط ملکه سرزمین مجدد در قالب یک سرباز به چرخه زندگی باز می‌گردند و تمامی سربازها، نهایت ۱۰ سال قادر به زندگی کردن هستند. دراین‌میان Off-Seerهایی در کشور Agnus و Keves قرار گرفته که با فلوت مخصوص خود و به‌واسطه یک ملودی خاص، می‌توانند انرژی سربازهای کشته شده را مهار کرده و به روح آن‌ها آرامش بخشند.

حال شما در نقش یک Off-Seer از سرزمین Keves به نام Noah قرار گرفته که به‌واسطه دو دوست دیگر خود درحال مبارزه با سربازان Agnus است. این در حالی است که نبرد دو کشور Agnus و Keves و نوع بازگشت سربازان به زندگی، مقدمه‌ای برای اتفاقاتی بزرگ‌تر است. جایی‌که قهرمان‌های داستان متوجه واقعیت زندگی و هدف نهایی خود شده و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. قالب کلی داستان، ازبین‌بردن پلیدی و بازگرداندن نظم به جهان و زندگی است، اما نوع داستان‌سرایی Xenoblade Chronicles 3، موردی است که داستان آن را حسابی عمیق و درگیر کننده جلوه می‌دهد.

نبرد با مینی باس‌ها در Xenoblade Chronicles 3

Xenoblade Chronicles 3 جزو آن دسته از بازی‌های شرقی است که شخصیت پردازی کاراکترهای منفی آن به بهترین شکل ممکن انجام شده است

بازی با علامت سؤال‌های متعددی شروع می‌شود و با گذر زمان و رسیدن به انتهای بازی، به تمامی آن‌ها جواب داده می‌شود و یک پایان بسیار خوب و دلچسب دراختیار مخاطب قرار می‌گیرد. به‌عبارتی زنوبلید کرونیکلز 3 از ثانیه ابتدایی تا انتها می‌تواند مخاطب خود را ازطریق داستان سرگرم کند. داستان سرشار از لحظه‌های دراماتیک و هیجان‌انگیزی است که به‌خاطر داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی مناسب، تاثیر خود را به بهترین شکل ممکن گذاشته است. صحبت از شخصیت پردازی شد، باید بگویم که تمامی شخصیت‌های اصلی Xenoblade Chronicles 3 و همچنین تمامی شخصیت‌هایی که در طول داستان با آن‌ها آشنا می‌شوید و شما را برای رسیدن به هدف‌تان یاری می‌دهند، شخصیت پردازی مخصوص‌به خود را دارند و بازیکن می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

Xenoblade Chronicles 3 جزو آن دسته از بازی‌هایی نیست که از همان ابتدا گذشته کاراکتر اصلی خود را به‌تصویر بکشد، بلکه Noah در طول زمان و با پیشروی در خط داستانی، تکامل پیدا می‌کند و مخاطب بیش‌ازپیش با گذشته وی آشنا می‌شود. همچنین این مورد برای تمامی هم‌تیمی‌های شما و سایر کاراکترها هم صدق می‌کند. شخصیت‌پردازی خوب کاراکترهای بازی فقط به کاراکترهای مثبت ختم نمی‌شود، بلکه شخصیت‌های شرور Xenoblade Chronicles 3 هم داستان‌سرایی مخصوص‌به خود را دارند. پیچیدگی ارائه شده در داستان که بعضی از آن‌ها مربوط‌به کاراکترهای منفی می‌شود، ترکیب خوبی را با نوع شخصیت‌پردازی آن‌ها به‌وجود آورده و همین مورد سبب شده تا بازیکن در طول داستان غافل‌گیر شود.

کاراکتر Mio در بازی Xenoblade Chronicles 3

دراین‌میان اشاره کنم که داستان Xenoblade Chronicles 3 به نسخه دوم و اول هم مربوط است، اما به‌گونه‌ای نیست که تجربه نکردن آن‌ها، باعث سردرگمی شما در داستان شود. بلکه، وجود شخصیت‌هایی از نسخه دوم و اول سبب شده تا بازیکن جهانی که شالک در نسخه اول خلق کرد را بهتر شناخته و بیش‌ازپیش وقایع رخ داده در داخل بازی را درک کنند. بااین‌تفاسیر داستان تنها موردی نیست که سعی بر سرگرم کردن مخاطب دارد و گیم‌پلی، اهرمی است که سبب شده این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

گیم‌پلی Xenoblade Chronicles 3 برگرفته از المان‌های نسخه دوم و اول و ترکیب آن با ایده‌های جدیدی است که به‌خوبی بازیکن را به خود درگیر می‌‌کند. سیستم مبارزات بازی بدین صورت است که دکمه‌ای برای ضربه‌زدن به دشمنان درنظر گرفته نشده است. درواقع ضربه معمولی شما به‌صورت خودکار اعمال می‌شود. حال هر کاراکتر سه Art معمولی و یک Art ویژه دارد که می‌تواند به‌واسطه‌ی آن‌ها، آسیب بیشتری را به دشمنان وارد کند. این در حالی است که با گذر زمان و آزاد شدن ویژگی‌های جدیدتر، بازیکنان می‌توانند از Artهای سایر کاراکترها هم استفاده کرده و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنند. به‌عبارتی شما در بازی Artها و مهارت‌های خود به‌همراه نوع جای‌گیری در محیط را هدایت می‌کنید، زیرا بعضی از Artها زمانی تأثیرگذار هستند که در زاویه‌ای مشخص از دشمن قرار داشته باشید.

میان‌پرده‌های بازی Xenoblade Chronicles 3

ترکیب مهارت‌ها و توانایی‌ها و استفاده درست از آن‌ها، چیزی است که شالوده سیستم مبارزات Xenoblade Chronicles 3 را شکل می‌دهد. همچنین به‌خاطر ساختار داستانی، هر ۶ اعضای تیم شما به‌صورت دوبه‌دو می‌توانند قدرت خود را با هم ترکیب کرده و در قالب یک اوروبوروس به نبرد با دشمنان بپردازند. دراین‌میان اشاره کنم که درطول مبارزات، می‌توانید به‌راحتی میان کاراکترهای تیم رفت‌و‌آمد کرده و از مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، استفاده کنید. شاید با خود فکر کنید که تمامی موارد ذکر شده باعث شلوغ شدن و سردرگمی بازیکن در طول بازی می‌شود. این در حالی است که مونولیث سافت به‌خوبی ویژگی‌های بازی را مدیریت و طبقه‌بندی کرده و در طول بازی، آن‌ها را به شما آموزش می‌دهد. مورد دیگری که به سیستم مبارزات و گیم‌پلی را عمیق‌تر کرده، کلاس‌های بازی است. در مجموع سه کلاس Healer، Attacker و Defender برای بازی طراحی شده است. حال هر یک از ۶ عضو تیم شما و سایر کاراکترهایی که با آن‌ها ملاقات می‌کنید، دارای زیرکلاس‌هایی هستند که به یکی از این سه کلاس اصلی مربوط می‌شود.

مورد دیگری که به سیستم مبارزات و گیم‌پلی را عمیق‌تر کرده، کلاس‌های بازی است

هر یک از این زیرکلاس‌ها مربوط‌به یکی از کاراکترهای تیم شما می‌شود و می‌توانید به‌راحتی کلاس یا زیرکلاس هر یک از شخصیت‌ها را تغییر دهید. همچنین می‌توانید زیرکلاس و کلاس‌های اولیه تمامی شخصیت‌ها را هم با یکدیگر جابه‌جا کرده و آن‌ها را به آخرین رتبه خود برسانید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید از مهارت خاص آن‌ها برای خود استفاده کرده و انعطاف‌پذیری خود در مبارزات را بیش‌ازپیش افزایش دهید. گیم‌پلی یک بازی نقش‌آفرینی فقط به سیستم مبارزات آن مربوط نمی‌شود، بلکه مأموریت‌های اصلی و فرعی درکنار جهان بازی و محتویات داخل آن، از دیگر مواردی است که اهمیت بسیار زیادی دارند.

مبارزه از طریق کاراکتر Mio در Xenoblade Chronicles 3

Xenoblade Chronicles 3 دارای سیستم ارتقای سطح جدیدی است تا گرایند و فارم کردن به یک مشکل اساسی تبدیل نشود

زنوبلید کرونیکلز 3 دارای هفت مرحله است که هرمرحله شامل مأموریت‌های اصلی متفاوتی می‌شود. تمامی مأموریت‌ها طراحی بسیار خوبی داشته و حسابی شما را سرگرم می‌کنند. همچنین باس‌های درنظر گرفته شده برای مراحل اصلی هم طراحی عالی‌ای دارند و سیستم مبارزات آن‌ها هم منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز است. این در حالی است که مأموریت‌های فرعی هم در سطح خوبی قرار دارند. یکی از مواردی که سری Xenoblade Chronicles را شاید برای کاربران تازه‌وارد غیرقابل تحمل می‌کرد، گرایند و فارم بیش از حد برای کسب Xp و ارتقای سطح بود. سیستم گرایند و ارتقای سطح اگر طراحی مناسبی نداشته باشد، باعث می‌شود تا داستان بازی نتواند آنطور که باید و شاید خودی نشان دهد و از سرعت روایت آن کاسته می‌شود.

این در حالی است که Xenoblade Chronicles 3 دارای سیستم ارتقای سطح جدیدی است تا گرایند و فارم کردن به یک مشکل اساسی تبدیل نشود. با کشتن دشمنان، باس‌های اصلی، باس‌های فرعی، دشمنان الیت و پشت سر گذاشتن مراحل اصلی و فرعی، XP کسب می‌‌کنید. کنار کسب Xp، مقداری Xp اضافه‌تر هم درنظر گرفته شده که با کشتن دشمنان الیت، می‌توانید ضریب آن را بالاتر برده و سپس ازطریق کمپ‌های استراحت، این XPهای جمع شده را برای کاراکترهای بازی لحاظ کنید. به‌عبارتی، بازی دارای دو سیستم ارتقای سطح است که توجه به آن‌ها می‌تواند به‌سرعت باعث افزایش سطح و قدرت کاراکترهای تیم شود. البته که مأموریت‌های فرعی بازی و متعدد بودن آن‌ها در گوشه و کنار جهان Xenoblade Chronicles 3، سبب شده تا همیشه محتوایی برای تجربه کردن وجود داشته باشد.

فلوت زدن Off-Seerهای بازی Xenoblade Chronicles 3

بااینکه ساختار طراحی‌های‌ شرقی آن به‌گونه‌ای است که نمی‌توان از آن توقع یک گرافیک واقع‌گرایانه را داشت، اما باتوجه‌به بازی‌های مشابه، تیم سازنده می‌توانست بافت‌ها و نورپردازی‌های بازی را با کیفیت بهتری ارائه دهد

همچنین این نسخه از نظر وسعت نقشه و تعداد محیط، بسیار وسیع و متنوع بوده و هرکدام از محیط‌های درنظر گرفته شده هم ساختار و طراحی مخصوص‌به خود را دارند تا بازیکنان احساس یکنواختی و تکراری شدن محیط‌ها را تجربه نکنند. یکی دیگر از موارد درنظر گرفته شده برای گیم‌پلی بازی، استفاده از المان‌های مترویدوینیا برای Xenoblade Chronicles 3 است. با گذر زمان ویژگی‌هایی را کسب می‌کنید که ازطریق آن‌ها می‌توانید بهتر از قبل محیط‌ها را گشته و به مکان‌هایی که دسترسی نداشته‌اید، دسترسی پیدا کنید. ازاین‌طریق تیم سازنده بازیکن را مدام در رفت‌و‌آمد در محیط‌های قدیمی و جدید قرار داده تا بتوانند موارد جدیدی را کشف کنند.

از نظر بصری، بازی Xenoblade Chronicles 3 آنطور که باید و شاید جلوه‌های بصری مدرنی را ارائه نمی‌دهد. بااینکه ساختار طراحی‌های‌ شرقی آن به‌گونه‌ای است که نمی‌توان از آن توقع یک گرافیک واقع‌گرایانه را داشت، اما باتوجه‌به بازی‌های مشابه، تیم سازنده می‌توانست بافت‌ها و نورپردازی‌های بازی را با کیفیت بهتری ارائه دهد. البته طراحی میان‌پرده‌های سینمایی بازی در سطح خوبی قرار دارد و از این بابت کرونیکلز ۳ تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین از نظر فنی، شاهد باگ‌های انگشت شماری بودم، اما بعضی از آن‌ها به‌صورت مستقیم روی مبارزه مورد نظر تأثیرگذار بوده و باعث شد از ابتدا به نبرد بپردازم. بااین‌حال بازی باتوجه‌به مبارزات شلوغ و درگیر کننده خود فاقد افت فریم است و تجربه‌ای روان را چه در حالت اتصال به داک و چه پرتابل ارائه می‌دهد.

نبرد با اوروبوروس‌ها در Xenoblade Chronicles 3

موسیقی یکی از اجزای جدا نشدنی سری Xenoblade Chronicles بوده و Chronicles 3 هم از این قاعده مستثنا نیست. درطول مبارزات، گشت‌وگذار در محیط‌ها و میان‌پرده‌ها شاهد موسیقی‌های متفاوتی هستیم و به‌خوبی با حال و هوای بازی هم‌خوان هستند. همچنین تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه موسیقی تاحدی حس ناراحتی، خشم و هیجان را در بعضی از مبارزات حساس بازی به‌نمایش بگذارد و در این راه عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است. صداگذاری‌های Xenoblade Chronicles 3 هم در سطح خوبی قرار دارد. نوع تفاوت دوبله ژاپنی و انگلیسی بازی از نظر تُن صدای کاراکترها و عکس‌العمل‌هایی که از خود به‌نمایش می‌گذارند، سبب شده تا بازی بتواند هم برای علاقه‌مندان به دوبله انگلیسی و هم دوست‌داران تجربه بازی‌های شرقی با زبان ژاپنی، جذاب باشد.

در انتها، Xenoblade Chronicles 3 را می‌توان یکی از بهترین انحصاری‌های نینتندو سوییچ تابه‌امروز و یکی از بهترین بازی‌های نقش آفرینی چند سال اخیر دانست. محصولی که در طول ۷۰ الی ۸۰ ساعت خود تمامی المان‌های خوب نسخه‌های پیشین را جمع می‌کند و با اضافه کردن موارد جدید، یک پکیج هیجان‌انگیز، دلچسب و سرگرم کننده را دراختیار مخاطب خود قرار می‌دهد.


منبع زومجی

Xenoblade Chronicles 3

Xenoblade Chronicles 3 تجربه‌ای ۷۰ الی ۸۰ ساعته‌ای را ارائه می‌دهد. البته برای کامل کردن جهان آن به بیش از ۱۰۰ ساعت زمان نیاز دارید و آن‌قدر محتوا دارد که بتوان این ۱۰۰ ساعت را، زمانی مفید دانست. سیستم مبارزات، داستانی غنی و درگیر کننده درکنار محیط‌های وسیع و متنوع، از جمله مواردی هستند که سبب شده Xenoblade Chronicles 3 تجربه‌ای منحصربه‌فرد و بهترین ساخته مونولیث سافت تابه‌امروز باشد. بااین‌حال گرافیک بصری بازی می‌توانست بهتر باشد و ازنظر فنی هم عملکرد مناسب‌تری را مشاهده کنیم.
محمد صادق تواضعی

9.5

نقاط قوت

  • + روایت داستانی هیجان‌انگیز و دوست داشتنی
  • + شخصیت‌پردازی بسیار خوب کاراکترها
  • + سیستم مبارزات غنی و درگیر کننده
  • + سیستم کارآمد ارتقای کاراکترها
  • + طراحی بسیار خوب باس‌های اصلی
  • + طراحی متنوع محیط‌های بازی
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - گرافیک بصری می‌توانست بهتر باشد
  • - باگ‌هایی که می‌توانند روی سرنوشت مبارزات تاثیرگذار باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده