جدیدترین نسخه از مجموعه NHL الکترونیک آرتز، با برخی تغییرات سعی کرده تا بهتر و کامل‌تر از همیشه باشد. همراه بررسی بازی باشید. 

الکترونیک آرتز کلکسیون بزرگی از بازی‌های شبیه‌ساز ورزشی دارد که شاید شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در کشور خودمان، مجموعه فیفا باشد که امسال با نام جدید FC 24 شاهد نسخه جدیدی از آن بودیم. اما بازی‌های دیگر این شرکت مثل مجموعه Madden یا NHL هم هستند که به دلیل کم‌تر معروف بودن خود این ورزش‌ها در ایران، بازیکنان به‌نسبت کمتری دارند. مجموعه NHL یک شبیه‌ساز هاکی روی یخ است که بیش‌تر به‌عنوان ورزشی محبوب در آمریکای شمالی شناخته می‌شود و نسخه جدید آن هم با نام NHL 24 چند روزی می‌شود که در دسترس طرفدارانش قرار گرفته و در این مطلب، به‌سراغ بررسی جزییات آن می‌رویم. 

به‌طور کلی در بازی‌های شبیه‌ساز ورزشی، مهم‌ترین مولفه‌ای که کیفیت اثر را تعیین می‌کند، ایجاد یک بالانس درست بین ارائه مناسب آن ورزشی در قالب یک ویدیو گیم و همینطور این موضوع است که آیا این ارائه به تجربه سرگرم‌کننده‌ای تبدیل شده یا خیر. نمی‌دانم چقدر در کل با بازی‌های NHL آشنا هستید، ولی EA به‌طور کلی و در سال‌های اخیر، به یک روند تقریبا ثابت برای این مجموعه رسیده و هر سال با کمی بهینه‌سازی بیش‌تر، آن را روانه بازار می‌کند. برای مثال اگر NHL 22 را با NHL 23 مقایسه کنیم، بازی از نظر ساختار کلی عملا تغییر آنچنانی نداشته و برای اینکه بتوان این موضوع را با مثالی ملموس‌تر شرح داد، می‌توان گفت که تغییرات مجموعه NHL حتی در مقایسه با فیفا هم محدود‌تر است. اما خب امسال وقتی به‌سراغ NHL 24 می‌رویم، کاملا واضح است که سازندگان سعی کرده‌اند تا تغییراتی در گیم‌پلی آن اعمال کنند که باعث می‌شود تا کنترل بیش‌تری روی بازی داشته باشیم. 

Faceoff در بازی NHL24

برای این منظور، سازنده‌ها سیستم کنترل جدیدی به نام Total Control را در NHL 24 اضافه کرده‌اند که در مقایسه با سیستم Skill Stick، تجربه متفاوتی از بازی ارائه می‌دهد. کلید‌های مربوط به پاس و برخی موارد دیگر کماکان ثابت هستند ولی در سیستم جدید، چهار کلید اصلی دسته برای نوع تعامل با پاک یا همان دیسک بازی در نظر گرفته شده است. برای مثال یکی از این کلید‌ها اجازه می‌دهد تا ضربه‌ای نرم و با ارتفاع به توپ بزنید که برای به‌ثمر رساندن گل در برخی از موقعیت‌ها کاربردی است یا کلیدی دیگر، اجازه زدن ضربه یا حتی اجرای حرکات تکنیکی را در حالتی می‌دهد که بازیکن، از بین پاهایش به پاک ضربه می‌زند. سیستم جدید کنترل بازی با هدف داشتن تسلط بیش‌تر روی جزییات ریز به آن اضافه شده و راستش را بخواهید، تا حد زیادی هم در رسیدن به این هدف موفق است؛ با این حال اگر به سیستم کنترل نسخه‌های قبلی عادت داشتید، حتما باید زمانی را صرف تمرین سیستم جدید کنید تا قلق آن به‌دست بیاید و بتوانید مخصوصا در مسابقات رقابتی‌تر و آنلاین، تسلط بهتری روی بازی خودتان داشته باشید. 

مکانیک‌های جدید گیم پلی بازی به شرطی که بتوانید به آن‌ها عادت کنید، باعث تسلط بیش‌تر و بهتر شما روی کنترل جنبه‌های مختلف خواهند شد

صحبت از تمرین شد و شاید بد نباشد به این سوال جواب دهیم که اگر گیمری کلا هیچ ایده‌ای از هاکی روی یخ نداشته باشد، می‌تواند کماکان از NHL 24 لذت ببرد یا خیر. اول از همه باید تکلیف این موضوع را روشن کنیم که لزوما، قرار نیست تمام بازی‌های شبیه‌ساز اصول ساختاری آن ورزش را به مخاطب آموزش دهند. برای مثال شما حتی اگر سراغ فیفا هم بروید، انتظار ندارید که بازی اصول کلی فوتبال از مثلا آفساید گرفته تا پنالتی و ... را آموزش دهد و خب از NHL 24 هم نباید چنین انتظاری داشت. این بازی برای طرفداران هاکی روی یخ ساخته شده و اگر هم با این ورزش آشنا نیستید، باید بگویم که اصول چندان پیچیده‌ای ندارد و با کمی تحقیق، می‌توانید قوانین ابتدایی آن را یاد بگیرید تا در بازی شگفت‌زده نشوید. اما در مورد آموزش خود مکانیک‌هایی که برای کنترل جنبه‌های مختلف بازی باید بلد باشیم، NHL 24 کمی بازی تنبلی است! به‌عنوان مثال برای همین سیستم Total Control که به آن اشاره کردیم، آموزش چندان اصولی و درستی در بازی در نظر گرفته نشده و فقط می‌توانید در زمین تمرین خودتان کلید‌های مختلفش را امتحان کنید تا قلق آن‌ها را یاد بگیرید. 

گیم پلی بازی NHL24

سازندگان NHL 24، موارد جدید دیگری هم برای بازی در نظر گرفته‌اند که یکی از تاثیرگذارترینِ آن‌ها، سیستمی به نام Sustained Pressure است. به‌لطف این سیستم، زمانی که تیم شما در فاز هجومی باشد و پاک را به زمین حریف ببرید، دایره‌ای در وسط زمین پُر می‌شود که لازمه آن، نگه داشتن توپ در همین منطقه و فشار آوردن به تیم حریف است. با پُر شدن این دایره، پاس‌ها و شوت‌های تیم شما دقیق‌تر و موثرتر خواهند شد و می‌توانید تاثیر آن را به‌وضوح ببینید. هدف تیم سازنده از اضافه کردن چنین مکانیکی، تشویق گیمر‌ها به ارائه بازی هجومی و جذاب‌تر است و خبر خوب اینکه این سیستم اصلا هم آنطور که شاید در ابتدا به‌نظر برسد، حالتی تخیلی و ابرقهرمانی به تیم شما نخواهد داد؛ چرا که پُر کردن نوار مربوط به آن اصلا راحت نیست و مخصوصا اگر در درجه سختی بالاتر یا با بازیکنان واقعی بازی کنید، تیم مدافع به این راحتی‌ها اجازه نخواهد داد که نوار را پُر کنید و از مزیت آن بهره ببرید. به‌علاوه فشار سنگینی که برای عطش پُر کردن این نوار لازم است به تیم حریف وارد کنید، می‌تواند به قیمت گرفتار شدن خودتان در ضد حمله تمام شود. در نتیجه سیستم جدید بازی با اینکه هیجان بیش‌تری به آن وارد می‌کند، در عین حال حالتی مهارت‌محور هم دارد. 

موارد دیگری مثل سیستم خسته شدن بازیکنان و گلرها هم در این نسخه دیده می‌شوند و مثلا اگر پاک را به خوبی در زمین حرکت دهید و با ضربه‌های متوالی دروازه‌بان حریف را وادار به نشان دادن واکنش کنید، به مرور خستگی بر او چیره خواهد شد و شانس بیش‌تری برای گل زدن خواهید داشت. EA همچنین یک ویژگی جالب هم برای سیستم پاس بازی در نظر گرفته که مثلا در بازی NBA 2K هم مشابه آن را دیده بودیم؛ به این صورت که شما وقتی کلید پاس را نگه دارید، روی هریک از هم‌تیمی‌ها یکی از کلید‌های اصلی کنترلر دیده می‌شود و با زدن آن کلید، پاس به همان بازیکن ارسال خواهد شد. این سیستم خلاقیت پاس‌دهی را بالاتر می‌برد ولی مشکلاتی هم دارد؛ اول اینکه می‌تواند کمی حواس گیمر را پرت کند و زمانی که شما در حال تصمیم‌گیری هستید، تیم مدافع بتواند پاک را بگیرد و دوم اینکه گاهی انگار دچار باگ می‌شود و حتی با زدن کلید درست هم پاس به شکلی عجیب و غیرمنطقی به جایی کاملا متفاوت ارسال می‌شود. 

بخش آلتیمیت تیم بازی NHL24

برای آن دسته از افرادی که آشنایی زیادی با مجموعه NHL ندارند، باید اشاره کنم که این بازی هم حالت‌های مختلفی برای تجربه ارائه می‌دهد. از حالت‌های آفلاین عادی مثل یک رقابت تکی بین دو تیم گرفته تا حتی حالتی که در آن در یک فضای باز و با کنترل فقط یک بازیکن، می‌توانید با دو بازیکن دیگر مسابقه بدهید و در این حالت رقابت فقط با یک دروازه انجام می‌شود؛ چیزی شبیه به گل کوچیک فوتبال اما از نوع هاکی آن! کنار این حالت‌ها، بازی بخش‌های رقابتی هم دارد و از قضا جامعه کاربری گسترده‌ای هم آن را تجربه می‌کنند. مثلا در بخش آلتیمیت تیم می‌توانید به مرور تیم دلخواه خودتان را بسازید و دقیقا همان ساختار پک باز کردن آلتیمیت تیم فیفا، در این بازی هم دیده می‌شود؛ البته طراحی منوهای این بخش از بازی چندان جالب نیست و انگار همه‌چیز بیش از حد کُند و سنگین اجرا می‌شود. امسال در بخش آلتیمیت تیم قسمتی با نام HUT Moments اضافه شده که برخی از مسابقه‌های معروف رقابت‌های هاکی روی یخ یا دقایق خاصی از آن‌ها را شبیه‌سازی می‌کند و افرادی که این ورزش را دنبال می‌کنند، قطعا از حس نوستالژی آن لذت خواهند برد. 

در بخش HUT Moments می‌توانید صحنه‌های خاطره‌انگیزی از مسابقه‌های هاکی روی یخ را شبیه‌سازی و تجربه کنید

حالت مهم دیگر بازی بخش CHEL آن است که ساختاری شبیه به پرو کلاب فیفا دارد و می‌توانید با بازیکن خودتان با بقیه هم‌تیمی شوید و تجربه واقعا جالبی داشته باشید. نکته‌ای که راجع به این بخش توجهم را جلب کرد، اضافه شدن بتل پس پولی به آن بود؛ ویژگی که حداقل فعلا مثلا در فیفا شاهد آن نیستیم و در نسخه‌های قبلی NHL هم وجود نداشت. درست است که این بتل پس پولی برای آیتم‌های تزئینی استفاده می‌شود و تاثیری مثلا روی قدرت شما ندارد، ولی به هر حال ساختاری است که می‌تواند تاثیر پول را در کیفیت تجربه شما از بازی تغییر دهد و نکته ترسناک ماجرا، احتمال استفاده از آن در دیگر بازی‌های ورزشی EA و چه بسا با حالتی تاثیرگذارتر روی قدرت بازیکنان و تیم‌ها در آینده است. با اینکه بازی حالت‌های خوبی در مجموع دارد، ولی نباید این را فراموش کنیم که به نسبت نسخه قبلی و حتی نسخه‌های قبلی عملا مورد جدید ملموسی از این حیث به آن اضافه نشده است و شاید مهم‌ترین تغییر، پشتیبانی بخش‌های آنلاین بازی از کراس‌پلی باشد. 

هاکی در فضای بازی در بازی NHL24

NHL 24 از نظر داشتن تنوع تیم‌ها کیفیت خوبی دارد و مثل سایر بازی‌های ورزشی EA، لایسنس اصلا و ابدا مشکلی در آن نیست. بازی همچنین تجربه بصری خوبی تقدیم مخاطب می‌کند و جدا از اینکه جزییات چهره‌ها و موارد دیگر به‌خوبی کار شده و مثلا حتی امکان شکستن شیشه‌های اطراف زمین هم در اثر برخورد بازیکنان یا پاک وجود دارد، یکی از بهبودهای ملموس بازی به‌نسبت نسخه قبلی فیزیک برخورد بازیکنان با یکدیگر است و برخورد‌ها به شکلی در این نسخه صورت می‌گیرند که کاملا می‌توان وزن و تاثیرگذاری آن‌ها را حس کرد. جنبه‌های صوتی بازی هم کیفیت مناسبی دارند و در این نسخه گزارشگر جدیدی با نام چریل پاندر به آن اضافه شده است. 

به‌طور کلی، NHL 24 اثری است که حداقل به نسبت چند نسخه اخیر مجموعه، می‌توان تلاش سازندگانش را برای اضافه کردن موارد جدید، مخصوصا از حیث گیم پلی به آن حس کرد. البته که تمام این موارد جدید هم لزوما خوب نیستند و در طرف دیگر، حالت‌های بازی همان ساختار همیشگی را دارند ولی اگر طرفدار ورزش هاکی روی یخ باشید، می‌توانید از نسخه جدید بازی هم لذت ببرید. اما به‌عنوان شخصی که بخواهد اولین بار سراغ NHL 24 برود، باید در نظر بگیرید که شاید این اثر چندان برای شما جذاب نباشد و مثلا بهتر است حداقل صبر کنید تا شاهد انتشار آن روی سرویسی مثل گیم‌پس در ماه‌های آتی باشیم. 

بررسی بازی بر اساس نسخه نسل نهمی ایکس باکس صورت گرفته و کد بازی توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است. 


منبع زومجی

NHL 24

NHL 24 اثری است که برای عاشقان هاکی روی یخ ساخته شده و بیش‌تر برای افرادی مناسب است که هر سال این مجموعه را بازی می‌کنند و با اصول کلی آن آشنا هستند. عمده تغییرات بازی به‌نسبت نسخه قبل در بخش گیم‌پلی اعمال شده که شاهد سیستم جدید Sustained Pressure هستیم که بازی هجومی را جذاب‌تر می‌کند و به‌لطف مکانیک کنترل Total Control هم می‌توانید تسلط بیش‌تری روی بازی داشته باشید؛ البته به شرطی که با تمرین زیاد بتوانید اصول آن را درست یاد بگیرید. در زمینه حالت‌های بازی شاهد تغییر محسوسی نیستیم و فقط پشتیبانی از کراس پلی باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوانید در حالت‌های آنلاین حریف پیدا کنید. اگر طرفدار همیشگی هاکی روی یخ باشید، NHL 24 بازی مناسبی برای شما است.
افشین پیروزی

7.5

نقاط قوت

  • + بالا رفتن هیجان بازی به‌لطف سیستم جدید Sustained Pressure
  • + بهبود فیزیک بازی و القای بهتر حس برخورد‌ها در آن
  • + کنترل بیش‌تر روی بازی به‌لطف سیستم Total Control که البته باید به آن عادت کنید
  • + تنوع مناسب تیم‌ها
  • + پشتیبانی از کراس پلی
  • + جلوه‌های صوتی و بصری با‌کیفیت

نقاط ضعف

  • - باگ‌هایی در سیستم کنترل مثل ارسال اشتباه پاس‌ها
  • - نبود بخشی برای آموزش مکانیک‌های جدید سیستم Total Control
  • - منوهای سنگین و کُند بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم
  • - نبود تنوع ملموس در حالت‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده