نویسنده: مهرداد داودی
// یکشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۸

نشست مطبوعاتی امید معلم درباره هجدهمین جشن حافظ برگزار شد

نشست مطبوعاتی امید معلم با موضوع هجدمین جشن حافظ برگزار شد. او در این کنفرانس نکات مختلفی را درباره جشن امسال یادآور شد. با گزارش زومجی همراه باشید.

امید معلم در ابتدای کنفرانس خبری جشن حافظ از دلیل انتخاب عنوان حافظ برای جشن نشریه دنیای تصویر توسط علی معلم گفت. معلم می‌گوید حافظ یکی از افراد تاثیرگذار روی جامعه ایران بوده است؛ علاوه‌بر این شعرهای این شاعر نگاهی تصویری و نزدیک به سینما داشته‌اند. امید معلم تاکید دارد که انتخاب عنوان حافظ به‌هیچ عنوان اتفاقی نبوده و دلایل محکمی داشته است. طبق اعلام امید معلم، جشن حافظ در روز ۲۲ مرداد برگزار خواهد شد. مکان برگزاری جشن نیز به‌زودی اعلام خواهد شد. نامزدهای جشن امسال از میان فیلم‌ها و سریال‌هایی هستند که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا نوروز ۱۳۹۷ اکران شده‌اند. فیلم‌های اکران نوروز ۱۳۹۷ و سریال‌های نوروزی نیز از شانس‌های نامزدی هستند. سریال‌هایی مانند ساخت ایران و گلشیفته که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده‌اند و تا نزدیکی جشن امسال ادامه داشته‌اند، در فهرست شانس‌های سال بعد قرار خواهند گرفت.

امید معلم

در جوایز جشن امسال دو تغییر شکل گرفته است. تغییر اول در رابطه با جایزه «نشان عباس کیارستمی» است. طبق اعلام مرحوم علی معلم، نشان عباس کیارستمی به سینماگر جوانی می‌رسید که کارهایش واجد نوآوری باشد. این نشان با هدف تشویق سینماگران جوان به ادامه‌ی کار در نظر گرفته شده بود. حال امید معلم می‌گوید نشان عباس کیارستمی در سال جاری به فیلم اولی می‌رسد که جنبه‌ی تجربی داشته باشد؛ البته باید توجه داشت که این فیلم‌ها قرار نیست فیلم‌های پرخرج و پر زرق و برقی باشند. برای این جایزه همچنین پنج یا شش نامزد معرفی خواهد شد. جایزه دیگری که دستخوش تغییر شده است، جایزه چهره تلویزیونی سال است. باتوجه به اینکه در دوره‌های گذشته این جایزه در میان مردم از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، در جشن امسال چهره تلویزیونی سال با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد. مخاطبان سینما و تلویزیون می‌توانند از طریق یک اپلیکیشن همراه، چهره تلویزیونی سال را از میان دوازده نامزد انتخاب کنند. این نامزدها از میان چهره‌های صدا و سیما و تلویزیون‌های اینترنتی انتخاب می‌شوند.

امید معلم در ادامه از دلایل عدم وجود جایزه نقش مکمل مرد یا زن می‌گوید. امید معلم می‌گوید اعتقاد مرحوم معلم این بود که بازیگری در ایران به شکلی نیست که بتوان آن را تفکیک کرد. معلم می‌گوید برای نمونه در امریکا تعداد فیلم‌ها و بازیگران مکمل زیاد است و درنتیجه نامزدهای زیادی نیز وجود دارد. در ایران اما مواقعی بازیگر اصلی و در مواقعی هم بازیگر مکمل می‌درخشد. درنظر گرفتن دو جایزه به دلیل زیاد بودن تعداد نامزدها است. منظور از دو جایزه نیز جایزه‌های بازیگر اصلی و بازیگر مکمل است. امید معلم نکته بعد را با تاکید زیادی عنوان کرد. او می‌گوید ما باید فرق جشن و جشنواره را بدانیم. جشن یک رویداد است که در یک روز از سال برگزار می‌شود و اکران سال را بررسی می‌کند و جوایز فنی زیادی دارد. دلیل این امر این است که برای بررسی مسائل فنی در هیئت داوران، یک سال زمان نیاز است تا بتوان بادقت فیلم‌ها را بررسی کرد. به همین دلیل است که جشنواره‌های جهانی مانند ونیز، برلین و کن جوایز فنی زیادی ندارند. از همین رو رویداد سینمایی دنیای تصویر یک جشن است، نه جشنواره. معلم در ادامه از خبرنگاران خواست اگر سوالی وجود دارد بپرسند و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

امید معلم آذر معماریان

جشن حافظ در روز ۲۲ مرداد برگزار خواهد شد

معلم در پاسخ به این سوال که آیا پیشگیری‌هایی برای حاشیه‌های احتمالی جشن حافظ به‌عنوان تنها جشن خصوصی سینما و تلویزیون ایران در نظر گرفته شده است یا خیر، اعلام کرد که انتقاد به یک رویداد فرهنگی پس از برگزاری در تمام دنیا اتفاقی طبیعی است. جشن حافظ به دلیل اینکه تنها جشن خصوصی ایران است، دچار حساسیت‌های خارجی بیشتری است. معلم درباره انتقادات وارد شده به جوایز دوره قبل گفت ما یک جشن با یک سلیقه بصری هستیم و نگاه به خصوص خودمان(نگاه علی معلم) به سینما را داریم و این نگاه در سرتاسر سینما جریان دارد. ما نمی‌توانیم فقط به سینمای خاص و آرتیستیک توجه کنیم. عامه مردم در جشن حافظ درگیرند و این یعنی دیده شدن فیلم توسط مردم مهم است. برخی با این موضوع مشکل دارند و فکر می‌کنم دلیلش عدم درک تفاوت جشن و جشنواره است. جشن اکران را بررسی می‌کند و قصد ندارد که یک‌سری فیلم آرتیستیک را انتخاب کند، آن‌ها را برای منتقدین نمایش بدهد و منتقدین نظرشان را بگویند. این موضوع به تعریف ما از جشنواره بازمی‌گردد. نباید جشن حافظ با جشنواره فجر مقایسه شود. فجر یک رویداد فرهنگی است و در یک دوره مشخص برگزار می‌شود، یک‌سری فیلم مشخص نمایش داده می‌شوند، منتقدین می‌بینند، نظراتشان را می‌دهند و هیئت داوران هم نظرات خود را می‌دهد. جشن حافظ اما اکران را بررسی می‌کند.

معلم می‌گوید ممکن است یک فیلم فروش خوبی داشته باشد، اما در صورتی که از نظر بصری قوی باشد در جشن حافظ دیده می‌شود. او برای نمونه از کاندید شدن فیلم‌های مجموعه Star Wars در اسکار می‌گوید. او می‌گوید آکادمی اسکار هرگز اعلام نمی‌کند که نگاه فیلم‌های شخصی مثل گیرمو دل تورو را به فیلم جنگ ستارگان ترجیح می‌دهد. از سمتی نیز ممکن است شخص گیرمو دل تورو در جشنواره ونیز به موفقیت برسد، اما از آن سو اسکار به فیلمی برسد که کمتر کسی فکرش را می‌کرد. معلم معتقد است که فضای رسانه‌ای کشور باید به‌گونه‌ای باشد که منتقدان نظر خودشان را داشته باشند و جشن حافظ نیز سلیقه خود را دنبال کند.

امید معلم

امید معلم در ادامه و در پاسخ به یک خبرنگار، اعلام کرد اعضای هیئت داوران جشن حافظ نویسنده‌های سینمایی نشریه دنیای تصویر هستند. به‌دلیل تغییر ترکیب نویسندگان در هر سال، اعضای دقیق هیئت داوران در جشن اعلام خواهند شد. نام مجری جشن نیز به‌احتمال بالا تا قبل از جشن اعلام خواهد شد. معلم درباره جایگاه و ارزش جایزه جشن حافظ نزد سینماگران معتقد است که این موضوع را باید از هنرمندان پرسید. معلم معتقد است به این دلیل که جشن حافظ  با توده مردم در ارتباط است، شکل مردمی‌تری دارد و به‌دلیل خصوصی بودن از یک سری جنبه‌ها اهمیت بیشتری دارد. معلم می‌گوید از برگزاری جشن‌های سینمایی در طول سال استقبال می‌کند. او با ذکر جشن‌های مختلف جهانی می‌گوید برگزار شدن جشن‌های سینمایی باعث دیده شدن طیف‌های مستعد می‌شود.

معلم در ادامه تاکید می‌کند جشن حافظ هیچ نگاه جناحی ندارد. او معتقد است همه طیف‌های سینمایی در صورت فعالیت استاندارد باید دیده شوند. معلم در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره ابهامات مالی جشن مانند اسپانسر و کمک‌های مالی، با اشاره به عدم برگزاری جشن سینما و ضمن احترام به تصمیم خانه سینما می‌گوید از آن‌جایی که جشن حافظ یک جشن خصوصی است و از بودجه عمومی هزینه نمی‌کند و البته هزینه‌های سنگینی هم ندارد، تصمیم گرفته‌اند که جشن امسال بدون اسپانسر برگزار شود. مکان برگزاری جشن نیز به‌زودی مشخص خواهد شد. او همچنین می‌گوید در دوران جنگ ویتنام مراسمی مانند اسکار برگزار شد و یک آکادمی سینمایی مگر در شرایطی خاص، دست از کار نمی‌کشد. معلم می‌گوید از نظر آن‌ها جشن حافظ می‌تواند اندکی باعث بهتر شدن روحیه مردم شود.

علی معلم

او در ادامه در پاسخ به اینکه آیا امسال هم مانند گذشته تیزرهایی برای معرفی بخش‌های مختلف جشن تولید خواهد شد یا خیر، اعلام کرد فعالیت‌های مشابه‌ای در برنامه جشن قرار دارند. جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری امسال به هیوا مسیح، نویسنده دنیای تصویر می‌رسد. این جایزه با نظر دبیر تحریریه دنیای تصویر اهدا می‌شود. معلم درباره رای‌گیری چهره تلویزیونی نیز می‌گوید آن‌ها مدت‌ها است که در تلاشند این جایزه را به یک جایزه مردمی تبدیل کنند. باتوجه به اینکه این جایزه در گذشته جذابیت بالایی داشته است، معلم امیدوار است امسال شاهد رقابت جذابی باشیم. به‌زودی روش‌های رای‌گیری برای این جایزه مشخص خواهد شد. رای‌گیری تا زمان مشخصی قبل از جشن ادامه خواهد داشت و تا همان زمان نیز سعی خواهد شد نتایج به‌صورت شفاف به اطلاع مردم برسد. طبق اعلام امید معلم اپلیکیشن اسپانسر این رای‌گیری جوایزی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته است. البته امید معلم می‌گوید که دعوت ۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان در رای‌گیری به جشن حافظ را به اسپانسر پیشنهاد داده است؛ چرا که از نظر او، باید بدانیم که حضور در یک رویداد سینمایی به‌خودی‌خود اهمیت دارد. البته به‌طور واضح مشخص نشد که اسپانسر، پیشنهاد امید معلم را قبول کرده است یا خیر. بلیت فروشی جشن حافظ برخلاف سال قبل بسیار محدود خواهد بود. جزییات نشان علی معلم نیز به‌زودی مشخص خواهد شد. امید معلم به‌عنوان نکته آخر خاطرنشان کرد که پس از مشخص شدن جزییات نشان علی معلم، جزییات بزرگداشت، یا جایزه یک عمر فعالیت هنری نیز اعلام خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده