Mass Effect: Andromeda با انتظارات زیادی پا به عرصه گذاشت که در بیشتر آن‌ها، طرفداران خود را ناامید کرد.

سری بازی‌های مس‌ افکت (Mass Effect) با نوآوری‌های خود، همواره جز بازی‌های درخشان دنیای بازی به شمار می‌آمدند. داستان‌پردازی، مبارزات تاکتیکال، روابط عمیق میان کاراکترها و پایان‌های متفاوت وابسته به تصمیم‌های اتخاذ شده در جریان بازی، همگی جزیی از ویژگی‌های ممتاز سری مس‌ افکت بودند.

در سال ۲۰۱۵ بایوور خبر از انتشار نسخه‌ی جدیدی از سری مس افکت را داد. اندرومدا قرار بود بسیار بزرگ‌تر، زیباتر و جذاب‌تر از نسخه‌های پیشین خود باشد. اما پس از معرفی اندرومدا، در کنار خوشحالی طرفداران مس‌ افکت، نگرانی‌های نیز وجود داشت. پس از قسمت سوم این سری، کیسی هادسون، کارگردان این مجموعه از بایوور جدا شد. این موضوع باعث شد تا نگرانی‌هایی در خصوص افت کیفیت و فاصله گرفتن اندرومدا از پایه‌‌های مس‌ افکت ایجاد شود.

|

اندرومدا وظیفه‌ی سنگینی به دوش دارد. این بازی باید راه مجموعه‌ای را دنبال کند که جز بهترین‌ها است. با این حال در چند ساعت اول تجربه‌ی بازی، نگرانی‌های وجود داشته به واقعیت تبدیل می‌شوند. اندرومدا از ابتدا خود را اثری ناقص معرفی می‌کند که مشکلات ریز و درشت زیادی دارد.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

۶۰۰ سال پس از قسمت سوم مس افکت و داستان کاپیتان شپرد، نژاد‌های موجود در کهکشان راه‌شیری، برای یافتن منابع و محیط جدیدی به کهکشان اندرومدا سفر می‌کنند. در این ماموریت هر نژاد با سفینه‌های خود به بخش‌های مختلف اندرومدا سفر می‌کنند تا مناطق مساعد حیات را بیابند. در هر سفینه، افرادی با نام PathFinder‌ وجود داشته که مدیریت تیم‌های اکتشاف را برعهده دارند.

سری مس‌ افکت همواره با موضوعی ساده شروع می‌شود و در ادامه عمق و جذابیت بیشتری به خود می‌گیرد. اندرومدا هم همین روند را دنبال می‌کند و جستجو برای حیاتی جدید به معمایی پیچیده و بزرگ با چالش‌هایی سنگین تبدیل می‌شود.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

از اولین لحظه‌، اندرومدا مشکلات خود را به خوبی نشان می‌دهد

در ابتدای بازی، گیمرها باید بین دوقلوهای اسکات یا سارا رایدر یکی را انتخاب کرده و طبق روال همیشگی مس افکت، امکان شخصی‌سازی عمیق ظاهر، کلاس و تجهیزات کاراکتر در دسترس است. اندرومدا در بخش سفارشی‌سازی پیشرفت محسوسی را نسبت به نسخه‌های پیشین مس‌ افکت به همراه داشته است. رایدرها نیروهای ساده‌ای هستند که در گروه اکتشاف قرار دارند و گیمرها باید با تصمیمات خود آن‌ها را به قهرمان و رهبری مقتدر تبدیل کنند. 

از اولین لحظه‌ی بازی، اندرومدا مشکلات خود را به خوبی نشان می‌دهد. اولین و بزرگ‌ترین مشکل بازی انیمیشن‌ها و حالات صورت کاراکترها است که به هیچ وجه نشانی از بازی‌های نسل هشتم را ندارند. مهم‌ترین مشکل اندرومدا در این بخش وضعیت غیرطبیعی صورت‌ها است که هیچ نشانی از حالات کاراکترها ندارند. این موضوع در شرایطی بسیار حاد می‌شود و برخی مواقع شاهد خنده‌ی کاراکتر در شرایط سخت و دشوار هستیم که بسیار مضحک است.

حرکت‌های بیش از حد ابرو و چشم‌ها در کنار جابجایی غیر طبیعی لب‌ها، بعضی وقت‌ها باعث خنده‌ می‌شوند. این موضوع را در کنار حرکت‌های غیرطبیعی بدن شخصیت‌ها قرار بدهید تا شاهد پسرفت کامل بایوور در بخش انیمیشن‌های کاراکتر‌ها باشیم. حرکت‌های دست و بدن افراد هنگام دیالوگ‌ها به هیچ وجه طبیعی نیست؛ به عنوان مثال هنگام صحبت با افراد تصادفی، شاهد تکان‌های ناگهانی بدن یا تکرار متعدد عملی خاص توسط مخاطب هستیم که گویا گیمر را به تمسخر گرفته است. شاید بتوان دلیل اصلی این مشکلات را موتور جدید مس افکت دانست. ظاهرا بایوور هنوز با موتور Frostbite به خوبی آشنا نیست و یه همین دلیل شاهد بروز مشکلات عجیبی در بخش گرافیک هستیم.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

مشکلات گرافیکی و انیمیشن‌های اندرومدا، نابخشودنی است

سه‌گانه‌ی اول مس افکت را می‌توان سردمدار بخش روایت داستان در دنیای بازی دانست. اما مشکلات متعدد گرافیکی و انیمیشن‌ها در گفتگوهای کاراکترها در اندرومدا حتی اجازه‌ی توجه به دیالوگ‌های بیشتر و عمیق‌تر این نسخه را نمی‌دهد. در اندرومدا اکنون چهار پاسخ متفاوت وجود دارد که شخصیت رایدر با توجه به تعداد استفاده از آن‌ها، شکل می‌گیرد. احساسی، منطقی، شوخ و جدی چهار حالت جدید در مهاوره‌های مس‌افکت است. این تغییر نسبت به مس‌ افکت ۳ کاملا مثبت ارزیابی می‌شود و البته این موضوع تنها به واسطه‌ی دیالوگ‌های بسیار زیاد اندرومدا فراهم شده است.

 مشکل گرافیک مس افکت اندرومدا تنها به مکالمات کاراکترها محدود نیست. برخی مواقع شاهد باگ‌های عجیب و غریبی هستیم. نحوه‌ی راه رفتن کاراکترها در برخی محیط‌ها، ظاهر شدن ناگهانی افراد و عدم وجود فیزیک برای برخی اشیا، یادآور تنها یک موضوع است. مراحل توسعه‌ی مس افکت اندرومدا هنوز به پایان نرسیده بوده و بایوور در انتشار آن اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. اندرومدا در بخش گرافیک به هیچ وجه نمره‌ی مطلوبی را دریافت نمی‌کند و پسرفت آشکاری نسبت به مس‌افکت ۳ است.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

با عبور از بخش گرافیک و انیمیشن‌ها، به گیم‌پلی اندرومدا می‌رسیم که با توجه به سبک نقش‌‌آفرینی بازی، مهم‌ترین المان آن به شمار می‌رود. اندرومدا بزرگ‌تر از کهکشان راه‌شیری طراحی شده و بایوور در همین راستا محیط‌های مختلفی را توسعه داده است. در توسعه‌ی محیط‌هایی متفاوت، انصافا بایوور تلاش زیادی را به کار برده و شاهد بخش‌های متنوعی هستیم. صحراهای خشک با تشعشعات رادیو اکتیو، دنیای زیرزمینی وسیع، سیاره‌های سرد و مرده، فضاهای سرسبز و کلونی مدرن بشریت تنها بخشی از محیط‌های طراحی شده در کهکشان اندرومدا هستند. بایوور در این بخش تنوع خیلی خوبی را ایجاد کرده که برای اکتشاف کامل آن‌ها به چیزی بیش از ۱۰۰ ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

نومد (Nomad) خودروی جدید سری مس‌افکت است که اکتشاف محیط‌های جدید را بسیار لذت‌بخش‌ می‌کند. کنترل این خودروی سه محور بسیار خوب است و البته امکان سفارشی‌سازی و ارتقای آن مانند سایر بخش‌ها نیر در دسترس است. آیتم‌ها و موارد متعددی در اندرومدا وجود دارد که برای پیشرفت سریع‌تر بازی و ارتقای درجه‌ی رایدر، می‌توانید آن‌ها را یافته و بدین وسیله ماموریت‌های جانبی جدیدی را باز کنید. پازل‌ها و معماها طبق روال آثار نقش‌آفرینی، در اندرومدا نیز وجود دارند. 

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

یکی از نقاط قوت اندرومدا مبارزات آن است

 مشکل اصلی گیم‌پلی اندرومدا را می‌توان ماموریت‌های جانبی آن دانست. ظاهرا بایوور سعی داشته تا به هر نحوی کاربران را مجبور به اکتشاف تمامی محیط‌ها کند؛ حتی اگر به قیمت ماموریت‌هایی نه چندان جذاب و مهم باشد. تمامی ماموریت‌های جانبی مس افکت تقریبا مشابه هم هستند. روند این ماموریت‌ها بدین شکل است: درخواست یک شخص ناشناس برای کمک در پروژه‌ای، قبول کردن وی توسط رایدر، گشت و گذار در محیط برای یافتن موارد مورد نیاز و بازگشت و ارایه‌ی آن‌ها به فرد. انجام این ماموریت‌ها منجر به بالا رفتن محبوبیت و مقبولیت رایدر جوان در کهکشان اندرومدا می‌شود که در ادامه‌ی بازی راه‌‌کارهای جدیدی را پیش‌رو گیمر قرار خواهد داد.

شاید نقطه‌ی قوت اصلی اندرومدا را بتوان مبارزات آن دانست. بایوور به خوبی موفق به تکامل گیم‌پلی مبارزات مس‌افکت ۲ و ۳ شده‌ است و در اندرومدا شاهد لحظات جذابی در این بخش هستیم. مبارزات اکنون کمی سریع‌تر هستند و به واسطه‌ی توانایی‌های بیشتر در اختیار رایدر‌ها، دست گیمر‌ها بازتر است. نبرد‌های تاکتیکال هنوز هم مهم‌ترین عنصر مبارزات در مس‌ افکت است و در اندرومدا نیز با کمک دو تن از اعضای گروه خود در برابر حجم گسترده‌ای از نیروهای دشمن قرار می‌گیرید که هر لحظه وبا توجه به شرایط نبرد باید به اعضای گروه دستور خاصی برای موقعیت‌گیری و انجام برخی کارها دهید. در صورت افزایش درجه‌ی سختی بازی، همکاری بیشتر با اعضای تیم جز موارد الزامی مبارزات خواهد بود و نابودی تمامی دشمنان تنها به وسیله‌ی رایدر و قابلیت‌های وی ممکن نخواهد بود.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

مس افکت اندرومدا از بخش چندنفره هم برخوردار است که با این که به هیچ وجه قابل مقایسه با بخش چندنفره‌ی بازی‌های مطرحی اعم از Call of Duty و Battlefield نیست، اما می‌تواند برای مدت زیادی شما را سرگرم کند. در این بخش، گیمرها در قالب گروه‌های چهارنفره در مقابل تعداد زیادی از دشمنان قرار می‌گیرند که طی موج‌های مختلف به گروه حمله می‌کنند.

اندرومدا نام بزرگی را به دوش می‌کشد که شرایط را برای آن بسیار سخت کرده است. بایوور پس از بازخورد منفی و اعتراض‌های گسترده‌ی مجلات بازی در خصوص فجایع انیمیشن‌ها و گرافیک بازی، به زودی بروزرسانی جدیدی برای حل مشکلات گرافیکی آن منتشر می‌کند. با توجه به این موضوع، اندرومدا به واسطه‌ی محیط‌های گسترده، مبارزات جذاب و پایان‌های متفاوت، به عنوان یک بازی نقش‌آفرینی کاملا خوب ارزیابی می‌شود. اما نام مس‌ افکت انتظارات زیادی را از اندرومدا به وجود آورده است. انتظاراتی که کوچک‌ترین مشکلات را هم به سرعت شناسایی کرده و آن را به نمره‌ی منفی بزرگی برای بازی تبدیل می‌کند. 

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

این میزان از انتظارات را در کنار باگ‌های عجیب و غریب و انیمیشن‌های مضحک اندرومدا قرار بدهید تا شکست این پروژه، به عنوان ادامه‌ی راه مس‌ افکت مسجل شود. دنیای بزرگ، داستان خوب، روابط عمیق بین اعضای گروه و پایان‌های متفاوت، در اندرومدا هم مانند نسخه‌های قبل مس افکت وجود دارند.

اندرومدا توانایی ساعت‌ها سرگرم‌ کردن گیمرها را دارد. اگر تجربه‌ی سه‌گانه‌ی اول مس‌ افکت را نداشته باشید، اندرومدا را جذاب خواهید یافت؛ اما برای طرفداران این سری که پیش از این تجربه‌ی کامل آن را داشتند و آثار نقش‌آفرینی را در صدر بازی‌های خریداری شده‌ی خود قرار می‌دهند، اندرومدا تنها در حد بازی‌ای فرعی برای سری مس افکت خواهد بود.

ای کاش بایوور زمان بیشتری برای توسعه‌ی اندرومدا صرف می‌کرد تا بتواند تجربه‌ی بی‌نظیر سه‌گانه‌ی مس‌ افکت و جان شپرد را مجددا برای طرفداران این سری به ارمغان بیاورد. اما حیف که این فرصت از دست رفت.


منبع زومجی

Mass Effect Andromeda

مس‌ افکت اندرومدا یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ بود و بسیاری از علاقه‌مندان این سری منتظر ادامه‌ی ماجراجویی‌های این مجموعه بدون کاپیتان شپرد بودند. اما این بازی با وجود نکات مثبت زیاد، به واسطه‌ی برخی مشکلات انیمیشنی، باگ‌های گرافیکی و ماموریت‌های خسته‌کننده، نتوانست انتظارات بالای طرفداران مس افکت را برآورده کند. اگر اندرومدا نام مس افکت را یدک نمی‌کشید، شرایط به مراتب بهتری داشت.
محمد حسین جعفری

7.5

نقاط قوت

  • - محیط گسترده با طراحی بسیار زیبا
  • - داستانی جذاب
  • - دیالوگ‌های بسیار گسترده و روابط عمیق کارکترها
  • - مبارزات سریع و تاکتیکال
  • - سیستم شخصی‌سازی پیشرفته شخصیت‌ها و اسلحه‌ها
  • - پایان‌های متفاوت با توجه به روند بازی
  • - بخش آنلاین جذاب

نقاط ضعف

  • - طراحی بد و مضحک انیمیشن‌های صورت
  • - باگ‌های گرافیکی متعدد
  • - ماموریت‌های جانبی خسته‌کننده
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده