چرا سال ۲۰۰۷ یکی از بهترین سالها برای بازیهای ویدیویی بود
سال ۲۰۰۷ معرف نسل هفتم کنسولهای خانگی بود. سالی که سازندگان و توسعهدهندگان به خوبی با سخت افزار و نحوه تعامل با کنسولهای این نسل آشنایی پیدا کرده بودند و بازیهایی بزرگتر، چشمنوازتر و جذابتر به بازار عرضه کردند. سالی که سری بازیهای بزرگ و معروفی مانند Assassin's Creed ،Uncharted و Witcher برای اولین بار منتشر شدند و داستان زیبای خود را آغاز کردند. این در حالی بود که در همین سال طرفداران و مشتاقان نینتندو یکی از بهترین بازیهای سبک پلتفرمر ساخته شده در طول تاریخ بازیهای رایانهای ،Super Mario Gallexy را روبهروی خود میدیدند. سال ۲۰۰۷ سال بسیار پربازی برای صنعت بازیهای رایانهای بود و بازیهایی مانند
Halo 3 ،Resident Evil 4: Wii U، Mass Effect، Dirt
، Motorstorm
، Forza Motorsport 2 و Legend of Zelda
و بسیاری از بازیهای بزرگ دیگر مهمان خانههای دوستداران بازیهای رایانهای شدند. لیست زیر شاخصترین این بازیها هستند و قطعا از ارزش عناوینی که در لیست زیر وجود ندارند، کاسته نمیشود.
با بازی تحسین شده BioShock شروع میکنیم. دنباله معنوی بازی به یادماندنی و معروف
System Shock 2
که قرار بود سال ۲۰۰۴ منتشر شود اما با ۳ سال تاخیر و در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. BioShock به کارگردانی
کن لوین،
ترکیبی هوشمندانه از سبکهای تیراندازی اول شخص، نقش آفرینی و شی گرائی
Aye Rand
گونه بود تا بازیکن را به فکر کردن وا دارد. تمام این سبکها به زیبایی هر چه تمام تر با هم پیوند خورده بودند تا از بیوشاک یک بازی فراموش نشدنی بسازد. صحنه آغازین بازی که پس از شنا کردن در میان خرابههای هواپیمای آتش گرفته برای رسیدن به اتاقکی که به قعر دریا و به شهر افسانهای
رپچر
میرفت، از به یادماندنیترین صحنههای بازیهای رایانهای بود. شهر غنی رپچر با آن مکانیسمهای تخیلی و فضای سیاهش، با آن پیغامهای رادیویی اثری قوی روی بازیهای رایانهای گذاشت که هنوز هم با گذشت این همه سال میتوانیم این تاثیر را روی دیگر بازیها مشاهده کنیم.
[section label="Portal" anchor="Portal"]
Half Life 2 و بسته های الحاقی آن تنها بخشی از بسته استثنایی The Orange Box بود که ولو (Valve) در سال ۲۰۰۷ برای کنسولهای خانگی منتشر کرد. عنصر شگفتانگیزتر این جعبه جادویی Portal بود.این بازی با نوآوری خاص خود هنوز هم قدیمی نشده است و میتوان مانند روزهای اول انتشارش از آن لذت برد. ایده Portal از یک پروژه دانشجویی الهام گرفته شده بود که بعدها توسط والو مورد استفاده قرار گرفت. Portal ترکیب سبک اول شخص با مکانیسمهای پازل و فکری بود که هر ازگاهی داستانی که به دنیای Half Life 2 مرتبط بود را هم بازگو میکرد. حالا این تلفیق را با حس شوخ طبعی پورتال مخلوط کنید تا به بزرگی و ارزش این بازی پی ببرید. Portal به یادماندنی ترین پازلها را به بازیهای رایانهای آورد؛ اسلحه Portal و معرفی GLaDOS برای اولین بار از ویژگیهای بارز Portal بود.
[section label="Super Mario Galaxy" anchor="Super Mario Galaxy"]
این را فقط به نینتندو بسپارید. در حالی که سونی و ماکروسافت با کنسولهای نسل هفتمی خود در حال پیشبرد هر چه بیشتر بازیهای رایانهای از منظر تکنیکی و جلوههای بصری بودند؛ نینتندو، ماریو دوست داشتنی را فراموش نکرد و بر خلاف پیشبینی ها توانست بر دو رقیب قدرتمند خود چیره شود و در حالی که همه مشغول شمارش ویژگیهای حرکتی
نینتندو ووی اسپرت
بودند، این شرکت سرگرم ساخت و توسعه یکی از بهترین بازیهای سبک پلتفرمر سه بعدی بود که تا به حال عرض شده است. مانند Super Mario 64 و Super Mario Galaxy همه چیز را راجع به این سبک عوض کرد و استانداردهای جدیدی را به آن اضافه کرد. نمیتوان خلاقیت مراحل به کار رفته در این بازی را شمارش کرد. اما نینتندو از تغییر نترسید، از بازی با قوانین فیزیک نترسید و این بازی به یاد ماندنی به جایی رسید که جای هیچ شک و شبههای را باقی نگذاشت؛ این را میتوان از مواجهه با اقبال عمومی و نظر منتقدان این متوجه شد.
[section label="Assassin's Creed" anchor="Assassin's Creed"]
اولین نسخه از سری معروف
Assassin's Creed
اگر چه بدون ایراد نبود اما سرآغازی بود برای تاجگذاری یوبیسافت به واسطه عرضه مداوم این سری تا به همین امروز که ۷ سال از عرضه اولین نسخه از این سری میگذرد. جلوههای تماشایی و گردش آزاد در سرزمین مقدس و در کنار آن اشاره به رخدادهای تاریخی و تلفیق با المانهای مخفیکاری، الطائیر، شخصیت اول این بازی را به یکی از محبوبترین شخصیتها تبدیل کرد. بازیهای زیادی را میتوان نام برد که از این بازی الهام گرفتند اما در درجه اول این خود یوبیسافت بود که با استفاده المانهای خلق شده در این بازی در راه این سری را تا به امروز ادامه داد.
[section label="Uncharted" anchor="Uncharted"]
اگر انصاف را رعایت کنیم، نسخه اول سری Uncharted هم مانند اساسینز کرید بدون اشکال نبود اما با درنظر گرفتن آن صحنههای هالیوودی و جلوههای بصری زیبا، Uncharted در کنار خود رقیبی نمیدید. آنچارتد با الهام پذیری از فیلم کلاسیکی مانند
Raiders of the Lost Ark
و بازی کلاسیک ماجراجویی
Tomb Raider،
داستان
نیتن دریک
و ماجراهایش برای یافتن گنجهای افسانه در جزیرهای گرمسیری را به دنیای بازیهای رایانهای معرفی کرد. Uncharted پر از زد و خوردهای سینمایی با شخصیتهای رنگارنگ و دوستداشتنی بود که با آن دیالوگهای به یادماندگی که گاها با حس شوخطبعی همراه بود، ترکیبی بسیار شیرین و هیجان انگیزی را پدید میآورد. اتفاقا Uncharted و داستان زیبای نیتن دریک بود که قدرت
ناتیداگ
در داستانسرایی را مسلم کرد. از سال ۲۰۰۷ تا کنون ۳ نسخه برای پلیاستیشن 3 و یک نسخه برای پلیاستیشن ویتا عرضه شدهاست که همه آنها با اقبال عمومی و نظر مثبت کارشناسان روبهرو شدهاست. امسال هم باری دیگر نیتن دریک را در کنسول قدرتمند پلیاستیشن 4 مشاهده خواهیم کرد و باید ببینیم آیا میتواند به اندازهی گذشته تاثیرگذار باشد یا خیر.
[section label="Rockband" anchor="Rockband"]
تا سال ۲۰۰۷، سبک ریتمیک با بازیهایی مانند نسخه اول
Guitar Hero
و دنبالههای آن در اوج بود. اما وقتی در همین سال شماره سوم Guitar Hero منتشر شد، استودیو
هارمونیکس
سازنده آن تصمیم گرفت تا به ساخت سری بازیهای Guitar Hero پایان دهد و به جای آن سری Rockband را معرفی کرد. در Rockband هم مانند
Guitar Hero
کنترل بازی توسط یک گیتار و دکمههای تعبیه شده روی آن صورت میگرفت، اما در مقایسه با گیتارهیرو، راک باند کاملتر و پیشرفتهتر بود و علاوه بر نواختن گیتارو گیتاربیس، ساز درام و قابلیت خوانندگی نیز به آن اضافه شده بود. خیلی زود راک باند با استفاده از میکروفون و سازهای خود، به یک بازی جمعی و خانوادگی تبدیل شد، با این حال راک باند و شمارههای بعدی آن نتوانستند موفقیت سری گیتارهیرو و نسخه اول آن را تکرار کنند. متاسفانه بازیهایی اینچنینی و استفاده از گیتار کم کم محو شدند و اکنون فقط خاطرات پلاستیکی از لوازم این بازیها به جا ماندهاست.
[section label="The Witcher" anchor="The Witcher"]
ممکن است کنسولهای نسل هفتم توجه بیشتری را در سال ۲۰۰۷ به خود جلب کردهباشند، اما علاقهمندان به بازیهای رایانههای شخصی نیز از سال ۲۰۰۷ و بازیهای پربار و زیبای آن بی بهره نبودند. بازی The Witcher بر اساس کتابی با همین نام نوشته
آندره ساپکووسکی
و توسط استودیو لهستانی
CD Projekt Red
ساخته شد
. Witcher
یک نقشآفرینی پیشگام در این سبک بود که مورد توجه تمام علاقهمندان و شاغلین در این سبک قرار گرفت.
Witcher
با بازگو کردن مفاهیم خیر و شر در دوران قرون وسطی و با استفاده از سیستم مبارزات خود و به کمک داستان سرایی قوی توانست الهام بخش بازیهای زیادی باشد و سبک نقشآفرینی فانتزی را از انزوا دربیاورد.
[section label="Crysis" anchor="Crysis"]
«آیا Crysis را اجرا میکند؟» هر کسی که سال ۲۰۰۷ در انجمنها و سایتهای مربوط به بازیهای رایانهای و سختافزار فعالیت می کرد این جمله را به خوبی میشناسد و حتی هنوز هم این جمله در اینگونه سایتها و انجمنها میبیند. Crysis بازی قوی بود اما مورد توجه قرار گرفتن آن نه به خاطر محیطهای بزرگ و زیبا و استفاده از قدرت لباس مخصوص نانوسوئیت بلکه به خاطر این بود که اجرای آن روی آخرین تنظیمات هر سیستم کامپیوتری را به زانو درمیآورد. سال ۲۰۰۷ معیار سنجش توان اجرایی کامپیوترهای شخصی در قدرت اجرای این بازی خلاصه میشد و چه بسا که هنوز هم میشود.
[section label="Team Fortrees 2" anchor="Team Fortrees 2"]
اولین نسخه از این سری سال ۱۹۹۹ عرضه شد و پس از یک سکوت طولانی ما شانس این را داشتیم که دومین شماره از این سری را تجربه کنیم. بازی به دست والو و اینبار با استفاده از موتور
سورس
ساخته شد. Team Fortress 2 یک آشوب به تمام معنا بود و نکته جالبتر اینکه این آشوب مانند کارتونهای پیکسار به تصویر کشیده شدهبود. با اضافه کردن حس شوخطبعی باز هم تیم فورتس 2 در سبک چندنفره یک بازی جدی بود و از کلاسها و اسلحههای مختلفی تشکیل میشد. Team Fortress 2 یک آشوب بامزه بود اما نکته اصلی که این بازی را از سایر بازیهای هم سبک خود متمایز میکرد، طول عمر و ارزش تکرار چندباره آن بود. Team Fortress 2 که امروز بازی میکنیم با بازی که سال ۲۰۰۷ کاملا متفاوت است (اگر باور ندارید حتما نسخه کنسولی رادوباره امتحان کنید). َوَلو تغییرات زیادی را در این چند سال روی این بازی اعمال کردهاست و شاید مهمترین تغییر را بتوان رایگان شدن(Free to Play) بازی قلمداد کرد.
[section label="Cod: Modern Warfare" anchor="Cod: Modern Warfare"]
Call of Duty همیشه بزرگ بودهاست اما با عرضه نسخه
Modern Warfare
در سال ۲۰۰۷ این نسخه جهشی بزرگ را تجربه کرد. با ساخت این نسخه توسط
اینفینیتیوارد،
Call of Duty از جنگ جهانی دوم و فضای قدیمی آن خارج شد و دنیای جدید و جنگ مدرن را تجربه کرد. Modern Warfare یک اثر به یادماندنی در سبک تیراندازی اول شخص بود که با استفاده از جلوههایی مانند سکانسهای فیلمهای مطرح هالیوودی و صداگذاری فوقالعاده، مرزهای بازیهای ویدیویی را چند قدم به جلو برد، تا جایی که آن زمان کسی فکرچنین پیشرفتی را نمیکرد. اما معنای واقعی Modern Warfare در بخش چندنفره آن خلاصه میشد. نقشههای عالی به همراه سیستم پیشرفت کامل که مانند بازیهای نقشآفرینی تنظیم شده بود، در کنار باقی المانهای بخش چندنفره آن، از Modern Warfare یک تجربه تکرار نشدنی در بخش مبارزه چندنفره ساخت که تا به امروز بسیاری از بازیهای تیراندازی اول شخص برای ساخت و توسعه بخش چندنفره خود از Modern Warfare الهام میگیرند. به مدد همکاری نزدیک
مایکروسافت و اکتیویژن
و انتشار بستههای الحاقی انحصاری برای ایکسباکس 360، این کنسول به انتخاب اول علاقهمندان به تجربه این بازی تبدیل شد. سری Call of Duty همواره یکی از مورد توجهترین و پرفروشترین مجموعهها بوده است تا جایی که از سال ۲۰۰۳ تا کنون، این سری ۱۰ میلیارد دلار سود نصیب سازندهها و ناشر آن کردهاست. آیا شما هم فکر میکنید سال ۲۰۰۷ بهترین سال بازیهای ویدیویی بوده است؟ آیا به نظر شما بازی دیگری میتوانست در این لیست باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید و منتظر شمارههای بعدی از سری مقالههای بهترین سال بازیهای ویدیویی باشید.
منبع: Gamespot