نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۰

انتشار اولین تصویر از پد LGA نسل جدید پردازنده‌ های AMD Zen4

ExecutableFix از فاش کنندگان اطلاعات AMD که اخیراً جزئیات جدیدی از پلتفرم دسکتاپ AMD AM5 را منتشر کرده بود، حالا اولین تصویر از پکیج AMD Zen4 “Raphael” LGA1718 را به اشتراک گذاشته است.

هفته‌ی گذشته بود که اطلاعات تازه‌ای از نسل جدید پلتفرم‌های دسکتاپ AMD را به نقل از ExecutableFix پوشش دادیم. براین اساس مشخص شد که سوکت AMD AM5 از پردازنده‌های LGA1718 و همچنین حافظه‌های دو کاناله DDR5 پشتیبانی خواهد کرد. ظاهراً این روش از اتصال CPU و مادربرد با استفاده از سری پردازنده‌های جدید این شرکت موسوم به «Raphael» مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تصاویر جدیدی از توسط همین منبع منتشر شده، اولین نما از پردازنده‌های جدید AMD که حالا برای عرضه در سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شدند را نشان می‌دهند.

براساس توضیحات ExecutableFix، توان مصرفی پردازنده‌های Raphael به ۱۲۰ وات می‌رسد، هرچند یک نسخه ۱۷۰ واتی نیز وجود دارد که در قالب یک مدل special edition عرضه خواهد شد. پیش از این تأیید شده که این CPU از تکنولوژی حافظه‌ی DDR5 پشتیبانی می‌کند و این درحالی است که برخلاف پردازنده‌های Alder Lake اینتل، در اینجا از استاندارد DDR4 پشتیبانی نخواهد شد. علاوه‌بر این، از ۲۸ درگاه ارتباطی نسل چهارم PCI Express در مقایسه با ۲۴ اسلات سری Zen3 به‌عنوان دیگر پیشرفت این نسل نسبت به قبل نام برده شده است. مجدداً برخلاف پردازنده‌های Intel LGA1700، سری AMD Zen4 Raphael فقط از استاندارد PCIe Gen4 پشتیبانی می‌کند.

اولین تصویر از پد AMD Zen4 “Raphael” AM5 LGA1718

درحال حاضر اطلاعات زیادی از مشخصات فنی پردازنده‌های Raphael در دست نیست. اما گفته می‌شود به احتمال زیاد در پردازنده‌های سری Ryzen 7000 از آن‌ها استفاده خواهد شد تا درکنار سری Genoa (EPYC) و Pheonix (APU) یکی دیگر از مجموعه محصولات مبتنی بر سبک معماری Zen4 این شرکت را تشکیل دهند. در گزارش‌های اخیر اعلام شده که AMD برنامه دارد تا در اواخر سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۲ پردازنده‌های AMD Raphael را روانه بازار کند. گفته می‌شود این سری به رقابت با نسل جدید پردازنده‌های Alder Lake اینتل، یعنی Raptor Lake خواهد رفت.

پردازنده‌های Raphael به عنوان نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن که براساس معماری Zen 4 ساخته می‌شوند، جایگزین سری Ryzen 5000 خواهند شد که براساس معماری Zen 3 و با نام Vermeer تولید شدند. پردازنده‌های Raphael براساس معماری ۵ نانومتری هسته‌های Zen 4 و درگاه ورودی/خروجی ۶ نانومتری طراحی می‌شوند. AMD به افزایش نسبی تعداد هسته‌ها و رشته‌های پردازنده‌های عمومی نسل جدید خود اشاره‌ی کوتاهی داشته تا انتظار یک جهش متعادل نسبت به مدل‌های ۱۶ هسته و ۳۲ رشته‌ی فعلی را داشته باشیم. از طرفی انتظار می‌رود پردازنده‌های Raphael به یک گرافیک‌های آن بورد با معماری RDNA 2 مجهز شوند که این سری را از این حیث دقیقاً مشابه پردازنده‌های عمومی اینتل خواهد ساخت. ضمن اینکه پردازنده‌های عمومی AMD از گرافیک iGPU نیز پشتیبانی خواهند کرد.

مقایسه سوکت پردازنده های AMD Raphael و Intel Alder Lake - s

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده