// سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۱

خالق شخصیت ددپول: مارول و دیزنی باید برای جلو نرفتن مراحل ساخت فیلم Deadpool 3 سرزنش شوند

راب لایفلد ۵۲ساله که اسم بزرگی در دنیای کمیک‌های ابرقهرمانی دارد، به‌تازگی نحوه‌ی برخورد دیزنی و استودیو مارول با فیلم‌های «ددپول» (Deadpool) را به باد انتقاد گرفته است.

شاید دیزنی این‌روزها برای دو شبکه‌ی اینترنتی و غیراینترنتی متعلق به خود یعنی Hulu و FX آثاری عالی با درجه‌ی سنی بزرگ‌سال تولید کند، ولی بر کسی پوشیده نیست که کنترل‌کنندگان برند نام‌برده همچنان در سالن‌های سینما و پلتفرم بزرگ‌تر خانگی خود یعنی دیزنی پلاس قوانین سفت‌وسختی برای پایین نگه داشتن درجه‌ی سنی آثار گوناگون دارند.

بسیاری از افراد به خاطر ندارند که آخرین بار چه زمانی دیزنی دستور ساخت فیلمی با درجه‌ی سنی بالاتر از PG-13 در دنیای سینما را داد. حتی ما می‌دانیم که این شرکت قول داده است هرگز محتوایی با درجه‌ی سنی بالاتر از TV-PG را درون دیزنی پلاس پخش نکند و در مسیر دستیابی به این هدف اگر لازم باشد، برای افزودن برخی فیلم‌های قدیمی به آرشیو این شبکه‌ی استریم‌محور/اینترنتی سراغ اعمال برخی حذفیات یا استفاده از برخی افکت‌های تصویری هم می‌رود.

deadpool/wolverine/ددپول/ولورین

پس از خریداری شدن کامل فاکس توسط دیزنی و نام‌گذاری مجددا استودیوهای فیلم‌سازی آن، سینماروها امیدوار شدند که دیزنی تحت آن اسامی به تولید و پخش فیلم‌های R مد نظر خویش بپردازد تا برند اصلی دست‌نخورده و دارای هویت همیشگی خود باقی بماند. این شرکت همیشه خواسته است مخاطب مثلا هنگام استفاده از شبکه‌ی دیزنی پلاس از کاملا مناسب بودن آن برای کودکان مطمئن باشد و موقع رفتن به سالن پخش یک فیلم سینمایی خلق‌شده توسط این برند بداند که قرار نیست از هیچ نظر با اثری مواجه شود که مطابق قوانین حتی برای مخاطب بالاتر از ۱۳ سال هم دارای ایراد به نظر می‌رسد.

روی کاغذ هیچ‌کدام از این موارد نباید تماشاگری را آزرده‌خاطر کنند. چون دیزنی در تلویزیون دو شبکه‌ی بزرگ برای ساخت و پخش آثار بزرگ‌سالانه و یک شبکه‌ی عظیم‌تر برای خلق آثاری عامه‌پسندتر دارد و در سینما هم توانست Ford v Ferrari بسیار خوب جیمز منگولد را به‌عنوان اثری از استودیو 20th Century روی پرده‌های نقره‌ای بفرستد. این وسط اما فیلمی مثل «ددپول ۳» در وضعیت سختی قرار می‌گیرد؛ طوری که انگار نمی‌تواند در هیچ‌کدام از این گروه‌ها طبقه‌بندی شود. از طرفی اگر کوین فایگی بخواهد ددپول را واقعا به MCU بیاورد، احتمالا راهی جز ساخت و پخش فیلم سوم این کاراکتر تحت برندهای دیزنی و استودیوهای مارول وجود ندارد و از طرفی اگر اثر مورد بحث بخواهد مانند دو قسمت قبلی با درجه‌ی سنی R اکران شود، شاید صرفا بتواند تولیدشده توسط استودیوهای فرعی نام بگیرد و قدم به MCU نگذارد. در حقیقت با اینکه دیزنی ماه‌ها قبل قول ادامه دادن سری فیلم‌های سینمایی «ددپول» را داد، به نظر می‌رسد این شرکت همچنان در برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری ایده‌آل از استودیوها و برخی سری فیلم‌های به دست‌آمده پس از خرید FOX خود را با چالش‌هایی جدی مواجه می‌بیند؛ چالش‌هایی که شاید درگیرکننده‌ترینِ آن‌ها نحوه‌ی ادامه دادن ایده‌آل «ددپول» باشد.

Deadpool

برخلاف سری فیلم‌های X-MEN و Fantastic Four که این اواخر شکست‌های مفتضحانه‌ی همه‌جانبه‌ای داشتند و دیزنی به‌سادگی چند سال بعد آن‌ها را مطابق قوانین همیشگی خود به‌عنوان بخشی از MCU از ابتدا خلق خواهد کرد، «ددپول» با رایان رینولدز در اوج به سر می‌برد و ریبوت کردن آن در فرمی متفاوت یا با بازیگری جدید، بی‌معنی است. از طرفی هم اگر از این فیلم‌ها درجه‌ی سنی R را دریغ کنید، بخش قابل توجهی از هویت خود را از دست می‌دهند و شاید دیگر حتی در سودآوری هم کاملا ناموفق باشند. راب لایفلد که می‌توان او را یکی از مهم‌ترین افراد در پروسه‌ی خلق شخصیت ددپول دانست، به‌تازگی در این‌باره اظهاراتی داشته است.

راب لایفلد، خالق شخصیت Deadpool: آن‌ها مسئول ساخته و اکران نشدن «ددپول ۳» هستند. مردم دوست دارند به آن‌ها دروغ بگویم و بشنوند که همه‌چیز در حال جلو رفتن است. ولی من می‌دانم که این‌طور نیست. می‌دانم که Deadpool 3 حتی در مرحله‌ی پیش‌تولید هم قرار ندارد و مارول به هیچ عنوان اشاره‌ای هم به این نکته نمی‌کند. من دیزنی و استودیو مارول را سرزنش می‌کنم. آن‌ها نه‌تنها به افراد سازنده‌ی فیلم و شخص رایان رینولدز آزادی عمل نمی‌دهند، بلکه فعلا هیچ کاری هم برای به سرانجام رساندن پروژه نکرده‌اند. شاید Deadpool 3 اصلا با برنامه‌های پیشین آن‌ها برای فاز چهارم دنیای سینمایی مارول (MCU) جور درنمی‌آید. مشکل این‌جا است که کسی حتی در پیامی رسمی به مخاطب‌ها نمی‌گوید فیلم مورد بحث در چه وضعیتی قرار دارد و چرا فعلا قدمی برای ساخت آن برداشته نمی‌شود.

باید صبر کرد و دید درنهایت چه اتفاقاتی رخ خواهند داد. Deadpool 3 برای اکران در چه سالی آماده خواهد بود؟ آیا این فیلم یکی از آثار حاضر در MCU به حساب می‌آید یا توسط استودیو 20th Century آفریده و عرضه می‌شود؟ دیزنی درنهایت محصول مورد بحث را با کدام درجه‌ی سنی می‌سازد و به گیشه‌ها می‌فرستد؟

تنها گذر زمان پاسخ این سوالات را خواهد داد و باتوجه‌به وضعیت فعلی جهان و درگیری همه‌ی استودیوها با شیوع ویروس کرونا/کووید 19، شاید این جواب‌ها تا ماه‌ها بعد نیز از راه نرسند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده