Assemble With Care، جدیدترین ساخته آس‌تو گیمز، به مخاطب نشان می‌دهد که چه‌گونه می‌توان از یک ایده ساده برای خلق یک داستان سرگرم کننده استفاده کرد.

وقتی به فهرست بازی‌های پیشنهادی موبایل نگاه می‌کنیم، اکثرا نام بازی‌هایی مثل Monument Valley به چشم می‌خورد که توسط استودیو آس‌تو گیمز (UsTwo Games) ساخته شده است. آس‌تو گیمز با ساخت مجموعه Monument Valley نشان داد که می‌تواند بازی‌های با کیفیتی را با ساده‌ترین مکانیسم‌های گیم‌پلی خلق کند. با راه‌اندازی سرویس اپل آرکید، آس‌تو گیمز به‌سراغ یک سبک و ایده جدید برای خلق بازی خود رفت. Assemble With Care نام محصول جدید آس‌تو گیمز است که کاربران آیفون، مک و تلویزیون‌های اپل می‌توانند ازطریق سرویس اپل آرکید آن را به‌صورت رایگان تجربه کنند.

Assemble With Care

زمانی‌که یکی از وسایل خانه یا وسایل کاربردی ما خراب می‌شود، امکان دارد آن را با دقت باز کنیم و جزئیات ساخت آن را مشاهده و در انتها وسیله مورد نظر را تعمییر کنیم. آس‌تو گیمز برای خلق Assemble Witch Care دقیقا از همین ایده استفاده کرده است. Assemble Witch Care یک بازی معمایی است که در جریان آن باید اشیاء مختلفی را تعمییر کنید تا داستان بازی پیش برود. در حالت کلی، آس‌تو گیمز نه‌تنها توانسته است از این ایده یک گیم‌پلی بسیار خوب و سرگرم کننده را خلق کند، بلکه با ارائه یک داستان هیجان‌انگیز، Assemble Witch Care را به یک تجربه‌ی خارق‌العاده تبدیل کرده است.

آس‌تو گیمز با ارائه یک داستان هیجان‌انگیز، Assemble Witch Care را به یک تجربه‌ی خارق‌العاده تبدیل کرده است

بعضی وقت‌ها در زندگی اتفاقاتی رخ می‌دهد که بدون درنظر گرفتن شرایط خود و طرف مقابل، حکم صادر می‌کنیم؛ فکر می‌کنیم که حق با ما است و سعی نمی‌کنیم که داستان را از زاویه‌های دیگری هم مورد بررسی قرار دهیم. Assemble Witch Care دقیقا سعی دارد این نگاه اشتباه را به مخاطب خود آموزش دهد. داستان بازی روایت‌گر زندگی دختری به نام ماریا است که برخلاف میل باطنی پدر و مادر خود، به‌سفر می‌رود و مدام سعی می‌کند از آن‌ها دوری کند. فکر می‌کند که خانواده قادر به درک او نیستند. ازاین‌رو چمدون خود را جمع می‌کند و راهی شهر کوچک بلاریوا می‌شود.

Assemble With Care

شخصیت پردازی کاراکترها به‌گونه‌ای است که بازیکن به‌راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند

در همان بدو ورود، با دختری آشنا می‌شود که دستگاه پخش موسیقی او خراب شده است. ماریا که علاقه خاصی به تعمییر انواع و اقسام وسایل مختلف دارد، تصمیم می‌گیرد که به ایزابلا، دختر بچه داستان، کمک کند. همین مورد سبب می‌شود تا کم کم اسم ماریا به‌عنوان یک تعمیرکار وسایل حرفه‌ای در شهر کوچک بلاریوا بپیچد و او، به‌جای کسب درآمد از حرفه خود وارد زندگی و مشکلات کاراکترهای داستان می‌شود. استودیو آس‌تو گیمز از ساده‌ترین ایده برای ارائه یک داستان‌سرایی سرگرم کننده استفاده می‌کند. داستانی که در ابتدا فکر می‌کنید که حق با ماریا است، اما با گذر زمان هم ماریا و هم مخاطب متوجه اشتباه خود می‌شوند.

نکته‌ای که این مورد را جذاب‌ کرده، ترکیب گیم‌پلی با داستان‌سرایی بازی است. همچنین شخصیت‌پردازی ماریا و سایر کاراکترهای داستانی هم به‌نوبه‌ی خود خوب انجام شده است. در ابتدا مشکلات هرکدام و تلاش ماریا برای حل کردن آن به‌تصویر کشیده می‌شود. در انتها و حل هر مشکل، شاهد تغییرات شخصیتی کاراکترها و همچنین خود ماریا هم هستیم که حس‌وحال خوبی را در مخاطب به وجود می‌آورد. برای مثال جوزف شهردار شهر بلاریوا است و تا چند روز دیگر فستیوال برزگی در بلاریوا برگزار می‌شود. ازاین‌رو وی مشغول انجام کارهای دفتری در راستای بگذاری هرچه بهتر این رویداد است، اما ایزابل، دختر خود را فراموش کرده است و زیاد با او وقت نمی‌گذراند.

Assemble With Care

همین مورد سبب شده تا ایزابل نتواند آنطور که باید و شاید با پدر خود احساس راحتی کند و او را دوست داشته باشد. حال نحوه تغییر شخصیت هر کاراتر و پیش رفتن داستان دقیقا موردی است که به‌ گیم‌پلی بازی گره خورده است؛ جایی‌که ماریا به‌واسطه‌ی مهارت خود، باید وسایل مختلفی را تعمییر کند. در پشت هرکدام از این وسیله‌ها یک داستان و خاطره قدیمی نهفته است که با نمایان شدن آن، کاراکترها و همچنین ماریا بیش‌ازپیش به دنیای خود شناخت پیدا می‌کنند.

تعداد کم مراحل با وجود پتانسیل داستان، اصلی‌ترین مشکل Assemble With Care به‌حساب می‌آید

Assemble Witch Care را می‌توان متفاوت‌ترین بازی استودیو آس‌تو گیمز دانست، اما سرگرمی، همانند گذشته اصلی‌ترین فاکتوری است که به آن توجه کرده‌اند. در جریان ۱۳ مرحله، بازیکنان با وسایل خراب و شکسته‌ای روبه‌رو می‌شوند که باید آن‌ها را تعمییر کنند. تعمییر وسایل هم سعی شده ساختار واقع‌گرایانه و چالش‌برانگیزی داشته باشد. در واقعیت زمانی‌که یک وسیله خراب می‌شود و آن را باز می‌کنید، ابتدا به‌دنبال ایراد می‌گردید و سپس آن را جایگزین می‌‌کنید. برای مثال اگر قطعات بخشی از برد الکتریکی یک رادیو سوخته باشند، آن‌ها را با قطعات جدید‌تر جایگزین می‌کنید.

در Assemble Witch Care و تعمییر وسایل کاراکترها هم همین مورد رعایت شده است. کاراکترها به شما می‌گویند که مشکل دستگاه چیست و شما با باز کردن آن، ابتدا باید قطعات سوخته یا خراب شده را با قطعات جدید جایگزین کنید. سپس دستگاه را مورد آزمایش قرار دهید و پس از اینکه از سالم بودن آن مطمئن شدید، آن را به حالت اول خود درآورید و تحویل دهید. با کردن یک دستگاه خراب هم شامل باز کردن تمامی پیچ‌ها و جداسازی بخش‌های مختلف آن است. ازاین‌رو می‌توانید هر بخش را به‌صورت جداگانه روبه‌روی خود قرار دهید و بررسی کنید.

Assemble With Care

نحوه چرخش دوربین و بررسی دقیق وسایل هم این حس‌وحال را به‌مخاطب القا می‌‌کند که گویی خود او وسیله مورد نظر را روبه‌روی خود قرار داده و مشغول عیب‌یابی و حل مشکل است. ۱۳ وسیله‌ای که برای تعمییر در اختیار شما قرار داده می‌شوند، بااینکه چالش‌های خود را دارند، اما تیم سازنده اصلا قصد ندارد ازطریق آن‌ها کاربر را حسابی به‌چالش بکشد. چالش‌ها به‌گونه‌ای هستند که با کمی فکر کردن و دقت می‌توانید تمامی دستگاها درست کنید و از داستان لذت ببرید. به‌عبارتی روایت داستان Assemble Witch Care ارتباط مستقیمی با گیم‌پلی دارد. اگر در روایت شدن آن وقفه‌ای ایجاد شود، قطعا لذت داستان‌سرایی کاهش پیدا می‌کند.

ساختار معماهای تعمییر هر وسیله به‌گونه‌ای است که نه بسیار ساده باشند و نه اینکه شما را از سختی بیش از حد خود خسته کنند

ازاین‌رو استودیو آس‌تو گیمز معماها را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که نه برای بازیکنان بسیار ساده و بدون جذابیت باشد و نه اینکه چالش بیش از حد آن، باعث کند شدن روند قصه‌گویی Assemble Witch Care شود. تنوع در طراحی مراحل هم مورد دیگری است که باعث شده تا جذابیت تعمیر هر دستگاه بیش‌ازپیش افزایش پیدا کند. از نظر بصری هم دارای ظاهری کارتونی هستیم و به‌جای استفاده از میان‌پرده، تیم سازنده از صفحات کمیک محور برای داستان‌سرایی بازی استفاده کرده است. همچنین تمامی مراحل به‌صورت دستی طراحی شده‌اند.

Assemble With Care

نکته‌ی جالب بازی Assemble Witch Care این است که تیم سازنده از هیچ موسیقی خاصی در پس زمینه بازی استفاده نکرده است. بیشتر سعی شده از صداگذاری‌های طبیعی یا صداهایی مثل صدای دستگاه موسیقی یا گرامافون برای این بخش استفاده شود. به‌عبارتی آس‌تو گیمز ازاین‌طریق توانسته است حس‌وحال کاراکترهای بازی را به‌خوبی به‌تصویر بکشد. البته موسیقی آرامش بخشی برای منوی اصلی و بخش انتخاب مراحل درنظر گرفته شده است. Assemble Witch Care جزو آن دسته از بازی‌های سرویس اپل آرکید است که تجربه‌ی آن به‌تمامی کاربران این سرویس پیشنهاد می‌شود. این بازی به‌واسطه‌ی ۱۳ مرحله مختلف می‌تواند دو الی سه ساعت شما را سرگرم کند و یک تجربه متفاوت و هیجان‌انگیز را در اختیارتان قرار دهد. بااین‌حال، تعداد مراحل بازی می‌توانست تاحدی بیشتر باشد تا تجربه‌ی کاربر گسترش پیدا کند، زیرا داستان بازی به‌گونه‌ای است که پتانسیل گسترش آن وجود داشت.


منبع زومجی

Assemble With Care

آس‌تو گیمز با ساخت Assemble With Care نشان داده است که می‌تواند محصول سرگرم کننده و جذابی را در سایر سبک‌ها خلق کند. Assemble With Care در ارائه یک داستان دوست داشتنی با گیم‌پلی متفاوت موفق عمل کرده است، اما تعداد پایین مراحل با وجود پتانسیل بالای داستان، سبب شده تا کاربر نتواند آنطور که باید و شاید از جهان بازی لذت ببرد.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی بسیار خوب بازی
  • + شخصیت‌های دوست داشتنی و شخصیت پردازی خوب آن‌ها
  • + طراحی مراحل متنوع و متفاوت

نقاط ضعف

  • - کم تعداد بودن مراحل بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده