نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۴

انتشار اطلاعات جدید از پلتفرم دسکتاپ AMD AM5

براساس اطلاعات جدیدی که توسط یک منبع غیررسمی از نسل جدید پلتفرم‌های دسکتاپ AMD فاش شده، باید انتظار تغییر سوکت PGA به LGA و همچنین پشتیبانی از حافظه‌های دو کاناله DDR5 را از این نسل داشته باشیم.

ExecutableFix در جدیدترین اطلاعاتی که ازطریق توییتر منتشر کرده، به مشخصات و تغییرات پلتفرم AMD AM5 در مقایسه با نسل قبل پرداخته است. پلتفرم AM5 مستقیماً برای رقابت با سری ۶۰۰ اینتل توسعه داده شده و درکنار پشتیبانی از نسل جدید پردازنده‌های Zen 4 و همچنین سوکت LGA 1718، برای نخستین بار از حافظه‌ های رم دو کاناله DDR5 پشتیبانی خواهد کرد.

براساس اطلاعات درج شده در توییت جدید ExecuFix، پلتفرم AMD AM5 بزرگ‌ترین جهش را در میان محصولات چند سال اخیر تیم قرمز رقم خواهد زد. سوکت AM4 تاکنون در چهار نسل از معماری پردازنده‌های سری Zen مورد استفاده قرار گرفته که از Zen+ ،Zen و Zen 2 تا Zen 3 را در بر می‌گیرند. حالا AMD در تدارک آماده‌سازی پلتفرم جدید AM5 برای پشتیبانی از نسل جدید پردازنده‌ های دسکتاپ Ryzen و APUهای این شرکت است.

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در مشخصات سوکت AM5 به آن اشاره شده، تغییر سوکت PGA به LGA است. پلتفرم AM5 به یک سوکت LGA 1718 مجهز شده و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، شامل ۱۷۱۸ پین برای ارتباط با پردازنده مرکزی سیستم است. درواقع این تعداد، ۱۸ عدد بیشتر از سوکت Intel LGA 1700 است که از پردازنده‌های نسل بعد Alder Lake پشتیبانی می‌کند. بنابراین دیگر قرار نیست تراشه‌های رایزن را با پین‌هایی که از قسمت زیری به آن متصل شده ببینیم، بلکه اینبار پدهای ارتباطی (از جنس طلا) را داریم که قبلاً در CPUهای دسکتاپ اینتل نیز مشاهده کردیم.

پلتفرم نسل جدید AMD AM5

یکی دیگر از ویژگی‌های پلتفرم AM5، تراشه‌های سری ۶۰۰ هستند که احتمالاً مدل X670 PCH به‌عنوان پرچم‌دار این مجموعه و جایگزینی برای X570 خواهد بود. مادربردهای X670 از حافظه‌های دو کاناله DDR5 پشتیبانی می‌کنند که سرعت استاندارد آن‌ها به ۴۸۰۰ مگاهرتز و حداکثر تا ۱۰ هزار مگاهرتز نیز می‌رسد. نکته‌ی جالب توجهی که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد، حفظ پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 در این پلتفرم است که برخلاف Alder Lake اینتل، به PCIe 5.0 نخواهیم رفت. ظاهراً فقط در پردازنده‌های سرور جنوا (Genoa) قرار است از PCIe Gen 5.0 پشتیبانی شود، ولی امکان دارد پلتفرم‌های آینده‌ی AM5 در صورت صلاحدید AMD برای ارتقاء به نسل‌ بعدی پردازنده‌های گرافیکی AMD از این تکنولوژی جدید استفاده کنند.

در ادامه قصد داریم به تشریح تمامی اطلاعاتی که تاکنون از پردازنده‌های دسکتاپ رایزن Zen 4 موسوم به Raphael به‌دست ما رسیده بپردازیم. نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن، براساس معماری Zen 4 و با اسم رمز Raphael شناخته می‌شوند و قرار است با عنوان Ryzen 7000 روی پلتفرم‌های AM5 مورد استفاده قرار بگیرند. این CPUها جایگزین سری Ryzen 5000 می‌شوند که براساس معماری Zen 3 و با نام Vermeer تولید شدند. باتوجه به اطلاعاتی که هم‌اکنون در اختیار داریم، پردازنده‌های Raphael براساس معماری ۵ نانومتری هسته‌های Zen 4 و درگاه ورودی/خروجی ۶ نانومتری طراحی می‌شوند. AMD به افزایش نسبی تعداد هسته‌ها و رشته‌های پردازنده‌های عمومی نسل جدید خود اشاره‌ی کوتاهی داشته تا انتظار یک جهش متعادل نسبت به مدل‌های ۱۶ هسته و ۳۲ رشته‌ی فعلی را داشته باشیم.

پردازنده های AMD

شایعاتی که پیش از این در رابطه با معماری Zen 4 منتشر شده، به پیشرفت ۲۵ درصدی IPC این نسل در مقایسه با Zen 3 و همچنین دستیابی به سرعت‌های حدودی ۵ گیگاهرتز اشاره داشتند.

از طرفی انتظار می‌رود پردازنده‌های Raphael به یک گرافیک‌های آن بورد با معماری RDNA 2 مجهز شوند که این سری را از این حیث دقیقاً مشابه پردازنده‌های عمومی اینتل خواهد ساخت. ضمن اینکه پردازنده‌های عمومی AMD از گرافیک iGPU نیز پشتیبانی خواهند کرد.

احتمال اینکه پردازنده‌های Ryzen 7000 تا اواخر ۲۰۲۲ عرضه شوند، پایین است؛ لذا احتمالاً هنوز زمان زیادی تا معرفی این نسل داریم. این سری قرار است برای رقابت با پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake اینتل وارد بازار شوند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده