اگر عاشق سرعت، هیجان، شبیه‌ساز ریسینگ یا پیچیدگی‌های زیاد دنیای فرمول یک هستید، کد مسترز با F1 2020 تجربه‌ی جذاب و متفاوتی را فراهم کرده است که می‌تواند ساعت‌ها عاشقان موتوراسپرت رو سرگرم کند.

طبق سنت هر ساله، کد مسترز نسخه‌ی جدیدی از بازی فرمول یک رو منتشر کرد. اما امسال داستان کمی متفاوت است. شیوع ویروس کرونا و تعویق زمان آغاز مسابقات فرمول یک، باعث شد تا عرضه‌ی بازی با شروع فصل همزمان شود که انتظار برای بازی را افزایش داده است. همچنین طی ماه‌های گذشته FIA با F1 2019 به‌صورت رسمی مسابقات مجازی فرمول یک را در چند مرحله و با حضور راننده‌های رسمی تیم ها برگزار کرد تا اکنون نگاه‌ها به این IP صرفا به‌عنوان یک بازی نباشد و به چشم شبیه‌سازی تمام عیار به آن نگاه کرد.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

حالت جدید My Team تجربه‌ی بهتری از چالش‌های فرمول یک ارایه می‌دهد

بزرگ‌ترین تغییر F1 2020 حالت جدید My Team است؛ جایی که به خوبی می‌توان چالش‌های فراوان تیم‌های فرمول یک برای کسب موفقیت در این رشته‌ی ورزشی را تجربه کرد. در این حالت جدید گیمر به‌عنوان مالک و البته راننده‌ی یازدهمین تیم در مسابقات حضور خواهد داشت. کدمسترز در این نسخه‌ از بازی تلاش کرده است علاوه‌بر ارایه‌ی تجربه‌‌ای جذاب از رانندگی در فرمول یک، شرایط مدیریت تیم، بخش‌های مختلف، اختصاص مناسب بودجه، رقابت با سایر تیم‌ها خارج از پیست و مواجهه‌ی مناسب و حرفه‌ای با نشریات را نیز فراهم کند. 

در وهله‌ی اول و برای شروع My Team ابتدا باید برای تیم خود، نام، لوگو، زبان طراحی و رنگ‌بندی خودرو (Livery) را انتخاب کنید. اما موارد مذکور تازه قدم اول مسیر پرپیچ‌و‌خم دنیای F1 است و داستان زمانی جذاب‌تر می‌شود که باید به‌دنبال اسپانسر و تعامل حرفه‌ای با آن باشید. هر اسپانسر در قبال بودجه‌ی پرداختی، اهدافی را برای تیم تعیین می‌کند که برای ادامه‌ی همکاری و کسب درآمد بیشتر چاره‌ای جز رسیدن به آن‌ها ندارید.

ماشین فرمول یک مسابقه گرند پریکس بحرین در F1 2020

بودجه‌ی ابتدایی دریافتی از اسپانسر اصلی را باید در دو بخش هزینه کنید؛ پیشرانه و راننده‌ی دوم تیم. قطعا هزینه‌ی پرداختی به هر یک از تولیدکنندگان پیشرانه باتوجه‌به توان فنی آن‌ها متفاوت است؛ به‌عنوان مثال می‌توانید بخش زیادی از بودجه را صرف خرید پیشرانه‌های توانمند فراری کنید که البته بودجه‌ی اندکی برای استخدام راننده خواهید داشت. یا می‌توانید از پیشرانه‌های هوندا یا رنو بهره ببرید و به‌دنبال راننده‌‌ای بهتر برای حضور درکنار خود و کسب امتیاز‌های بیشتر باشید. البته در نظر داشته باشید باتوجه‌به حضور تازه‌ی تیم در مسابقات فرمول یک، قادر به جلب نظر و استخدام راننده‌های باتجربه و حرفه‌ای این رقابت‌ها نیستید و باید به‌دنبال استعداد‌های جوان از رقابت‌های F2 باشید.

پس از ورود رسمی به فرمول یک، در کات‌سینی جذاب ویل باکستن (Will Buxton) خبرنگار و گزارشگر رسمی مسابقات، مصاحبه‌ای با گیمر خواهد داشت و تیم جدید را به مخاطبان معرفی می‌کند. حالا به‌عنوان مدیر تیم باید بیش‌ازپیش در پاسخ به سؤال‌های نشریات دقت کنید. هر پاسخ می‌تواند تاثیری بر بخشی از تیم توسعه‌ی فنی بگذارد و در آینده‌ی بهبود‌های خودرو تاثیری محسوس داشته باشد.

به‌عنوان مالک تیم، چالش‌های پیش‌رو به این نقطه ختم نمی‌شود و اکنون باید نیاز مالی بخش‌های مختلف مثل بازاریابی، تیم توسعه‌ی شاسی، آیروداینامیک، بدنه و دوام قطعات را تأمین کنید. در صورتی که موفق به رسیدن به اهداف مدنظر اسپانسر اصلی یا توافق با اسپانسرهای بیشتر نشوید، چاره‌ای جز تعطیل کردن بخش‌ها برای مدت زمانی مشخص نخواهید داشت. با تعطیل شدن هر یک از این بخش‌ها قاعدتا بهبود‌های جدیدی نیز در راه نخواهد بود؛ نمودار رشد تیم در مقایسه با رقبا روندی نزولی پیش خواهد گرفت و رقابت و کسب امتیاز هر مسابقه سخت‌تر می‌شود.

هر هفته و پیش از مسابقه‌ی بعدی، باید زمان در دسترس را به هریک از بخش‌ها اختصاص دهید تا روند سریع‌تری در توسعه‌ و بهبود خودرو داشته باشید. نکته‌ی جالب در این خصوص ارایه‌ی به‌روزرسانی‌های پیشرانه به‌صورت مداوم و از سوی تأمین‌کننده است که البته به کمک تیم فنی خود قادر به بهبود موثرتر آن‌ها خواهید بود.

قسمت شخصی سازی ماشین در بازی F1 2020

بخش تحقیق و توسعه F12020 در مقایسه با نسخه‌ی قبلی اکنون غنی‌تر شده است؛ نه‌تنها موارد بیشتری برای توسعه‌ی خودرو در دسترس است، بلکه قادر به اجبار هر بخش برای تحویل سریع‌تر آپگرید‌ها خواهید بود تا در مسابقه‌ی پیش‌رو دربرابر رقبا با دست پُرتر به میدان بروید. البته فراموش نکنید در این شرایط امکان شکست پروژه افزایش محسوسی می‌یابد؛ که البته پس از شکست باید مجددا برای بازگشت به همان حالت قبلی و استاندارد، هزینه پرداخت کنید.

نقش و کمک پررنگ مهندسان در ارایه‌ی بهترین تنظیمات ممکن برای خودرو در هر پیست

F1 2020 باتوجه‌به ماهیت شبیه‌سازی مسابقات فرمول یک، همواره فهرست بلند‌بالایی از انواع تنظیمات خودرو را در اختیار گیمرها قرار داده است. از تغییر زوایای چرخ‌ها، ارتفاع بال‌ها و باد لاستیک‌ها گرفته، تا تنظیم رفتار دیفرانسیل، نسبت سیستم ترمز و نیرو مورد نیاز پدال ترمز و رفتار سیستم تعلیق، همگی تنها بخشی از تنظیمات در دسترس است. این تنظیمات به‌حدی در پیست و شرایط آب‌و‌هوایی مختلف تأثیرگذار است که با جستجویی ساده در اینترنت می‌تواند فهرستی بلندبالا از تنظیمات هر خودرو برای هر پیست را جهت عملکردی بهتر در مسابقات آنلاین خواهید یافت.

اما اعمال تمامی این تنظیمات برای گیمر‌های سطح پایین‌تر که درک زیادی از پیچیدگی‌های فنی خودروها ندارند، امری دشوار است. F1 2020 قدم بزرگی جهت حل این معضل برداشته است؛ می‌توانید پیش از هر گرندپری با انجام بعضی چالش و تست‌ها در بازه‌ی زمان تمرینی و پیش از شروع مسابقه، اطلاعات بسیار خوبی از رفتار رانندگی خود بیابید. بدین ترتیب مهندس‌های تیم، بهترین تنظیمات خودرو را برای سبک رانندگی شما اعمال خواهند کرد. به‌عنوان مثال میزان مصرف میانگین بنزین باتوجه‌به شرایط و شدت استفاده از پدال گاز اعلام می‌شود؛ بدین ترتیب پیش از ورود به مسابقه حجم مناسبی از بنزین را به‌همراه خواهید داشت تا در بازه‌ی پایانی مسابقه نیازی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و تغییر مد پیشرانه نداشته باشید.

دوربین داخل کابین ماشین در بازی F1 2020

مهندسان به‌واسطه‌ی این آزمون‌ها همچنین نحوه‌ی برخورد گیمر با هر یک از پیچ‌های پیست را بررسی کرده و در ادامه بهترین حالت داون‌فورس (Down Force) را برای خودرو پیشنهاد می‌کند. چالش‌های مذکور نه‌تنها آموزشی برای ارایه‌ی بهترین تنظیمات خودرو است، بلکه دوره‌ی آموزشی بسیار خوبی برای رانندگی حرفه‌ای جهت جلوگیری از مصرف بیش از حد بنزین، خورده شدن تایرها یا حفظ موثر توان باتری برای رقابت‌های نزدیک، به شمار می‌رود.

درکنار بخش جدید و جذاب My Team، حالت Driver Career نیز هنچنان در F1 2020 وجود دارد که تجربه‌ای مشابه با نمونه‌های پیشین بازی F1 را به ارمغان می‌آورد. در این حالت باید به‌عنوان یه راننده‌ای تازه‌کار فعالیت خود را از مسابقات F2 شروع کرده و پس از درخشش و کسب عناوین به مسابقات فرمول یک و تیم‌های بزرگ ملحق شوید. البته تفاوت بزرگ در این حالت و در مقایسه با F1 2020، امکان تجربه‌ی کامل مسابقات F2 است درحالی‌که پیش‌تر خلاصه‌ای از این رقابت‌ها را در سه گرندپری تجربه می‌کردید.

کدمسترز تلاش زیادی برای ارایه‌ی حالت‌های آفلاین متنوع کرده است تا گیمرهایی که علاقه به مسابقات آنلاین ندارند، کمبودی در بازی حس نکنند. انجام چالش‌های مختلف با خودروهای کلاسیک و در پیست‌های مختلف، حالت Time Trail برای ثبت بهترین رکورد هر پیست درکنار بخش کاملا جدید Split Screen جهت تجربه‌ی آفلاین و دونفره‌ بازی از دیگر مواردی است که می‌تواند ساعت‌ها گیمرهای عاشق موتوراسپرت را به خود مشغول کند.

حالت آنلاین به‌عنوان یکی از عناصر اصلی سری بازی‌های F1 نیز همچنان در دسترس است که در چند بخش مختلف مثل Ranked، Unranked و League می‌تواند ساعت‌ها گیمرها را به خود مشغول کند. البته باتوجه‌به عدم عرضه‌ی بازی در زمان بررسی و خالی بودن سرورها، امکان نقد حالت آنلاین وجود نداشت.

F1 2020 در عین سهولت زیاد، می‌تواند وحشتناک‌ترین تجربه‌ی ریسینگ هر گیمری باشد

گیم‌پلی را به جرات می‌توان مهم‌ترین بخش بازی‌های ریسینگ و شبیه‌سازها دانست. خوشبختانه F1 2020 با وجود تغییرات اندک، اما در این زمینه نیز قدم مثبتی برداشته است. به‌صورت خلاصه بازی برای گیمر‌های آماتور و مبتدی ساده‌تر و برای افراد حرفه‌ای و با تجربه سخت‌تر شده است تا طیف بیشتری قادر به لذت بردن از بازی باشند. به‌لطف سیستم‌های کمکی جدید مثل Steering Assist، کنترل خودرو برای گیمرهای مبتدی از گذشته هم ساده‌تر شده است. در این حالت خودرو همواره میل به باقی ماندن در خطوط ریسینگ دارد که البته برخی مواقع مثل تلاش برای سبقت از خودروی پیش‌رو بسیار آزاردهنده می‌شوند. در صورت قرار دادن سیستم ترمزگیری کمکی در حالت High نیز می‌توان بدون استفاده از پدال ترمز مسابقات را به پایان رساند.

اما در طرف مقابل داستان به نحوی کاملا متفاوت روایت می‌شود؛ بعد از غیرفعال کردن تمام سیستم‌های کمکی، دشواری وحشتناک کنترل خودروهای فرمول یک اکنون بهتر از گذشته منتقل می‌شود. به‌عنوان مثال هیچ‌گاه در صورت غیرفعال بودن سیستم‌های کنترل تراکشن و ترمز ضدقفل نباید پدال‌های گاز و ترمز را بدون احتیاط و تا انتها بفشارید. این موضوع منجر به از دست رفتن کنترل خودرو در کسری از ثانیه می‌شود.

رانندگی در پیست بارانی در بازی F1 2020

هوش مصنوعی هم در همین این راستا پیشرفت نسبتا خوبی داشته است و در درجه‌ی سختی آسون، راننده‌ها تمایل زیادی به رقابت ندارند و فضای بیشتری را در اختیار گیمر می‌دهند. اما در حالت سختی بالا، باید خود را آماده‌‌ی رفتار خشن‌تر آن‌ها بکنید، جایی که واقعا برای از دست ندادن جایگاه خود خواهند جنگید و ترس چندانی از برخورد خودروها در حین رقابت ندارند.

اگر به‌دنبال یکی از سخت‌ترین تجربه‌های خود در دنیای گیم هستید، کافی است تنظیمات سیستم‌های کمکی در حالت Elite قرار دهید تا تجربه‌ی اندکی از چالش‌های وحشتناک رانندگان فرمول یک را تجربه کنید. در این حالت حتی استارت مسابقه هم بسیار سخت خواهد بود و نیاز به تمرکز و مهارت بالایی در استفاده از پدال گاز جهت رسیدن به دور موتور مناسب، تعویض مناسب و به‌موقع دنده‌ها دارد. حال اگر آماده‌ی چالشی بسیار دشوار هستید، کافی است به شرایط مذکور آب‌و‌هوای بارانی، رفتار خشن‌تر راننده‌ها، تعویض مداوم دنده‌ها و ترمزگیری بسیار سخت در سرعت‌های بالا را نیز اضافه کنید. در این شرایط که فرصت پلک زدن ندارید و با خود خواهید گفت «مگر از این هم سخت‌تر می‌شود»، ناگهان مهندس تیم در پیامی رادیویی اعلام می‌کند که شدت باران کم شده و در دور‌های آتی باید لاستیک را به نمونه‌ی سریع‌تری تعویض کنیم؛ لطفا استراتژی پیشنهادی را ببین و آن را تایید کن!

کات‌سین‌های تکراری و مضحک! پاشنه‌ی آشیل همیشگی سری F1

F1 2019 به‌لطف فناوری جدید نورپردازی بازی، تحول بزرگی در بخش جلوه‌‌ها‌ی بصری به همراه داشت؛ ظاهرا این موضوع باعث شده است تا کدمسترز به بهبود‌های جزئی در گرافیک F1 2020 بسنده کند و تمرکز خود را بر توسعه‌ی حالت‌های جدید بازی مثل My Team بگذارد. متاسفانه بزرگ‌ترین مشکل بازی تفاوت بسیار زیاد جزئیات و نورپردازی بین نسخه‌ی کنسول‌های عادی (پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان) با کامپیوتر و کنسول‌های رده‌بالا (پلی‌استیشن ۴ پرو ایکس‌باکس وان ایکس) است. با اینکه همگی به پایان عمر و توان پردازشی اندک کنسول‌های نسل هشتم در نمایش بافت‌های زیاد آگاه هستیم، اما شخصا معتقد هستم کدمسترز در این زمینه کم‌کاری کرده است و هنوز جای زیادی برای بهبود جلوه‌های بصری در F1 2020 وجود دارد. جزئیات و بافت‌های رانندگان در نسخه‌ی کنسولی بسیار ضعیف طراحی شده‌اند و اصلا در حد بازی‌های روز نیستند. مثل همیشه نیز شاهد کات‌سین‌های تکراری و بعضا عجیب برای رانندگان و تیم‌ها قبل و بعد از هر مسابقه هستیم. به‌عنوان مثال در یکی از این کات‌سین‌ها واقعا چگونه می‌توان خوشحالی دنیل ریکیاردو را بعد از کسب مقام هشتمی توجیه کرد!

لوییس هملتون در بازی F1 2020

البته در این بین نباید از طراحی خیلی خوب پیست‌ و شبیه‌سازی شرایط مختلف آب‌و‌هوایی و تغییر داینامیک آن‌ها چشم‌پوشی کرد که به‌خصوص در نسخه‌ی کامپیوتر به‌لطف نورپردازی عالی، هیجان و جذابیت بصری مسابقات را چندین برابر می‌کند. پیست‌های جدید مسابقت مثل هانوی (Hanoi) ویتنام و زنتوورت (Zandvoort) هلند نیز به بازی اضافه شده‌اند.

طبق روال همیشگی خودروهای کلاسیک جدیدی هم به بازی اضافه شدن که شاید مطرح‌ترین نمونه خودروی افسانه ای فراری F1-2000 میشائیل شوماخر باشد. بخش Showroom مثل آلبومی امکان تماشای خودروها و مطالعه‌ی داستان و جزئیات فنی هر یک را فراهم می‌کند. البته در این بین مشکلاتی مثل جزئیات بسیار بد برخی خودروها به چشم‌ می‌خورد که قطعا در نسخه‌ی روز عرضه‌ی بازی شاهد رفع آن‌ها خواهیم بود.

ماشین فراری ۲۰۰۰ در بازی F1 2020

صداگذاری یکی از مهم‌ترین المان‌های بازی‌های ریسینگ محسوب می‌شود که در صورت وجود نقص در آن، تاثیر مفنی بزرگی در تجربه‌ی گیمر خواهد داشت. خوشبختانه کدمسترز در این زمینه نیز سنگ تمام گذاشته است. جزئیات به‌حدی خوب طراحی شده‌اند که به‌عنوان مثال می‌توان صدای باد و برخورد قطرات باران به کلاه کاسکت راننده رو از دوربین دید راننده و در سرعت‌های بالا شنید. صدای پیشرانه‌ها هم بسیار دقیق طراحی شده‌اند و هویت خاص هر یک به‌خصوص در مقایسه با نمونه‌های کلاسیک به خوبی حس می‌شود. مثلا اگر دلتان برای غرش دلنشین‌ پیشرانه‌های V8 پیش از دوران هیبریدی‌ها تنگ شده است، می‌توانید با قرارگیری پشت فرمان MP4-23 مک‌لارن تجدید خاطر کرده و از آن لذت ببرید.

عرضه نسخه‌ی جدیدی از بازی‌ها به‌صورت سالیانه امری بسیار دشوار است که در این بین شاهد فرازونشیب برخی از بزرگ‌ترین IPها نیز هستیم. خوشبختانه کدمسترز طی سال‌های گذشته عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته است و همواره رشدی مناسب را برای بازی F1 ایجاد کرده است. نسخه‌ی 2020 نیز به‌لطف حالات جدید بازی و بهبود گیم‌پلی، می‌تواند ساعت‌ها علاقه‌مندان به فرمول یک یا مسابقات موتوراسپرت را سرگرم کند. تغییرات F1 2020 در حدی است که می‌توان آن را به گیمر‌های جدید و علاقه‌مند به موتوراسپرت یا حتی گیمرهای باتجربه که نسخه‌ی ۲۰۱۹ را نیز خریداری کرده‌اند، پیشنهاد داد.

بازی F1 2020 روی پلی‌استیشن ۴ بررسی و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است


منبع زومجی

بررسی بازی F1 2020

کدمسترز طی سال‌های گذشته عملکرد بسیار خوبی در بهبود مداوم سری F1 داشته است. F1 2020 به لطف حالات جدید و متنوع بازی در کنار بهبود گیم‌پلی، تجربه‌ی ریسینگ بسیار جذابی را به ارمغان می‌آورد و می‌تواند ساعت‌ها علاقه‌مندان به فرمول یک یا مسابقات موتوراسپرت را سرگرم کند. نکات مثبت بازی در حدی است که می‌توان آن را نه‌تنها به گیمر‌های جدید و علاقه‌مند به موتوراسپرت بلکه حتی گیمرهای باتجربه که نسخه‌ی ۲۰۱۹ را نیز خریداری کرده‌اند، به جرات پیشنهاد داد.
محمد حسین جعفری

8.5

نقاط قوت

  • - حالت جدید و جذاب My Team
  • - امکان تجربه‌ی دو‌نفره با Split Screen
  • - افزایش تنوع خودرو و پیست‌ها
  • - بهبود محسوس گیم‌پلی
  • - طراحی جذاب شرایط آب‌و‌هوایی و تغییرات داینامیک آن
  • - صداگذاری بسیار خوب و دقیق

نقاط ضعف

  • - گرافیک بصری ضعیف و جزئیات اندک بافت‌ها در نسخه کنسول
  • - کات‌سین‌های مضحک و تکراری
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده