پس از گذشت ۶ سال مجموعه سول کالیبر با بازی Soulcalibur VI توانسته یک بازگشت قدرتمند داشته باشد و با مکانیزم‌های غنی خود یک بازی مبارزه‌ای سه‌بعدی بی‌نقص را در اختیار طرفداران قرار دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

در حالی که آثار مبارزه‌ای یا همان فایتینگ دنیای دیگری از بازی‌های ویدیوی را در برمی‌گیرند، این سبک به خودی خود نیز به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود؛ چه استریت فایتر که بنیان‌گذار این سبک در حالت دوبعدی است و چه Virtua Fighter که برای اولین بار در فضای سه‌بعدی متولد شد. برخی از این سبک‌ها به طور مثال فایت دوبعدی به زیرشاخه‌های دیگری همچون «تگ تیم فایتینگ» و غیره گسترش یافته‌اند. در این راستا بازی‌های فایت سه‌بعدی نیز در دسته خاص خودشان قرار گرفته‌اند که در اوایل دهه نود میلادی به ترتیب از Virtual Fighter، بازی Tekken و SoulCalibur کار خود را شروع کردند.

یکی از مواردی که سری سول کالیبر را از فایت‌های مشابه و سه بعدی جدا کرده است سیستم «اسلحه-محور» آن است. بازی SoulCalibur VI ششمین و جدیدترین نسخه این مجموعه، پس از گذشت ۶ سال به دست طرفداران این بازی رسید و سازنده آن یعنی کمپانی باندای نامکو و استودیو پروجکت سول نه تنها توانست انتظارات طرفداران قدیمی را برآورده کند بلکه در آن سو با برخی از ویژگی‌ها بازیکنان جدیدی را به این سری دعوت کرد.

soulcalibur 6

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مجموعه سول کالیبر در کنار «اسلحه-محور» بودن آن روند حرکت و تکنیک‌های موقعیت شناسی کاراکترها در هنگام مبارزات است

یکی از اصلی‌ترین ساختار‌های یک بازی مبارزه‌ای در کنار گرافیک، تعداد کاراکتر، صداگذاری و غیره، مکانیزم مبارزه‌ای آن است. این موضوع باعث می‌شود که ساخت بازی‌های مبارزه‌ای به طوری باورنکردنی به یک فرآیند بسیار دشوار تبدیل شود. بله، طراحی مکانیزم بازی‌های مبارزه‌ای نه تنها یکی از دشوار‌ترین فرآیند‌ها در ساخت یک بازی فایت است بلکه بازی‌سازان از آن به عنوان یکی از چالش‌برانگیز‌ترین کارها در بازی‌های ویدیویی از حیث توسعه دادن یاد می‌کنند. از این رو پیش از اینکه به ویژگی‌های نسخه جدید سول کالیبر بپردازیم، در ابتدا قصد داریم به مکانیزم این بازی نگاهی بیندازیم که به شکلی استادانه طراحی شده است.

 یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مجموعه سول کالیبر در کنار اسلحه-محور بودن آن، روند حرکت و تکنیک‌های موقعیت شناسی کاراکترها در هنگام مبارزات است. قابلیت‌ها و سیستم مبارزات بازی سول کالیبر به طرز حیرت‌انگیزی متنوع است و این موضوع باعث می‌شود که بازیکنان در هنگام رقابت استراتژی‌های بی‌شماری را برای شکست دادن حریف در بازی پیاده کنند.

soulcalibur 6

در کنار مکانیزم‌های پیشین، سازندگان در بازی SoulCalibur 6 از سیستم جدید Reversal Edge رونمایی کرده‌اند. ریورستال اج در واقع یک مکانیزم «کام بک» (Comeback) است که به بازیکنان کمک می‌کند که با فعال کردن آن بتوانند خود را از موقعیت‌های بحرانی رها کنند و جریان بازی را به نفع خود تغییر دهند. عملکرد این سیستم طوری است که کاربران با نگه داشتن کلید آن وارد یک فاز با انیمیشن زیبا می‌شوند که در این حالت می‌توانند از حملات (بالا، وسط و پایین) و قابلیت‌های گرفتنی یا همان Throw حریف در امان بمانند. بازیکنان پس از رها کردن کلید، قابلیت‌های دفاعی یا به اصطلاح Parry خود را از دست می‌دهند و وارد فاز تهاجمی می‌شوند.

مکانیزم ریورسال اج در حالی که به سیستم Clash بازی Injustice شباهت دارد، اما در آن سو عملکردی عمیق‌تر و پیچیده‌تر را در خود جای داده است و شما تنها شاهد یک روند ساده سنگ، کاغذ، قیچی یا حدس و گمان نخواهید بود. در واقع فرآیند بسیار جالب این سیستم کاربران را وارد مرحله دیگری از مبارزه می‌کند که می‌تواند رقابت را حساس‌تر و حتی غیر قابل حدس کند. کاربران با استفاده از ۷ نوع حرکت مختلف همچون ضربات عمودی، افقی، لگد و حتی دفاع کردن می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را در فاز Reversal Edge پیاده کنند که نتیجه آن می‌تواند برای هر دو طرف جالب باشد. به طور کلی رقابت‌کنندگان می‌توانند برنامه‌های مختلفی را در این مرحله از مبارزه عملی کنند.

soulcalibur 6

همانند همیشه کاربران می‌توانند با وارد کردن یک سری کلید‌های ثابت، کامبو‌های کوتاهی در بازی اجرا کنند که برای تمامی کاراکتر‌ها یکسان است. این موضوع برای بازیکنان تازه‌وارد در نظر گرفته شده است تا از این رو بتوانند از بازی لذت ببرند و با ضربات پیاپی، روند بازی را گرم نگه دارند. اما اگر جزو بازیکنان حرفه‌ای سبک مبارزه‌ای هستید و برای اولین بار نیست که به این بازی پا گذاشته‌اید در ابتدا شما با دنیایی از مکانیزم‌های مختلف روبه‌رو خواهید شد. سیستم‌های مختلف Counter در کنار مکانیزم Lethal ،Gaurd Break و غیره ساعت‌ها شما را غرق بازی می‌کند و همین موضوع باعث شده است که در سطح بالای رقابتی، این اثر به عنوان یکی از بهترین‌ها عمل کند.

سازندگان بخشی را برای یادگیری سیستم‌ها و مکانیزم‌های متنوع در بازی تعبیه نکرده‌اند

اما مشکلی که در این زمینه برای کاربران تازه وارد وجود دارد این است که سازندگان بخشی را برای یادگیری این سیستم‌ها و مکانیزم‌های متنوع در بازی پیاده نکرده‌اند. از همین رو یکی از ایرادات جدی بازی SoulCalibur 6 را می‌توان نبود بخش آموزشی دانست. البته در بخش موزه شاهد گزینه‌ای به نام Combat Lessons هستیم که بخشی از مکانیز‌م‌های بازی را به طور نوشتاری به کاربران آموزش می‌دهد اما کاربران تازه‌وارد برای آشنا شدن با سیستم‌های Counter و غیره نیاز به تمرین در حین بازی دارند؛ چرا که موارد یاد شده شاید در کمتر از چند ثانیه در مبارزات رخ دهد و کاربران جدید حتی متوجه نشوند که کدام یک از مکانیزم‌ها در بازی نمایان شده است. البته در آن سو بخش کمپین تک نفره Custom یک بخش آموزشی کوتاه در اختیار بازیکنان قرار داده است که تنها اشاره‌ای به حرکات اولیه دارد. با توجه به تنوع بالا مکانیزم‌ها، بودن بخش نوشتاری برای آموزش بیهوده است و کاربران در هنگام بازی با فشردن کلید‌ها هیچ ایده‌ای از حرکات کاراکتر خود نخواهند داشت.

Soulcalibur 6

همانند بازی‌های مبارزه‌ای دیگر، حالت تمرینی نیز در بازی SC6 گنجانده شده است، اما باز با این حال بسیاری از ویژگی‌های یک بخش تمرین مدرن در این قسمت یافت نمی‌شود. به طور مثال شما جزئیات فریم ضربات خود را در این قسمت مشاهده نمی‌کنید. یا اینکه نحوه عملکرد هیت باکس و هرت‌ باکس‌ها نیز در این قسمت گنجانده نشده است و از این رو نیز می‌توان گفت که شاهد بخش تمرینی ضعیفی از سوی سازندگان بوده‌ایم.

حال بگذارید به جنبه‌های مثبت بازی نگاهی داشته باشیم که در ابتدا مربوط به طراحی بی‌نظیر کاراکترها و محیط بازی می‌شود. با وارد شدن به SoulCalibur VI می‌بینیم که از منو بازی و صفحه انتخاب کاراکتر‌ها گرفته تا انیمیشن‌های بازی، با جزئيات بالا کار شده است. محیط‌های چشم‌نواز بازی شما را چند لحظه از مبارزه باز می‌دارد تا نگاهی به محیط اثر بیندازید و حتی جزئیات مناطق دوردست را نیز نظاره کنید. طراحی صفحه انتخاب کاراکتر‌ها در حالی که یک جلوه باستانی باشکوه را بردوش می‌کشد در آن سو شامل یک ویژگی جالب نیز می‌شود. در ابتدا کاراکترها به صورت یک طرح هنری بسیار زیبا به بازیکنان نشان داده می‌شوند و پس از آن مدل سه بعدی آنها روی صفحه نمایان می‌شود. تنوع کم پوشش‌ها و رنگ‌ها در ابتدا می‌تواند کمی آزاردهنده باشد اما حتما سازندگان با آپدیت‌های مکرر به آن رسیدگی خواهند کرد.

اولین بار با وارد شدن به صفحه انتخاب کاراکترها موسیقی بازی با شما کاری می‌کند که کاراکتر خود را انتخاب نکنید و تنها به موسیقی دلنشین آن گوش دهید.

تا بحث صفحه انتخاب کاراکتر‌ها گرم است بگذارید اشاره‌ای به موسیقی گوش‌نواز و شاهکار این قسمت داشته باشیم. اولین بار با وارد شدن به صفحه انتخاب کاراکترها موسیقی بازی با شما کاری می‌کند که کاراکتر خود را انتخاب نکنید و تنها به موسیقی دلنشین آن گوش دهید. قطعه‌های زیبای این بازی تنها به صفحه انتخاب کاراکترها خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در قسمت‌های دیگر از بخش داستانی و حتی زمانی که در منوی بازی پرسه می‌زنید نغمه‌های زیبای آن به گوش می‌خورد. موسیقی بازی به طور کلی در گام‌های حماسی تنظیم شده است و سازندگان از ساز‌های سمفونی برای ضبط موسیقی کمک گرفته‌اند. احتمال دارد که بخش بزرگی از تجربه شما در این بازی به گوش دادن موسیقی‌های بازی در منوها خلاصه شود. موسیقی متن بازی به قدری گیرا بود که در حین نگارش این مطلب تنها به قطعات زیبای آن گوش داده‌ام.

یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های بازی‌سازان سبک مبارزه‌ای جذب بازیکنان بیشتر به آثار خود است. برخی با ساده کردن مکانیزم‌ها و برخی نیز با بالا بردن خشونت بازی قصد دارند که کاربران جدیدی را به بازی خود دعوت کنند. یکی از استراتژی‌های باندای نامکو در این زمینه، آوردن کاراکترهای مهمان به سول کالیبر است. سول کالیبر یکی از بازی‌هایی است که بیشترین کاراکتر‌های مهمان را در بین بازی‌های فایتینگ دارد. همانطور که می‌دانید گرالت از سری The Witcher و یوشیمیتسو از سری Tekken در بین مبارزان این بازی دیده می‌شوند.

soulcalibur 6

سازندگان با همکاری با سی دی پراجکت رد توانسته‌اند گرالت را به نحو احسن در بازی طراحی کنند؛ به طوری که از انیمیشن‌های خیره کننده او تا صدای همیشه جذابش در این بازی با جزئيات بالا طراحی شده است. در آن سو یوشیمیتسو هم با شمشیر نورانی خود و طراحی مدرنش در میان کاراکتر‌های این بازی حضور پیدا کرده است. همچنین به تازگی مشخص شده است که کاراکتر بازی Nier یعنی 2B نیز قرار است به‌زودی به جمع مبارزان این اثر بپیوندد و تا به این شکل بتواند کاربران را از سبک‌های دیگر به خود جذب کند. همین موضوع به تنهایی می‌تواند یکی از جذابیت‌های این بازی به شمار رود و علاقه‌مندان ویچر یا نیر تمایل داشته باشند که طعم بازی‌های مبارزه‌ای را بچشند.

سازندگان همچنین بخش دیگری مربوط به کاراکترها در بازی تعبیه کرده‌اند که به بازیکنان اجازه می‌دهد که شخصیت دلخواه خود را در بازی طراحی کنند. این قسمت به قدری بزرگ و باجزئيات ساخته شده است که نه تنها امکان ساخت یک کاراکتر را دارید، بلکه حتی می‌توانید یک مکعب بزرگ را در بازی طراحی کنید. از مزایای دیگر این قسمت می‌توان به قابلیت به اشتراک گذاشتن کاراکتر‌ها با دیگر بازیکنان اشاره کرد.

سازندگان دو بخش جداگانه داستانی در بازی تعبیه کرده‌اند که می‌تواند بازیکنان را در کنار روایت جدید با داستان‌های قبلی سول کالیبر هم آشنا کند. پس از تمام کردن داستانی اصلی بازی وارد صفحه‌ای می‌شوید که می‌توانید از داستان دیگر کاراکترها نیز باخبر شوید. این سیستم در صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که متوجه می‌شوید وقایع کاراکتر یاد شده در کدام قسمت از داستان اصلی اتفاق افتاده است که می‌تواند سرگرم کننده باشد و ساعت‌ها شما را درگیر آن کند. یکی از مواردی که در بخش داستانی می‌تواند آزاردهنده باشد صحبت‌های طولانی کاراکترها است. این موضوع به جای اینکه به طور انیمیشن اجرا شود در قالب نقاشی و نوشته به نمایش گذاشته می‌شود که پس از مدتی شما را خسته می‌کند و با فشردن دکمه‌ها قصد دارید که هرچه زودتر آنها را پشت سر بگذارید.

soulcalibur 6

بخش داستانی دیگری با نام Libra of Souls در بازی طراحی شده است که می‌تواند کاربران را وادار به ادامه اثر کند. در این بخش شما با طراحی کاراکتر خود وارد دنیایی جدید می‌شوید که در آن روایت دیگری از داستان بازی را تجربه خواهید کرد. این قسمت به طور کلی یک تجربه نقش آفرینی-مانند را در خود جای داده است. کاربران با سفر کردن به نقطه‌های مختلف این نقشه با NPCها گفت‌وگو می‌کنند و به نبرد با دیگر کاراکترها می‌روند. این موضوع باعث می‌شود که سطح کاراکتر شما با کسب XP افزایش پیدا کند و یک تجربه درگیر کننده و لذت‌بخش داشته باشید. سازندگان با طراحی استادانه این قسمت عملا یک تجربه متفاوت را در یک بازی مبارزه‌ای در دسترس قرار داده‌اند که می‌تواند مخاطبان مختلف را به خود جذب کند. چالش‌های مختلفی در این قسمت داستانی گنجانده شده است که شما را با یک روند غیر تکراری روبه‌رو می‌کند. به طور مثال برخی از این چالش‌ها از بازیکن می‌خواهد که تنها با یک تکنیک خاص حریف را شکست دهد.

حالت‌ آنلاین بازی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و در میان آثار باندای نامکو یکی از بهترین تجربه‌های آنلاین را برای کاربران به ارمغان می‌آورد

حالت‌ آنلاین بازی SoulCalibur VI از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و می‌توان گفت که در میان آثار باندای نامکو یکی از بهترین تجربه‌های آنلاین را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. حالت Ranked و Casual در کنار بخش Replay در اختیار بازیکنان قرار داده می‌شود. در حالت رنکد شما از طریق سیستم حریف یابی یا همان Matchmaking به نبرد با کاربران هم‌سطح خود می‌روید. با شکست دادن حریفان می‌توانید در جدول امتیازات جهانی صعود کنید. در آن سو حالت کژوال نیز برای کاربرانی در نظر گرفته شده است که می‌خواهند بدون اینکه به امتیازات لیگ خود آسیبی برسانند صرفا با دیگران تمرین کنند. حالت Replay نیز به شما اجازه می‌دهد که مسابقات پیشین خود را مرور کنید و نگاهی به عملکرد خود بیندازید.

در بخش آنلاین قابلیت ساخت Lobby با پسورد در اختیار بازیکنان قرار نمی‌گیرد و کاربران نمی‌توانند با دوستان خود به طور خصوصی تمرین کنند که این موضوع می‌تواند به تجربه بخش کژوال لطمه وارد کند. همچنین سیستم مچ میکینگ از تنظیمات بسیار کمی برخوردار است که انتظار می‌رود سازندگان در آینده موارد بیشتری را به این بخش اضافه کنند.

به طور کلی بازی SoulCalibur VI یک از بهترین آثار مبارزه‌ای سه‌بعدی است که برای تمامی کاربران با سطوح مهارت مختلف در نظر گرفته شده است. اگر قصد دارید یک بازی تکنیکی و اصولی مبارزه‌ای را برای یادگیری انتخاب کنید این بازی می‌تواند نیاز‌های شما را برآورده کند. با توجه به نبود بخش آموزشی مستقل و مجزا، پیش از وارد شدن به بازی پیشنهاد می‌شود که چندین ویدیو در مورد مکانیزم‌های این بازی تماشا و خود را با عملکرد آن آشنا کنید. جنبه‌های هنری بازی از موسیقی گرفته تا گرافیک به نحو احسن طراحی شده است و می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین فایتینگ‌های سه‌بعدی یاد کرد.

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است. 


منبع زومجی

Soulcalibur VI

SoulCalibur 6 با مکانیزم‌های متنوع و سیستم جدید Reversal Edge نه تنها یکی از بهترین‌های این سری است بلکه از آن می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های سه‌بعدی مبارزه‌ای یاد کرد. چاشنی‌های دیگری همچون گرافیک چشم‌نواز و موسیقی، ارزش‌های این بازی رابیشتر می‌کند. البته ایراداتی همچون نبودن بخش آموزشی مجزا می‌تواند به تجربه بازی آسیب وارد کند. در حالی که از بازی‌های مبارزه‌ای نمی‌توان انتظار زیادی از بخش داستانی داشت اما دو حالت مختلف برای کاربران در نظر گرفته شده است که می‌تواند آنها را سرگرم کند؛ البته اگر حوصله خواندن دیالوگ‌های بلند را دارید.
آراییس نظریان

8

نقاط قوت

  • + مکانیز‌م‌های مبارزه متنوع و بی‌نقص در کنار سیستم جدید Reversal Edge
  • + گرافیک و طراحی‌های هنری بی‌نظیر
  • + موسیقی دلنشین حماسی
  • + دو بخش داستانی مجزا و چالش برانگیز
  • + گیم‌پلی رقابتی عمیق با توجه به مکانیزم‌های بی‌شمار آن
  • + بخش طراحی کاراکتر وسیع

نقاط ضعف

  • - نبود بخش آموزشی کامل و مجزا با توجه به مکانیزم‌های متنوع بازی
  • - دیالوگ‌های کسل‌کننده بخش داستانی که با نوشته روایت می‌شود
  • - تنظیمات محدود در بخش تمرین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده