نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۵

معرفی سریال دروس شیمی (Lessons in Chemistry) | نبوغ یک شیمی‌دان

سریال دروس شیمی (Lessons in Chemistry)، اثر جدیدی از اپل تی وی پلاس، با ژانری درام و تاریخی است که بری لارسون را در نقش یک شیمی‌دان زنِ نابغه نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۲۲ کتابی با نام Lessons in Chemistry با قلم بانی گارموس منتشر شد که اولین رمان این نویسنده هم به شمار می‌رفت. این کتاب حول محور شخصیت زنی به نام الیزابت زات می‌چرخید که یکی از نوابغ دوران خودش در رشته‌ی شیمی محسوب می‌شد؛ اما به خاطر محدودیت‌هایی که در دهه ۱۹۵۰ برای زنان وجود داشت، از سمت خود به‌عنوان یک شیمی‌دان اخراج شد (هرچند که همان موقع هم افراد زیادی آنطور که باید و شاید، ارزش زیادی به‌عنوان یک نابغه‌ی شیمی برایش قائل نمی‌شدند). حدودا یک دهه بعد از این اتفاق، این زنِ نابغه، در دهه ۱۹۶۰، وارد یک برنامه‌ی آشپزی می‌شود و علی رغم اینکه مسئولان این شبکه دلِ خوشی از اخلاق و رفتارهای او ندارند، متوجه می‌شوند که چقدر بینندگان شیفته‌ی این مجری جدید شدند.

این کتاب بعد از انتشار حسابی مورد استقبال منتقدان و خوانندگان قرار گرفت و خیلی زود، جزو آثار پرفروش و مشهور سال شد. خود نویسنده‌ی این کتاب هم درست همانند شخصیت اصلی داستان، بارها و بارها و بارها جوابِ «نه» شنید و ایده‌های مختلف او حدود ۱۰۰ بار رد شد. در حقیقت داستان این کتاب با الهام از تجربیات خود گارموس نوشته شده است؛ زمانی به‌عنوان یک کارگردان خلاق در یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کرد و در یکی از موقعیت‌ها هم یکی از همکاران مرد، اعتبار ایده‌ی او را به اسم خودش زد. گارموس زمانی که در حال نوشتن این کتاب بود، به‌صورت خودخوان، رشته‌ی شیمی را هم یاد می‌گرفت و به گفته‌ی خودش، ۲ بار آتش‌نشانی را به خانه‌ی خود کشاند.

بری لارسون و لوئیس پولمن در آزمایشگاه سریال Lessons in Chemistry

گارموس در حرف‌های خود به این موضوع هم اشاره کرده که «الیزابت زات»، برایش حکم یک «الگو» را دارد و به جز علاقه به قایق‌رانی، هیچ وجه اشتراکی بین خودش و الیزابت وجود ندارد. جالب است بدانید که حق ساخت فیلم سینمایی براساس این رمان، به مزایده گذاشته شده بود که خود بری لارسون برنده‌ی نهایی این مزایده بود؛ او از طریق تماس تصویری با گارموس ارتباط برقرار کرده بود و از او اجازه گرفت تا در این مزایده شرکت کند. گارموس در یکی از مصاحبه‌های خود مدعی شده بود که در پروژه‌ی اقتباس تلویزیونی رمانش، کمک خیلی زیادی در زمینه‌ی نوشتن فیلمنامه و تولید، نکرده است.

«زندگی به ندرت یک فرمول را دنبال می‌کند.» سریال Lessons in Chemistry (دروس شیمی) هم درست همانند رمان منبع اقتباس خود، داستان الیزابت زات را دنبال می‌کند؛ زنی که در دهه ۱۹۵۰ زندگی می‌کند. او آرزو دارد که به یک دانشمند تبدیل شود و هر روز برای رسیدن به این رویا تلاش می‌کند؛ اما او در جامعه‌ای زندگی می‌کند که می‌گوید زنان فقط به حوزه خانگی و فعالیت‌های این‌چنینی تعلق دارند؛ عقیده‌ای که با رویای الیزابت مغایرت دارد و آن را به چالش می‌کشد. او که در مسیر رسیدن به رویاهای خود با مشکلات زیادی برخورد می‌کند، برای گذرانِ زندگی، کار در یک برنامه‌ی تلویزیونی آشپزی را می‌پذیرد. او در نظر دارد که با انجام این کار، به گروه بزرگی از زنان خانه‌دار که نادیده گرفته شدند، چیزهای خیلی زیادی بیاموزد؛ خیلی بیشتر از دستور پخت غذا.

الیزابت زات در حال صحبت با دختر کوچک خود در سریال Lessons in Chemistry

بری لارسون در نقش الیزابت زات، لوئیس پولمن در نقش کالوین ایوانز، آجا نائومی کینگ در نقش هریت اسلون، استفانی کوئینگ در نقش فران فراسک، پاتریک واکر در نقش رورند ویکلی، درک سیسیل در نقش دکتر رابرت دوناتی، توماس من در نقش بوری‌ویتز و غیره، از جمله هنرمندانی هستند که در سریال دروس شیمی ایفای نقش می‌کنند. درست همانند رمان منبع، منتقدانی که این سریال را تماشا کردند، از آن رضایت داشتند و امتیازات خوبی را برایش ثبت کردند. به‌صورت کلی منتقدان اعتقاد داشتند که «سریال Lessons in Chemistry با داستان خود، چندین موضوع حساس و مهم را مورد بررسی قرار می‌دهد و در عین حال هم از جذابیت برجسته و بازی هنرمندانه‌ی بری لارسون نفع می‌برد. از سوی دیگر هم مواد تشکیل‌دهنده‌ی جاه‌طلبانه‌ی این مجموعه، به سرگرم‌کننده بودن و رضایت‌بخشیِ آن اضافه می‌کند.»

این اولین نقش‌آفرینی بری لارسون در قالب شخصیت اصلی یک اثر تلویزیونی به شمار می‌رود. البته این مجموعه، جایگزین یک سریال درام و جاسوسی شده که در آن هم بری لارسون حضور داشت؛ سریالی که در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و زمان پخش آن معلوم نیست. آن سریال جاسوسی هم براساس یک کتاب بود؛ با این تفاوت که آن داستان، براساس یک ماجرای واقعی از سازمان سیا بود. جالب است بدانید که در سریال دروس شیمی، هروقت که تصاویر کلوزآپ از دست‌های الیزابت هنگام آشپزی نشان داده می‌شود، در حقیقت دست‌های یک مشاور غذا و آشپز به اسم کورتنی مک‌بروم است که دوست صمیمی خود لارسون به شمار می‌شود؛ همچنین تمام غذاهایی هم که در سریال درست می‌شود، هنر دست مک‌بروم است.

الیزابت زات به همراه سگ بامزه‌ی خود در ماشین در سریال Lessons in Chemistry

یکی از نکات جالبی که در این سریال وجود دارد، این است که بخشی از داستان یکی از قسمت‌ها، از زاویه دیدِ سگ خانواده نقل می‌شود؛ اینکه او در میان این آشوب و اتفاقات بزرگی که در خانواده رخ می‌دهد، چه احساسی دارد و چطور فکر می‌کند. علاوه‌بر این، داستان به خوبی پشتکار قویِ الیزابت را نشان می‌دهد؛ اینکه چطور با موانع و محدودیت‌های خود به‌عنوان یک زن در آن دوران برخورد می‌کند و از آنها رد می‌شود؛ اینکه علی رغم اخراج شدنش از آزمایشگاه، باز هم به کار و علاقه‌ی خود ادامه می‌دهد و برای هر مشکلی، یک راه‌حل پیدا می‌کند؛ اینکه چطور علی رغم تصور و تفکرات دیگران که او را زنی خشک، بدون جذابیتِ زنانه، فاقد احساس و کلیشه‌های این‌چنینی، می‌بینند، در حقیقت در مواقع و زمان‌های لازم، تمام این خصوصیت‌ها را دارد و شاید حتی بهتر از دیگران می‌تواند با ویژگی‌های زنانه‌ی خود پیش برود.


سریال های مشابه سریال دروس شیمی

اوکتاویا اسپنسر و تیفانی هدیش در سریال Self Made

سریال Self Made: Inspired by the Life of Madam C. J. Walker

سریال خودساخته: با الهام از زندگی مادام سی. جی. واکر

  • بازیگران: اوکتاویا اسپنسر، تیفانی هدیش و کارمن اجوگو
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۴

این سریال داستان اولین زن میلیونر و خود ساخته‌ی آمریکایی را به شکلی تخیلی و ساختگی بازگو می‌کند. داستان ناگفته از پیش‌گام محصولات مراقبتی موی زنان سیاه‌پوست به نام مادام سی. جی. واکر؛ کسی که خیلی زود به شخصیت برجسته‌ای در این عرصه تبدیل می‌شود. البته این مسیر، آنقدرها هم ساده و پیوسته و هموار نبود؛ به‌خصوصا برای یک زن، آن هم یک زن سیاه پوست که قصد داشت لقمه‌ای بزرگتر از دهانش بردارد و به قول مردم آن روز، پایش را از گلیمش درازتر کند. او در چنین دورانی می‌خواست به‌تنهایی شرکتی را با نام خودش تأسیس کند؛ قطعا مشکلات و موانعی وجود داشت که او را از رسیدن به هدفش منع کند.


کیت بلانشت در نقش فیلیس شلفلی در مینی سریال Mrs. Americaسریال Mrs. America

سریال بانوی آمریکایی

  • بازیگران:کیت بلانشت، رز بایرن و اوزو ادوبا
  • تاریخ پخش:۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۹

فیلیس شلفلی یکی از فعالان زمان خودش محسوب می‌شد. این سریال قصد دارد تا تلاش‌های او برای متوقف کردن تصویب طرح اصلاح حقوق برابر را به تصویر بکشد؛ اینکه حاضر است دست به هر کاری بزند تا جلوی تصویب این طرح را بگیرد. این طرح توسط فمنیست‌های آن زمان مانند گلوریا استاینم، بتی فریدن، شرلی چیزم، بلا ابزاگ و جیل راکلزهاوس مورد حمایت قرار گرفته بود.


آنیا تیلور جوی در حال شطرنج تمرین کردن در مینی سریال The Queen's Gambit

سریال The Queen's Gambit

مینی سریال گامبی وزیر

  • بازیگران: آنیا تیلور-جوی، بیل کمپ و موزز اینگرم
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۷

بث هارمن، یتیم نه ساله، ساکت، عبوس و از همه نظر عادی است. این عادی بودن تا زمانی ادامه دارد که او برای اولین‌بار به مهره‌های شطرنج دست می‌زند و بازی می‌کند. حواس او تیزتر می‌شود، تفکرش واضح‌تر می‌شود و برای اولین‌بار در عمرش، احساس می‌کند که خودش را کاملا تحت کنترل دارد. او تا سن شانزده سالگی به رقابت قهرمانی آزاد ایالات متحده رفت. اما همان‌طور که بث مهارت‌هایش را در مسیر زندگی حرفه‌ای خودش تقویت می‌کند، ریسک‌ها هم بیشتر می‌شوند، انزوای او ترسناک‌تر از قبل می‌شود و فکر فرار بیشتر وسوسه‌اش می‌کند. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده