کمپانی الکترونیک آرتز امسال بر خلاف رویه همیشگی خود، کنفرانسش را نه در جریان نمایشگاه E3 2016 که به صورت مستقل و با نام EA Play برگزار کرد. حال قصد داریم نگاهی تحلیلی به این کنفرانس داشته باشیم. با زومجی همراه باشید.

الکترونیک آرتز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های صنعت بازیسازی، هر ساله با دست پر پا به نمایشگاه E3 می‌گذارد و نمایش جذابی ارائه می‌دهد. ولی EA امسال تصمیم گرفت تا تغییراتی اساسی در کنفرانس خود اعمال کند و راهش را از نمایشگاه E3 2016 جدا کرد. در عوض، الکترونیک آرتز رویدادی با نام EA Play را به صورت همزمان در دو شهر لس آنجلس و لندن برگزار کرد و اندرو ویلسون و پیتر مور به ترتیب در این شهر‌ها به معرفی جدید‌ترین محصولات کمپانی پرداختند. اگر واقع‌گرا باشیم، کنفرانس EA را می‌توان یک نمایش «ضعیف» قلمداد کرد یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، سطح آن را می‌توان کاملا «معمولی» دانست.

دلیل این امر، سطح انتظاراتی بود که پیش از کنفرانس از EA Play داشتیم. الکترونیک آرتز با یک لاین آپ قوی پا به این کنفرانس می‌گذاشت و بازی‌هایی مثل Titanfall 2، Battlefield 1، نسخه‌های جدید Star Wars، بازی‌های ورزشی کمپانی مثل Fifa 17 و Madden NFL 17 و در نهایت Mass Effect: Andromeda کاملا منابع اولیه برای ارائه یک نمایش عالی را در اختیار EA گذاشته بودند.

تایتان فال ۲

Titanfall یکی از مفرح‌ترین بازی‌های تیراندازی اول‌شخص چندنفره سال‌های اخیر بود؛ EA کنفرانس خود را با نمایش دو ویدیو جذاب از گیم‌پلی نسخه دوم این بازی شروع کرد تا در همان ابتدای راه حسابی امیدوارمان کند و علاوه بر آن، تاریخ انتشار Titanfall 2 نیز رسما مشخص شد. ولی دقیقا همانند غلت خوردن یک سنگ از بالای یک کوه به سمت دره، کنفرانس EA Play کم‌کم شیب نزولی پیدا کرد و شاهد افت کیفیت آن در ادامه راه بودیم. نمایش کوتاه Madden NFL 17 و پس از آن حضور بازیکنان حرفه‌ای این بازی و توضیحات مور در مورد رقابت‌هایی که قرار است برای بازی برگزار شوند، در یک کلام «کسل‌کننده» بود. تازه پس از این صحبت‌ها وقتی که نوبت به Mass Effect: Andromeda رسید، حسابی خوشحال شدیم که بالاخره قرار است نمایشی از گیم‌پلی این بازی تماشا کنیم که یک سال از معرفی آن می‌گذرد و قطعا باید به سطحی رسیده باشد  که سازندگان بتوانند روند بازی را نشان‌مان بدهند.

ولی خب متاسفانه این اتفاق رخ نداد و نه تنها خبری از گیم‌پلی بازی نبود، بلکه تریلر سینمایی نمایش داده شده هم چیزی نبود که بتواند طرفداران قدیمی سری مس افکت و ماجراجویی‌هایی فرمانده شپرد را به نسخه جدید بازی امیدوار کند. Play to Give طرح جدیدی است که الکترونیک آرتز در یک سری از بازی‌های خود اجرا خواهد کرد و به موجب آن گیمر‌ها با انجام یک سری کار‌های خاص مثل تمام کردن ماموریت‌ها در بتلفیلد یا قهرمانی در یک کاپ در حالت Ultimate Team، نه تنها خود جوایز ارزشمندی دریافت خواهند کرد بلکه باعث می‌شوند تا EA به طرح‌های خیرخواهانه‌ای مثل تجهیز مدارس و چند مورد دیگر کمک کند.

فیفا ۱۷

سری فیفا، همواره درخشان‌ترین نمایش‌ها را در کنفرانس‌های EA به خود اختصاص می‌دهند و امسال هم به نظر می‌رسید که EA قصد داشت تا با ارائه نمایشی کوتاه از دیگر بازی‌های خود، خیلی سریع به سراغ معرفی FIFA 17 برود که انصافا هم نمایش بسیار خوبی از آن شاهد بودیم. NBA 2K16 بنیان‌گذار بخش داستانی در بازی‌های ورزشی بود و همین حالت بازی هم محبوبیت خاصی بین طرفداران پیدا کرد. حال EA هم حالتی مشابه را در فیفا ۱۷ پیاده کرده و قرار است در نقش «الکس هانتر» وارد یک ماجراجویی فوتبالی در لیگ برتر انگلیس شویم و به عنوان یک بازیکن و استعداد جوان به یکی از تیم‌های این لیگ پیوسته و زندگی یک فوتبالیست را در داخل و خارج از زمین فوتبال دنبال کنیم.

الکترونیک آرتز این بخش از FIFA 17 را با نمایش یک تریلر طولانی معرفی کرد و علاوه بر آن شاهد حضور شخصی الکس هانتر نیز در مراسم بودیم. ولی این کمپانی حتی به نمایش بخش داستانی که با نام «Journey» شناخته می‌شود نیز قناعت نکرد و شاهد معرفی یک ویژگی جذاب دیگر یعنی حضور «مربیان واقعی» نیز در بازی بودیم. قطعا دیدن مربیان بزرگی چون آرسن ونگر، یورگن کلوپ، پپ گواردیولا و خوزه مورینیو در کنار زمین کمک شایانی به واقعی‌تر بودن نسخه جدید فیفا خواهد کرد. پس از این نمایش و معرفی ویژگی‌ها، شاهد حضور هرچند کوتاه خوزه مورینیو در کنار پیتر مور بودیم که می‌توان آن را سورپرایز کنفرانس EA Play نامید و این حضور نه تنها در محافل مرتبط با بازی‌های ویدیویی، که در سایت‌ها ورزشی هم سر و صدای زیادی کرد.

فیفا ۱۷

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، نمایش فیفا نقطه اوج کنفرانس EA Play بود و به همین دلیل علاوه بر معرفی دو ویژگی مذکور، ویدیویی هم از گیم‌پلی این بازی نمایش داده شد که به لطف موتور «فراست بایت» تغییرات زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته و بیشتر به سمت واقعی‌تر بودن رفته است. معرفی بازی Unravel در کنفراس سال گذشته EA در E3 2015، یکی از سورپرایز‌های الکترونیک آرتز بود. با اینکه انتظار داشتیم بخشی از کنفرانس EA Play این کمپانی امسال به نسخه دوم این بازی اختصاص داده شود، ولی EA ترجیح داد تا به جای آن از یک پروژه بسیار جالب به نام EA Originals رونمایی کند. الکترونیک آرتز با راه‌اندازی این پروژه، قصد دارد تا از بازیسازان مستقل و کوچک حمایت کند و دقیقا همان کاری را که در مورد استودیو کلدوود اینتراکتیو (Coldwood Interactive)، سازنده Unravel انجام داد این بار در سطح گسترده‌تری برای بازیسازان کوچک تکرار کند تا آن‌ها تحت حمایت EA، بتوانند بازی‌های خود را ساخته و منتشر کنند.

اولین بازی که به عنوان بخشی از این پروژه ساخته خواهد شد، Fe نام دارد که وظیفه ساخت آن برعهده یک استودیو سوئدی کوچک به نام زوینک (Zoink Games) است. نمایش گیم‌پلی بازی این وعده را می‌دهد که دوباره قرار است با یک بازی مستقل متفاوت با طراحی‌های هنری جذاب روبرو شویم. قبل از شروع EA Play، در انتظارات‌مان گفتیم که چند بازی Star Wars توسط استودیو‌های مختلف مرتبط با EA مثل ریسپاون (Respawn) و ویسرال گیمز (Visceral Games) ساخته می‌شود و این کنفرانس بهترین مکان برای رونمایی حداقل از بازی ساخته شده توسط ویسرال گیمز است که زمان زیادی هم از معرفی آن می‌گذرد. به همین دلیل هم زمانی که نام «جنگ ستارگان» بر روی پرده نمایش سالن ثبت شد، نفس‌ها را در سینه حبس کردیم تا شاید شاهد معرفی نسخه جدید این مجموعه باشیم. ولی نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه فقط شاهد یک ویدیو از پشت صحنه ساخت نسخه‌های مختلف این سری توسط استودیو‌های مذکور بودیم که فاصله زیادی از انتظارات‌مان داشت.

بتلفیلد ۱

آخرین بخش از کنفرانس EA Play هم به نمایش بازی Battlefield 1 اختصاص داشت و شاهد یک تریلر جذاب از گیم‌پلی بخش تک‌نفره بازی بودیم؛ تریلری بسیار خوش‌ساخت که به استناد آن شاهد یک بخش داستانی عالی در بازی خواهیم بود که کاملا می‌تواند حس و حال نبرد‌های خشن جنگ جهانی اول را منتقل کند. نمایش این بازی یکی دیگر از نقاط قوت کنفرانس EA Play بود.

در حالت کلی، می‌توان گفت که کنفرانس EA Play یک نمایش سینوسی از الکترونیک آرتز بود. بازی‌هایی مثل Titanfall 2، FIFA 17 و Battlefield 1 به شکلی بسیار عالی نمایش داده شدند و در نقطه مقابل شاهد نمایش نا‌امید‌کننده‌ای از Mass Effect: Andromeda و نسخه‌های جدید جنگ ستارگان بودیم. معرفی پروژه EA Original و حمایت از بازی‌های مستقل را هم می‌توان سورپرایز امسال EA دانست که می‌توان امیدوار بود به عنوان خروجی آن، شاهد بازی‌هایی باشیم که همانند Unravel به لطف حمایت‌های EA به آثاری بسیار موفق تبدیل می‌شوند.

تهیه شده در زومجی

تهیه شده در زومجی
کاراکتر باقی مانده