نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵

فیلمبرداری قسمت دوم آواتار از هفته آینده آغاز می‌شود

جیمز کامرون به‌صورت رسمی اعلام و تأیید کرد که فیلمبرداری قسمت دوم مجموعه Avatar (آواتار) از هفته آینده آغاز خواهد شد.

جیمز کامرون در نشست خبری مربوط به مجموعه Terminator (ترمیناتور) که سه‌شنبه‌ شب در شهر لس آنجلس برگزار شد، تأیید کرد که فیلمبرداری قسمت دوم مجموعه Avatar (آواتار) از تاریخ ۲۵ سپتامبر، یعنی دوشنبه هفته آینده آغاز خواهد شد. در ماه ژوئن بود که همکار قدیمی جیمز کامرون و مدیر کمپانی لایت‌استورم اینترتینمنت، جان لاندو، گفت که فیلمبرداری دنباله‌های قسمت اول فیلم آواتار (چهار فیلم که قرار است پشت‌سرهم ساخته شود) از هفته آخر ماه سپتامبر سال جاری آغاز می‌شود. حال در آخرین اخبار منتشرشده راجع به این مجموعه متوجه شدیم که همه‌چیز طبق برنامه و همان تاریخ اعلام‌شده قبلی پیش می‌رود و چند روز دیگر به‌صورت رسمی ساخت دنباله آواتار کلید خواهد خورد.

فیلم ابتدایی مجموعه آواتار که در سال ۲۰۰۹ اکران شد به موفقیت تجاری بزرگی دست یافت. این فیلم در گیشه ۲.۷۹ میلیارد دلار فروش داشت که رقمی باورنکردنی به حساب می‌آید و هنوز پس از گذشت نزدیک به ۹ سال از اکران آن فیلم، هیچ فیلمی نتوانسته است رکورد آواتار را بشکند. منتقدین نیز در مجموع نگاه مثبتی به این فیلم داشتند. قسمت ابتدایی مجموعه آواتار در ۹ بخش هشتاد و دومین مراسم سالیانه اسکار نامزد شد و توانست سه جایزه را از آن خود کند. البته کاترین بیگلو، همسر سابق جیمز کامرون، با ساخت فیلم The Hurt Locker (گنجه درد) توانست ۶ جایزه هشتاد و دومین مراسم اسکار از جمله بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی را از آن خود کند. اکران سه‌بعدی فیلم جیمز کامرون نیز حرف‌وحدیث‌های زیادی را به همراه داشت و بسیاری این سؤال را می‌پرسیدند که آیا این فیلم به‌صورت سه‌بعدی فیلمبرداری شده یا بعداً در استودیو این ویژگی به فیلم اضافه شده است. پیش از این نیز در خبری اعلام کردیم که جیمز کامرون قرار است انقلابی جدید در سینما به وجود آورد و در دنباله‌ فیلم Avatar برای اولین بار تکنولوژی جدیدی را معرفی کند که تماشاچی را از زدن عینک 3D فارغ می‌سازد.

Cameron

از زمان اکران قسمت ابتدایی مجموعه آواتار اتفاقات زیادی در سینما رخ داده است. علاقه به ساخت فیلم‌های سه‌بعدی از تب‌وتاب اولیه خود افتاده است و سینما اکنون در دست قهرمانان دو کمپانی مارول و دی‌سی است و مجموعه جنگ ستارگان جانی دوباره گرفته و به حکمرانی در گیشه ادامه می‌دهد، ولی این‌ها بدین معنا نیست که دنیای آواتار به فراموشی سپرده شده است. در پارک والت دیزنی شهر فلوریدا تِم پارک Pandora: The World of Avatar (پاندورا: دنیای آواتار) ساخته شده است و استقبال طرفداران نشان از علاقه آن‌ها به دنیای آواتار دارد. جیمز کامرون نیز در این سال‌ها بیکار ننشسته بود و فیلمی که قرار بود دو قسمتی باشد، اکنون به چهار قسمت تبدیل شده است و قرار است این فیلم‌ها پشت‌سرهم ساخته و اکران شوند.

البته در سالیان اخیر چندین بار صحبت از ساخت قسمت دوم و دنباله‌های آواتار شد، ولی هر مرتبه به دلیلی آغاز ساخت پروژه به تعویق می‌افتاد. در ماه ژوئن و با اعلام اولیه خبر آغاز فیلمبرداری این فیلم در ماه سپتامبر، امیدها در دل طرفداران این مجموعه زنده شد و همزمان این سؤال پیش آمد که آیا این بار نیز پروژه تأخیر خواهد خورد یا خیر. این شک طرفداران حتی با وجود اعلام رسمی تاریخ اکران هر چهار فیلم نیز ادامه داشت. در هر حال سه‌شنبه شب در نشست خبری مرتبط با مجموعه ترمیناتور، جیمز کامرون خبر آغاز فیلمبرداری قسمت دوم مجموعه آواتار را تأیید کرد. وی در این کنفرانس، خبری خوش نیز برای طرفداران قدیمی مجموعه ترمیناتور داشت و آن اعلام حضور دوباره بازیگر دو فیلم ابتدایی، لیندا همیلتن، در قسمت ششم مجموعه ترمیناتور بود.

در سالیان اخیر چندین بار صحبت از ساخت قسمت دوم و دنباله‌های آواتار شد، ولی هر مرتبه به دلیلی آغاز ساخت این پروژه به تعویق می‌افتاد

از بازیگران فیلم ابتدایی آواتار که در دنباله‌ آن نیز ایفای نقش خواهند کرد می‌توان به سم ورتینگتون (جک سالی)، زویی سالدانا (نیتیری)، ژول دیوید مور (نور اسپلمن)، سی‌سی‌اچ پاندر (موآت)، استفان لانگ (مایلز کوآریچ) و سیگورنی ویور (گریس آگوستین) اشاره داشت. کلیف کورتیس (بازیگر سریال Fear the Walking Dead) و اونا چاپلین (بازیگر سریال Taboo) نیز به دنباله‌های فیلم آواتار ملحق خواهند شد. تهیه‌کنندگی قسمت ششم مجموعه آواتار بر عهده جیمز کامرون و جان لاندو خواهد بود و کمپانی مشترک این دو، یعنی لایت‌استورم اینترتینمنت در کار ساخت آن با کمپانی وتا دیجیتال همکاری خواهد داشت. نویسندگی دنباله‌های مجموعه‌ آواتار را شخص جیمز کامرون و نویسندگانی چون ریک جافا، آماندا سیلور، جاش فریدمن و شِین سالرنو بر عهده خواهند داشت. بازیگران این فیلم پیش از آغاز رسمی فیلمبرداری، در استودیو در حال ثبت موشن کپچر برای استفاده در جلوه‌های ویژه و صحنه‌های مجازی هستند. از آنجایی که کمپانی وتا دیجیتال به نمایش درآوردن تمام صحنه‌های مربوط به سیاره پاندورا را در دنباله‌های این فیلم بر عهده دارد، جیمز کامرون با فراغ بال بیشتری می‌تواند در پشت دوربین حاضر شود و البته پیش از فیلمبرداری، جزئیات پشت صحنه را در نظر بگیرد. جیمز کامرون فیلمسازی بسیار نکته‌بین و وسواسی است و در طی این سال‌ها به دقت روی جنبه‌های تکنیکی و روایی داستان کار کرده است. وی زمان زیادی را برای نوشتن فیلمنامه و دقت به جزئیات داستانی صرف کرده است و انتظار می‌رود دنباله‌های آواتار از داستانی قوی برخوردار باشند.

Avatar-II

لازم به ذکر است که کمپانی وتا دیجیتال یکی از خوش‌نام‌ترین کمپانی‌ها در زمینه جلوه‌های ویژه تصویری است که در سال ۱۹۹۳ با سرمایه‌گذاری پیتر جکسون، ریچارد تیلور و جیمی سلکِرک در ولینگتون نیوزیلند شروع به کار کرد. از معروف‌ترین فیلم‌های این کمپانی می‌توان به فیلم‌های The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه)، The Lord of the Rings: The Two Towers (ارباب حلقه‌ها: دو برج)، The Lord of the Rings: The Return of the King (ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه)، King Kong (کینگ کونگ)، Avatar (آواتار) و The Jungle Book (کتاب جنگل) اشاره کرد.

کمپانی فاکس پیش از این، تاریخ اکران چهار دنباله‌ فیلم آواتار را اعلام کرده بود که بدین ترتیب بوده‌اند:

قسمت دوم فیلم آواتار در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آذرماه ۱۳۹۹)، قسمت سوم فیلم آواتار در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذرماه ۱۴۰۰)، قسمت چهارم فیلم آواتار در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آذرماه ۱۴۰۳) و سرانجام قسمت پنجم فیلم آواتار در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۸ آذرماه ۱۴۰۴) به روی پرده‌ سینما خواهد رفت.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده