بازی موبایل Alto's Odyssey همچون نسخه‌ی پیشین خود، نفسی تازه در دنیای بازی‌های سبک رانر به شمار می‌رود.

اولین بازی از سری Alto با نام Alto's Adventure در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این بازی به لطف حال و هوای متفاوتش نسبت به بازی‌های مشابه، به سرعت توانست جایگاه ویژه‌ی خود را در میان بازیکنان و منتقدین پیدا کند. این محصول Noodlecake Studios به‌جای اینکه بخواهد مثل اکثر بازی‌های سبک رانر پلتفرم گوشی‌های هوشمند یک گیم پلی تکراری صرفا برای سودآوری از طریق خریدهای درون برنامه‌ای ارائه کند، تمرکز خود را روی عرضه‌ی اثری متفاوت، آرامش بخش و در عین حال چالش برانگیز گذاشت و همین مسئله باعث خوشنامی آن شد. با وجود اینکه مدت زیادی از عرضه‌ی Alto's Oddyssey، دومین بازی سری، نمی‌گذرد، اما این بازی با حفظ هر آنچه Alto's Adventure را محبوب کرده بود و اضافه کردن بخش‌های جدید و جذاب به گیم پلی آن، توانست دنباله‌ای بسیار خوب و قابل احترام برای سری باشد. توصیف آنچه در این بازی اتفاق می‌افتد بسیار ساده است؛ شما کنترل یک اسکیت سوار را بر عهده دارید که در صحرای زیبای بی‌انتهایی به اسکیت سواری مشغول است. این صحرا از محیط‌های متفاوتی همچون معابد باستانی، آبشار‌ها و چندین منطقه‌ی دیگر تشکیل شده و در آن اشیا و جانوران مختلفی به چشم می‌خورند که بعضا به کمک شما خواهند آمد یا مهارت‌های شما را به چالش خواهند کشید.

Alto

در این بازی شخصیت شما به صورت خودکار به حرکت درمی‌آید، اما این قابلیت را دارید تا با ضربه زدن به صفحه نمایشگر او را وادار به پرش کنید. یکی از حرکات بسیار پرکاربرد بازی، پشتک وارو زدن است که آن را می‌توانید با نگه داشتن انگشت خود روی صفحه انجام دهید. پشتک زدن یا انجام هرگونه حرکت نمایشی در بازی باعث می‌شود سرعت شخصیتتان بیشتر شود. اندازه‌ی شال شخصیت نشان دهنده‌ی میزان سرعت او است که البته با گذر زمان سرعت وی دوباره به حالت اولیه برمی‌گردد. در نظر داشته باشید که بازی شما را وادار به انجام حرکات نمایشی و بالاتر بردن سرعت نمی‌کند، اما برای عبور از بعضی موانع و پرش از دره‌ها لازم است سرعت حرکت از میزانی خاص بیشتر باشد. نپریدن از روی موانع در شرایطی خاص، افتادن به درون دره‌ها و فرود نیامدن صحیح بعد از اجرای پشتک شما را از حرکت بازمی‌دارد و این بدین معنا است که بازی به پایان رسیده.

یکی از نقاط قوت Alto's Odyssey آن است که بخش آموزشی این بازی بسیار خوب زیر و بم گیم پلی را به شما آموزش می‌دهد. به جز حرکات اولیه، بخش آموزشی به حرکاتی مثل پشتک زدن، اسکیت سواری روی دیوار و سایر قابلیت‌ها می‌پردازد. شما می‌توانید در بخش آموزشی تا آنجا که دلتان می‌خواهد به موانع برخورد کنید و به زمین بخورید؛ این بخش آنقدر یک حرکت را برای شما تکرار می‌کند تا مطمئن شود حسابی آن را یادگرفته‌اید. در بخش آموزشی بازی راجع به آیتم‌ها یا روش خریداری شخصیت‌ها، قابلیت‌ها یا ارتقای آیتم‌ها توضیح خاصی داده نمی‌شود که البته حرکتی آنچنان مرسوم، به‌خصوص در میان بازی‌ها موبایل، نیست.

Alto

در صورتی که آشنایی خاصی با این بازی یا نسخه‌ی پیشین آن ندارید، باید بدانید که Alto's Odyssey همچون بازی‌های Subway Surfers یا Temple Run، یک بازی رانر بی انتها است. از آنجایی که این دسته از بازی‌ها بعد از مدتی کوتاه برای بازیکنان خسته کننده می‌شوند، به وضوح می‌توان دید که Noodlecake Studios تلاش کرده با قرار دادن المان‌های متفاوت در بازی، بتواند آن را برای مدتی طولانی جذاب نگه دارد.

جمع آوری آیتم‌ها مسیر را برای شما هموارتر می‌کند، اما هیچ یک از آن‌ها تاثیر به‌خصوصی در روند بازی نمی‌گذارد

در مراحل اولیه‌ی بازی، شما با آیتم‌هایی روبه‌رو می‌شوید که در طی سفرتان در دل صحرا می‌توانید جمع آوری کنید. این آیتم‌ها شامل سکه‌های بزرگ که شامل چند سکه هستند، کوزه‌ها که چندین سکه در آن‌ها جمع آوری شده، آهن رباها که با آن‌ها راحت‌تر می‌توانید سکه‌ها را جمع‌آوری کنید و گل‌های لوتوس که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برخی موانع سنگی را بشکنید، می‌شود. با وجود اینکه جمع آوری این آیتم‌ها مسیر را برای شما هموارتر می‌کند، اما هیچ یک از آن‌ها تاثیر به‌خصوصی در روند بازی نمی‌گذارد. از  سکه‌های موجود در این بازی می‌توان برای خرید آیتم‌ها و زنده کردن دوباره‌ی شخصیتتان بعد از برخورد یا سقوط استفاده کرد. درست مثل باقی آیتم‌ها، سکه‌ها برای پیشروی در بازی ضروری نیستند؛ پس خیالتان راحت باشد؛ از این نظر که با یک بازی پول محور که تمام هدفش مجبور کردن بازیکن به خرید درون برنامه است، مواجه نیستید. 

Alto

در منوی اصلی بازی، بخشی به نام کارگاه وجود دارد که شما در آن می‌توانید سکه‌های به‌دست آمده را خرج کنید. در کارگاه می‌شود در ازای پرداخت سکه، قدرت آیتم‌هایی همچون آهنربا و گل لوتوس را تقویت یا آیتم‌های کاربردی جدیدی نظیر رادیو، قطب نما و وینگ سوییت که هرکدام قابلیت منحصربه‌فرد خود را دارند، تهیه کرد. شما در صورت تمایل این قابلیت را دارید تا با پرداخت پول واقعی از شر تبلیغاتی که هر از چند گاه یکبار در بازی ظاهر می‌شوند خلاص شوید، سکه‌های بیشتری بخرید یا شال دوبرابر کننده‌ی سکه‌ها را برای شخصیت خود تهیه کنید.

با تمامی این اوصاف، تنها قرار دادن چندین آیتم و حرکات مختلف برای نگه داشتن بازیکنان کافی نیست و سازندگان Alto's Odyssey هم به این مسئله اندیشیده‌اند. این بازی از همان سطح اول، سه ماموریت خاص را به شما واگذار می‌کند که با پشت سر گذاشتن همه‌ی آن‌ها، سطح شخصیتتان را بالاتر می‌برید و سه ماموریت دیگر دریافت می‌کنید. این ماموریت‌ها به نسبت درجه‌ی سختی یا حرکاتی که باید انجام دهید با هم تفاوت‌هایی دارند. در مراحل ابتدایی ماموریت‌های ساده‌ای همچون پیدا کردن یک سکه‌ی بزرگ یا شکستن یک کوزه به شما محول خواهد شد، اما رفته رفته این ماموریت‌ها دشوارتر می‌شوند؛ برای مثال باید بیش از دو پرنده‌ی بهشتی را در یک بار بازی پیدا کنید یا بدون وقفه دو پشتک بزنید که آنقدرها هم که به نظر می‌رسند، کارهای ساده‌ای نیستند. به طور کلی ۱۸۰ ماموریت در این بازی قرار دارد و همین مسئله می‌تواند شما را برای مدت زیادی با این بازی سرگرم کند.

با بالاتر بردن سطح خود، شخصیت‌ها، محیط‌ها و عوامل محیطی جدیدی در بازی در دسترس قرار می‌گیرند. این شخصیت‌های جدید هر کدام قابلیت‌هایی متفاوت دارند که برای به انجام رساندن برخی ماموریت‌ها مناسب‌ترند؛ مثلا یکی از شخصیت‌ها سریع‌تر پشتک می‌زند، یکی از بقیه سریع‌تر است و دیگری می‌تواند در حین پرش دوباره بپرد. این عنصر که کمتر در بازی‌های این سبک به چشم می‌خورد، به یکی از نقاط قوت Alto's Odyssey تبدیل شده و باعث می‌شود بیشتر بخواهید با این بازی سر و کله بزنید و آن را به سبک دلخواه خودتان تجربه کنید.

Alto

کشف کردن اقلیم‌های جدید ‌بخش‌های تازه و جذابی به گیم پلی اضافه می‌کند

تلاش تیم سازنده‌ی Alto's Odyssey برای تنوع بخشیدن به بازی تنها به این ماموریت‌ها خلاصه نمی‌شود. با وجود اینکه دنیای این بازی هر بار به صورت تصادفی شکل می‌گیرد، اما به طور کلی محیط Alto's Odyssey از چندین اقلیم متفاوت تشکیل شده که هر کدام باید توسط بازیکن کشف شوند و این خود انگیزه‌ای است تا بازیکنان سعی کنند تا جایی که می‌توانند در هر بار بازی کردن پیشروی کنند. کشف کردن این اقلیم‌ها بخش‌های جدید و جذابی به گیم پلی اضافه می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از عناصر محیطی به انجام حرکات نمایشی جدید بپردازید. 

امکان ندارد کسی تصمیم بگیرد راجع به Alto's Odyssey صحبت کند و به گرافیک فوق‌العاده‌ی آن اشاره نکند. گرافیک این بازی با فاصله‌‌ی زیاد، بهترین عنصر آن به‌شمار می‌رود. در طراحی جنبه‌ی بصری این بازی بیشتر از آنکه به ساخت دنیایی فانتزی پرداخته شود، تمرکز روی اتمسفر سازی گذاشته شده و به حق که نتیجه‌ی نهایی بسیار قوی از آب درآمده. وضع آب و هوا در بازی متغیر است و این نکته به همراه گذر و تغییر زمان در دنیای بازی، تصاویری چشم نواز را خلق می‌کند و حال و هوایی تازه به بازی می‌دهد. جلوه‌ی بصری هنری این بازی در عین تمام زیباییش یک نقطه‌ی منفی هم دارد؛ وقتی در دنیای بازی شب می‌شود، ممکن است شخصیت خود را در بعضی محیط‌های شلوغ گم کنید؛ پس توصیه می‌شود نور صفحه‌ی نمایشگر خود را در تناسب با پس‌زمینه‌ی بازی تنظیم کنید.

Alto

صداگذاری و فضاسازی محیطی به قدری در این بازی خوب و با جزئیات کار شده که توصیه می‌شود برای تجربه‌ی بهتر بازی، حتما از هندزفری استفاده کنید. من به شخصه عادت دارم در حین بازی کردن آثاری از این قبیل به‌جای صدای بازی به پلی لیست مخصوص خودم گوش دهم، اما صداگذاری و موسیقی این اثر چنان تاثیر مثبتی بر اتمسفر آن گذاشته که به هیچ عنوان از آن نمی‌توان گذشت. اگر بخواهیم جلوه‌ی بصری اثر را بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت Alto's Odyssey بشماریم، صداگذاری آن بدون هیچ حرفی باید در دومین مرتبه قرار بگیرد.

حالت Zen Mode به تنهایی یکی از نقاط قوت این بازی به‌شمار می‌رود

یکی دیگر از عناصر قدرتمند بازی Alto's Odyssey، حالت Zen Mode آن است. در این حالت خبری از ماموریت، امتیاز و مردن نیست. در حالت ذن شما از شر چالش‌های بازی در امان هستید و دیگر خبری از باختن نیست. این حالت به شما اجازه می‌دهد تا هر وقت که می‌خواهید از گیم پلی، موسیقی آرامش بخش و گرافیک زیبای بازی لذت ببرید؛ البته با این حال هنوز ممکن است جایی به جسمی برخورد کنید یا فرودی ناموفق داشته باشید که البته در این صورت تنها با یک بار ضربه زدن بر صفحه نمایشگر شخصیتتان دوباره برمی‌خیزد و می‌توانید به بازی کردن ادامه دهید.

 

این بررسی بر اساس نسخه‌ی اندروید بازی انجام شده است.

دانلود کافه بازار Cafe Bazzar


منبع زومجی

Alto's Odyssey

با وجود اینکه Alto's Odyssey یک بازی رانر است، اما مکانیک‌های جدید و متفاوتی که ارائه می‌کند باعث می‌شود نخواهیم بازی‌های معمولی و تکراری این سبک را با آن مقایسه کنیم. حتی اگر فکر می‌کنید علاقه‌ی خاصی به بازی‌های این سبک که اغلب اوقات صرفا نقش یک وقت کش را ایفا می‌کنند ندارید، توصیه می‌کنم این بازی را به خاطر موسیقی فوق العاده و جنبه‌ی بصری زیبا و چشم نوازش تجربه کنید.
علی ولی خانی

9.5

نقاط قوت

  • + بخش آموزشی خوب و جامع
  • + روند متنوع بازی
  • + عدم اتکای گیم پلی به خرید درون برنامه
  • + ماموریت‌های چالش برانگیز
  • + گرافیک هنری چشم نواز
  • + موسیقی و صداگذاری فوق‌ العاده‌
  • + حالت Zen

نقاط ضعف

  • - ویدیوهای تبلیغاتی مکرر
  • - گم شدن شخصیت در برخی محیط‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده