پلی استیشن 5 و هر آنچه که باید در مورد آن بدانیم

پلی استیشن 5 و هر آنچه که باید در مورد آن بدانیم

دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۱

در این مقاله، مروری بر تمام ویژگی‌های کنسول پلی استیشن 5 داریم؛ از بازی‌ها گرفته تا دسته دوال سنس و مشخصات فنی. همراه زومجی باشید.


با عرضه پلی استیشن 5 در این مقاله از ویژگی‌های کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 گفته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا در کنار جعبه‌گشایی، مهم‌ترین سوالات پیرامون ویژگی‌های پلی استیشن 5 را پاسخ دهیم. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به خصوصیات پلی استیشن 5 بیندازیم. 

مدل دیجیتالی کنسول پلی استیشن 5

مدل های مختلف و ظاهر پلی استیشن 5

سونی در مقایسه با مایکروسافت، رفتار محتاط‌تری در قبال معرفی پلی استیشن 5 داشت. هرچند خبر ساخته شدن کنسول از مدت‌ها قبل اعلام شده بود، اما درحالی‌که از زمان مراسم The Game Awards 2019 با ظاهر ایکس باکس سری ایکس آشنا شده بودیم، سونی اولین‌بار خرداد سال گذشته و در جریان رویدادی که هدفش معرفی بازی‌های این کنسول بود، رسما از ظاهر پلی استیشن 5 رونمایی کرد. پلی استیشن 5 در دو مدل معمولی و دیجیتالی رونمایی شد که تنها تفاوت آن‌ها، به پشتیبانی از دیسک‌های فیزیکی مربوط می‌شود و درحالی‌که خریداران مدل معمولی امکان تجربه بازی‌های فیزیکی را خواهند داشت، مدل دیجیتال فاقد این ویژگی خواهد بود و به همین دلیل قیمت پایین‌تری هم دارد که در ادامه بیشتر از آن خواهیم گفت. 

پلی استیشن ۵ فعلا در مدلی با رنگ غالب سفید معرفی شده است. قسمت‌های کناری کنسول کاملا سفید رنگ هستند و در وسط آن‌ها، شاهد قسمتی مشکی‌رنگ هم هستیم که در زمان روشن بودن کنسول، نوار باریکی از نور آبی رنگ هم در طرفین این قسمت دیده می‌شود. پلی استیشن 5، سه پورت USB-A دارد که یک عدد از آن‌ها در قسمت جلوی کنسول و دو عدد دیگر هم در پشت آن قرار دارند. همینطور یک پورت USB-C هم در قسمت جلوی کنسول تعبیه شده و پورت LAN و HDMI هم در پشت کنسول قرار دارند. 

هرچند ظاهر کلی مدل‌های فیزیکی و دیجیتال شبیه به هم است، اما مدل دیجیتال که فاقد دیسک درایو است، باریک‌تر از مدل فیزیکی است. در ادامه می‌توانید جعبه‌گشایی زومجی از پلی استیشن 5‌ را تماشا کنید:

تماشای جعبه گشایی PS5‌ در یوتیوب

دسته و هدست پلی استیشن 5

لوازم جانبی و امکانات پلی استیشن 5

 اولین وسیله، دوربین پلی استیشن 5 است که HD Camera نام دارد و با داشتن دو لنز 1080p، وسیله‌ای شدیدا کاربردی برای استریمر‌ها خواهد بود. درکنار دوربین، نسل جدید هدست‌های سونی هم برای پلی استیشن ۵ معرفی شده که Pulse 3D نام دارد. این هدست بی‌سیم، در راس تمام ویژگی‌هایش از صدای سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند که سونی تا امروز مانور زیادی روی تاثیرگذاری آن در بازی‌ها داشته و اعلام کرده که این ویژگی، باعث خواهد شد تا کاربران بیشتر از هر زمان دیگری غرق تجربه بازی شوند. هدست جدید سونی همینطور از میکروفونی با پشتیبانی از نویز کنسلینگ استفاده می‌کند تا با حذف صداهای اضافی اطراف، صدای شما را به‌صورت شفاف و دقیق منتقل کند. 

یک ریموت به اسم Media Remote که برای کنترل محتوای صوتی و تصویری کاربرد دارد و از یک میکروفون داخلی هم برای دریافت فرمان‌های صوتی استفاده می‌کند و همینطور پایه مخصوص شارژ دسته‌ها هم دیگر لوازمی هستند که برای PS5 عرضه شده‌اند.

پلی استیشن 5 در حالت عمودی

قیمت رسمی پلی استیشن 5

براساس اعلام سونی قیمت مدل دیجیتال پلی استیشن ۵ برابر با ۳۹۹ دلار و مدل معمولی پلی استیشن 5 هم ۴۹۹ دلار است. درحالی‌که مایکروسافت، ایکس باکس سری ایکس را با قیمت ۴۹۹ دلار و ایکس باکس سری اس را ۲۹۹ دلار معرفی کرده است. مدتی قبل پیش‌فروش پلی استیشن ۵ هم آغاز شد که البته به‌دلیل استقبال بسیار بالای علاقه‌مندان، مشکلاتی هم داشت که باعث شد سونی از بابت آن‌ها عذرخواهی کند. با توجه به کمبود کنسول پلی استیشن ۵ در بازار جهانی قیمت این محصول در برخی کشورها غیرواقعی و گران است. 

محصولقیمت (تومان)
قیمت PS5 در این هفته۲۳.۵ میلیون تومان
قیمت PS5 دیجیتال ۲۱ میلیون تومان

خرید پلی استیشن ۵ در ایران

پلی استیشن ۵ همزمان با عرضه جهانی در ایران نیز عرضه شد و این روز‌ها هر دو مدل دیجیتال و فیزیکی آن قیمتی بالاتر از ۲۰ میلیون دارند. این مساله البته کاملا ناشی از اتفاقات داخلی نیست و به دلیل کمبود موجودی جهانی کنسول، حتی در برخی کشور‌های دیگر هم خرید آن با قیمت ۵۰۰ و ۴۰۰ دلار ممکن نیست و بخشی از غیرمتعارف بودن قیمت داخلی هم همین مساله است. انتظار می‌رود در آینده و با بهبود وضعیت میزان عرضه جهانی، قسمت کنسول در داخل کشور هم به قیمت معادل دلاری آن نزدیک‌تر شود. هرچند که به‌هیچ وجه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این مورد داشت.

برای خرید پلی استیشن می‌توانید به لینک پایین مراجعه کنید تا بتوانید بهترین فروشگاه با ارزان‌ترین نرخ را مشاهده کنید:

خرید پلی استیشن 5 با ارزان‌ترین قیمت در محصولات زومیت

خرید پلی استیشن 5 دیجیتال با ارزان‌ترین قیمت در محصولات زومیت

مشخصات فنی پلی استیشن ۵ سونی

مشخصات فنی ps5

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی پلی استیشن ۵ را مشاهده و آن را با مشخصات ایکس باکس سری ایکس مقایسه کنید:

مشخصات فنی پلی استیشن 5

مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس 

معماری CPU

AMD Zen 2 سفارشی 

AMD Zen 2 سفارشی 

پردازنده (CPU)

۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز و قابلیت SMT با ۱۶ رشته

(فرکانس متغیر)

۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز یا ۱۶ رشته در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز

معماری GPU

 AMD RDNA 2 سفارشی

 AMD RDNA 2 سفارشی

تراشه گرافیکی (GPU)

۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ واحد CU در فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز

(فرکانس متغیر)

۱۲.۱۵ ترافلاپس، ۵۲ واحد CU در فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز

حافظه/گذرگاه

۱۶ گیگابایت رم GDDR6/عرض ۲۵۶ بیتی

۱۶ گیگابایت رم GDDR6/عرض ۳۲۰ بیتی برای GPU و ۱۹۲ بیتی برای CPU و سایر

پهنای باند حافظه

۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه

۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه برای بخش ۱۰ گیگابایتی

۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه برای بخش ۶ گیگابایتی

ذخیره‌ساز داخلی

۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی

یک ترابایت SSD سفارشی

سرعت ورودی/خروجی

۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (خام)/۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

۲.۴ گیگابایت بر ثانیه (خام)/ ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

ذخیره‌ساز قابل ارتقا

اسلات NVMe

یک ترابایت کارت سفارشی NVMe اضافه شونده

ذخیره‌ساز خارجی

پشتیبانی از هارددیسک USB

پشتیبانی از هارددیسک USB با استاندارد USB 3.2

درایو نوری

درایو 4K UHD Blu-ray 

درایو 4K UHD Blu-ray 

خروجی تصویر

HDMI 2.1 - پشتیبانی از  4K/120 Hz, 8K, VRR

HDMI 2.1 - پشتیبانی از  4K/120 Hz, 8K, VRR

صدای محیطی

Sony Tempest 3D AudioTech

Dolby Atmos, DTS:X, Windows Sonic

پورت‌های خروجی

USB Type-A x3, USB Type-C, Ethernet

HDMI 2.1, 3x USB 3.2, Ethernet, storage expansion slot, power input

قیمت۴۹۹ دلار مدل معمولی و ۳۹۹ دلار مدل دیجیتال

۴۹۹ دلار

دوال سنس دسته PS5

دوال سنس؛ دسته پلی استیشن 5

دسته پلی استیشن ۵ بزرگ‌تر و سنگین‌تر از دسته پلی استیشن ۴ است که البته به‌نظر می‌رسد به‌لطف همین ویژگی‌ها و صد البته توجه به طراحی ارگونومیک، شاهد کنترلر خوش‌دست‌تری در مقایسه با نسل قبل هستیم. هرچند لوگو‌های همیشگی سونی و اشکال هندسی چهارگانه دوست‌داشتنی این شرکت روی کلید‌های دوال سنس هم حک شده‌اند، اما سونی این بار سراغ طراحی آن‌ها به شکل بی‌رنگ رفته که ظاهر خاصی به این کنترلر سفید‌رنگ بخشیده است. سونی اخیرا به صورت رسمی دسته PS5 مشکی و دسته PS5 قرمز را نیز معرفی کرده است که به ترتیب با قیمت ۷۰ و ۷۵ دلار عرضه می‌شوند. 

علاوه بر موارد ظاهری، دوال سنس قرار است از نظر عملکرد هم تجربه‌ای نسل نهمی ارائه کند. جدا از اینکه این دسته باتری بهتری در مقایسه با دوال‌شاک ۴ خواهد داشت و شاهد پورت USB-C هم روی آن خواهیم بود، سونی بافت کلی دسته را چه در بدنه خود آن و چه در مواردی مثل آنالوگ‌ها و تریگر‌ها به‌شکلی طراحی کرده که دسته راحت‌تر از نسل قبلی دسته‌های سونی در دست قرار بگیرد. همچنین حساسیت بالاتر تریگر‌ها، یکی دیگر از مواردی است که نتیجه آن، تاثیرگذاری به مراتب بیش‌تر فشار وارد‌شده به تریگر در اعمال دستور‌ها در بازی خواهد بود. سونی این مورد را به کشیدن زه یک کمان تشبیه کرده که شما می‌توانید با فشار دلخواه، آن را به میزان دلخواه بکشید. البته این مورد خیلی هم ویژگی جدیدی نیست و قبلا هم در بازی‌ها استفاده شده بود ولی خب قرار است دقت آن در دوال سنس به مراتب بیش‌تر باشد. 

 

هرچند دسته پلی استیشن ۴ هم از اسپیکر داخلی بهره می‌برد، اما در دوال سنس از اسپیکر‌ به مراتب باکیفیت‌تری استفاده شده و گفته می‌شود که این موضوع یکی از راه‌های غرق کردن بازیکن در تجربه صوتی بازی‌ها خواهد بود. این مساله در ترکیب با ویژگی Haptic Feedback تجربه‌ای فراگیر از بازی‌ها ارائه می‌کند. سیستم حسگرهای لمسی دوال سنس به‌نوعی جایگزینی برای سیستم ویبره نسل‌های گذشته دسته‌ها است که در آن به جای استفاده از موتورهای لرزشی ثابت و ارائه تجربه لرزشی تقریبا یکنواخت، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازخورد‌های مختلفی را از طریق دسته به بازیکن منتقل کنند. مثلا بازخوردهای لمسی دسته در حین تجربه یک بازی ریسینگ که در آن باید ماشین‌تان را در مسیری پُر از گل‌و‌لای هدایت کنید متفاوت از بازخورد‌های آن در تجربه یک بازی شوتر خواهد بود و بازیسازان می‌توانند به لطف این ویژگی، حرکات مختلف شخصیت اصلی بازی را بهتر به بازیکن منتقل کنند. در ویدیوهایی که اخیرا توسط یوتیوبرهای ژاپنی منتشر شد، روش‌های خلاقانه جالبی از استفاده دسته دوال‌سنس را شاهد بودیم و مثلا بازیکنان حتی با فوت کردن در دسته هم می‌توانند با بازی تعامل داشته باشند!

آخرین نکته‌ای که باید در رابطه با بحث دسته پلی استیشن ۵ اشاره کنیم، این است که هرچند می‌توان دسته پلی استیشن ۴ را به کنسول جدید وصل کرد، ولی امکان استفاده از آن تنها در بازی‌های پلی استیشن ۴ که روی PS5 اجرا می‌کنید وجود خواهد داشت و نمی‌توانید بازی‌های PS5 را که برای دوال سنس بهینه شده‌اند، با دسته دوال شاک تجربه کنید. 

رچت در بازی رچت و کلنک

بازی های پلی استیشن 5

یکی از موارد مهم در فروش اولیه کنسول‌ها، در دسترس بودن بازی‌های هنگام عرضه باکیفیت برای آن‌ها است. بازی‌هایی که باعث شوند کاربران برای تجربه آن‌ها هم که شده به سراغ خرید کنسول بروند. پلی استیشن 5، در زمان عرضه چند بازی انحصاری و چند اثر مولتی‌پلتفرم داشت. شاید بزرگ‌ترین بازی‌های انحصاری کنسول در زمان عرضه را بتوان بازسازی Demon's Souls و Spider-Man: Miles Morales دانست که هردو هم به بازی‌های موفقی تبدیل شدند. 

البته پلی استیشن 5 چند بازی لانچ انحصاری دیگر هم داشت. Sackboy: A Big Adventure یک اثر پلتفرمر سه‌بعدی با محوریت شخصیت اصلی سری LittleBigPlanet است که توسط استودیو سومو دیجیتال ساخته شده است. Godfall دیگر بازی انحصاری کنسولی PS5 است که برای پی‌سی هم منتشر شد و استودیو Counterplay Games سازنده آن بود. اگر به نبرد با ماشین‌ها علاقه داشته باشید، Destruction AllStars به‌عنوان یکی دیگر از بازی‌های انحصاری کنسول پلی استیشن 5 باب میل شما خواهد بود. همچنین بازی Ratchet & Clank: Rift Apart هم چندی پیش رسما برای پلی استیشن 5 منتشر شد و علاقه‌مندان این مجموعه قدیمی، می‌توانند روی کنسول سونی این بازی را هم تجربه کنند. 

علاوه بر بازی‌های مذکور، بازی Astro's Playroom به‌صورت پیش‌فرض روی تمام کنسول‌های پلی استیشن 5 نصب است. هدف این بازی در وهله اول آشنا کردن بازیکنان با ویژگی‌های خود کنسول و همینطور کنترلر دوال‌سنس است و انتظار می‌رود که تجربه مفرحی هم باشد.

الوی در بازی Horizon Forbidden West

سایر بازی های PS5

در کنار آثار هنگام عرضه، بازی‌های مختلف دیگری هم برای پلی استیشن 5 تایید شده‌اند. نسخه جدید God of War قطعا یکی از موردانتظار‌ترین بازی‌های کنسول است که البته برای PS4 هم منتشر خواهد شد و در حالی که قرار بود در سال ۲۰۲۱ شاهد عرضه آن باشیم، چندی پیش سازندگانش از تاخیر بازی تا سال ۲۰۲۲ خبر دادند. دنباله هورایزن زیرو داون یکی دیگر از بازی‌های مورد‌انتظار پلی استیشن ۵ به‌حساب می‌آید که قرار است با نام Horizon Forbidden West در سال ۲۰۲۱ عرضه شود. Gran Turismo 7 اثری است که طرفداران بازی‌های ریسینگ منتظر آن هستند و قصد دارد تا دوباره این سری محبوب قدیمی را به اوج برگرداند؛ هرچند که هنوز تاریخ عرضه خاصی برای این بازی اعلام نشده است.

Final Fantasy XVI از دیگر بازی‌های مهم به‌حساب می‌آید و در بین کنسول‌ها در انحصاری پلی استیشن 5 خواهد بود. Deathloop، بازی جدید استودیو آرکین لئون، انحصاری زمانی پلی استیشن ۵ خواهد بود و قرار است در سال ۲۰۲۱ عرضه شود. همچنین از دیگر بازی‌های ترد پارتی انحصاری کنسول، می‌توان به Ghostwire: Tokyo، بازی جدید شینجی میکامی، Project Athia بازی جدید سازندگان Final Fantasy XV و همینطور Kena: Bridge of Spirits اشاره کرد که نمایش‌های بامزه‌ای داشته و قرار است به‌جز پلی استیشن 5، برای پلی استیشن ۴ و پی سی هم منتشر شود. بد نیست اشاره‌ای به بازی Quantum Error هم داشته باشیم که به‌عنوان یک اثر ترسناک، قرار است در سال ۲۰۲۱ برای PS4 و PS5 منتشر شود.

علاوه بر این آثار، تعداد زیادی بازی مولتی‌پلتفرم هم برای پلی استیشن ۵ تایید شده که به مرور زمان عرضه خواهند شد. در لیست زیر برخی از این بازی‌ها را می‌توانید ببینید:

  • Hogwarts Legacy - سال ۲۰۲۲
  • Lego Star Wars: The Skywalker Saga - سال ۲۰۲۱
  • Gotham Knights - سال ۲۰۲۱
  • Suicide Squad: Kill the Justice League - سال ۲۰۲۲
  • PES 2022 - سال ۲۰۲۱
  • Far Cry 6 - مهر ۲۰۲۱
  • Cyberpunk 2077 - آپدیت رایگان نسخه نسل جدید برای دارندگان نسخه نسل هشتمی
  • The Lord of the Rings: Gollum - سال ۲۰۲۲

لوگوی پلی استیشن پلاس کالکشن

سایر ویژگی‌ها و سرویس های PS5

این روز‌ها شرکت‌ها جدا از رقابت در بخش‌هایی مثل مشخصات فنی و قیمت کنسول و همینطور داشتن مجموعه‌ای از بازی‌های باکیفیت، در زمینه ارائه سرویس‌های با‌کیفیت به کاربران هم تلاش می‌کنند. سونی در این راستا پلی استیشن پلاس کالکشن را معرفی کرد. این سرویس به افرادی که اشتراک پلی استیشن پلاس دارند، اجازه می‌دهد تا بدون پرداخت هزینه اضافی برخی بازی‌های بزرگ پلی استیشن 4 را رایگان روی پلی استیشن ۵ دانلود و تجربه کنند. فعلا بازی‌های زیر برای این سرویس معرفی شده‌اند و احتمال دارد به مرور زمان، بازی‌های بیش‌تری هم به لیست اضافه شوند:

  • Batman: Arkham Knight
  • Battlefield 1
  • Bloodborne
  • Days Gone
  • Detroit: Become Human
  • Fallout 4
  • Final Fantasy XV
  • God of War
  • Infamous Second Son
  • Monster Hunter World
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Ratchet and Clank
  • Resident Evil 7: Biohazard
  • The Last Guardian
  • The Last of Us Remastered
  • Uncharted 4: A Thief's End
  • Until Dawn

همچنین پلی استیشن ۵ قرار است از ویژگی Backward Compatibility هم پشتیبانی کند که البته فقط شامل بازی‌های پلی استیشن 4 می‌شود و قرار نیست بازی‌های PS3، PS2 و PS روی این کنسول اجرا شوند. هرچند این خبر برای برخی افراد کمی ناامید‌کننده بود، ولی سونی اعلام کرده که اکثر بازی‌های پلی استیشن 4 روی کنسول جدید اجرا خواهند شد.

یکی از مواردی که مخصوصا این روز‌ها در کشور خودمان با توجه به قیمت شدیدا بالای بازی‌ها اهمیت زیادی دارد، امکان خرید اشتراکی بازی‌ها است که اجازه می‌دهد شما اکانت‌ها را با یک دوست به اشتراک بگذارید و دو نفری هزینه یک بازی را پرداخت کنید. خبر خوب اینکه این ویژگی بدون تغییر خاصی در پلی استیشن 5 هم ممکن خواهد بود و راهی برای خرید ارزان‌تر بازی‌ها به‌حساب می‌آید. 

در نهایت این روز‌ها بحث قیمت بازی در نسل نهم هم حسابی داغ شده و سونی در این راستا اعلام کرد که قیمت بازی‌های فرست پارتی پلی استیشن 5 برابر با ۷۰ دلار خواهد بود. 

عکس های پلی استیشن ۵

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده