پیش نمایش بازی Persona 5

پیش نمایش بازی Persona 5

شنبه, ۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۲

بازی Persona 5 قصد دارد با تغییراتی در بازی‌های نقش آفرینی شرقی، این سبک را متحول کند. با زومجی و پیش نمایش بازی Persona 5 همراه باشید.

سال ۲۰۱۷ میلادی را می‌توان سال بازی‌های ژاپنی برای پلتفرم پلی‌استیشن 4 دانست. لاین‌آپ بازی‌های خوش رنگ و لعاب پلی‌استیشن 4 با بازی Gravity Rush 2 شروع شد و با بازی NieR: Automata و بازی Nioh ادامه پیدا کرد. حال نوبت به بازی دیگری از این لاین‌آپ رسیده است که کمتر از دو هفته دیگر روانه بازار می‌شود. بازی Persona 5، از نظر بازه زمانی ششمین نسخه از مجموعه پرسونا است که این بار با تغییراتی به سراغ گیمرها آمده است. اگر از دوست داران بازی‌های ژاپنی و نقش آفرینی شرقی باشید، قطعا نام این مجموعه و انیمه‌های پرسونا را شنیده‌اید. هر نسخه با داستانی جدید در مورد گروهی که به واسطه قدرت پرسونای خود با تاریکی به مبارزه می‌پردازند. اولین تغییر در دنیای Persona 5 مربوط به اسم گذاری آن است. نسخه‌های پیشین این مجموعه قبل از نام پرسونا، نام Shin Megami Tensei را یدک می‌کشیدند و این بار، بازی تنها با نام پرسونا ۵ عرضه خواهد شد.

Persona 5

وقایع داستانی بازی Persona 5 در توکیو رخ می‌دهد و گروهی از شهروندان این شهر به واسطه قدرت درونی خود که پرسونا نام دارد، می‌بایست با نیروهای تاریک بجنگند. در این نسخه تیم سازنده سعی کرده است از مناطق واقعی توکیو نظیر شینجوکو و شیبویا و همچنین مناطق بزرگتر شهری و مغازه‌های مختلف نیز استفاده کند تا در کنار ارائه یک گرافیک فانتزی و کارتونی، دنیایی واقع‌گرایانه را برای مخاطب به وجود بیاورد. حال این گروه از چند عضو دبیرستانی مدرسه شوجین تشکیل شده است که خود را Phantom Thieves of Hearts نامیده‌اند.  قهرمان داستان شخصیتی است ساکت که در طول بازی دیالوگ خاصی را از وی شاهد نیستیم و همانند اکثر بازی‌های این سبک صرفا با خواندن دیالوگ‌ها شاهد صحبت کردن قهرمان بازی هستیم. البته گروه شما فقط به همین تعداد اعضا نام برده شده ختم نمی‌شود و گفته شده است با ادامه و پیش‌ روی در خط داستانی بازی، شخصیت‌های دیگری به گروه شما اضافه خواهند شد. در کنار دنیای بازی، دنیایی موازی نیز تعبیه شده که «قصر» نام دارد. این مکان در واقع محیطی است فانتزی و ساخته ذهن و امید مردمان توکیو و با اینکه امید پایه و شالوده این قصر است، توسط کارها و بدذاتی‌های بزرگسالان روبه نابودی است. حال شما در طول داستان بازی می‌توانید به قصر و محیط‌هایی که در دل خود گنجانده است، سفر کنید.

داستان بازی در دو دنیای متفاوت روایت می‌شود. توکیو و دنیایی موازی به نام «قصر»

شینجی یاماموتو و هاشینو، نویسندگان بازی Persona 5، سعی کرده‌اند داستان بازی را همانند نسخه سوم و چهارم، جوری روایت کنند که شما مجبور باشید برای فهمیدن داستان و پیش رفت در دنیای بازی، مدام به ماجراجویی‌های مختلف بپردازید تا بتوانید در مورد موارد مختلف سرنخ‌هایی را بدست آورده و آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار بدهید. برای همین شاهد روایت شدن بخشی از بازی در «قصر» هستیم و در کنار تمامی این موارد، شالوده اصلی داستان و شخصیت پردازی‌ها بر پایه آزادی است. از این‌رو هاشینو اعلام کرده است که در طول بازی شاهد شخصیت‌های جدیدی در دنیای پرسونا هستیم که برای رسیدن به آزادی که مد نظر دارند، به روش‌های مختلفی تلاش می‌کنند. به عبارتی دنیای پرسونا ۵ از کاتارسیس (کلمه‌ای یونانی که به معنی پاکسازی است و به کسانی می‌گویند که روح خود را از هرگونه احساس به خصوص ترحم و ترس پاکسازی می‌کنند. این واژه اولین بار توسط ارسطو بیان شد) رنج می‌برد و شاهد اشخاصی هستیم که خالی از هرگونه ترس و ترحمی هستند.

Persona 5

همچنین برای غنی سازی داستان، تیم سازنده از سه اثر مختلف برای شکل گیری داستان بازی Persona 5 استفاده کرده‌اند. آثاری همچون رمان Water Margin نوشته شده توسط شی نای‌آن، فیلم جنایی Hakuchuu No Shikaku و رمان اسپانیایی Lazarillo de Tormes که هرکدام از طرفداران خاص خود برخوردار است. هاشینو در گوشه‌ی دیگری از صحبت‌های خود در مورد دنیای پرسونا ۵ اعلام کرده است که شخصیت‌های بازی اکثرا کسانی هستند که از جامعه‌ای که در آن زندگی کرده‌اند رنج برده و دنبال محیطی جدیدی هستند. محیطی که فکر می‌کنند به آن تعلق داشته و جای آن‌ها در مکان فعلی خود نیست. برای نمونه قهرمان داستان به شدت با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کند. در ادامه وی به این نکته اشاره کرد که در چند نسخه اخیر بازی پرسونا شاهد این بوده‌ایم که معمولا قهرمان داستان همیشه به دنبال شخصیت منفی است ولی در بازی Persona 5 وقایع بازی جوری رخ می‌دهد که همیشه ضد قهرمان بازی با دنبال کردن کارهایی که انجام می‌دهید شما را تعقیب می‌کند. یکی دیگر از نکات جالب داستانی بازی پرسونا ۵ این است که نویسندگان با خلق گروه Phantom Thieves of Hearts سعی کرده‌اند تعدادی از قشر جامعه امروزی را به نمایش بگذارند که شجاعت این را دارند کارهایی را انجام دهند که در جامعه عادی نیست و کمتر شخصی به سمت آن‌ها می‌رود.

از نظر گیم‌پلی تیم سازنده قول داده است تا آزادی عمل‌های بی‌شماری را در اختیار شما قرار دهد و در کنار وجود سیستم شب و روز، برخورد شهروندان و دوستان شما، با توجه به بازه زمانی که در آن قرار دارید متفاوت بوده و روابط اجتماعی شما با سایرین، شبیه سازی از دنیای واقعی است. در دنیای بازی یک سری کارهای از پیش تعیین شده تعبیه شده است که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید و همچنین یک سری سرگرمی و کارهای مختلف وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید ویژگی‌های مبارزه‌ای خود را افزایش دهید. اگر عاشق کار کردن هستید، می‌توانید به سراغ شغل‌های نیمه وقت رفته و اوقات فراغت خود را به ساخت آیتم‌های مختلف یا انجام تفریحاتی دیگر بگذرانید. نکته جالب دیگر در مورد گیم‌پلی و دنیای بازی این است که می‌توانید روابط خود را با شخصیت‌های بازی مطابق میل خود پیش ببرید. ظاهرا نوع روابط شما با شخصیت‌ها بر روی عملکردتان تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال یکی از شخصیت‌ها به شما اجازه می‌دهد که در نوع برقراری ارتباط با سایرین قوی‌تر بشید و شخص دیگری شما را در طول مبارزات تقویت می‌کند. به عبارتی می‌توانید خود را با هر شخصیت لینک کرده تا از قابلیتی که در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید.

Persona 5

جدا از کارهای روزمره یک پسر بچه مدرسه‌ای، دو نوع دانجن در بازی تعبیه شده است. این دانجن‌ها در همان دنیای موازی «قصر» قرار دارند و اولین دسته از دانجن‌ها، خط داستانی را پیش می‌برند و دومین دسته از دانجن‌ها، دانجن‌هایی هستند که به صورت تصادفی و نشات گرفته از خاطرات بوده و هر دو دسته توسط گروه سایه‌ها به وجود می‌آید.  در طول انجام دانجن‌های خاطرات، می‌توانید از شخصیت‌های غیرقابل بازی کمک گرفته تا در انجام آن‌ها شما را یاری دهند و همچنین می‌توانید از روابط خود و شخصیت‌هایی که لینک کرده‌اید نیز استفاده کنید. انجام دانجن‌های خاطرات نیز به صورت مخفی کاری امکان پذیر است که در صورت لزوم با گروه سایه‌ها روبرو نشوید. یکی از قابلیت‌های دیگری که در انجام دانجن‌ها کمک حال شما است، قابلیت Third Eye است که برای حل معماها و پازل‌های بازی به آن احتیاج دارید.

بازی Persona 5 قصد دارد جانی تازه به مبارزات نوبتی و سبک نقش آفرینی شرقی بدهد

همانند نسخه‌های پیشین، مبارزات این نسخه نیز برپایه مبارزات نوبتی است ولی این بار تیم سازنده با دستکاری دوربین و همچنین روند این مبارزات سعی کرده است تا سبک Jrpg را بیش از پیش جذاب جلوه دهد. در طول مبارزات شخصیت‌های همراه شما می‌توانند به واسطه اسلحه‌های دور برد یا اسلحه‌های برد کوتاه خود به دشمنان حمله کرده و می‌توانید از طریق ضربات غافل‌گیر کننده، به دشمنان اجازه حمله کردند ندهید. نکته اصلی مبارزات، استفاده از پرسوناها هستند. قدرت‌های ویژه‌ای که هر شخصیت در اختیار دارد و هر پرسونا، مطابق با روحیه و شخصیت فرد استفاده کننده شکل می‌گیرد. در این نسخه شخصیت‌های بازی زمانی که در قالب گروه Phantom Thieves of Hearts قرار می‌گیرند، از ماسک‌های مختلف برای پوشاندن چهره خود استفاده می‌کنند و در طول مبارزات، این ماسک‌ها وظیفه سامون کردن پرسونا‌ها را برعهده دارند. جدای از پرسونا‌ها، در طول مبارزات برای حمله کردن به دشمنان بایستی نقاط ضعف آن‌ها را در نظر گرفته و از طریق ضربات فیزیکی و جادویی خود، آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن بکشید. در پایان مبارزه و زمانی که تمامی دشمنان را از بین بردید، یک بازه زمانی خاص به نام Hold Up در نظر گرفته می‌شود که از طریق آن تمامی اعضای گروه می‌توانند به صورت همزمان به دشمن مورد نظر حمله کنند. همچنین اگر شخصی که با آن مبارزه می‌کنید از قدرت پرسونا برخوردار باشد، می‌توانید پرسونا وی را نیز در اختیار بگیرید.

 

جالب‌ترین بخش مبارزات بازی پرسونا ۵ در مورد هم تیمی‌های شما است. طبق صحبت‌های سازندگان در طو مبارزات اگر یکی از هم تیمی‌های شما کشته شود، توسط سایه دشمنان تسخیر شده و اگر در پایان مبارزه و وارد شدن به بازه زمانی مورد نظر نتوانید از طریق مذاکره کردن وی را پس بگیرید، دیگر قادر به استفاده از وی نخواهید بود. در دنیای پرسونا ۵ محیطی  به نام Velvet Room قرار دارد که از طریق آن هم می‌توانید مراحل جانبی را انتخاب کنید و هم اینکه پرسونا‌های خود را تغییر داده و آن‌ها را به واسطه Guillotineهایی که بدست می‌آورید با یکدیگر ترکیب کرده یا تغییرات لازم را بر روی آن‌ها انجام دهید. جدای از این موارد پرسوناها نیز می‌توانند خود را قربانی کنند. بدنبال قربانی کردن پرسوناها، می‌توانید آیتم‌های High End بدست بیاورید یا اگر در طول مبارزات قربانی شوند تمامی XPهایی که از طریق آن‌ها بدست آورده‌اید به یک پرسونای دیگر شما تعلق می‌گیرد.

در واقع رنگ‌بندی‌های هر نسخه، نشان‌گر حال و هوای دنیای بازی هستند

برای بازی Persona 5 نیز یک بخش چند نفره تعبیه شده است که Phantom Thieves Alliance نام داشته و نحوه عملکرد آن شبیه به سیستم Vox Populi نسخه چهارم بازی است. در این سیستم بازیکنان می‌توانند از طریق برنامه داخل بازی SNS با سایر بازیکنان از طریق پلی‌استیشن نتوورک ارتباط برقرار کرده و در مورد فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند صحبت کنند. همچنین در کنار این موارد می‌توانید زمانی که یکی از اعضای تیم شما اسیر شده است در خواست کمک بفرستید یا به دیگران کمک کنید. همانند دو نسخه اصلی گذشته این مجموعه کار طراحی شخصیت‌ها بر عهده شینگنوری سویجیما است و ماسایوشی سوتو، کارگردان هنری بازی است. طبق صحبت‌های سویجیما وی وظیفه کارکردن بر روی بازی Persona 5 را از زمان ساخت مراحل نسخه پیشین شروع کرده است و با تکمیل شدن داستان این نسخه، به طراحی‌های خود شکل و شمایل جدیدتری داده است. معمولا بازی‌های مجموعه پرسونا از یک رنگ‌بندی خاصی برخوردار هستند. برای مثال بازی Persona 3 و بازی Persona 4 از تم آبی استفاده می‌کرد ولی در اینجا، تیم سازنده از رنگ قرمز استفاده کرده است که احساسات ناملایمی را به مخاطب القا می‌کند.  همچنین سویجیما در یکی از گفت و گوی‌های خود به این نکته اشاره کرده است که طراحی قهرمان بازی یکی از چالش برانگیزترین کارهای اخیر وی بوده است. در این میان وی باید شخصیتی را طراحی می‌کرد که هم شخصیتی شورشی باشد و هم اینکه بتواند به عنوان یک شاخص برای گیمر به حساب آید. از این‌رو مدل‌های بسیاری از سال ۲۰۱۲ بوجود آمد که مدل نهایی چیزی است که در ویدیوها و عکس‌های بازی مشاهده می‌کنید. یکی دیگر از چالش‌هایی که وی با آن روبرو بود، این بود که همانند نسخه‌های پیشین باید شخصیتی را طراحی می‌کرد که بدون برقراری دیالوگ بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و وی را به خود جذب کند.

Persona 5

یکی دیگر از بخش‌هایی که بازی Persona 5 را از سایر بازی‌های مشابه جدا می‌کند، وجود گرافیک انیمیشنی یا به عبارتی انیمه‌ای خود است که دنیایی فانتزی و جالبی را خلق کرده است. تمامی میان پرده‌های انیمه‌ای بازی توسط تیم کمپانی پروداکشن آی.جی (Production I.G)، سازنده انیمه‌هایی از جمله مجموعه شبح درون پوسته (Ghost in The Shell)، ساخته شده است. از آن‌جایی که پرسونا ۵ اولین نسخه از این مجموعه است که صحنه‌های ویدیویی آن توسط پروداکشن آی.جی ساخته می‌شود، توشیوکی کونو، کارگردان میان پرده‌های بازی، سه سال و نیم به طور مداوم در حال کار بر روی این پروژه بوده است تا بتواند به صحنه‌های ایده‌آلی که مد نظرش بود برسد. جدا از تمامی صحبت‌ها و نکات گفته شده، بازی پرسونا ۵ همیشه از موسیقی و صداگذاری عالی برخوردار بوده است. این نسخه اولین نسخه در میان این مجموعه است که از صداپیشه‌های انگلیسی نیز استفاده کرده تا علاقه‌مندان بتوانند جدا از صدای اصلی که ژاپنی است، صدای انگلیسی را نیز انتخاب کرده و بازی را به صورت دوبله شده بازی کنند. در بخش موسیقی نیز شوجی مِگورو، آهنگساز همیشگی مجموعه پرسونا، آهنگ‌های نسخه جدیدی از این مجموعه را ساخته است تا باری دیگر هنر خود در زمینه آهنگسازی را به رخ بکشد.

در آخر جدیدترین نسخه از مجموعه پرسونا وظیفه‌ای سنگین بر دوش دارد و آن هم احیا سبک نقش آفرینی شرقی و مبارزات نوبتی است که قطعا خیلی وقت است از یک یکنواختی خاصی برخوردار شده و نیازمند تغییراتی اساسی است. تغییراتی که بازی Persona 5 قصد دارد آن‌ها را انجام دهد و بار دیگر مخاطبان قدیمی را به سمت این سبک برگردانده و مخاطبین جدید را نیز در کنار آن به دنیای خود جذب کند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده