بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۲۳ از نگاه زومجی + نتیجه نظرسنجی

بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۲۳ از نگاه زومجی + نتیجه نظرسنجی

جمعه, ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰

۲۰۲۳ سال خوبی برای کاربران بازی‌های مبارزه‌ای بود و در این مقاله بهترین‌ بازی‌ مبارزه‌ای از نگاه زومجی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

بازی‌های مبارزه‌ای هواداران بی‌شماری دارند و نمی‌توان منکر این شد که استریت فایتر، تکن و مورتال کامبت سه رأس اصلی بازی‌های مبارزه‌ای را تشکیل می‌دهند، اما همیشه شاهد بازی‌های مبارزه‌ای دیگری هم هستیم که نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کنند. در سال میلادی‌ای که گذشت، نسخه جدید Street Fighter و Mortal Komabt در دسترس کاربران قرار گرفتند و درکنار آن‌‌ها، شاهد عرضه بازی‌های دیگری هم بودیم که درکنار یکدیگر یک سال فوق‌العاده را برای کاربران بازی‌های مبارزه‌ای به‌وجود آورند. در ادامه نگاهی به بهترین بازی مبارزه‌ای از نگاه زومجی در در سال ۲۰۲۳ خواهیم انداخت و درکنار آن، معرفی سایر نامزدها را خواهیم داشت. اینکه چرا لایق قرار گیری در فهرست زومجی هستند.

شخصیت‌های بازی Pocket Bravery

۵- Pocket Bravery

الهام گرفتن مناسب از بازی‌های صاحب نام یک سبک، می‌تواند بازخورد مناسبی را به‌وجود بیاورد. Pocket Bravery به‌سراغ الهام گرفتن از بازی‌های قدیمی فایتینگ نظیر Fatal Fury، Street Fighter 2 و The King of Fighters رفته است. ازاین‌رو شاهد یک بازی مبارزه‌ای با طراحی‌های پیکسل آرت هستیم. با این تفاوت که ظاهری پاکت محور یا چیبی دارند و تجربه‌ای کاملا متفاوت در اختیار مخاطب قرار گرفته است. اصلی‌ترین دلیل جذابیت Pocket Bravery، المان‌های گیم‌پلی و سیستم مبارزات بازی است.

طراحی فریم ضربات و کومبوها دقت بسیار زیادی دارد و باعث شده تا Pocket Bravery از نظر ساختار مبارزات بتواند در قالب یک بازی مبارزه‌ای حرفه‌ای خود را به مخاطب معرفی کند. همچنین استفاده از محیط و هم مورد دیگری است که در مبارزات شما تأثیرگذار بوده و دست شما باز است تا به روش‌های مختلفی حریف خود را اذیت کنید و به او آسیب وارد کنید. بخش تمرینی Pocket Bravery هم طراحی بسیار خوبی دارد. بخش تمرینی یک بازی مبارزه‌ای باید به شکلی باشد که بازیکن فریم ضربات را به خوبی یاد گرفته و متوجه شود باید ضربات را به چه شکل اعمال کند تا یک کمبو شکل بگیرد. Pocket Bravery هوشمندانه این موارد را دراختیار مخاطب قرار می‌دهد و به هیچ وجه مخاطب را ناامید نمی‌کند.

باب اسفنجی در بازی Nickelodeon All-Star Brawl 2

۴- Nickelodeon All-Star Brawl 2

نسخه اول Nickelodeon All-Star Brawl نتوانست آنطور که باید و شاید عملکرد مناسبی را از خود به‌نمایش بگذارد و حال Nickelodeon All-Star Brawl 2 خاطرات بد کاربران از نسخه گذشته را به‌خوبی از بین برده است. در دوره‌ای که دیگر محتوایی برای بازی Super Smash Bros Ultimate عرضه نمی‌شود، وجود بازی با کیفیتی مثل Nickelodeon All-Star Brawl 2 که سبک و سیاق انحصاری نینتندو را دارد، نظر کاربران بازی‌های مبارزه‌ای با المان‌های براولر را به خود جلب کرده است. از آن‌جایی که Nickelodeon All-Star Brawl 2 شخصیت‌های جهان Nickelodeon را در خود جای داده، مهم است که مهارت‌ها و کومبوهای هر شخصیت متناسب با همان کاراکتر باشد.

تیم سازنده به‌خوبی این مورد را در Nickelodeon All-Star Brawl 2 رعایت کرده است و جدا از این مورد، یک بخش تک‌نفره با المان‌های روگ‌لایت هم برای مخاطبان درنظر گرفته شده است که حال و هوای متفاوتی دارد و لحظات سرگرم کننده‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. جدا از موارد ذکر شده، مهم‌ترین دلیلی که Nickelodeon All-Star Brawl 2 را شایسته و ارزشمند کرده، تجربه آن درکنار دوستان است. اینکه بتوانید نبردهایی با تعداد بازیکنان بالای دو نفر را به‌گونه‌ای طراحی کنید که تمامی تجربیات حالت یک‌به‌یک را حتی بهتر ارائه دهد، قطعا کار چالش‌برانگیزی است و در Nickelodeon All-Star Brawl 2 این کار خیلی خوب و جذاب انجام شده است. 

شخصیت اصلی بازی God of Rock

۳- God of Rock

God of Rock را می‌توان متفاوت‌ترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۲۳ دانست. یک بازی مبارزه‌ای ریتمیک که از المان‌های بازی‌هایی نظیر Rock Band الهام گرفته است. بازیکن برای نبرد با حریف باید دکمه‌زنی‌های مختلفی را باتوجه به موسیقی‌ای که در حال پخش است، انجام دهد. به‌عبارتی اعمال کومبوهای متفاوت جای خود را به المان‌های ریتمیک داده است. استفاده از این کار و ایده جسارت بالایی می‌خواهد و God of Rock تا حد قابل قبولی در این مسیر موفق بوده است. نبردهای متفاوت God of Rock لحظات سرگرم کننده، حساس و پرتنشی را برای مخاطب به‌وجود می‌آورد. شاید با خود فکر کنید که به‌واسطه ساختار متفاوت گیم‌پلی و نبردها، God of Rock سیستم مبارزات ساده‌ای دارد، اما المان‌های شاخص بازی‌های مبارزه‌ای مثل دفاع کردن، ضربات آلتیمیت و موارد مشابه هم در این بازی طراحی شده است. تمامی این موارد دست به‌دست هم داده‌اند تا شاهد این بازی در فهرست بهترین بازی مبارزه‌ای باشیم.

لیو کانگ در بازی Mortal Kombat 1

۲- Mortal Kombat 1

شاید بازی Mortal Kombat 1 در زمینه‌هایی مثل داستان و روایت داستانی تاحدی ضعیف عمل کرده باشد، اما نوع ساختار مبارزات همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌اند. وجود کمئو فایتر، به‌خوبی سیستم مبارزات بازی را نسبت به نسخه‌های پیشین تغییر داده است. اینکه بتوانید یک کمئو مناسب برای شخصیت محبوب خود پیدا کنید، حسابی مبارزات را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کند. از این نظر که می‌توانید به‌خوبی روی کومبو مبارز کمئو مورد نظر شناخت پیدا کنید و با استفاده مناسب از آن‌ها درکنار کومبو و ضربات مبارز خود، آسیب بیشتری را به حریف وارد کنید.

مورد دیگری که مورتال کامبت ۱ را لایق حضور در این فهرست می‌کند، سیستم پیشرفت و جوایزی است که برای هر کاراکتر Mortal Kombat 1 طراحی شده است. تمامی کاراکترها سیستم پیشرفت مخصوص‌به خود را دارند که با آزاد کردن سطوح مختلف، مواردی مثل بروتالیتی‌های بیشتر، آیتم‌های تزئینی و فیتلیتی دوم را کسب می‌کنید. ازاین‌رو کاربر متقاعد می‌شود که حالت‌های مختلف مورتال کامبت ۱ را مدام تجربه کند. تعادل میان قدرت کاراکترها هم از موارد دیگری است که مورتال کامبت ۱ را ارزشمند جلوه می‌دهد. تنها موردی که باعث شده مورتال کامبت ۱ بهترین بازی مبارزه‌ای ۲۰۲۳ نباشد، عمیق نبودن مبارزات و ضربات کاراکترها نسبت به بازی‌ای مثل Street Fighter 6 و بعضی از ویژگی‌های بخش آنلاین و سیستم رنکینگ بازی است. در غیر این صورت، مورتال کامبت ۱ اثر ارزشمند و قابل ستایشی است که می‌تواند حسابی هواداران این نسخه را سرگرم کند. 

شخصیت اصلی بازی Street Fighter 6

۱- Street Fighter 6

Street Fighter 5 را می‌توان بدترین نسخه در مجموعه استریت فایتر دانست. بازی‌ای که از نظر المان‌های گیم‌پلی، سبب شده بود سطح مهارت کاربران کم‌رنگ‌تر از همیشه باشد و دیگر فرق خاصی بین یک تازه وارد و کاربر قدیمی حس نشود. این در حالی است که Street Fighter 6 با درس گرفتن از گذشته و جمع‌آوری تمامی المان‌های خوب نسخه‌های پیشین، به محصولی درخور تبدیل شد. نوع کومبو زدن‌های هر مبارز به‌گونه‌ای است که شاهد یک تعادل میان اکثر کاراکترها هستیم. کپکام برای طراحی مهارت‌های کاربران به‌سراغ بعضی از ضربات و حرکات‌شان در نسخه‌های گذشته رفته و آن‌ها را با ضربات جدیدی ترکیب کرده تا شاهد یک پکیج کامل و درست باشیم. البته که شخصیت‌های جدید استریت فایتر ۶ هم اندازه کاراکترهای قدیمی، جذاب و کارآمد طراحی شده‌اند. 

هرکاراکتر جلوی دیگری مزیت‌ها و معایب خود را دارد و این شما و سطح مهارت‌تان با شخصیت مورد نظر است که تعیین کننده برد و باخت خواهد بود. درکنار آن، اضافه شدن ویژگی‌های جدیدی مثل Drive Rush و Drive Impact، تاثیر زیادی روی نبردها و نحوه مبارزه کردن گذاشته است. شناخت و استفاده درست از این ویژگی‌ها می‌تواند به شما کمک کند که کومبوهای خود را گسترش داده و از بازی کردن بیشتر لذت ببرید. استریت فایتر ۶ را تاحدی می‌توان یک بازی مبارزه‌ای درخور برای هواداران دانست. نت کد و سیستم مچ میکینگ Street Fighter 6 کیفیت مناسبی دارد و حالت کراس‌پلی هم جلوی کمبود بازیکن روی یک پلتفرم را گرفته است. وقتی صحبت از بهترین بازی مبارزه‌ای می‌کنیم، مهم است که بازی مورد نظر تمامی المان‌‌های سبک فایتینگ را به درستی در خود جای داده باشد و Street Fighter 6 به بهترین شکل ممکن این کار را انجام داده است. 

بر اساس نظرسنجی از کاربران زومجی، بازی مورتال کامبت ۱ در رقابتی جذاب با استریت فایتر ۶ به‌عنوان بهترین بازی مبارزه‌ای از نگاه کاربران انتخاب شد. جزییات آرا در ادامه قابل‌مشاهده است:


نتیجه نظرسنجی بازی مبارزه‌ای
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده