نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۵

تولید پردازنده‌ ‌های نسل بعدی AMD براساس تراشه‌ های ۳ نانومتری TSMC

نسل جدید پردازنده‌های AMD Zen 5 شامل پردازنده‌های کلاس سرور EPYC Turin و سری Ryzen 8000 براساس لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC تولید خواهند شد.

براساس گزارش نشریه ChinaTimes، شرکت AMD برنامه دارد تا در تولید پردازنده‌های مبتنی بر سبک معماری Zen 5 از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC استفاده کند. نسل جدید پردازنده‌های EPYC و Ryzen جایگزین تراشه‌های ۵ نانومتری مبتنی بر معماری Zen 4 می‌شوند که قرار است از سال آینده با پردازنده‌های کلاس سرور EPYC Genoa و سری Ryzen 7000 موسوم به Raphael به بازار عرضه شوند.

درحالی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه پردازنده‌های مبتنی بر سبک معماری Zen 4 باشیم، حالا گفته می‌شود تراشه‌های Zen 5 نیز برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده‌اند. لذا به نظر می‌رسد که انتقال از نسل Zen 4 به Zen 5 سریع‌تر از Zen 3 به Zen 4 اتفاق خواهد افتاد. ظاهراً AMD قصد دارد تا در جریان کنفرانس Computex 2021 جزئیاتی از نسل جدید پردازنده‌های خود را با مخاطبان در میان بگذارد. این در حالی است تنها چند ساعت با برگزاری این رویداد در روز اول ژوئن فاصله داریم.

انتظار می‌رود طراحی پردازنده‌های AMD Zen 4 که براساس فرایند ۵ نانومتری TSMC پایه گذاری شده، تا نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی به مرحله‌ی نهایی برسد. دراین‌میان، TSMC نیز تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به مرحله تولید انبوه می‌رساند تا نسل جدید محصولات خود را از سال ۲۰۲۳ به‌دست تولیدکنندگان پردازنده‌های الکترونیکی برساند. همان‌طور که گفته شد، از این پروسه در تولید سری پردازنده‌های EPYC و رایزن شرکت AMD استفاده می‌شود. این خانواده شامل پردازنده‌های نسل پنجمی EPYC Turin، تراشه‌های نسل هفتمی Ryzen Granite Ridge و APUهای نسل هفتمی Ryzen Strix Point می‌شود. سری Zen 4 و Zen 5 شرکت AMD را به بزرگ‌ترین مشتری HPC شرکت TSMC در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تبدیل می‌کند. در ادامه جزئیات بیشتری از پردازنده‌های این خانواده در اختیار شما قرار داده شده است.

دکتر لیسا سو درحال معرفی پردازنده های جدید AMD

پردازنده‌های دسکتاپ ۳ نانومتری AMD Ryzen 8000 'Granite Rdige' Mainstream Zen 5

سری پردازنده‌های AMD Ryzen Granite Ridge بخشی از خانواده‌ی تراشه‌های نسل جدید Zen 5 هستند که کاربران عمومی بازار را هدف قرار می‌دهند. لذا از این نسل در پلتفرم AM5 روی سوکت LGA 1718 پشتیبانی می‌شود. درحال حاضر اطلاعات چندانی از تراشه‌های Granite Ridge در اختیار ما قرار ندارد اما خب می‌دانیم که هسته‌های مبتنی بر سبک معماری Zen 5 از نظر IPC، کارایی، سرعت کلاک و عملکرد، نسبت به Zen 4 پیشرفت قابل توجهی خواهند داشت. ضمن اینکه احتمالاً تعداد هسته‌های پردازشی نیز در این نسل افزایش خواهد داشت که البته این موضوع به تراشه‌های Zen 4 Raphael بستگی دارد.

پردازنده‌های کلاس دسکتاپ رایزن گرانیت ریج نیز همانند مدل‌های سری رافائل از پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه استفاده می‌کنند که احتمالاً یا یک نسخه ارتقاء یافته از پردازنده‌های RDNA 2 یا از نسل جدید RDNA 3 خواهد بود. چیپ ورودی/خروجی این سری نیز طبیعتاً نسبت به نسل قبل ارتقاء پیدا می‌کند و حتی احتمال دارد که مانند پلتفرم جدید اینتل، شاهد پشتیانی از استاندارد PCIe Gen 5.0 نیز باشیم. با درنظرگرفتن این موارد، همچنان Zen 5 برای ما بسیار ناشناخته بوده و هنوز چند سالی با انتشار اطلاعات قطعی و تکمیلی از مشخصات فنی آن باقی مانده است.

APUهای دسکتاپ ۳ نانومتری AMD Ryzen 8000 'Strix Point' Mainstream Zen 5

APUهای رایزن استریکس پوینت، به‌نوعی ارائه‌ کننده‌ی یک معماری دوگانه هستند که در آن، از ترکیب دو آی پی هسته Zen استفاده شده است. هسته‌های اصلی براساس معماری Zen 5 و سایر هسته‌ها بر مبنای Zen 4 طراحی می‌شوند. انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۲۴ شاهد عرضه اولین مدل از سری استریکس پوینت باشیم.

گفته می‌شود که هردو هسته‌های Zen 4 و Zen 5 پردازنده‌های استریکس پوینت براساس لیتوگرافی ۳ نانومتری طراحی خواهند شد. جالب اینجا است که تراشه‌های Zen 4 در ابتدا براساس معماری ۵ نانومتری طراحی شدند و بنابراین احتمال می‌رود که شاهد معرفی یک نسخه ارتقاء یافته با معماری جدید TSMC باشیم. ضمن اینکه ظاهراً هسته‌های کوچکتر Zen 4 با نام Zen 4D شناخته می‌شوند. APUهای AMD Strix Point به هشت هسته‌ی بزرگ Zen 5 و چهار هسته کوچکتر Zen 4 مجهز خواهند بود.

 AMD Ryzen 8000 'Strix Point' Mainstream Zen 5

علاوه‌بر این، یک سیستم کش جدید L4 نیز خواهیم داشت که در APUهای استریکس پوینت مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایعاتی که اخیراً درباره این سری منتشر شده، به احتمال اختصاص APUهای استریکس پوینت به لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های قابل حمل اشاره داشته بیان می‌کند که نسخه‌های مختص دسکتاپ بعدها و طراحی یکپارجه‌ی مشابهی معرفی خواهند شد. باتوجه به اینکه پردازنده‌های استریکس پوینت به‌نوعی ادامه‌ی مسیر توسعه‌ی APUهای MCM محسوب می‌شوند، باید دید که آیا AMD از تکنولوژی پکیج X3D خود در سری Strix Point استفاده می‌کند یا خیر.

تمامی APUهای AMD تاکنون از یک طراحی یکپارچه شامل تمامی آی پی‌های CPU، GPU و IO روی یک دای (die) برخوردار بودند. فناوری جدیدی مانند Infinity Cache و پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 نیز از دیگر مشخصه‌های احتمالی سری Strix Point Ryzen معرفی می‌شوند. البته باید توجه داشت که این موارد هنوز در حد یک شایعه هستند اما قطعاً باید انتظار پیشرفت جالب توجهی را در بخش APU محصولات AMD داشته باشیم.

پردازنده های کلاس سرور AMD

پردازنده‌های کلاس سرور AMD EPYC 'Turin' HPC Zen 5

نسل پنجم خانواده‌ی EPYC از شرکت AMD، با اسم رمز تورین شناخته می‌شود. پردازنده‌های کلاس سرور AMD EPYC 'Turin' HPC Zen 5 جایگزین محصولات سری Genoa می‌شوند ئلی همچنان با پلتفرم SP5 سازگاری خواهند داشت. ممکن است طراحی پکیج تراشه‌های سری تورین یا تمام چیزهایی که تاکنون دیدیم متفاوت باشد. تا به اینجای کار صحبت‌هایی از Milan-X مطرح بوده که البته با هدف افزایش تعداد هسته‌ها همچنان از معماری Zen 3 برخوردار خواهد بود. هرچند سری تورین یک سال بعد از آن معرفی می‌شود و می‌توان انتظار طراحی پکیج آینده‌نگرانه‌تری را از آن داشت.

پردازنده‌های AMD Genoa نیز قرار است از حداکثر ۹۶ هسته پردازشی و همچنین رابط PCIe Gen 5.0 برخوردار باشند. لذا در سری تورین می‌توان تعداد ۱۲۸ هسته و همچنین پشتیبانی از PCIe Gen 6.0 را روی یک تراشه متصور شد. البته اگر AMD قصد استفاده از چیپلت‌های X3D را داشته باشد، حتی بیشتر از این هم احتمال دارد. البته که نباید پردازنده‌های سری Threadripper را نیز فراموش کرد که مسلماً به معماری Zen 5 مجهز خواهند شد. با اینحال باتوجه‌به اینکه معمولاً AMD این مجموعه را در اواخر دوره محصولات Zen معرفی می‌کند، نمی‌توان حداقل تا سال‌های ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ انتظار دیدن آن‌ها را داشت.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده