// جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵

بایدها و نبایدهای سفر به روسیه

روسیه را بیش از هرچیزی با کلیساهای رنگارنگ، تارخ و فرهنگ، میدان سرخ و کاخ بزرگ کرملین می‌شناسیم. بایدها و نبایدهایی در سفر به این کشور وجود دارد.

سفر به روسیه می‌تواند یک ماجراجویی بسیار جذاب باشد. با اینکه این کشور برای سال‌ها از پذیرش توریست جلوگیری می‌کرد؛ اما در حال حاضر شرایط آن بهتر شده و مخصوصا شهر‌های بزرگش امکانات زیادی برای توریست‌ها دارند. به همین دلیل تورهای روسیه در فهرست مقاصد تورهای مسافرتی خارجی اکثر گردشگران قرار گرفته است. اما هنوز هم بهتر است پیش از سفر به روسیه، اطلاعات مختلفی را بدانید که در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم.

برای برنامه‌ریزی سفرتان به این کشور می‌توانید فهرست کاملی از انواع تور روسیه را در کجارو ببینید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و تور ارزان روسیه را از آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید. چه بخواهید سفر کوتاهی به این کشور داشته باشید و چه سفری طولانی، نکاتی است که باید درهرصورت بدانید.

کتابچه اصطلاحات رایج روسی را بخرید یا دانلود کنید

با اینکه ممکن است بسته به منطقه‌ای که به آن می‌روید این شرایط فرق کند؛ اما در کل اهالی روسیه خیلی علاقه‌ای به انگلیسی صحبت کردن ندارند. با اینکه روس‌ها از سن کم انگلیسی را یاد می‌گیرند؛ اما معمولا در صحبت کردن آن خجالتی هستند.

البته که در رستوران‌ها منوی انگلیسی وجود دارد و افراد فعال در زمینه توریسم هم این زبان را کاملا بلد هستند؛ اما ممکن است نتوانید ازطریق انگلیسی با مردم عادی ارتباط خوبی برقرار کنید. به همین دلیل هم بد نیست تا یک سری کتاب‌های راهنما و حتی نقشه را از قبل تهیه کنید و برخی اصطلاحات رایج زبان روسی را یاد بگیرید تا حداقل بتوانید با گفتن «اسپاسیبو» از مردم محلی تشکر کنید!

در مورد وسایل نقلیه عمومی اطلاعات لازم را کسب کنید

روسیه

در اکثر شهر‌های روسیه و مخصوصا شهر‌های بزرگ‌تر که مجهز به مترو هستند، وسایل نقلیه عمومی بهترین وسیله برای گشت‌و‌گذار در شهر به‌حساب می‌آیند. با اینکه در ایستگاه‌های مترو نقشه‌های انگلیسی وجود دارند و در استفاده از آن‌ها دچار مشکل نخواهید شد؛ اما نباید خیلی از پرسنل حاضر در ایستگاه‌ها انتظار کمک داشته باشید؛ پس بهتر است قبل از استفاده از مترو یا هر وسیله دیگری، نحوه خرید بلیط و موارد این‌چنینی را یاد بگیرید. همچنین اسم ایستگاه‌ها هم در اتوبوس‌ها یا مترو گفته می‌شود؛ اما معمولا به زبان روسی است که تلفظ آن‌ها در نقشه‌های انگلیسی با علایم فونتیک نوشته شده و می‌توانید از این طریق اسامی ایستگاه‌ها را یاد بگیرید.

لباس مناسب بپوشید

معمولا افرادی که قصد سفر به روسیه را دارند، با این دید به این کشور می‌روند که قرار است سرمای شدیدی را تجربه کنند؛ اما اگر با چنین دیدی به این کشور بروید ممکن است تجربه بسیار بدی نصیب‌تان شود؛ چرا که روسیه با اینکه زمستان‌های بسیار سردی دارد، در تابستان هم دارای آب و هوای گرم و شرجی است و این مورد مخصوصا در شهر‌هایی مثل سن پترزبورگ بیشتر به چشم می‌آید.

با اینکه کلا پیش‌بینی آب‌و‌هوا کار ساده‌ای نیست؛ اما داشتن شناخت کلی از وضعیت جایی که می‌خواهید به آن سفر کنید، کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای مثال اگر در زمستان قصد سفر به روسیه را دارید، بیشتر از اینکه مراقب سرما باشید باید مراقب خیس شدن باشید. چرا که مخصوصا در شهر‌های بزرگ، برف خیلی زود پس از بارش آب می‌شود و در نتیجه باید کفش مناسب و جوراب اضافه داشته باشید.

همچنین داشتن لباس گرم مثل کت هم قطعا لازم است؛ اما خب خیلی وقت‌ها نیازی به داشتن کلاه‌های ضخیم پشمی نخواهید داشت؛ مگر اینکه بخواهید هویت‌تان به‌عنوان یک توریست خیلی زود فاش شود.

در مورد غذا‌های روسی اطلاعات کسب کنید

روسیه غذا‌های متنوعی دارد؛ اما خب ممکن است اسم برخی از آن‌ها را بلد نباشید. به همین دلیل بهتر است پیش از سفر کمی در مورد غذا‌های موجود در هر فصل اطاعات کسب کنید تا مجبور نشوید هر روز سوپ چغندر (با نام بورش شناخته می‌شود) بخورید. رستوران‌های بزرگ و مشهور معمولا خدمه مسلط به زبان انگلیسی دارند که می‌توانند به شما کمک کنند؛ اما در مناطق کوچک‌تر بهتر است خودتان با غذا‌ها آشنا باشید تا مثلا به شکل اشتباهی ژلاتین گوشت سفارش ندهید! البته که ممکن است این غذا هم برای ذائقه برخی‌ها مناسب باشد.

خوردن آب از شیر‌های آب را فراموش کنید

برخلاف بسیاری از کشور‌های غربی، در روسیه بهتر است آب شیر را نخورید. حتی ممکن است زمانی‌که شیر آب را باز می‌کنید، برای مدت کوتاهی آب گل آلود و قهوه‌ای رنگ را ببینید. پس تنها گزینه مناسب استفاده از آب‌های نوشیدنی است که در بطری‌ها موجود هستند. البته برای مصارفی مثل مسواک زدن می‌توانید از آب شیر استفاده کنید و در صورتی هم که به هر دلیلی امکان خرید آب نوشیدنی را نداشتید، می‌توانید با جوشاندن آب شیر از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

به رسومات محلی احترام بگذارید

روسیه

در هر کشوری، یک سری قوانین و رسومات هستند که باید به آن‌ها احترام گذاشت. با اینکه روسیه در سال‌های اخیر از آن قوانین سرسخت گذشته فاصله گرفته؛ اما هنوز هم بهتر است نکاتی را در سفر به این کشور رعایت کنید.

برای مثال اگر به‌عنوان مهمان به خانه کسی دعوت شدید، یک سری اصول مثل خرید یک کادوی حتی خیلی ساده و کوچک را بهتر است رعایت کنید. یا در صورتی که به مجلس یا مکان خاصی می‌روید، نوع پوشش مناسب برای آن را باید بدانید تا فرضا در جایی که همه لباس رسمی پوشیده‌اند شما تنها فرد جین پوش مراسم نباشید. همچنین اگر قصد رفتن به کلیسا‌های ارتدکس را دارید، باید قوانین آن را بدانید؛ قوانینی مثل اینکه خانم‌ها باید حتما موی خود را بپوشانند و شلوار یا دامن بلند داشته باشند و مردان هم حتما شلوار بلند داشته باشند و اگر کلاه به سر دارند، آن را داخل کلیسا بردارند.

به امنیت روسیه اعتماد داشته باشید

سفر به روسیه مثل سفر به سایر کشور‌های اروپایی امن است. البته که هنوز هم جرایمی مثل جیب‌بری در این کشور مثل هر مقصد توریستی دیگری رایج هستند؛ اما نیاز نیست نگران حوادث خشونت‌آمیز در طول روز باشید. صرفا کافی است مراقب افتادن در تله‌های توریستی افراد سودجو باشید و احتیاط‌های اولیه را بکنید. در صورتی هم که هر مشکلی پیش آمد، هتل‌ها به شما کمک خواهند کرد تا با پلیس ارتباط برقرار کنید و البته که در صورت گم کردن پاسپورت هم می‌توانید به سفارت‌خانه مراجعه کنید.

پیش از سفر برنامه‌ریزی داشته باشید

در شهر‌هایی مثل مسکو یا سن پترزبورگ، داشتن برنامه‌ریزی مناسب برای بازدید از مناطق مختلف امری ضروری است؛ مخصوصا اگر مدت زمان محدود و کمی برای سفر به این شهر‌ها داشته باشید. چرا که برای مثال برخی موزه‌ها روز‌های تعطیل دارند که باید آن را در نظر بگیرید یا برخی مناطق دیدنی خارج از شهر هستند و باید زمان لازم برای طی این مسافت را هم در برنامه‌ریزی خودتان لحاظ کنید.

البته که ممکن است سفر شما حالتی ناگهانی داشته باشد و نتوانید برنامه‌ریزی خوبی برای آن داشته باشید؛ اما در غیر این صورت بهتر است پیش از سفر کار‌هایی را که می‌خواهید انجام دهید و جا‌هایی را که دوست دارید از آن‌ها بازدید کنید، بدانید؛ چرا که مخصوصا اگر سفرتان طولانی نباشد، فرصت کافی برای بازدید از تمام جاهای دیدنی روسیه را نخواهید داشت.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده