نویسنده: حسین صدری
// یکشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

مصاحبه رئیس استودیو Cloud Chamber؛ سازنده‌ی بایوشاک جدید

«ما ایده‌های بی‌شماری در سر داریم»؛ این جمله‌ای است که رئیس استودیو تازه‌تأسیس کلاود چیمبر، سازنده‌ی بازی جدید مجموعه‌ی بایوشاک به رسانه‌ها می‌گوید. با مصاحبه‌ای که رئیس این استودیو اخیرا با گیمزرادار داشته، همراه باشید.

بایوشاک بالاخره برگشته. این سری بازی دوست‌داشتنی و به‌شدت محبوب، رسما قرار است به دست استودیو تازه‌تأسیس کلاود چیمبر (Cloud Chamber) ادامه یابد و با تیمی از بازی‌سازان باتجربه، باز هم لحظات خوبی را برای بازیکنان و طرفداران این ژانر به ارمغان آورد. صدالبته ما هم دوست داشتیم بنویسیم کارگردان محبوب همیشگی سری بازی BioShock هم قرار است پروژه‌ی جدید را رهبری کند اما متاسفانه اینطور نیست. کن لوین دیگر جزیی از سری بایوشاک نیست و حالا روی پروژه‌ی خودش کار می‌کند. آیا این مسئله باعث می‌شود امید چندانی به بایوشاک نداشته باشیم؟ از نظر نگارنده خیر؛ چراکه افراد دیگر هم می‌توانند ایده‌هایشان را بسازند و فکرهایی که در سر دارند را به بازی تبدیل کنند و اگر به اندازه‌ی کافی شور و شوق این کار را داشته باشند و تنبلی به‌خرج ندهند، می‌توانند یک اثر موفق را برای طرفداران خلق کنند. البته اینکه آن‌ها بتوانند به اندازه‌ی بازی‌های لوین در این پروژه موفقیت کسب کنند، مسئله‌ی دیگری است.

تیم جدید که توسط کلی گیلمور و تعدادی از اعضای اصلی تیم سازنده‌ی نسخه‌های قبلی بایوشاک رهبری می‌شود، ایده‌های زیادی برای ادامه دادن این سری دارند و خوب هم می‌دانند که انتظارات از آن‌ها تا چه اندازه‌ی سرسام‌آوری بالا است. هرچه باشد، این اتفاق برای طرفداران بایوشاک بسیار بسیار مهم است؛ آن‌ها حدود ۵ سال است که برای تجربه‌ی نسخه‌ای دیگر از این مجموعه انتظار می‌کشند. بیراه نیست اگر بگوییم پروژه‌ای که گیلمور و تیمش وظیفه‌ی ساختش را دارند، یکی از سخت‌ساخت‌ترین بازی‌های تاریخ است! آنچه از دنباله‌ها انتظار می‌رود این است که ارزش‌های اثر قبلی را حفظ کنند و چیزی هم به آن اضافه کنند و بهتر باشند؛ اگرچه بهتر بودن از بازی‌ای چون BioShock: Infinite غیرممکن نیست اما بی‌شک بسیار دشوار است! وظیفه‌ای که نمی‌دانیم تیم کلاود چیمبر از پسش بر می‌آید یا نه.

Bioshock / بایوشاک

درحالی‌که اطلاعاتمان از بایوشاک جدید و اینکه قرار است در چه دنیایی جریان داشته باشد و حال‌وهوای آن چگونه باشد بسیار اندک است، (اگرچه ممکن است لوگوی استودیو کلاود چیمبر بتواند شمایی کلی از آنچه در بایوشاک بعدی منتظرمان است را در اختیارمان قرار دهد) اما در طی گفت‌وگو با رئیس استودیو یعنی کلی گیلمور، قرار است به مواردی از این دست بپردازیم؛ از تعاملاتشان با تیم قبلی و کن لوین گرفته تا حال‌وهوای احتمالی بایوشاک جدید.

کلی گیلمور، حدودا دو دهه را در صنعت بازی‌های ویدیویی گذرانده و روند ساخت حدودا ۴۰ بازی را از نزدیک دنبال کرده. از سال ۱۹۹۹، او در تولید بازی‌های زیادی شریک بوده و با حال‌وهوای صنعت بازی آشنایی مطلوبی دارد. پیش‌تر بازی‌های بزرگی چون Civilization و XCOM در ساختشان از او بهره گرفته‌اند اما نقش جدید گیلمور در استودیو کلاود چیمبر، اولین‌بار است که یک خانم را در جایگاه مدیریت یکی از استودیوهای شرکت 2K قرار می‌دهد.

چه چیزی شما را به سوی این فرصت کشاند؟ اینکه یک استودیوی بازی‌سازی بزرگ را رهبری کنید و نسخه‌ای جدید از سری بایوشاک را بسازید؟

من تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای در ۱۸ سال حضورم در خانواده‌ی 2K و تیم استودیو فیرکسیس (Firaxis) داشتم. زمانی‌که شرکت تصمیم گرفت بایوشاک بعدی را بسازد و جمع‌آوری تیم برای این پروژه را آغاز کرد، من از اینکه برای هدایت کردن استودیوی جدید خواسته شدم، به‌شدت هیجان‌زده بودم. شانس اینکه یک بازی از چنین پروژه‌ی نمادین و بزرگی را هدایت کنم و نخستین زنی باشم که در تاریخ 2K یکی از استودیوهای این شرکت را رهبری می‌کند، به‌شدت خوشحال‌کننده و کمی هم ترسناک بود. صد البته این از آن فرصت‌هایی است که فقط یک بار در زندگی‌تان در اختیار شما قرار می‌گیرد. من به‌طرز باورنکردنی‌ای خوشحال و مفتخرم که در جایگاه فعلی‌ام قرار دارم و قرار است تیم سازنده‌ی بایوشاک بعدی را رهبری کنم.

بایوشاک برای شما چه معنایی می‌دهد؟ این معنا چگونه قرار است تجربه‌ای که قصد دارید از بایوشاک خلق کنید را شکل دهد؟

بایوشاک تعریف می‌کند که یک داستان خطی، منظم و باکیفیت در تقابل با جهانی بزرگ و پرداخته شده می‌تواند چه چیزهایی را وارد صنعت بازی‌های ویدیویی کند. بازیکنان با روش‌های خاص خودشان با این دنیا تعامل می‌کنند که نتیجه‌اش برای آن‌ها تجربه‌هایی است که تا مدت‌ها از یادشان نمی‌رود. این امر، قرار است هسته‌ی اصلی دیزاین ما برای بایوشاک جدید را تشکیل دهد و ما ایده‌های بی‌شماری در سر داریم که این امر را به واقعیت تبدیل کنیم.

Bioshock / بایوشاک

چرا حالا زمان درستی برای ساختن یک بایوشاک جدید است؟

مدت زیادی است که 2K به توسعه‌ی یک بازی جدید از مجموعه‌ی بایوشاک فکر می‌کند. این شرکت، استودیوهای زیادی در اختیار دارد که به‌صورت هم‌زمان در حال کار کردن روی بازی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. زمانی‌که تصمیم نهایی قطعی شد و قرار شد نسخه‌ی جدیدی از بایوشاک ساخته شود، 2K می‌خواست تیم جدیدی را تشکیل دهد که مهارت لازم برای انجام این کار را داشته باشند و تولید بازی جدید را شروع کنند.
اگرچه مدت زیادی از عرضه‌ی نسخه‌ی قبلی این سری گذشته اما بایوشاک هنوز هم یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌ها نزد بازیکنان و در نزد منتقدان است و به‌عنوان یکی از پرافتخارترین بازی‌های نسل گذشته‌ی کنسول‌های بازی شناخته می‌شود. این سری بازی تاکنون بیشتر از ۳۴ میلیون واحد فروخته و استودیو کلاود چیمبر به‌شدت خوشحال و مفتخر است که وظیفه‌ی خلق نسخه‌ی بعدی از این سری را بر عهده دارد.

بایوشاک همواره به طرح مسائل فلسفی و سیاسی مختلف در روایت داستانش معروف بوده. آیا شما هم قرار است به این رسم عمل کنید؟ و اگر چنین قصدی دارید، آیا موضوع خاصی مدنظرتان هست که در بازی جدید به آن بپردازید؟

روایت داستانی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت سری بایوشاک بوده و هست. ما در حال حاضر چندین قصه‌گو و نویسنده‌ی با استعداد و فوق‌العاده در تیممان داریم و قرار است بعدها درباره‌ی ایده‌هایمان و اینکه دوست داریم روایت بازی را به چه سمت‌وسویی هدایت کنیم چیزهای بسیار بیشتری را به اشتراک بگذاریم.

Bioshock / بایوشاک

فکر می‌کنید تجربه‌های قبلی‌تان در تیم Firaxis تا چه حد قرار است روی ساخت نسخه‌ی جدید بایوشاک اثرگذار باشد؟

Firaxis در سال‌های گذشته به‌عنوان یکی از بهترین استودیوهای بازی‌سازی دنیا شناخته می‌شده و همچنین جای فوق‌العاده‌ای برای کار کردن است. در طول سال‌هایی که آن‌جا مشغول بودم، از آنچه باعث می‌شود پروژه‌ها به موفقیت برسند درک بسیار مهمی پیدا کردم و آن چیزی نیست جز در اولویت قرار دادن مردم.
استیو مارتین و سید میر، مکانی را ساخته‌اند که کارمندانشان هر روز از آمدن به آن‌جا و کار کردن لذت می‌برند و این کار باعث شده در این تیم، بازی‌های فوق‌العاده‌ای تولید شوند که هر روز استانداردهای دنیای بازی‌ها را جابه‌جا می‌کنند و همه‌ی ما واقعا دوست داریم آن‌ها را بازی کنیم. دو دهه تجربه‌ی من در استودیو Firaxis و کار کردن روی بازی‌های بزرگ و پرافتخاری چون Sid Meier's Civilization و XCOM به‌خوبی من را برای مواجه شدن با چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو در تولید بازی و هدایت تیم در کلاود چیمبر آماده کرده است.

برنامه‌ی شما برای استفاده از تکنولوژی‌های کنسول‌های نسل آینده برای ارتقای سطح تجربه‌ی بایوشاک بعدی چیست؟

یکی از بهترین و جالب‌ترین چیزها درباره‌ی صنعت ما این است که به‌طور منظم در حال تغییر و تحول است و به مروز زمان با نظم خاصی کامل و کامل‌تر می‌شود. ما به‌طور مداوم با تکنولوژی‌ها و ساخته‌های جدید روبه‌رو می‌شویم که باید آن‌ها را بکاویم و درباره‌شان یاد بگیریم. درست همان‌طور که باید درباره‌ی راه‌های جدید تعامل با طرفدارانمان تحقیق کنیم و راه‌های تازه‌ای برای این کار بیابیم. در حال حاضر نمی‌توانیم درباره‌ی جزئیات خاصی صحبت کنیم اما به‌شدت از فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی که در اختیار داریم هیجان‌زده هستیم.

Bioshock / بایوشاک

اعضای فعلی تیم کلاود چیمبر

از زمان عرضه‌ی BioShock: Infinite چیزهای زیادی در صنعت بازی‌ها عوض شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش بازی‌های لایو سرویس است؛ بازی‌هایی که روی المان‌هایی نظیر بخش‌های آنلاین یا ارزش تکرار چندین باره تمرکز دارند و قصدشان نگه داشتن بازیکنان برای ساعات طولانی پای بازی است. آیا این چیزی است که در بایوشاک جدید هم قرار است شاهدش باشیم؟

این هم بخشی از صنعت ما است که در حال تکامل است و بازیکنان در طول تجربه‌شان به‌دنبال کسب چیزهای بیشتر در بازی‌ها هستند. ما قرار نیست یک نسخه‌ی همه‌جانبه را برای همه تجویز کنیم؛ به‌همین خاطر بسیار مهم است که در بخش‌های ابتدایی تولیدمان به طرفدارانمان گوش کنیم و بفهمیم آن‌ها دوست دارند چه چیزی را در بایوشاک بعدی ببینند.

چقدر برایتان مهم است که کسانی که در ساخت پروژه‌های قبلی بایوشاک دخیل بوده‌اند را جمع‌آوری کنید و از تجربه‌شان در ساخت نسخه‌ی جدید بهره بگیرید؟

ما بسیار خوشحالیم که در رگ‌های تیممان دی‌ان‌دی بایوشاک را داریم! چندین نفر از اعضای تیم ما نقش‌های مهمی در تولید بازی‌های بایوشاک قبلی داشته‌اند که هم‌اکنون هم توسعه‌ی بازی در کلاود چیمبر را رهبری و نظارت می‌کنند. افرادی چون هوگی دلا پلنته به‌عنوان کارگردان خلاق، اسکات سینکلیر به‌عنوان کارگردان هنری و جاناتان پلینگ به‌عنوان کارگردان بخش دیزاین.
تیم ما اساتید باتجربه‌ای در زمینه‌ی تولید بازی را در خود دارد؛ کسانی که روی سری بازی‌هایی چون Call of Duty ، Assassin's Creed، Star Wars، Battlefield و Walking Dead کار کرده‌اند. به‌عنوان یکی از وظایفی که در جهت جذب اعضای مختلف برای تیم انجام می‌دهیم، سعی می‌کنیم به‌دنبال افرادی با تجربه‌ی فراوان و سوابق مختلف بگردیم تا قدرت تیم را بیشتر و بیشتر کنیم. من مطمئنم که باتوجه‌به مهارت‌های عمیق و تجارب فراوان اعضای تیم کلاود چیمبر، ما می‌توانیم یک تجربه‌ی بی‌نظیر دیگر از سری بایوشاک را خلق کنیم؛ تجربه‌ای که طرفداران بار دیگر نتوانند آن را از ذهنشان بیرون کنند.

Bioshock / بایوشاک

استودیو کلاود چیمبر دو شعبه مختلف در کالیفرنیا و مونتال دارد.

آیا به این فکر کرده‌اید که در نوشتن داستان بازی و شکل دادن دنیای آن از استودیو گوست استوری گیمز (Ghost Story Games) و به‌طور ویژه، شخص کن لوین کمک یا مشورت بگیرید؟

کن و تیمش در حال حاضر در استودیو گوست استوری گیمز مشغول ساخت بازی خودشان هستند. آن‌ها به‌صورت تمام روی بازی‌شان کار می‌کنند و قصد دارند چیز جدیدی را خلق کنند. بازی‌ای که مطمئنم برای همه‌ی ما تجربه‌ی خارق‌العاده دیگری را فراهم می‌کند و همه‌مان از آن لذت خواهیم برد. اما او در ساخت پروژه‌ی بایوشاک جدید با استودیو کلاود چیمبر همکاری نمی‌کند.

تاکنون سری بایوشاک در جهان‌هایی جریان داشته که گستره‌ی وسیعی از محیط‌های متنوع و خلاقانه را شامل شده‌اند؛ از شهرهای زیر آب گرفته تا شهر پرنده‌ای در میان آسمان و ابرها. چقدر چالش‌برانگیز است که برای دنیای بازی بعدی محیطی را انتخاب کنید که تا همین اندازه خوب باشد؟

محیط‌ها نقش بسیار مهمی را در موفقیت بازی‌های بایوشاک ایفا کرده‌اند و به‌طرز اعجاب‌آوری در خلق تجربه‌ای خوب در گیم‌پلی موثر هستند. ایده‌های خلاقانه‌ی زیادی در اختیار ما است که بازی را به سمت‌وسوی آن‌ها ببریم اما باید اندکی بیشتر صبر کنید تا از جزئیات دقیق آن باخبر شوید.

بازی بایوشاک جدید هنوز نام و نشان دقیقی ندارد و قرار است در سال‌های آینده منتشر شود. طبق وعده‌ی سازندگان، قرار است به‌زودی اطلاعات بیشتری از این بازی به اشتراک گذاشته شود. نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی بازی جدید بایوشاک چیست؟ تا چه اندازه به موفق شدن تیم جدید ایمان دارید؟


منبع Gamesradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده