Specter of Torment دومین بسته الحاقی بازی Shovel Knight نشان داد یک اثر به ظاهر ساده چقدر می‌تواند تجربه ارزشمندی در اختیار مخاطب قرار بدهد

بدون هیچ مقدمه‌ای به اصل مطلب و نوشتن از بسته الحاقی بازیی می‌پردازم که با عرضه شدن‌اش، یکی از بهترین تجربیات دوران گیمری‌ام مخصوصا در زمینه بازی‌های مستقل را به وجود آورد. بازی Shovel Knight با آن گرافیک هشت بیتی و الهام گرفتن‌هایش از بازی‌های مختلف توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند. در راستای عرضه شدن نینتندو سوییچ، استودیو یات کلاب، سازنده بازی Shovel Knight، اعلام کرده بود که دومین بسته الحاقی این بازی با نام Specter of Torment ابتدا برای نینتندو سوییچ و سپس سایر پلتفرم‌ها عرضه خواهد شد. حال بسته الحاقی Specter of Torment آمده است تا ما را بار دیگر به دنیای شوالیه بیلی ببرد. دنیایی پر شده از طمع و جاه طلبی‌هایی که گریبان‌گیر شخصیت این بسته الحاقی شده است.

 بسته الحاقی Specter of Torment داستان ماجراجویی شوالیه شبح است و داستان بازی، دقیقا قبل از وقایع بازی اصلی رخ می‌دهد. جایی که دونوان، شوالیه شبح، به همراه پدر خود راهی Tower of Fate می‌شود و بازی به شما نشان می‌دهد که وی چگونه به شوالیه شبح تبدیل شده است و در قبال این اتفاق، افسونگر از وی چه می‌خواهد. در واقع وقتی این بسته الحاقی را بازی می‌کنیم، می‌فهمیم که شوالیه شبح، اصلی‌ترین فرد The Order of No Quarter است و در کنار این بخش، وی را می‌توان جاه طلب‌ترین شخصیت بازی نامید، شخصی که سر زندگی خود قمار می‌کند و خب در آخر بازنده این میدان است.

style="clear: both;">Shovel Knight: Specter of Torment

بار دیگر استودیو یات کلاب نشان داد که در امر داستان‌سرایی و به تصویر کشیدن شخصیت‌ها چقدر می‌تواند خوب عمل کند و با یک پایان‌بندی مناسب، به خوبی وقایع این نسخه را به نسخه اصلی وصل می‌کند. شاید این امر را بتوان به این موضوع ربط داد که شخصیت‌های Specter of Torment، همان شوالیه‌های دنیای اصلی بازی هستند و بار دیگر آن‌ها را ملاقات می‌کنیم. ملاقات با هشت شوالیه The Order of No Quarter و افسونگر سبب شده است تا روایت داستانی بازی و شخصیت پردازی‌ها همانند قبل در سطح خوبی قرار داشته باشد و خب از طرفی این انتخاب‌ها باعث شده‌اند تا بزرگترین نقطه ضعف بازی نیز بوجود آید.

 به واسطه ماموریتی که افسونگر در اختیار شما قرار داده است، وظیفه دارید با هشت شوالیه مختلف جنگیده و آن را وارد محفل The Order of No Quarter کرده تا از افسونگر پیروی کنند. حال شما باید با شوالیه‌هایی بجنگید که قبلا آن‌ها را ملاقات کرده‌اید و یک حس تکراری بودن به شما دست می‌دهد. طراحی مراحل نیز همانند گذشته است ولی در اینجا یک سری تغییرات در نحوه رویارویی با چالش‌ها برای بازیکن تعبیه شده است. شوالیه شبح و آن اسلحه منحصربه‌فردی که در اختیار دارد، سبب شده است تا مبارزات و گیم‌پلی بازی تا چندین لول برای بازیکن راحت‌تر شود. همچنین یکی از بخش‌هایی که در اینجا نسبت به نسخه اصلی متفاوت است، مروبط به نحوه استفاده از قابلیت ویژه یا سلاح دوم شخصیت اصلی می‌شود. در بازی Shovel Knight برای استفاده از قابلیت‌ها و جادوهایی که در اختیار می‌گرفتید، باید جهت بالا را نگه داشته و یک دکمه دیگر را فشار می‌دادید که در مبارزات شلوغ یا باس فایت‌ها شدیدا شما را اذیت می‌کرد. حال در بازی Shovel Knight: Specter of Torment به راحتی با زدن تنها یک دکمه می‌توانید از قابلیت‌های خود استفاده کنید چرا که سلاح‌ها و جادوهای شوالیه شبح، بسیار کارآمدتر و مورد استفاده‌تر از قبل شده است. از همین‌رو در کنسول نینتندو سوییچ براحتی زمانی که کنترلر پرو را در اختیار ندارید و می‌خواهید به واسطه جوی‌کان‌ها به صورت اسپلیت اسکرین به بازی کردن بپردازید، بتوانید براحتی بازی کرده و لذت ببرید.

style="clear: both;">Shovel Knight: Specter of Torment

شاید این آسانی بیش از حد و آسان شدن مراحل نسبت به گذشته بتواند کمی بازیکنان نسخه اول را ناامید کند ولی نگران نباشید. دو الی سه مرحله آخر (بدون در نظر گرفتن باس‌ها که واقعا آسان هستند) شدیدا شما را اذیت خواهند کرد و خب به خوبی درجه سختی مراحل بین کل مرحله‌های در نظر گرفته شده با یک ضریب یکسانی پیش نمی‌رود. جدای از این موارد در نسخه اصلی بازی برای لول آپ کردن دایره‌های سلامت خود می‌بایست آیتم‌های مورد نظر را در طول بازی پیدا می‌کردید و سپس در دهکده به فروشنده مورد نظر داده تا بروزرسانی می‌شدند. حال در طول بازی محیط‌های مخفی گنجانده شده است که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها مخزن‌هایی را پیدا کنید که با شکاندن آن‌ها می‌توانید بر تعداد این دایره‌ها بیافزایید و این قضیه برای مخزن استفاده از جادوها نیز یکسان است. البته روش سنتی گذشته هم برقرار است البته این بار با کمی تفاوت که شما به جای استفاده از آیتم‌های خاص، با سکه‌هایی که در اختیار می‌گیرید، این کار را انجام می‌دهید.

همچنین اگر علاقه به تغییر لباس شوالیه شبح و بروزرسانی قابلیت‌ها و جادوهای خود دارید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام داده و قدرت آن‌ها را افزایش دهید. تیم سازنده سعی کرده است با ارائه المان‌ها و ویژگی‌های متفاوت، دنیای بازی را تا حدی گسترش دهد و آن را بیشتر به یک بازی نقش آفرینی هشت بیتی تبدیل کند. در بخش طراحی‌های بازی تنها ایراد وارده همان بخش طراحی مراحل و باس فایت‌های بازی است که حس و حال گذشته دارند و آن چنان چیز جدیدی را برای شما به ارمغان نمی‌آورند. ولی در بخش موسیقی، با اینکه موسیقی‌ها تقریبا الگوهای نسخه اصلی هستند، شاهد چند ساندترک جدید نیز هستیم که شدیدا گوش‌های شما را قلقلک خواهند داد.

style="clear: both;">Shovel Knight: Specter of Torment

با تمام این تفاسیر بسته الحاقی Specter of Torment تجربه‌ای است کوتاه ولی دردناک و غنی از نگاه دونوان به اتفاقات افتاده و تصمیمش برای ادامه‌ی راه که به بهترین شکل روایت می‌شود و شما را به خود مجذوب می‌کند. در کنار آن، موسیقی زیبا و دلنشین همیشگی دنیای شوالیه بیلی، بهترین چاشنی موجود در بازی است که شما برای رسیدن به آخر قصه نیاز دارید. تیم سازنده بار دیگر نشان داد که می‌تواند به وسیله یک بازی ساده، تجربه‌ای ارزشمند را در اختیار مخاطب قرار دهد.


منبع زومجی

بررسی بازی Shovel Knight: Specter of Torment

با اینکه بازی Shovel Knight: Specter of Torment در بعضی از بخش‌ها مشکلاتی را در اختیار دارد ولی بخش‌های خوب و قوی بازی به قدری است که به شما اجازه می‌دهند تا این بسته الحاقی را تا آخرین لحظه بازی کرده و از آن لذت ببرید. در این نسخه با دنیایی تاریک‌تر از بازی Shovel Knight روبرو خواهیم شد و این بار از نظر گیم‌پلی نیز بازی روی خوش خود را به مخاطبان نشان می‌دهد.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • - موسیقی
  • - داستان‌سرایی بازی
  • - اضافه شدن شخصی سازی بیشتر به بازی

نقاط ضعف

  • - جنگیدن با همان شوالیه‌های قدیمی
  • - نبود تعادل در درجه سختی مراحل بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده