Evil Lands را می‌توان یک بازی موبایل چشم‌نواز دانست که تنها در چند ساعت ابتدایی خود پتانسیل سرگرم کردن شما را دارد و رفته رفته خسته کننده می‌شود.

عده‌ای از مخاطبان فکر می‌کنند که بازی‌های موبایل، جایی در این صنعت ندارند یا نیازی نیست که شاهد یک بازی با کیفیت و سرگرم کننده روی پلتفرم موبایل باشیم. این گفته برای توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل هم صدق می‌کند. اکثر استودیوهای بازی سازی سعی می‌کنند بازی‌های خود را با الهام از ساخته‌های سایر توسعه‌دهندگان بسازند یا بازی خود را بدون هیچ پولیش و آزمایشی وارد بازار کنند. بازی اندروید و آیفون Evil Lands، جزو همان بازی‌هایی است که در ظاهر، یک بازی خوش آب و رنگ است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند، اما واقعیت این است که مشکلات بازی سبب شده است تا بازی آیفون و اندروید Evil Lands نتواند در هدف خود موفق باشد. متاسفانه مشکلات بازی به‌گونه‌ای هستند که تیم سازنده می‌توانست بخش اعظمی از آن‌ها را با بازنگری رفع کند.

Evil Lands

نبود داستان و شخصیت‌پردازی، اصلی‌ترین ضربه را به Evil Lands وارد کرده است

اولین موردی که در بازی Evil Lands شما را ناکام می‌کند، داستان بازی است. ایول لندز یک محصول نقش آفرینی با المان‌های ماجراجویی است. یکی از موارد مهم در بازی‌های نقش‌آفرینی، وجود بخش داستانی است. معمولا در بازی‌های موبایل که با محوریت المان‌های نقش‌آفرینی ساخته می‌شوند، شاید شاهد داستان قوی‌ای نباشیم، اما تیم سازنده به‌واسطه یک داستان خوب و قابل قبول سعی می‌کند آن‌ها را سرگرم کند. این در حالی است که Evil Lands فاقد این ویژگی است. داستان بازی روایت‌گر ماجراجویی کاراکتری است که در سه سرزمین مختلف باید هیولاها و دشمنان شهروندان را از بین ببرد. بدون هیچ پیش‌زمینه داستانی شما وارد بازی می‌شوید و حتی ریج کوئیت گیمز (Rage Quite Games)، سازنده بازی ایول لندز، سعی نکرده است در ادامه با معرفی کاراکترهای بیشتر، داستان بازی را شرح دهد.

به‌عبارتی Evil Lands بدون هیچ داستان، شخصیت‌پردازی و پیش‌زمینه و پایان‌بندی داستانی سعی دارد کاربران را سرگرم کند. این کار زمانی صورت می‌گیرد که شاهد یک گیم‌پلی بسیار سرگرم کننده و هیجان‌انگیز باشیم؛ موردی که بتواند به‌خوبی نبود داستان را جبران کند. در وصف نبود شخصیت پردازی به این مورد هم اشاره کنم که حتی کاراکترهایی را که به شما مأموریت می‌دهند، به صورت فیزیکی مشاهده نمی‌کنید و تنها عکس شخصی که به شما مأموریت می‌دهد و توضیحات مأموریت روی صفحه نمایش گوشی موبایل یا تبلت به‌نمایش در می‌آید. بااین‌حال از نظر گیم‌پلی، بازی اندروید و آیفون Evil Lands برای چند ساعت ابتدایی شما را سرگرم می‌کند، اما رفته رفته و زمانی‌که متوجه ساختار مأموریت‌های آن می‌شوید، حس می‌کنید که در حال تلف کردن وقت خود هستید.

Evil Lands

استودیو ریج کوئیت گیمز می‌توانست با استفاده از پاداش‌های بهتر، میل و رغبت بازیکنان را برای ادامه دادن بازی بیش‌ازپیش افزایش دهد

در بازی‌های مأموریت محور، سازنده مراحل اصلی و فرعی مختلفی را برای بازیکنان درنظر می‌گیرد که پاداش آن‌ها به‌گونه‌ای هستند که نقش محرک را برای بازیکن ایفا کنند. در Evil Lands خبری از بخش داستانی و وقایع داستانی نیست که بازیکن به‌خاطر مشاهده‌ی پایان بازی یا سرگذشت شخصیت‌ها، مأموریت‌ها را انجام دهد. تنها موردی که می‌توان به آن امید داشت، مراحل و طراحی آن‌ها است. بازی آیفون و اندروید Evil Lands دارای سه منطقه است که هر منقطه ۱۰ مأموریت اصلی دارد. در مجموع ۳۰ مرحله برای بازیکنان در‌نظر گرفته شده است که این ۳۰ مرحله شامل کشتن هیولاها و مبارزه با باس‌های مختلف می‌شود. به‌عبارتی اولین موردی که در گیم‌پلی و مراحل نظر شما را به‌خود جلب می‌کند عدم تنوع در طراحی مراحل است. در یک الی دو ساعت ابتدایی خود از تجربه‌ی Evil Lands متوجه این مورد خواهید شد، اما موردی که شما را آزار می‌دهد، ارتباط مستقیم میان سطح شما و آزاد شدن مراحل است.

سیستم انجام مراحل یا همان مأموریت‌ها بدین صورت است که بازیکنان یک مأموریت را توسط یکی از کاراکترهای داخل بازی دریافت می‌کند. در ادامه به محل مشخص شده روی نقشه بازی می‌رود و هدف یا اهداف مشخص‌شده را از بین می‌برد. پس از اینکه سطح شما افزایش پیدا کرد، XP دریافتی از یک مرحله نمی‌تواند شما را ارتقا دهد و باید مدت زمان طولانی را در محیط به‌صورت آزادانه بچرخید و XP دریافت کنید. ازاین‌رو با رسیدن به سطح بالاتر، مأموریت بعدی در دسترس شما قرار می‌گیرد. نبود تعادل میان میزان XP دریافتی از مراحل با میزان XP مورد نیاز برای سطوح بالاتر، سبب شده است بازیکنان رفته رفته متوجه شوند که چند ساعت در محیط فقط مشغول فارم کردن امتیاز هستند؛ بدون اینکه دلیل یا هدف درست‌وحسابی داشته باشند. استودیو ریج کوئیت گیمز می‌توانست با استفاده از پاداش‌های بهتر، میل و رغبت بازیکنان را برای این کار بیش‌ازپیش افزایش دهد. البته بازی Evil Lands دارای یک حالت کوآپ است که بازیکنان می‌توانند تمامی مراحل خود را به‌صورت مشترک انجام دهند یا به‌سایر بازیکنان جهان بازی در مراحل خود کمک کنند. نکته این است که حتی تجربه‌ی بازی درکنار سایر بازیکن‌ها هم نمی‌تواند آنطور که باید و شاید شما را راضی نگه دارد.

Evil Lands

ارتقای مناسب در سطح‌های اولیه خود را نشان نمی‌دهد، اما رفته رفته تاثیر خود را روی گیم‌پلی می‌گذارد

تابه‌اینجای کار از نقاط ضعف گیم‌پلی بازی گفتیم، اما دلیل نمی‌شود که Evil Lands فاقد نقاط قوت باشد. یکی از مواردی که در اکثر بازی‌های نقش‌آفرینی موبایل انجام می‌شود، این است که تیم سازنده از سیستم انجام مراحل و مبارزات به صورت خودکار استفاده می‌کند. البته این موارد به‌صورت اختیاری در بازی قرار داده می‌شوند و می‌توانید خودتان هم هدایت کاراکتر اصلی را به‌دست بگیرید. بااین‌حال Mini Map بازی به‌نحوی طراحی می‌شود که ترجیح می‌دهید از سیستم انجام مأموریت‌ها به‌صورت خودکار استفاده کنید. ریج کوئیت گیمز از این ویژگی در ایول لندز استفاده نکرده است و بازیکنان می‌توانند هدایت کاراکتر خود را به‌دست بگیرند و ازطریق طراحی مناسب Mini Map، محل مورد نظر خود را پیدا کنند. سیستم مبارزات و کشتن هیولاها هم سرگرم کننده هستند. کاراکتر اصلی با توجه‌به نوع کلاس خود (در ابتدای بازی می‌توانید یکی از سه کاراکتر از پیش ساخته شده را انتخاب کنید که در کلاس‌های متفاوتی قرار دارند) دارای مهارت‌های متفاوتی است. با کشتن هیولاها و کسب پول، می‌توانید لباس جنگی، سلاح و مهارت‌های خود را ارتقا دهید. همچنین یک سیستم ارتقای شخصیت هم طراحی شده است که در بخش‌های مختلفی نظیر قدرت تهاجمی، استفاده از جادو، شانس و نوار سلامت شما را قوی‌تر می‌کند. هر بار که سطح خود را افزایش دهید، پنج امتیاز کسب می‌کنید که می‌توانید کاراکتر خود را در بخش‌های مورد نظر ارتقا دهید.

ارتقای مناسب در سطح‌های اولیه خود را نشان نمی‌دهد، اما رفته رفته تاثیر خود را روی گیم‌پلی می‌گذارد. بدین صورت که اگر به‌خوبی کاراکتر خود را در بخش‌هایی که ضعف دارید، ارتقا نداده باشید، در نبرد با باس‌های قدرتمند دچار مشکل می‌شوید. تیم سازنده درکنار بخش به‌ظاهر داستانی با گیم‌پلی مشارکتی و تک‌نفره ایول لندز، یک حالت رقابتی را هم برای بازی درنظر گرفته است. در بخش PvP بازی Evil Lands بازیکنان باید در جهان بازی با یکدیگر مبارزه کنند. شخصی که برنده می‌شود، می‌تواند آیتم‌های متفاوتی نظر سلاح یا لباس‌های جنگی را دریافت کند. بخش PvP بازی به‌واسطه‌ی مبارزات و مهارت‌های کاراکترها، سرگرم کننده است و می‌تواند بازیکنان را بیشتر از بخش کمپین سرگرم کند. موردی که بازی Evil Lands را به یک محصول خاص تبدیل کرده است، گرافیک و طراحی‌های بصری بازی است. Evil Lands از نظر بصری یکی از بهترین جلوه‌ها و دستاوردها را در دسترس کاربران موبایل قرار می‌دهد. این در حالی است که در بخش فنی و طراحی‌ها، همانند بخش بصری عمل نکرده است.

Evil Lands

در مبارزات شلوغ شاهد افت فریم هستیم و طراحی دشمن‌های شما در بازی، تنوع زیادی ندارد. به‌نحوی که پس از ورود به محیط دوم سوم، دشمنان جدید بسیار کمی را مشاهده می‌کنید و اصلی‌ترین دشمن‌ها و باس‌ها، همان مواردی هستند که در گذشته با نمونه‌های مشابه آن‌ها مبارزه کرده بودید، اما اینجا قدرت بیشتری دارند. همچنین وجود باگ‌هایی نظیر محو شدن دشمنان، می‌تواند در مبارزات شما را آزار دهد. نبود مراحل فرعی هم مورد دیگری است که در بخش طراحی‌های بازی یک نقطه ضعف به‌حساب می‌آید. مراحل فرعی درکنار مراحل اصلی می‌توانستند تجربه‌ی کامل‌تری را ارائه بدهند. البته این در حالی است که با کیفیت طراحی بشوند؛ مراحل اصلی Evil Lands کیفیت لازم را ندارند و وجود مأموریت‌های مشابه فرعی هم فقط خسته کننده بودن بازی را افزایش می‌داد. جدا از این موارد سه محیط بازی طراحی‌های خاص خود را دارند و از نظر وسعت هم شما را راضی نگه می‌دارند. Evil Lands در بخش موسیقی هم تجربه‌ی خوبی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. هر محیط موسیقی خاص خودش را دارد و صدای سلاح‌ها یا هیولاها هم به‌خوبی طراحی شده‌اند. بااین‌تفاسیر، بازی موبایل Evil Lands در ظاهر یک بازی خوش آب و رنگ و شدیدا چشم‌نواز است، اما هرقدر که بیشتر غرق آن می‌شوید، متوجه می‌شوید که ظاهر و باطن این بازی اصلا یکی نیست و سریعا شما را خسته می‌کند.


منبع زومجی

Evil Lands

Evil Lands دارای سیستم مبارزات سرگرم کننده و کاربردی است که در کنار گرافیک بصری عالی قصد دارد کاربران بازی‌های موبایل را سرگرم کند، اما وجود مشکلاتی نظیر مراحل تکراری، افت فریم، نبود داستان و شخصیت پردازی سبب شده است تا Evil Lands نتواند به یک محصول سرگرم کننده برای کاربران اندروید و آیفون تبدیل شود.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات کاربردی
  • + گرافیک بصری چشم‌‌نواز
  • + طراحی مناسب نقشه بازی

نقاط ضعف

  • - داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی ضعیف
  • - تنوع پایین در ماموریت‌‌ها
  • - افت فریم در مبارزات شلوغ
  • - نبود مراحل فرعی
  • - عدم وجود هدف و انگیزه، مانع از ادامه بازی توسط کاربر می‌شود
  • - وجود باگ‌های آزار دهنده
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده