بازی اندروید و آیفون Dandara، تجربه‌ای ناب و متفاوت در زمینه بازی‌های موبایل است که حسابی مخاطب را به چالش خواهد کشید.

الهام گرفتن از بازی‌های مختلف یکی از مواردی است که سازنده‌ها می‌توانند از آن در آثار خود استفاده کنند. در این میان نکته‌ی جالبی که وجود دارد، استفاده از بازی‌هایی است که شاید هیچ ربطی به‌هم نداشته باشند اما وقتی بعضی از المان‌هایشان را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که یک ریتم جالب و ترکیب فوق‌العاده‌ای را به‌وجود آورده‌اند. بازی موبایل Dandara یکی از همان آثاری است که ترکیبی از بازی‌های دیگر است؛ بازی‌هایی که در ظاهر هیچ مورد مشابهی میان‌شان وجود ندارد اما استفاده از المان‌های شاخص آن‌ها، باعث شده اثری فوق جذاب خلق شود. البته استودیو لانگ هت هاوس (Long Hat House)، سازنده بازی Dandara، برای خلق این بازی از المان‌های متعدد بازی‌های مختلف استفاده نکرده است؛ بلکه صرفا از یک زیر سبک خاص در کنار چند المان از سری Souls استفاده کرده است تا بتواند آن را با ویژگی‌های خودشان برای خلق یک اثر جدید ترکیب کند که خروجی کار، اثری فوق‌العاده به‌نام Dandara است.

 
شما در نقش قهرمان داستان، وظیفه دارید تا مانع از فروپاشی کامل سرزمین Salt شوید

داستان بازی اندروید و آیفون Dandara روایت‌گر دنیایی است که در صلح و آرامش به‌سر می‌برد، اما دنیای Salt اسیر یک فروپاشی می‌شود. حال نیروهای The Elder کنترل شهر را در دست گرفته‌اند و مردم یا اسیر شده‌اند یا به صورت روح‌های سرگردان در گوشه و کنار سرزمین Salt قرار گرفته‌اند. حال شما به‌عنوان یک قهرمان از دل سرزمین Salt بیرون می‌آیید تا یک بار دیگر صلح و آرامش را به سرزمین خود برگردانید. در این میان دندارا، شخصیت اصلی بازی، راه سختی را در پیش دارد و آن هم رفتن به مناطق مختلف و دیدار با شخصیت‌های مهم و در نهایت آزادسازی سرزمین‌اش است. روند داستانی بازی Dandara بدین شکل است که در ابتدا سازنده با یک روایت ساده، اتفاقات رخ‌داده را به‌صورت نوشتاری بازگو می‌کند و سپس شما کنترل شخصیت اصلی را در دست خواهید گرفت و باید مابقی داستان را خودتان کشف کنید. رفته رفته با پیشروی در محیط‌های بازی، دست‌نوشته‌ها و شخصیت‌هایی را پیدا خواهید کرد که داستان را بیش از پیش برای شما توضیح می‌دهند و در کل، داستان بازی به دو بازه زمانی متفاوت تقسیم‌بندی می‌شود. اولین بازه زمانی که است که شما به ملکه سرزمین خود می‌رسید که یک الی دو ساعت ابتدایی بازی است.

زمانی که با وی ملاقات می‌کنید، ملکه به‌شما می‌گوید که برای آزادسازی Salt، راه دشواری را در پیش دارید؛ زیرا سربازان The Elder و نابودی‌شان آن‌چنان کار ساده‌ای نیست و زمانی که به محیط‌های اصلی بروید، دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد و فاز دوم داستانی دقیقا زمانی شروع می‌شود که پای خود را به محیط‌های اصلی می‌گذارید. معمولا بازی‌های موبایل و روایت‌شان به‌نحوی است که مخاطب خودش باید داستان بازی را کشف کند و از آن جایی که Dandara یک بازی خطی است، با پیشروی در بازی داستان را متوجه خواهید شد و در انتها تیم سازنده به‌خوبی داستان بازی را با یک جمع‌بندی، تمام می‌کند. نکته جالب دیگر داستان بازی موبایل Dandara، استفاده از یک قهرمان واقعی است. دندارا در واقع نام یکی از رهبران زن سیاه پوست برزیلی است که استودیو Long Hat House از نام و آوازه وی برای خلق یک شخصیت قهرمان در دنیایی جدید استفاده کرده است.

بررسی بازی Dandara

بازی اندروید و آیفون Dandara، دارای المان‌های نام آشنای سری Souls است

موردی که بازی موبایل Dandara را یک سر و گردن از بازی‌های موبایل مشابه بالاتر نگه می‌دارد، گیم‌پلی است. گیم‌پلی بازی Dandara به‌نحوی طراحی شده است که بازیکن با ورود به آن و یادگیری سیستم کارکردش، دیگر بیخیال آن نخواهد شد. Dandara یک اثر مترویدوانیا (Metrovinia در واقع یکی از زیر سبک‌های اکشن ماجراجویی است) است که در جریان آن شما در نقش دندارا باید از طریق کشیدن انگشت‌تان روی سمت راست صفحه نمایش، وی را به جهت‌های مختلف پرتاب کنید. حال نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که شخصیت بازی را نمی‌توانید به هر جهتی که دوست داشتید، بکشید. در طول مراحل و محیط‌های مختلف، یک سری پلتفرم سفید را مشاهده می‌کنید و تنها مجاز هستید که شخصیت بازی را به این پلتفرم‌ها پرتاب کنید. همچنین از طریق یک آنالوگ در سمت چپ صفحه نمایش، می‌توانید دشمنان خود را از بین ببرید. حال سوال اصلی اینجا است که چه نکته خاصی باعث جذابیت گیم‌پلی Dandara شده است؟ برای شروع می‌توان به المان‌های سری سولز اشاره کرد که در بازی دندارا استفاده شده است. دنیای بازی دارای یک سیستم ذخیره خودکار است، اما مثل یک چک پوینت عمل نمی‌کند و صرفا برای این است که اگر از بازی خارج شدید، دوباره به همان قسمتی که قرار داشتید، برگردید. برای اینکه بازی شما در حالت کلی ذخیره شود که اگر مردید به نزدیک‌ترین محل برای ادامه بازی برگردید، باید از یک سری کمپ استفاده کنید. این کمپ‌ها در نقاط مختلف بازی قرار دارند که با فعال کردن‌شان، می‌توانید یک نفس راحت بکشید؛ زیرا زنده‌ماندن در دنیای Dandara کار سختی است.

بررسی بازی Dandara

سیستم ارتقای شخصیت و لول آپ کردن Dandara به شکلی است که با توجه به شیوه بازی کردن‌تان، باید به آن توجه کنید

مورد دیگر این است که زمانی که می‌میرید، روح شما در دنیای بازی سرگردان می‌شود و تمام Saltهایی که برای لول‌آپ جمع کرده‌اید نیز از دست خواهید داد. از این‌رو برای اینکه بتوانید Saltهای خود را بازگردانید، باید به محلی که مرده‌اید بروید و آن‌ها را بردارید. جدای از این مورد در گوشه و کنار بازی روح‌های سرگردان دیگری را مشاهده می‌کنید که حکم جنازه شهروندان را دارند و با در اختیار گرفتن این ارواح، Salt بیشتری دریافت می‌کنید. Salt در واقع آیتمی است که با جمع‌آوری‌اش می‌توانید ویژگی‌های مختلف دندارا را ارتقا دهید و جدای از مورد ذکر شده، با کشتن دشمنان و خراب کردن جعبه‌های چوبی یا باز کردن صندوق‌های مخفی نیز می‌توانید Salt کسب کنید. حال برای ارتقای شخصیت دندارا باید به سراغ همان کمپ‌هایی بروید که در گذشته آن‌ها را آزاد کرده‌اید. کمپ‌های بازی اندروید و آیفون Dandara جدای از اینکه حکم چک‌پوینت را دارند و نوار سلامت و آیتم‌های قابل استفاده شما را بازیابی می‌کنند، دسترسی ارتقای دندارا را به شما می‌دهند. در بخش ارتقای شخصیت یک چالش بسیار بزرگ وجود دارد که سختی بازی را دوچندان کرده است. به‌عبارتی قدرت و نحوه بازی کردن شما، دقیقا به سیستم ارتقای شخصیت بستگی دارد. سیستم ارتقای شخصیت دارای بخش‌های مختلفی است، اما از نظر پرداخت میزان Salt به یکدیگر وابسته هستند. برای مثال شما می‌توانید چهار بخش مختلف را ارتقا دهید و اگر ارتقای اولین سطح شما نیازمند ۶۰۰ عدد Salt باشد، ارتقای بعدی مهم نیست روی چه بخشی اعمال می‌شود؛ مهم این است که برای انجام آن باید ۸۰۰ عدد Salt داشته باشید.

طراحی خوب و عالی سکوبازی Dandara زمانی خود را نشان می‌دهد که وارد باس فایت‌های بازی می‌شوید

در حالت کلی سازنده با الهام‌گیری از بازی‌های موفق این سبک، سعی کرده است دنیای بازی Dandara را چالش برانگیز به نمایش بگذارد که در انجام این کار حسابی موفق بوده است. از این‌رو مخاطب مجبور می‌شود برای کشتن دشمنان و شکاندن جعبه‌های چوبی، مدام و مدام به مناطق مختلف برود و Salt فارم کند. از طرفی هرچقدر در دل بازی پیش می‌روید و پا به دنیاهای جدیدتر می‌گذارید، دشمنان شما سخت‌تر و از طرفی Salt دریافتی شما بیشتر می‌شود. درکنار تمامی موارد ذکر شده، طراحی پلتفرمینگ بازی و باس‌ها موارد دیگری هستند که شما را به‌چالش خواهند کشید. سکوبازی‌های Dandara به‌نحوی طراحی شده است که در بعضی از محیط، شاهد یک سری موانع هستیم که برای عبور از آن‌ها باید سرعت عمل بالایی داشته باشید و از طرفی حواس‌تان به دشمنانی باشد که همیشه شما را غافل‌گیر خواهند کرد. سیستم نوار سلامت شما به‌شکلی نیست که به‌صورت خودکار بازیابی شود و باید از آیتم‌ سیب-شکل و محدودی که دارید، برای این کار استفاده کنید. باس‌های بازی نیز جدای از طراحی فوق‌العاده‌ای که دارند، امکان دارد شما را دچار مشکل کنند، اما هر باس یا مینی‌ باس بازی Dandara دارای یک الگوی مبارزه‌ای خاص است که اگر بتوانید آن را در ابتدا شناسایی و سپس حمله کنید، دیگر چالشی برای شما به‌وجود نمی‌آید. به‌عبارتی سازنده سعی کرده بازیکنان را مجبور به شناسایی محیط و دشمنان و باس‌های بازی کند که خب در این کار موفق بوده است و تمامی ویژگی‌های بازی با دلایل خاص خودشان در دنیای Dandara قرار دارند و موردی را مشاهده نمی‌کنید که بدون دلیل یا بی‌استفاده باشد.

 

زیبایی‌های Dandara زمانی به اوج خود می‌رسد که پای طراحی‌های هشت بیتی بازی به‌وسط می‌آید. دنیای بازی Dandara شامل طراحی‌های پیکسلی و هشت بیتی و جدای از آن تنوع مراحل به شکلی است که با ورود به هرکدام، حس و حال جالبی به شما دست می‌دهد؛ از محیط‌های سرسبز جنگلی گرفته تا محیط‌های کوهستانی و همچنین محیط‌های مدرن رباتیک که هرکدام چالش‌های خاص خودشان را دارند و گشت و گذار در آن‌ها که با یک موسیقی پس زمینه بسیار زیبا همراه است و به هیچ‌وجه شما را خسته نخواهد کرد. همچنین طراحی دشمنان بازی برای یک بازی موبایل قابل قبول است و با اینکه کم تعداد هستند، اما گونه‌های متفاوتی از آن‌ها را شاهد خواهید بود. از نظر میان پرده و روایت داستان، بازی دارای هیچ صداپیشگی نیست و حتی میان‌پرده خاصی به مخاطب نشان داده نمی‌شود و تمامی اتفاقات داستانی از طریق یک سری نوشته بازگو می‌شوند. جدای از این موارد طراحی شخصیت‌های غیرقابل بازی Dandara نیز در نوع خود جالب است و هرکدام به تناسب ویژگی‌ای که به شما می‌دهند، طراحی شده‌اند.

درانتها بازی اندروید و آیفون Dandara اثری جذاب، چالش برانگیز و داستان محور است که حسابی شما را در خود غرق خواهد کرد و شاید تنها ایرادی که بتوان به آن گرفت، یکسان بودن قیمت بازی نسبت به سایر پلتفرم‌هایی است که Dandara برای آن‌ها عرضه شده است. با تمام این تفاسیر اگر به‌دنبال یک بازی با ارزش تکرار بالا هستید، بازی موبایل Dandara می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.  


منبع زومجی

Dandara

بازی Dandara اثری است که دربرگیرنده المان‌های بازی‌هایی نظیر سری Dark Souls است، اما نکته مهم این است که تیم سازنده به هیچ‌وجه از این آثار تقلید نکرده است و صرفا از آن‌ها الهام گرفته تا بتواند اثری جدید و باارزش را خلق کند. درکنار این موارد داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی و روند پیشرفت داستان، از ویژگی‌های مهم بازی اندروید و آیفون Dandara است.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • - داستان سرایی فوق العاده بازی
  • - طراحی محیط عالی
  • - استفاده مناسب از المان‌های سایر بازی‌های ویدیویی
  • - بالا بودن ارزش تکرار بازی
  • - طراحی عالی سیستم ارتقای شخصیت

نقاط ضعف

  • - برابر بودن قیمت نسخه موبایل با سایر پلتفرم‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده