Remnant 2 به خوبی توانسته المان‌های سولزلایک را درکنار المان‌های بازی‌های لوت محور قرار دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

سال ۲۰۱۹ بازی Remnant: From the Ashes روانه بازار شد و ساختاری جدید از بازی‌های تیراندازی را به‌نمایش گذاشت. یک محصول تیراندازی لوت محور که در آن از بازی‌های سولزلایک الهاماتی وجود داشت، اما بعضی از مشکلات گیم‌پلی و طراحی‌های بازی مانع از این شده بود که Remnant: From the Ashes بتواند یک محصول سرگرم کننده و به یادماندنی باشد. حال چهار سال از عرضه اولین نسخه بازی می‌گذرد و درزمان معرفی Remnant 2 در رویداد جوایز بازی ۲۰۲۲، انتظار می‌رفت که استودیو گان‌‌فایر گیمز، سازنده Remnant 2، مشکلات نسخه پیشین را حل کرده باشد و بتواند یک تجربه همه‌جانه‌تر را ارائه دهد.

محیط ابتدایی بازی Remnant 2

حال Remnant 2 روانه بازار شده و ساخته جدید ‌گان‌فایر گیمز، بسیاری از مشکلات نسخه پیشین را حل کرده، المان‌های جذاب نسخه اول را گسترش داده، اما هنوز مشکلاتی دارد که سبب شده این بازی نتواند تجربه‌ای بی عیب و نقص را ارائه دهد. داستان ده‌ها سال پس از وقایع نسخه اول رخ می‌‌دهد. جایی‌که به نظر می‌رسد Root به‌صورت کامل از بین رفته است و زمین همچنان در شرایطی آخرالزمانی به‌سر می‌برد. Ward 13 آخرین محیط برای بازمانده‌ها است و در ابتدای بازی، قهرمان داستان را درکنار یکی از دوستان خود مشاهده می‌کنیم که در تلاش برای زنده‌ماندن در جهان آخرالزمانی Remnant 2 هستند.

پایان باز بودن انتهای داستان مشکل اصلی نیست، بلکه نوع روایت و به‌نمایش گذاشتن آن موردی است که می‌توانست بهتر طراحی شود

در ادامه با کلمنتاین آشنا می‌شوند که یکی از دریمرها به‌حساب می‌آید. پس از رویارویی قهرمان داستان با World Stone وارد ۱۳، کلمنتاین ناگهان به داخل World Stone کشیده شده و حال شما یک وظیفه بزرگ دارید و آن هم چیزی جز پیدا کردن کلمنتاین نیست. قهرمان داستان با پیشروی در محیط‌های بازی رفته رفته متوجه وقایع و اتفاق‌هایی خطرناک‌تر می‌شود. داستان Remnant 2 به‌صورت مستقیم به نسخه اول مربوط می‌شود و اگر آن را تجربه نکرده باشید، قصه‌گویی و روایت داستان می‌تواند حفره‌های داستانی مختلفی را برای شما به‌وجود آورد. Remnant 2 شروع خوبی دارد و نوع روایت داستان، تقریبا خطی است و برای فهم بهتر اسطوره‌شناسی بازی، باید به‌سراغ دست‌نوشته‌ها و کاراکترهای داستانی بروید. پایان‌بندی بازی هم به‌گونه‌ای است که نتیجه‌گیری برعهده مخاطب است و باتوجه‌به داده‌هایی که درطول مسیر از داستان جمع‌آوری کرده، باید نتیجه‌گیری کند. اما، تیم سازنده می‌توانست پایان‌بندی بهتری را دراختیار مخاطب قرار دهد.

سه تن از NPCهای بازی Remnant 2

به‌عبارتی پایان باز بودن انتهای داستان مشکل اصلی نیست، بلکه نوع روایت و به‌نمایش گذاشتن آن موردی است که می‌توانست بهتر طراحی شود. قهرمان داستان، کاراکتری که در ابتدای بازی آن را شخصی‌سازی می‌کنید، پیش‌زمینه داستانی و شخصیت‌پردازی خاصی ندارد. این مورد برای سایر کاراکترهای بازی هم صدق شده و صرفا شخصیت‌هایی را می‌بینیم که شما را برای رسیدن به هدف نهایی، کمک می‌کنند. Remnant 2 از نظر گیم‌پلی ایده‌ جذاب خلق یک جهان را که المان‌های آن تصادفی خلق می‌شوند، گسترش داده و در مسیر بهتری قرار گرفته است.

Remnant 2 یک بازی سوم شخص تیراندازی لوت محور است که بعضی از المان‌های بازی‌های سولزلایک را هم در خود جای داده است. با شروع بازی، باید کاراکتر شخصی‌سازی شده خود را بسازید و در این بخش، بازی عملکرد قابل قبولی دارد. حال قهرمان بازی می‌تواند از دو سلاح دوربرد و یک سلاح Melee برای آسیب رساندن به دشمنان استفاده کند. ازاین‌رو به‌لطف طراحی بسیار خوب گان‌پلی بازی و انیمیشن ضربات Melee، سیستم مبارزات تاحدی سرگرم کننده است. موردی که در مبارزات می‌تواند تاحدی شما را اذیت کند، نوع دویدن و رول خوردن قهرمان داستان است که طراحی خشکی داشته و آنطور که باید و شاید روان نیست. در نبردهای معمولی، مورد ذکر شده خللی در مبارزه کردن شما به‌وجود نمی‌آورد، اما در بعضی از باس فایت‌ها یا نبردهای شلوغ، قطعا دست و پای شما را گره خواهد زد.

نمایش مشخصات کاراکتر در Remnant 2

مادها درواقع مهارت‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را درطول مبارزه فعال کرده تا اسلحه‌تان قدرت بیشتری دریافت کند یا یک شلیک ثانویه داشته باشد

تیم سازنده به‌واسطه مادها و آیتم‌هایی به اسم Mutator، سیستم مبارزات بازی را جالب‌تر کرده است. می‌توانید برای هر اسلحه از یک Mod و یک Mutator استفاده کنند. مادها درواقع مهارت‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را درطول مبارزه فعال کرده تا اسلحه‌تان قدرت بیشتری دریافت کند یا یک شلیک ثانویه داشته باشد. Mutatorها هم مهارت‌های Passive هستند که در اختیار شما قرار می‌گیرند. همچنین بازیکنان می‌توانند روی آیتم بازیابی نوار سلامت خود هم از سه Relic مختلف استفاده کرده و قدرت کاراکتر خود را بیش‌ازپیش شخصی‌سازی کنند. گان‌فایر گیمز دست مخاطب را حسابی باز گذاشته تا بتواند با ویژگی‌های مختلفی کاراکتر خود را قوی‌تر کرده و نقاط ضعف خود را بپوشاند. البته که کلاس‌های بازی موردی هستند که پایه و اساس نبردهای شما را شکل می‌دهند.

برای مثال، هانتر به‌واسطه مهارت ویژه خود می‌تواند موقعیت دشمنان در محیط را شناسایی کند. هر کلاس، سه مهارت ویژه و تعدادی پرک دارد که با گذر زمان و ارتقای کلاس خود، می‌توانید تمامی آن‌ها را آزاد کنید. دراین‌میان اشاره کنم که پس از گذشت چند ساعت از تجربه بازی، می‌توانید یک کلاس دوم را هم برای خود انتخاب کنید. درواقع بازیکنان قادر به استفاده از دو کلاس مختلف به‌صورت همزمان هستند. این مورد سبب شده تا آزادی عمل بیشتری در بازی داشته باشید. برای مثال، اگر مدیک (Medic) را به‌عنوان کلاس دوم خود انتخاب کنید، می‌توانید از مهارت بازیابی نوار سلامت این کلاس استفاده کرده و حتی با تمام شدن تعداد Potionها در طول گشت‌و‌گذار و کشتن دشمنان، باز هم به اکتشاف در جهان Remnant 2 بپردازید.

شلیک به دشمنان با سلاح دوربرد در Remnant 2

Remnant 2 روی ویژگی قرارگیری تصادفی آیتم‌ها و کاراکترها در محیط‌های بازی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده است

جدا از موارد ذکر شده، یک سیستم ارتقا عملکرد بازیکن به اسم Trait هم طراحی شده است. در جریان Trait، بازیکنان می‌توانند میزان نوار سلامت، میزان نوار استقامت، قدرت ماد سلاح‌ها، کاهش Cooldown مهارت‌ها و موارد مشابه را بهبود بخشند. البته که نمی‌توانید تا بی‌نهایت این کار را انجام دهید و امتیازهای Trait، مواردی هستند که با گشت‌وگذار در جهان بازی و کشتن باس‌های اصلی و فرعی دراختیار شما قرار می‌گیرند و هر Trait تا یک سطح مشخصی ارتقا پیدا می‌کند. دراین‌میان اشاره کنم با کامل کردن بعضی از دانجن‌ها و کشتن باس‌های فرعی، Traitهای جدیدی دراختیار شما قرار می‌گیرد. ازاین‌رو پاداش گشت‌وگذار در Remnant 2 ارزشمند است. البته که انتخاب لباس جنگی (Armor) مناسب مورد دیگری است که می‌تواند روی قدرت کاراکتر شما تأثیرگذار باشد و امیولت و حلقه‌ها هم به این مورد بیش‌ازپیش کمک می‌کنند.

Remnant 2 روی ویژگی قرارگیری تصادفی آیتم‌ها و کاراکترها در محیط‌های بازی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده است. بدین صورت که تجربه هر کاربر، از نظر برداشتن آیتم‌ها در محیط، ساختار محیط و موارد مشابه با سایر کاربران متفاوت است. همچنین پیش World Stoneهای بازی که نقش چک‌پوینت را ایفا می‌کنند، می‌توانید جهان خود را Reroll کنید. ری‌رول کردن جهان شما به‌معنی بازگشت به اولین نقطه از Remnant 2، اما با ساختاری کاملا جدید نسبت به قبل است. این ویژگی سبب شده تا Remnant 2 همیشه ارزش تجربه را داشته باشد، اما این مورد تا زمانی‌ است که در مورد باس‌های بازی صحبت نکنیم.

جنازه یکی از باس‌های بازی Remnant 2

سلاح‌ها، حلقه‌ها، آرمورها و سایر آیتم‌های مربوط‌به قهرمان داستان هم به‌قدری خوب و کارآمد طراحی شده‌اند که می‌توانید به‌واسطه آن‌ها ساختار مبارزه‌ای مختلفی را پیاده‌سازی کنید

باس‌های فرعی و اصلی بازی اصلا به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. باس‌های فرعی که بعضی از آن‌ها نسخه قوی‌تر شده الیت ماب‌های بازی هستند و باس‌های اصلی هم صرفا هیولاهایی هستند که شما را به‌چالش می‌کشند و هیچ تجربه خاطره‌انگیز و جذابی را ارائه نمی‌دهند. گیم‌پلی بازی Remnant 2 ساختار جالب و کارآمدی دارد و تمامی ارتقاها و موارد تقویتی شخصیت بازی، روی گیم‌پلی و مبارزات تأثیرگذار هستند، بااین‌حال وجود مواردی مثل طراحی باس‌ها یا سیستم دویدن و رول خوردن قهرمان داستان سبب شده تا تجربه بی نقصی ارائه نشود. همچنین می‌توانید به‌لطف کوآپ سه‌نفره Remnant 2، نبردهای سرگرم کننده‌تری را کسب کنید.

Remnant 2 از نظر بصری تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه می‌دهد. نورپردازی‌های مناسب و با کیفیت سبب شده تا بازی جلوه بسیار خوبی در بعضی از محیط‌ها داشته باشد. همچنین استودیو گان‌فایر گیمز از میان‌پرده‌های متفاوتی استفاده کرده تا ازطریق آن‌ها داستان بازی را بهتر روایت کند. جدا از موارد ذکر شده در زمینه طراحی، سرزمین‌ها و محیط‌های Remnant 2 طراحی متنوع و خوبی دارند. همچنین باس‌های بازی هم متنوع طراحی شده و هر محیطی دشمنان مخصوص‌به خود را دارد. سلاح‌ها، حلقه‌ها، آرمورها و سایر آیتم‌های مربوط‌به قهرمان داستان هم به‌قدری خوب و کارآمد طراحی شده‌اند که می‌توانید به‌واسطه آن‌ها ساختار مبارزه‌ای مختلفی را پیاده‌سازی کنید. از نظر فنی هم Remnant 2 تجربه‌ای روان و بدون افت فریم یا باگ خاصی را ارائه می‌دهد. ازاین‌رو شاهد تجربه‌ای بهینه روی کامپیوترهای شخصی هستیم.

ربات‌ها گونه‌ای از دشمنان در بازی Remnant 2

موسیقی‌های Remnant 2 تجربه‌ای خوبی را ارائه می‌دهند. در مواجه شدن با دشمنان و هجوم آن‌ها به سمت شما، افکت‌های صوتی و موزیک مخصوصی پخش می‌شود تا بازیکن مراقب اطراف خود باشد و در هر باس فایت، یک موزیک پخش شده تا مخاطب را برای یک نبرد حماسی آماده کند. در انتها، Remnant 2 تجربه‌ای بهتر از نسخه پیشین را ارائه می‌دهد، اما همچنان در ارائه یک تجربه خارق‌العاده و نفس‌گیر ناکام است. بازی نقاط ضعف و قوت مختلفی دارد که مدام لحظات خوب و بدی را برای مخاطب به‌وجود می‌آورد.

تجربه بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Remnant 2

Remnant 2 یک پیشرفت نسبت به بازی Remnant: From the Ashes به‌حساب می‌آید، اما هنوز جای کار دارد. پایان‌بندی بازی آنطور که باید و شاید مناسب نیست و انیمیشن‌های دویدن و جاخالی دادن کاراکتر اصلی طراحی خشک و نامناسبی دارد. این در حالی است که آیتم‌های درنظر گرفته شده در راستای ارتقای کاراکتر و بهبود ویژگی‌های او، به‌خوبی روی گیم‌پلی تاثیرگذار بوده و می‌توانید روش‌های مبارزه‌ای مختلفی را پیاده‌سازی کنید.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + کارآمد بودن تمامی ارتقاها و آیتم‌های تقویت کننده روی گیم‌پلی بازی
  • + طراحی بسیار خوب گان‌پلی بازی
  • + ارزشمند بودن پاداش‌های بازی

نقاط ضعف

  • - پایان‌بندی داستان بازی می‌توانست بهتر باشد
  • - طراحی نامناسب انیمیشن‌های دویدن و رول خوردن کاراکتر بازی
  • - باس‌های اصلی بازی طراحی مناسب و جذابی ندارند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده