بهترین فیلم های بیوگرافی

بهترین فیلم های بیوگرافی

شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های بیوگرافی تاریخ خواهیم پرداخت. فیلم‌هایی که درباره شخصیت‌های مهم تاریخی و اتفاقات تأثیرگذار زندگی آن‌ها ساخته شده‌اند. با زومجی همراه باشید.

یکی از اساسی‌ترین دلایل برای اهمیت و حتی محبوبیت فیلم های بیوگرافی آن است که مخاطبان خود را با افراد مهم تاریخ و اتفاقات مهمی که برای آن‌ها رخ داده بیشتر آشنا می‌کنند. ممکن است شما فرصت چندانی برای مطالعه کتاب درباره بسیاری از افراد مهم تاریخ را نداشته باشید اما فیلم‌های این ژانر، چکیده و جوهره زندگی آن‌ها را در مدت ۲ ساعت به شما ارائه می‌کنند.

در فیلم‌های بیوگرافی رعایت تاریخ دقیق اتفاقات و همچنین اسامی واقعی اشخاص بسیار مهم است. بااین‌حال سازندگان فیلم بعضی وقت‌ها برای بهبود روایت داستان و بعضا برای هیجان‌انگیزتر کردن روند داستان فیلم ممکن است برخی از اتفاقات واقعی را با تغییراتی ریز به تصویر بکشند به‌طوری‌که به داستان واقعی و کلیت آن لطمه‌ای وارد نشود. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا باهم نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم های بیوگرافی تاریخ تا اگر به فیلم‌های این ژانر علاقه دارید فیلم‌های بیشتری را برای تماشا کردن پیدا کنید. این شما و این ۴۰ فیلم برتر بیوگرافی تاریخ از نگاه زومجی.

«توجه: فیلم‌های این مقاله براساس نظر تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های بیوگرافی

بندیکت کامبربچ در فیلم بازی تقلید

۴۰- فیلم The Imitation Game

فیلم بازی تقلید

  • کارگردان: مورتن تیلدام | نویسنده: گراهام مور
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، کیرا نایتلی، متیو گود، مارک استرانگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Imitation Game در IMDB: ۸ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های بیوگرافی را با فیلم بازی تقلید شروع می‌کنیم. فیلمی که بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ به شمار می‌رفت و نه‌تنها توانست جایزه انتخاب مردم به‌عنوان بهترین فیلم سال را کسب کند بلکه توانست نامزد کسب هشت جایزه اسکار و برنده این جایزه در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی سال شود. فیلمی که با اقتباس از روی کتاب Alan Turing: The Enigma اثر آندرو هاجس به تهیه‌کنندگی تدی شوارزمن توسط استودیو Black Bear Pictures با بودجه‌ای تنها ۱۴ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۲۳۴ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند. ایفای نقش بسیار هنرمندانه بندیکت کامبربچ در این فیلم قطعا یکی از بهترین نکات مثبت آن تلقی می‌شود که شما را به خوبی با داستان شخصیت اصلی فیلم همراه می‌کند.

داستان فیلم The Imitation Game در بازه جنگ جهانی دوم جریان دارد. زمانی‌که ارتش هیتلر یکی پس از دیگری کشورها اروپایی را تصرف می‌کرد و لندن زیر حملات شدید آن‌ها درحال تسلیم شدن بود. نازی‌های به‌وسیله ماشین‌هایی به نام انیگما با یکدیگر مکالمات سری خودشان را انجام می‌دادند و انگلیسی‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستند متوجه آن‌ها شوند. به‌همین‌دلیل دولت انگلستان گروهی از نخبگان را به‌همراه آلن تورینگ استخدام کرد تا این کار را انجام دهند. آلن تورینگ قصد داشت با ساخت ماشینی مخصوص، رمز انیگماها را کشف کند که مسیر سختی در پیش داشت. پروژه او تا مرز شکست پیش رفت ولی با ورود شخصیت جون، یک دختر نابغه به تیم آن‌ها مسیر این پروژه به کلی تغییر پیدا می‌کند. آلن تورینگ یکی از انسان‌هایی به‌شمار می‌رود که توانست جلوی کشته شدن میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در جنگ جهانی دوم بگیرد.


شخصیت اولی ماکی در فیلم The Happiest Day in the Life of Olli Maki

۳۹- فیلم The Happiest Day in the Life of Olli Maki

فیلم شادترین روز زندگی اولی ماکی

  • کارگردان: یوهو کاسمانن | نویسنده: یوهو کاسمانن
  • بازیگران: جارکو لاهتی، ارو میلونوف، اونا ایرولا، یوانا هارتی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Happiest Day in the Life of Olli Maki در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

فیلم شادترین روز اولی ماکی یکی از فیلم‌های بیوگرافی ورزشی بسیار خوب سینما به‌شمار می‌رود که زندگی اولی ماکی را به تصویر می‌کشد. بوکسور حرفه‌ای و مشهور اهل کشور فنلاند که شانس زیادی برای قهرمان شدن در مسابقات جهانی سال ۱۹۶۲ داشت. او در یک محله کوچک رشد کرد و از همان محله کوچک ناگهان به نماد کشورش تبدیل شد که چشم بسیاری از هم‌وطنانش به او دوخته شده بود. تنها مشکلی که سر راه اولی قرار گرفت، عشق بود. او ناگهان عاشق شده بود و همین موضوع می‌توانست تمرکز او را به‌هم بزند. درون رینگ رقابت نزدیکی میان آمریکا و فنلاند جریان داشت ولی خارج از رینگ اولی ماکی همان اولی ماکی همیشگی نبود.

فیلم The Happiest Day in the Life of Olli Maki نخستین فیلم یوهو کاسمانن تلقی می‌شود که به خوبی توانست خودش را با این فیلم به‌عنوان یک کارگردان کاربلد به اهالی سینما معرفی کند. مراحل فیلم‌برداری این فیلم در کشورهایی نظیر فنلاند، آلمان و سوئد انجام شد و زبان این فیلم نیز ترکیبی از زبان‌های انگلیسی و فنلاندی است. بااینکه این فیلم فروش خوبی را در گیشه‌ها پشت‌سر نگذاشت و فروشش از ۴۰۰ هزار دلار فراتر نرفت ولی این موضوع به‌هیچ‌وجه دلیل نمی‌شود که از این فیلم روی برگردانیم و آن را در میان بهترین فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای قرار ندهیم. اگر به فیلم های درام، بیوگرافی یا ورزشی علاقه دارید این فیلم می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای شما قلمداد شود.


کاور فیلم 127Hours

۳۸- فیلم 127Hours

فیلم ۱۲۷ ساعت

  • کارگردان: دنی بویل | نویسنده: دنی بویل
  • بازیگران: جیمز فرانکو، کیت مارا، آمبر تامبلین، کلیمانس پوزی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات 127Hours در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

اگر از فضاهای تنگ می‌ترسید یا از تماشای آن‌ها اذیت می‌شوید، اصلا و ابدا سمت فیلم ۱۲۷ ساعت نروید. چراکه این فیلم در حالت عادی برای افرادی که از فضاهای تنگ نمی‌ترسند هم اذیت‌کننده به‌شمار می‌رود حالا اگر با اینجور شرایط مشکل داشته باشید این فیلم سوهان روح شما خواهد شد. فیلمی با داستانی واقعی که از روی کتابی به نام Between a Rock and a Hard Place اثر آرون رالستون اقتباس شده و با هنرنمایی استادانه جیمز فرانکو می‌توانید لحظه‌به‌لحظه و تمام شرایط سخت فیلم را با تمام وجود لمس کنید. این فیلم به تهیه‌کنندگی دنی بویل و کریستین کولسن توسط استودیو Everest Entertainment با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۶۱ میلیون دلاری را تجربه کند. البته این فیلم برای همه مناسب نیست و همین موضوع میزان فروش آن را توجیه می‌کند.

داستان فیلم درباره اتفاقی جریان دارد که برای نویسنده کتاب یعنی آرون رالستون رخ داده است. او یک کوهنورد کاربلد بود که بدون اطلاع دادن به هیچکس مثل همیشه راهی گرند کانیون می‌شود تا کوهنوردی کند و از طبیعت لذت ببرد ولی نه، این مرتبه با دفعه‌های قبلی فرق می‌کند. او به‌خاطر یک حادثه سقوط می‌کند و یک تکه سنگ بزرگ روی دستش می‌افتد تا او را در یکی از شکاف‌های بسیار تنگ و بسیار عمیق کوهستان زندانی کند. او می‌دانست که هیچ‌کس پیدایش نخواهد کرد و در مدتی که آن‌جا زندانی بود از تمام ابزارهای ممکن برای زنده ماندن استفاده کرد و در انتها با قدرت ذهنی فوق‌العاده خود توانست راهی برای نجات پیدا کند. راهی بسیار سخت و عذاب‌آور ولی درعین‌حال نجات‌بخش. در طول تماشای این فیلم بدون شک خودتان را جای او خواهید دید و ذره‌ذره شکنجه‌ای که او تحمل کرد را حس می‌کنید.


کیت هادسون درحال خندیدن در فیلم Almost Famous

۳۷- فیلم Almost Famous

فیلم تقریبا مشهور

  • کارگردان: کامرون کرو | نویسنده: کامرون کرو
  • بازیگران: پاتریک فوگیپ، بیلی کروداپ، کیت هادسون، فرانسیس مک‌دورمند، جیسون لی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Almost Famous در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

فیلم Almost Famous شاید روی کاغذ در ژانر بیوگرافی قرار نداشته باشد ولی المان‌های موجود در فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای را خیلی خوب به‌تصویر می‌کشد و به‌همین‌دلیل می‌تواند جایگاه خوبی را درمیان بهترین فیلم های بیوگرافی به خودش اختصاص دهد. این فیلم با حضور بازیگرانی همچون پاتریک فوگیپ، کیت هادسون و جیسون لی و همچنین برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۲۰ یعنی فرانسیس مک‌دورمند تیم بازیگری بسیار خوبی دارد که جذابیت فیلم را دوچندان می‌کند. این فیلم در سال ۲۰۰۰ به تهیه‌کنندگی کامرون کرو توسط استودیو Columbia Pictures با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید ولی در گیشه‌های شکست خورد و میزان فروش آن از ۵۰ میلیون دلار فراتر نرفت.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که مثل بسیاری از فیلم‌ها میزان فروش نسبتا بد این فیلم به‌هیچ‌وجه دلیلی بر ضعیف بودن آن نیست. داستان فیلم تقریبا مشهور درباره پسری دبیرستانی جریان دارد که فرصت ارزشمندی به او داده شده تا درباره یک گروه راک مقاله‌ای جامع در مجله رولینگ استون بنویسد. او برای نوشتن این مقاله باید همراه این گروه راک به یک سفر هیجان‌انگیز برای اجرای کنسرت جدیدشان برود تا بتواند به خوبی جزییات اتفاق‌های درون این گروه را بنویسد. فیلم Almost Famous پس از اکران توانست در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برنده جایزه اسکار شود و همچنین کیت هادسون و فرانسیس مک دورمند به‌خاطر هنرنمایی خودشان در این فیلم نامزد کسب این جایره در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن شدند.


صورت رنگ پریده راسل کرو مشغول صحبت با تلفن در فیلم The Insider مایکل مان

۳۶- فیلم The Insider

فیلم نفوذی

  • کارگردان: مایکل مان | نویسنده: استیون زایلیان
  • بازیگران: آل پاچینو، راسل کرو، کریستوفر پلامر، بروس مک‌گیل، دایان ونورا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Insider در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

پس از همکاری بسیار موفق در فیلم Heat مایکل مان و آل پاچینو به همکاری خود ادامه دادند و نتیجه این همکاری به تولید فیلم The Insider منجر شد. این فیلم نه‌تنها یکی از بهترین فیلم های آل پاچینو به‌شمار می‌رود که به عقیده منتقدین و اهالی سینما درمیان سه فیلم برتر سال ۱۹۹۹ قرار می‌گیرد. فیلم نفوذی در مراسم اسکار آن سال در هفت بخش مختلف از جمله بخش بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد نماینده داشت که درنهایت این جایزه به نامزدهای دیگر این بخش‌ها اختصاص یافت. فیلم The Insider در سال ۱۹۹۹ به تهیه‌کنندگی پیتر یان بروگه توسط استودیو Touchstone Pictures با بودجه ۷۵ میلیون دلاری تولید شد ولی نتوانست از لحاظ فروش مالی انتظار سازندگان خود را برآورده کند.

این فیلم درباره یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی ۶۰ دقیقه ساخته شده است. این قسمت از این برنامه تلویزیونی در سال ۱۹۹۵ با سانسور شدن قسمت‌هایی از آن پخش شد ولی نسخه کامل آن در سال ۱۹۹۶ روی آنتن رفت. در این قسمت از برنامه ۶۰ دقیقه آقای جفری ویگاند اطلاعات مهمی از مسائل پشت‌پرده صنعت تنباکو و دخانیات در مشور آمریکا را بازگو می‌کند؛ صحبت‌هایی که باعث می‌شود جزییات بسیار مهمی درباره این صنعت برای مردم روشن شوند. راسل کرو در این فیلم در نقش شخصیت جفری ویگاند چنان هنرمندانه نقش‌آفرینی می‌کند که به‌خاطر بازی خود در جشنواره‌های بسیاری نامزد کسب جایزه شد و توانست جوایز ارزشمندی را کسب کند.


کاور فیلم Capote با حضور فیلیپ سیمور هافمن

۳۵- فیلم Capote

فیلم کاپوتی

  • کارگردان: بنت میلر | نویسنده: دن فوترمن
  • بازیگران: فیلیپ سیمور هافمن، کاترین کینر، بروس گرین‌وود، ایمی رایان
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Capote در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

داستان فیلم کاپوتی درباره زندگی شخصیت ترومن کاپوتی، نویسنده برجسته آمریکایی جریان دارد. داستانی که اتفاقات زمانی را به‌تصویر می‌کشد که این نویسنده درحال نوشتن کتاب در کمال خونسردی بود. در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۵۹ خانوه چهار نفره کلاتر در کانزاس آمریکا قتل عام می‌شوند و به‌همین‌دلیل تحقیقات گسترده پلیس در این‌باره به راه می‌افتد. ترومن کاپوتی پس از خواندن این خبر در روزنامه نیویورک تایمز تصمیم می‌گیرد که این داستان را به درون‌مایه کتاب بعدی خود تبدیل کند و درهمین‌راستا با دوست خود نل هارپر لی (نویسنده رمان کشتن مرغ مقلد) به آن منطقه می‌رود. داستان همان‌طور آرام باقی نمی‌ماند و اتفاقات جالب و اطلاعات مهمی که او کسب می‌کند باعث می‌شوند تا روند داستان به کلی تغییر کند.

فیلیپ سیمور هافمنِ عزیز و فقید به‌خاطر نقش‌آفرینی ماهرانه خود در فیلم Capote توانست جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به خودش اختصاص دهد و علاوه‌بر آن تحسین تمامی منتقدان را کسب کند. ایفای نقشی که به عقیده بسیاری یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های وی به‌شمار می‌رود. این فیلم براساس کتابی با همین نام اثر جرالد کلارک به تهیه‌کنندگی کارولین بارون، ویلیام ویتس و مایکل اهون توسط استودیو United Artists تولید و توسط سونی اکران شد. فروش ۵۰ میلیون دلاری این فیلم باتوجه‌به بودجه ۷ میلیون دلاری آن نه‌تنها یک شکست محسوب نمی‌شود که برای این فیلم درام بسیار خوب قلمداد می‌شود.


شخصیت اصلی فیلم Ed Wood با بازی جانی دپ

۳۴- فیلم Ed Wood

فیلم اد وود

  • کارگردان: تیم برتون | نویسنده: اسکات الکساندر، لری کارازووسکی
  • بازیگران: جانی دپ، مارتین لانداو، پاتریشیا آرکوئته، سارا جسیکا پارکر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Ed Wood در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

تیم برتون پس از همکاری بسیار موفق خودش با جانی دپ در فیلم ادوارد دست قیچی تصمیم گرفت بار دیگر این‌بار در فیلم بیوگرافی اد وود با این ستاره هالیوود همکاری داشته باشد. تیم برتون که در آن زمان به‌خاطر ساخت فیلم‌های بتمن در عرش به سر می‌برد با ساخت فیلم Ed Wood خیلی خوب به همه نشان داد که استعداد بالایی در ساخت فیلم‌هایی درام و آرام دارد. این فیلم که از روی رمانی با نام Nightmare of Ecstasy: The Life and Art of Edward D. Wood Jr. نوشته رودالف گری اقتباس شده در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی دنیس دی‌ناوی توسط استودیو Touchstone Pictures با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید ولی نتوانست در گیشه‌ها فروش خوبی را تجربه کند.

فیلم‌های بیوگرافی به‌این‌دلیل که شاید برای سلیقه همه مناسب نیستند راه سختی را در گیشه‌ها پیش روی خود می‌بینند. بااین‌حال فیلم اد وود نیز باوجود فروش پایینش یکی از بهترین فیلم‌ها در این ژانر به‌شمار می‌رود. داستان فیلم زندگی ادوارد دی وود جونیور را به‌تصویر می‌کشد؛ فیلم‌سازی که او را بدترین کارگردان تاریخ می‌دانند و جانی دپ نقش او را ایفا می‌کند. اد وود بسیار بی‌استعداد است ولی قصد دارد به اورسن ولز بعدی سینما تبدیل شود ولی در این راه به موفقیت زیادی نمی‌رسد. جانی دپ درباره این فیلم گفت: «فقط با شنیدن ۱۰ دقیقه درباره پروژه، آن را قبول کردم.»


پوستر فیلم موزیکال Hamilton

۳۳- فیلم Hamilton

فیلم همیلتون

  • کارگردان: توماس کیل | نویسنده: لین مانوئل میراندا
  • بازیگران: لین مانوئل میراندا، فیلیپا سو، لسلی اُدوم، جاناتان گراف
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Hamilton در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

همیلتون تنها اثر موزیکال فهرست بهترین فیلم های بیوگرافی به‌شمار می‌رود. محصولی که از روی کتابی با نام الکساندر همیلتون نوشته ران شرونو اقتباس شده و داستان زندگی الکساندر همیلتون، یکی از بنیان‌گذاران ایالات متحده را به زیبایی به تصویر می‌کشد. این اثر موزیکال به‌دلیل کیفیت بالای خود و محبوبیت بسیار زیادش توانست از تئاتر عمومی نیویورک به تئاتر برادوی برسد و در آن‌جا برای علاقه‌مندانش اجرا شود. همیلتون توانست نامزد ۱۶ جایزه تونی شود که درنهایت در ۱۱ بخش این جایزه را به خودش اختصاص داد. همیلتون سرانجام در سال ۲۰۲۰ توسط شبکه دیزنی پلاس به‌طور عمومی منتشر و توانست تحسین تقریبا تمام منتقدین را به‌دست آورد. اگر به برنامه‌های موزیکال علاقه دارید به‌هیچ‌وجه تماشای همیلتون را از دست ندهید.


شخصیت اصلی فیلم The Sea Inside روی تخت بیمارستان

۳۲- فیلم The Sea Inside

فیلم دریای درون

  • کارگردان: آلخاندرو آمنابار | نویسنده: آلخاندرو آمنابار
  • بازیگران: خاویر باردم، بلن روئدا، لولا دوئنیاس، سلسو بوگالو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Sea Inside در IMDB: ۸ از ۱۰

فیلم دریای درون یکی از بهترین فیلم های بیوگرافی غیرانگلیسی‌زبان سینما است. فیلمی که با داستان عمیق و تأثیرگذار خود می‌تواند شما را در خود غرق کند. داستانی که زندگی واقعی رامون سامپدور را به‌تصویر می‌کشد؛ ملوانی جوان با نقش‌آفرینی خاویر باردم که طی یک حادثه دچار شکستگی استخوان گردن، قطع نخاع و فلج کامل پایین‌تر از گردن می‌شود. او با این وضعیت ۲۸ سال زندگی کرد و ۲۸ سال هیچکاری نمی‌توانست انجام دهد. او طی این ۲۸ سال بارها و بارها تلاش کرد تا دادگاه حق مرگِ آسان او را به رسمیت بشناسد تا او بتواند به زندگی خود پایان دهد. دراین‌میان شخصیت رُزا که یک زن محلی است سخت تلاش می‌کند تا رامون را متقاعد کند که زندگی ارزش جنگیدن را دارد.

شخصیت‌پردازی بسیار خوب این فیلم و روند پیشرفت داستان آن بدون شک از بهترین جنبه‌های فیلم The Sea Inside تلقی می‌شوند. فیلمی که در هفتاد و هفتمین دوره مراسم اسکار همان‌طور که اکثریت انتظار داشتند، توانست در بخش بهترین فیلم بین‌المللی این جایزه را به خودش اختصاص دهد و به عقیده بسیاری از اهالی سینما می‌تواند درمیان بهترین فیلم‌های آن سال نیز جایی برای خودش داشته باشد. این فیلم در سال ۲۰۰۴ به تهیه‌کنندگی آلخاندرو آمنابار توسط استودیو Warner Sogefilms با بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تولید و اکران شد و همچنین توانست در گیشه‌های سینما فروش بسیار خوب ۴۴ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.


مایکل فاسبندر در نقش استیو جابز در فیلم Steve Jobs

۳۱- فیلم Steve Jobs

فیلم استیو جابز

  • کارگردان: دنی بویل | نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: مایکل فاسبندر، ست روگن، کیت وینسلت، جف دنیلز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Steve Jobs در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

اگر تنها کمی اهل تکنولوژی باشید بدون شک استیو جابز فقید را می‌شناسید. بنیان‌گذار شرکت اپل که بدون شک یکی از تاثیرگذارترین افراد حوزه تکنولوژی به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۳ فیلم دیگری با موضوعیت زندگی استیو جابز اکران شد که از لحاظ کیفیت فیلم Steve Jobs با اختلاف از فیلم Jobs که در سال ۲۰۱۳ اکران شد، بهتر است. این فیلم با اقتباس از روی کتابی با همین نام به نویسندگی والتر ایزاکسون، نویسنده و زندگی‌نامه‌نویس آمریکایی به تهیه‌کنندگی گایمون کاسادی و مارک گوردون توسط استودیو Legendary Pictures با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید ولی در گیشه‌ها نتوانست به فروشی بهتر از ۳۵ میلیون دلار دست پیدا کند.

فیلم جابز در سال ۲۰۱۳ قصد داشت خلاصه‌ای از زندگی استیو جابز و دست‌آوردهای مهم او به تصویر بکشد ولی فیلم Steve Jobs در سال ۲۰۱۵ بسیار دغدغه‌مندتر عمل می‌کند و نه‌تنها به‌دست‌آوردهای این چهره ماندگار می‌پردازد که قصد دارد گوشه‌ای از نکات تاریک و مشکلات زندگی شخصی استیو جابز را نیز به مخاطبان خود نشان دهد. مشکلاتی که پشت کوهی از موفقیت‌های این شخصیت پنهان شده‌اند و کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. ایفای نقش مایکل فاسبندر در نقش شخصیت استیو جابز به‌قدری زیبا است که گویا با استیو جابز واقعی طرف هستیم. اگر به تکنولوژی علاقه دارید و دوست دارید از زندگی افراد برجسته این حوزه اطلاعات بیشتری داشته باشید این فیلم یک گزینه بسیار خوب برای شما قلمداد می‌شود.


کاور فیلم Catch Me If You Can

۳۰- فیلم Catch Me If You Can

فیلم اگه می‌تونی منو بگیر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ | نویسنده: جف ناتانسون
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، تام هنکس، کریستوفر واکن، مارتین شین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Catch Me If You Can در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

نقش‌ آفرینی دیگری از لئوناردو دی‌کاپریو برای به تصویر کشیدن بیوگرافی یک شخصیت مهم. فرانک ابگنیل جونیور یکی از مشاوران امنیتی ایالات متحده آمریکا است که بیشتر شهرت خود را به‌دلیل جعل اسناد و جعل چک، کلاهبرادی و حقه‌های مختلف کسب کرده است. او در دهه‌ ۶۰ میلادی توانست با جعل چک‌هایی به ارزش چهار میلیون دلار در ۲۵ کشور جهان به ثروت زیادی برسد؛ او این کار را زمانی انجام داد که تنها ۱۶ سال داشت! فیلم Catch Me If You Can ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ براساس زندگی‌‌نامه فرانک ابگنیل جونیور به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ توسط استودیو Amblin Entertainment با بودجه‌ای ۵۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۳۵۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند.

این فیلم یکی از نخستین فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که دی‌کاپریو را در نقش یک کلاهبردار و خلافکار حرفه‌ای به‌تصویر می‌کشد و برخلاف نظر بسیاری از منتقدین سینما که قبل از اکران این فیلم عقیده داشتند دی‌کاپریو تنها برای نقش‌های رومانتیک مناسب است، این ستاره‌ی سینما نشان داد که توانایی بالایی در ایفای نقش‌های مختلف دارد. این طرز فکر به‌ این دلیل بود که دی‌کاپریو قبل از این فیلم در فیلم‌هایی مانند تایتانیک و رومئو و ژولیت بسیار درخشان ظاهر شده بود. پس از اکران این فیلم، دی‌کاپریو در مصاحبه‌ای درباره‌ مراحل تولید این فیلم گفت: «قبل از آغاز مراحل فیلم‌برداری شخصا به دیدار فرانک ابگنیل رفتم تا بتوانم خصوصیات اخلاقی او را از نزدیک ببینم و بتوانم قبل از نمایش دادن شخصیت او روی پرده‌های سینما، با شخصیت او بیشتر آشنا شوم».


متیو مک کانهی و لئوناردو دی کاپریو در نمایی از فیلم گرگ وال استریت

۲۹- فیلم The Wolf of Wall Street

فیلم گرگ وال استریت

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی | نویسنده: ترنس وینتر
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، جونا هیل، متیو مک‌کانهی، جان فاورو، مارگو رابی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Wolf of Wall Street در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های بسیار موفق لئوناردو دی‌کاپریو رسیدیم. یکی دیگر از همکاری‌های دی‌کاپریو و اسکورسیزی فیلم گرگ وال‌ استریت به‌شمار می‌رود. این همکاری از لحاظ رابطه این دو نفر در ساخت فیلم، ابعادی بزرگ‌تر از سایر هم‌کاری‌های این دو نفر دارد، به‌این‌دلیل که در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو نه‌تنها بازیگر شخصیت اصلی فیلم بلکه به‌عنوان تهیه‌کننده این فیلم نیز محسوب می‌شود. دی‌کاپریو مانند فیلم Catch Me If You Can و فیلم Revenant باید در نقش یک شخصیت حقیقی به‌ایفای نقش می‌پرداخت و برای اینکه بتواند به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهد شخصا به دیدن جوردن بلفورت رفت (دقیقا مانند فیلم Catch Me If You Can).

جوردن راس بلفورت متولد سال ۱۹۶۲ میلادی در شهر نیویورک یکی از دلالان سابق سهام در آمریکا است که به‌دلیل کلاهبرداری به ۲۲ ماه زندان محکوم شد. در دوران طلایی شرکت او به‌نام استراتن اوکمان او توانست با فریب دادن مردم برای خرید سهام با ریسک بالا، ثروت زیادی را کسب کند و حدود یک میلیارد دلار سرمایه در سبد گردان شرکت داشته باشد. فیلم The Wolf of Wall Street براساس کتابی با همین نام به‌نویسندگی جوردن بلفورت به تهیه‌کنندگی مارتین اسکورسیزی و لئوناردو دی‌کاپریو توسط استودیو Red Granite Pictures با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۳۹۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.


کاور فیلم Malcolm X با حضور دنزل واشنگتن

۲۸- فیلم Malcolm X

فیلم مالکوم ایکس

  • کارگردان: اسپایک لی | نویسنده: اسپایک لی، آرنولد پرل
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، آنجلا باست، اسپایک لی، آلبر هال، کریستوفر پلامر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Malcolm X در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم مالکوم ایکس نه‌تنها یکی از بهترین فیلم های بیوگرافی است که یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های دنزل واشنگتن نیز به‌شمار می‌رود. فیلمی بسیار تأثیرگذار و تحسین‌شده که درباره شخصیت مالکوم ایکس جریان دارد. شخصیتی که در این فیلم با او از ابتدای سنین نوجوانی همراه می‌شویم تا جایی که او به یکی از مهم‌ترین فعالان مسلمان آفریقایی آمریکایی تبدیل می‌شود. این فیلم از دهه ۴۰ میلادی و بزرگ شدن مالکوم در محله‌ای فقیرنشین را به ما نشان می‌دهد تا دهه ۶۰ میلادی که او در مقابل جمعیتی بزرگ به‌عنوان یکی از چهره‌های مهم آفریقایی آمریکایی به سخنرانی می‌پردازد.

دنزل واشنگتن به‌خاطر نقش‌آفرینی استادانه خود در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در جشنواره فیلم نیویورک را کسب کند ولی در مراسم اسکار دستش از این جایزه کوتاه ماند. نقش‌آفرینی او که به زیبایی سنین مختلف مالکوم ایکس را به تصویر می‌کشد، توسط تمام منتقدین سینمایی مورد تحسین و تقدیر قرار گرفت. فیلم Malcolm X با اقتباس از کتابی به نام The Autobiography of Malcolm X به قلم الکس هیلی به تهیه کنندگی ماروین وورث و اسپایک لی توسط استودیو 40 Acres and a Mule Filmworks با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید و توسط برادران وارنر اکران شد. این فیلم همچنین در گیشه توانست فروش خوب ۷۵ میلیون دلاری را تجربه کند.


پوستر سینمایی فیلم فیلم Hacksaw Ridge با نقش آفرینی اندرو گارفیلد

۲۷- فیلم Hacksaw Ridge

فیلم ستیغ هک‌سا

  • کارگردان: مل گیبسون | نویسنده: اندرو نایت، رندل والاس
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، وینس وان، سم ورثینگتون، لوک بریسی، رایان کر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Hacksaw Ridge در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

اندرو گارفیلد با نقش‌آفرینی در فیلم Hacksaw Ridge نشان داد که خیلی خوب می‌تواند در نقش‌های جدی و درام بازی کند و همین نقش‌آفرینی عالی او باعث شد تا نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مراسم اسکار را برای او در پی داشته باشد. ساخته مل گیبسون یکی از حماسی‌ترین و نفسگیرترین اتفاقات واقعی جنگ‌جهانی دوم را به تصویر می‌کشد. فیلمی که با اقتباس از رمان The Conscientious Objector نوشته تری بندیکت به تهیه‌کنندگی بیل مکانیک و پل کاری توسط استودیو Summit Entertainment با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تولید و فروش نسبتا خوب ۱۸۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره شخصیت دزموند داس جریان دارد. یکی از مخالفان سرسخت جنگ و کشتن آدم‌های بی‌گناه که پس از ملحق شدن به نیروهای ارتش آمریکا به‌هیچ‌وجه حاضر نمی‌شد سلاحی به‌دست بگیرد. این موضوع باعث تمسخر کردن او توسط سایرین و همچنین ایجاد مشکلاتی مهم برای او شد ولی بااین‌حال به‌همراه ارتش آمریکا در نبرد خونین اوکیناوا حضور داشت. دزموند داس بدون اینکه سلاحی به‌دست بگیرد و باوجود شلیک‌های بی‌وقفه دشمن توانست جان ۷۵ نفر از هم‌رزمان خود را نجات دهد و آن‌ها را از یک تپه به پایین و نزد نیروهای خودی بفرستد. این عمل قهرمانانه داس باعث شد تا او از دستان هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مدال افتخار این کشور را دریافت کند.


تصویری از لئوناردو دی‌کاپریو در پوستر فیلم The Aviator

۲۶- فیلم The Aviator

فیلم هوانورد

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی | نویسنده: جان لوگان
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، کیت بلانشیت، الک بالدوین، کیت بکینسیل، آلن آلدا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Aviator در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

بازهم یک فیلم بیوگرافی دیگر با نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو؛ بازیگری که در این مقاله بارها با نام او مواجه شده‌ایم و زوج طلایی او به‌همراه مارتین اسکورسیزی هیچ‌وقت دوست‌داران سینما را ناامید نکرده است. فیلم The Aviator یکی دیگر از فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که با کارگردانی اسکورسیزی و حضور دی‌کاپریو در قامت نقش اصلی آن روی پرده سینماها رفت و این بار داستان فردی پرآوازه را به تصویر می‌کشد که احتمالا نمی‌توانیم بازیگر دیگری را در نقش او تجسم کنیم. این فیلم به تهیه‌کنندگی مایکل مان و گراهام کینگ توسط استودیو Miramax Films با بودجه‌ای ۱۱۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۲۲۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها ثبت کند.

فیلم هوانورد روایت‌گر داستان زندگی هاوارد هیوز را به تصویر می‌کشد. هاوارد هیوز نه‌تنها یک کارگردان و تهیه‌کننده سینما به‌شمار می‌رفت که یک هوانورد و خلبان ماهر نیز بود. وی در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی به‌عنوان ثروتمندترین فرد دنیا شناخته می‌شد که دچار یک مشکل روحی به نام اختلال وسواسی جبری شده بود. او به‌دلیل همین اختلال به‌طور مدام قصد داشت رکوردهای مختلف سرعت پرواز و فاصله پرواز را بشکند و به‌همین‌خاطر خودش را در دل مشکلاتی قرار می‌داد که گاها برای او خطرناک تلقی می‌شدند. دی‌کاپریو با نقش‌آفرینی در نقش شخصیت هاوارد هیوز به خوبی توانست زندگی این مرد موفق را به مخاطبان سینما نشان دهد.


شخصیت‌های اصلی فیلم The Intouchables در حال خندیدن

۲۵- فیلم The Intouchables

فیلم دست نیافتنی ها

  • کارگردان: الیویه ناکاش، اریک تولدانو | نویسنده: الیویه ناکاش، اریک تولدانو
  • بازیگران: فرانسوا کلوزه، عمر سی، آدری فلروت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The Intouchables در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم های بیوگرافی غیرانگلیسی‌زبان این فهرست رسیدیم. فیلمی که از نظر بسیاری از منتقدین می‌تواند درمیان تاثیرگذارترین فیلم‌های دهه گذشته جای داشته باشد. فیلم The Intouchables ساخته الیویه ناکاش و اریک تولدانو دو فیلم‌ساز فرانسوی که به‌خاطر ساخت این فیلم توانستند جوایز ارزنده زیادی را در جشنواره‌های مختلف سینمایی به‌دست آورند. این فیلم در سال ۲۰۱۱ میلادی به تهیه‌کنندگی یان زنو و لورنت زیتون توسط استودیو Gaumont با بودجه‌ای معادل با ۱۱ میلیون دلار تولید و توانست فروش خارق‌العاده ۴۳۰ میلیون دلاری را در فروش جهانی به‌دست آورد.

این فیلم روایت‌گر داستانی واقعی مربوط‌به نویسنده‌ای ثروتمند به نام فیلیپ است. وی در اثر سقوط با چتر از گردن به پایین فلج شده و به‌همین‌دلیل به مردی بداخلاق و غیرقابل‌تحمل تبدیل می‌شود. پس از استخدام فردی به نام دریس به‌عنوان پرستار او زندگی فیلیپ زمین تا آسمان متحول می‌شود. دریس شخصیتی به‌شمار می‌رود که سابقه سرقت و زندانی شدن را دارد ولی بااین‌حال ورود او به زندگی فیلیپ رنگی دوباره به زندگی او می‌دهد. فیلیپ که قبل از استخدام دریس تنها با آمبولانس بیرون می‌رفت اکنون با انگیزه‌ای دوباره زندگی را برای خودش لذت‌بخش‌تر از قبل می‌بیند.


کاور فیلم فیلم Amadeus

۲۴- فیلم Amadeus

فیلم آمادئوس

  • کارگردان: میلوش فورمن | نویسنده: پیتر شیفر
  • بازیگران: اف موری آبراهام، تام هولس، الیزابت بریج، سیمون کالو، جفری جونز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Amadeus در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

فیلم آمادئوس برای کسانی که شیفته موسیقی هستند حکم طلا را دارد. فیلمی که براساس نمایش‌نامه‌ای به همین نام اثر پیتر شیفر تولید شده و روایت‌گر زندگی دو موسیقی‌دان اتریشی بزرگ به نام وولفگانگ آمادئوس موتزارت و آنتونیو سالیری می‌پردازد. این فیلم که مراحل ساختش در شهرهایی مانند وین و پراگ انجام شده قصد دارد جزییاتی از زندگی موتزارت را به مخاطب خودش نشان دهد که شاید افراد زیادی از آن اطلاع چندانی نداشته باشند. این فیلم به تهیه‌کنندگی سائول زانتز توسط استودیو The Saul Zaentz Company با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۹۰ میلیون دلاری را تجربه کند.

فیلم آمادئوس نه‌تنها به جزییات زندگی موتزارت می‌پردازد که چگونگی مرگ او را نیز به‌تصویر می‌کشد. فیلم درحالی آغاز می‌شود که سالیری فریادزنان اعتراف می‌کند که موتزارت را کشته است و همین موضوع شروعی به‌شمار می‌رود برای داستان‌های جذاب و بسیار زیبای فیلم آمادئوس. این فیلم در مجموع توانست نامزد ۵۳ جایزه معتبر شود که از این تعداد ۴۰ جایزه را به خودش اختصاص داد. درمیان این جوایز ۷ جایزه اسکار، ۴ جایزه بفتا و ۴ جایزه گلدن گلوب به‌چشم می‌خورد. این فیلم توانست در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین کارگردانی جایزه اسکار را کسب کند و همین موضوع خیلی خوب گواهی می‌کند که با چه فیلم باکیفیتی روبه‌رو هستیم.


کاور فیلم sully با نقش‌آفرینی تام هنکس

۲۳- فیلم Sully

فیلم سالی

  • کارگردان: کلینت ایستوود | نویسنده: تاد کومارنیکی
  • بازیگران: تام هنکس، آرون اکهارت، لورا لینی، هولت مک‌کالانی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Sully در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

اگر از علاقه‌مندان موضوعات مربوط‌به پرواز و هواپیما‌های مختلف باشید بدون شک نام چلسی (سالی) سولنبرگر را شنیده‌اید. خلبانی که با تصمیم بسیار مهم خود توانست جان صدها نفر را نجات دهد. پرواز شماره ۱۵۴۹ هواپیمایی یو‌ اِس ایرویز از خطوط هوایی آمریکا در ژانویه ۲۰۰۹ در هوایی سرد از زمین بلند شد و طولی نکشید که خلبان این پرواز یعنی سالی فهمید که هواپیما دچار نقص فنی شده و خطری جدی جان مسافران را تهدید می‌کند. او توانست این هواپیمای بزرگ را با ۱۵۵ مسافر و خدمه در رودخانه هادسن به زمین نشاند و جان تک‌تک افراد درون هواپیما را نجات دهد. فیلم سالی قصد دارد عملکرد خلبان را به ما نشان دهد و این اتفاق را از زوایای مختلف بررسی کند.

این فیلم با اقتباس از رمانی به نام Highest Duty نوشته چلسی سولنبرگر یعنی خلبان همان پرواز کذایی اقتباس شده و محتوای این رمان را بسیار خوب به مخاطب خود نشان می‌دهد. فیلم Sully در سال ۲۰۱۶ میلادی به تهیه‌کنندگی الین استوارت و فرانک مارشال توسط استودیو Village Roadshow Pictures با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش ۲۴۱ میلیون دلاری را در گیشه‌ها ثبت کند. ایفای نقش بسیار زیبای تام هنکس و همچنین شخصیت‌پردازی و داستان زیبای این فیلم همگی از مولفه‌هایی به‌شمار می‌روند که این فیلم را به یکی از بهترین فیلم های بیوگرافی تبدیل کرده‌اند.


دنیل دی لوئیس با گریم خود در فیلم لینکلن

۲۲- فیلم Lincoln

فیلم لینکلن

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ | نویسنده: دوریس کرنز گودوین، جان لوگان
  • بازیگران: دنیل دی لوییس، سالی فیلد، تامی لی جونز، هالی هالبروک
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Lincoln در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های مربوط‌به تاریخ کشور آمریکا رسیدیم. فیلمی که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و هنرنمایی چشم‌نواز دنیل دی لوییس در سال ۲۰۱۲ به تهیه‌کنندگی کاتلین کندی و استیون اسپیلبرگ با اقتباس از کتابی به نام Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln توسط استودیو DreamWorks Pictures با بودجه‌ای ۶۵ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۲۷۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت. هنرنمایی دنیل دی لوییس نه‌تنها جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای او به‌همراه داشت که باعث شد وی به تنها بازیگر تاریخ سینما تبدیل شود که این جایزه ارزشمند در این بخش را سه بار کسب کرده است.

فیلم لینکلن همان‌طور که از عنوانش پیداست زندگی آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا را روایت می‌کند و دنیل دی لوییس به بهترین شکل ممکن این چهره مهم در تاریخ این کشور را به اهالی سینما نشان می‌دهد. این فیلم در بازه زمانی مربوط‌به جنگ داخلی آمریکا جریان دارد که خشونت‌آمیز بودن آن مشکلات زیادی را پدید آورده است. آبراهام لینکلن علاوه‌بر دست‌وپنجه نرم کردن با مسائل مربوط‌به این جنگ داخلی و کشتارهای بسیار زیاد در کشور آمریکا موظف است تا موضوعاتی مانند منع برده‌داری و آزادسازی برده‌ها را نیز به سرانجام برساند که در این راه درگیری زیادی با اعضای کابینه خود پیدا می‌کند. اگر به فیلم های تاریخی علاقه دارید تماشای فیلم Lincoln را در الویت خود قرار دهید.


کلاوس کینسکی با کلاه‌خود در فیلم Aguirre, the Wrath of God

۲۱- فیلم Aguirre, the Wrath of God

فیلم آگیره، خشم پروردگار

  • کارگردان: ورنر هرتسوک | نویسنده: ورنر هرتسوک
  • بازیگران: کلاوس کینسکی، النا روخو، روی گوئرا، دل نگرو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Aguirre, the Wrath of God در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

فیلم Aguirre, the Wrath of God یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌های فهرست بهترین فیلم های بیوگرافی به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۲ اکران شد و توانست تحسین بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به‌دست آورد. فیلمی حماسی و تاریخی که بسیاری آن را هم سطح فیلم برجسته «هم‌اکنون آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کاپولا می‌دانند. این فیلم در سال ۱۹۷۲ میلادی به تهیه‌کنندگی ورنر هرتسوک توسط استودیو Werner Herzog Filmproduktion با بودجه‌ای ۳۷۰ هزار دلاری ساخته و اکران شد. این فیلم به‌دلیل اینکه شاید مناسب خیلی از سلیقه‌ها نباشد نتوانست فروش خیلی خوبی را تجربه کند ولی بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توان منکر کیفیت و تاثیرگذاری آن شویم.

داستان فیلم درباره شخصیت لوپه دو آگیره، سردار برجسته اسپانیایی در قرن شانزدهم میلادی جریان دارد. آگیره به‌همراه گروهی از کاشفان و فاتحان اسپانیایی قصد داشت شهر افسانه‌ای الدورادو را کشف کند. شهری که طبق افسانه‌های موجود همه چیزش از طلا ساخته شده ولی به‌خاطر اینکه درمیان جنگل‌های انبوه قرار گرفته، پیدا کردن آن کمی سخت خواهد بود. آگیره با اطلاع از این داستان‌ها در طول رودخانه عظیم آمازون با همراهانش پیش‌روی می‌کنند، مسیری که به‌خاطر وجود سرخ‌پوستان و سایر قبایل محلی بسیار خطرناک تلقی می‌شود. اگر به فیلم‌های تاریخی مربوط‌به قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی علاقه دارید فیلم Aguirre, the Wrath of God بدون شک یک گزینه بسیار مناسب برای شما خواهد بود.


شخصیت اصلی فیلم Cinderella Man با بازی راسل کرو در میان جمعیتی بسیار زیاد

۲۰- فیلم Cinderella Man

فیلم مرد سیندرلایی

  • کارگردان: ران هاوارد | نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: راسل کرو، رنی زلوگر، پل جیاماتی، بروس مک‌گیل
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Cinderella Man در IMDB: ۸ از ۱۰

راسل کرو پس پس از ایفای نقش در ۲ فیلم برنده جایزه بهترین فیلم سال در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ یکی از بهترین و برجسته‌ترین بازیگران اوایل هزاره جدید به‌شمار می‌رفت که با حضور در فیلم زندگی‌نامه‌ای مرد سیندرلایی باز هم به همه نشان داد که چه استعداد بالایی در به تصویر کشیدن نقش‌هایی کاملا متفاوت دارد. نقش‌هایی که او در آن چهار پنج سال ایفا کرد واقعا از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق داشتند و راسل کرو به زیبایی هرچه تمام‌تر در آن نقش‌ها بازی کرد. فیلم Cinderella Man در سال ۲۰۰۵ به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و ران هاوارد توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۸۸ میلیون دلاری تولید و فروش ۱۱۰ میلیون دلاری آن احتمالا یک شکست مالی برایش تلقی می‌شود.

داستان بسیار زیبا و تأثیرگذار این فیلم درباره جیمز برادوک جریان دارد و روایت‌گر زندگی بسیار پرفرازونشیب او است. برادوک که یک بوکسور سنگین‌وزن و مدعی قهرمانی جهان به‌شمار می‌رفت پس از شکستگی دست راستش مجبور به ترک کردن حرفه بوکس شد و همین موضوع خانواده آن‌ها را تا مرز فقر برد. تا جایی که برادوک برخی اوقات مجبور به گدایی از افراد ثروتمند می‌شد. بااین‌حال زندگی بازهم روی خوش خودش را به خانواده آن‌ها نشان داد تا زندگی آن‌ها دوباره جانی دیگر بگیرد. پیچش‌های داستانی این فیلم به‌گونه‌ای هستند که باورد کردن واقعی بودن آن‌ها کمی سخت است. داستانی که قطعا برای علاقه‌مندان داستان‌های واقعی ورزشی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.


ایفای نقش دنیل دی لوییس رو یک ویلچر در فیلم My Left Foot

۱۹- فیلم My Left Foot

فیلم پای چپ من

  • کارگردان: جیم شریدان | نویسنده: جیم شریدان
  • بازیگران: دنیل دی لوییس، رنی مک آنالی، برندا فریکر،‌ فیونا شاو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات My Left Foot در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های دنیل دی لوییس در این فهرست رسیدیم. فیلمی که توانست نخستین اسکار وی را در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای او به‌همراه داشته باشد. ایفای نقشی که به عقیده بسیاری از اهالی سینما می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های یک بازیگر در سینما تلقی شود. همچنین برندا فیکر توانست به‌خاطر نقش‌آفرینی زیبایش در این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن این جایزه را به خودش اختصاص دهد. این فیلم بسیار زیبا در سال ۱۹۸۹ میلادی به تهیه‌کنندگی نوئل پیرسون توسط استودیو Ferndale Films با بودجه‌ای ۸۰۰ هزار دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۱۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد. از داستان تأثیرگذار و نقش‌آفرینی‌های مثال‌زدنی فیلم که عبور کنیم می‌توانیم شخصیت‌پردازی شخصیت‌های فیلم را یکی دیگر از نکات مثبت این فیلم درنظر بگیریم.

داستان فیلم روایت‌گر زندگی کریستی براون است. او در خانواده‌ای بزرگ به دنیا آمد ولی متاسفانه مبتلا به فلج مغزی بود. همه او را دوست داشتند، همه از جمله مادرش به او عشق می‌ورزیدند ولی متاسفانه او نه می‌توانست صحبت کند نه می‌توانست راه برود. تنها کاری که کریستی در زندگی خود قادر به انجام دادن بود، حرکتِ پای چپش تلقی می‌شد و تنها می‌توانست پای چپ خود را تکان دهد. او تسلیم سرنوشتش نشد و نشان داد که باوجود همه این مشکلات باز هم می‌تواند زندگی خوبی را تجربه کند. فیلم پای چپ من از روی رمانی با همین اثر کریستی براون، شخصیت اصلی داستان فیلم نوشته شده که همین موضوع نشان می‌دهد کریستی باوجود این مشکلات بسیار جدی چقدر در زندگی خود موفق بوده است.


کاور فیلم braveheart با ایفای نقش مل گیبسون

۱۸- فیلم Braveheart

فیلم شجاع دل

  • کارگردان: مل گیبسون | نویسنده: رندل والاس
  • بازیگران: مل گیبسون، پاتریک مک‌گوئن، برندن گلیسون، سوفی مارسو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Braveheart در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

ساخته مل گیبسون را می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما تلقی کرد. داستان فیلم درباره شخصیت ویلیام والاس جریان دارد؛ شخصی که با کینه از انگلیسی‌ها بزرگ شد و همیشه از آن‌ها تنفر داشت. در سال ۱۲۹۰ با فوت مارگارت، ملکه اسکاتلند که در آن زمان تنها هشت سال سن داشت و تا رسیدن به سن قانونی وظیفه اداره مملکت برعهده مشاورین پدر او قرار داشت، لردهای اسکاتلند تصمیم گرفتند برای جلوگیری از هرج‌و‌مرج شاه ادوارد اول را برای حکومت بر اسکاتلند انتخاب کنند. قبل از رسمی شدن این انتخاب نیروهای انگلیسی با تصرف سرزمین‌های آن‌ها حکومت خود بر اسکاتلند را آغاز کردند. ویلیام والاس به‌همین‌دلیل همیشه تنفر شدیدی از آن‌ها در دل داشت و تصمیم گرفت که انتقام تصرف این سرزمین را از انگلیسی‌ها بگیرد و درنهایت با کمک آزادی‌خواهان اسکاتلندی به این مهم دست پیدا می‌کند.

فیلم Braveheart در سال ۱۹۹۵ با بودجه‌ای معادل ۶۵ میلیون دلار به تهیه‌کنندگی خود مل گیبسون به‌همراه بروس دیوی و آلان لد توسط شرکت پارامونت پیکچرز اکران شد. تماشای این فیلم حدود سه ساعت زمان می‌بَرد و مطمئن باشید تمام لحظات آن ارزش تماشا کردن را دارند. این فیلم با فروش بسیار خوب ۲۲۰ میلیون دلاری موفق شد سود خوبی را برای سازندگان آن به‌همراه داشته باشد.


جولیا رابرتز در نقش شخصیت اصلی فیلم Erin Brockovich

۱۷- فیلم Erin Brockovich

فیلم ارین براکویچ

  • کارگردان: استیون سودربرگ | نویسنده: سوزان گرنت
  • بازیگران: جولیا رابرتس، پیتر کایوتی، آرون اکهارت، آلبرت فینی، اسکارلت پامرز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Erin Brockovich در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

فیلم‌های مهجور و کم‌تر شناخته‌شده‌ای در ژانر بیوگرافی قرار دارند که شاید اسامی آن‌ها کمتر شنیده باشیم؛ فیلم ارین براکویچ باوجود تمام موفقیت‌های خود احتمالا می‌تواند درمیان این فیلم‌ها قرار بگیرد. فیلمی که در مراسم اسکار در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد کسب این جایزه شد که در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن به‌خاطر نقش‌آفرینی هنرمندانه جولیا رابرتز این جایزه را به خودش اختصاص داد. این فیلم به تهیه‌کنندگی مایکل شمبرگ توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۵۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۲۵۶ میلیون دلاری را به نام خود ثبت کند.

داستان فیلم درباره زنی به نام ارین براکویچ با بازی جولیا رابرتز جریان دارد. شخصی که پس از طلاق گرفتن از همسرش و با داشتن سه فرزند قد و نیم‌قد به‌دلیل بیکار بودن مشکلات فراوانی را در زندگی خودش می‌بیند ولی درنهایت به‌عنوان دستیار یک وکیل موفق مشغول به‌کار می‌شود. داستان فیلم به دهه ۹۰ میلادی مربوط می‌شود و به‌همین‌دلیل خیلی‌ها ارین را در شغل جدیدش جدی نمی‌گیرند. او که از این وضعیت خسته شده است سرانجام موفق می‌شود در پرونده‌ای بسیار مهم یک شرکت بسیار قدرتمند را به‌دلیل آلوده کردن منبع آب شهر متهم کند و پیروز از آن پرونده خارج شود. داستان زندگی ارین براکویچ برای بسیاری از زن‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد که چگونه با تسلیم نشدن، زندگی خودش را ازاین‌رو به آن رو کرد.


برد پیت روی چمن ورزشگاه خانگی اوکلند اتلتیک در فیلم Moneybal

۱۶- فیلم Moneybal

فیلم مانیبال

  • کارگردان: بنت میلر | نویسنده: استیون زایلیان
  • بازیگران: برد پیت، جونا هیل، فیلیپ سایمور هافمن، کریس دورسی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Moneybal در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های زندگی‌نامه‌ایِ ورزشی رسیدیم. فیلمی که داستان پستی‌وبلندی‌های زندگی بیلی بین را به‌تصویر می‌کشد. بیلی بین یک مدیر ناموفق ورزشی به‌شمار می‌رود که مدیریت تیم بیسبال اوکلند اتلتیک را دراختیار می‌گیرد ولی نتایج بسیار ضعیف آن‌ها باعث می‌شود تا دو تن از بهترین بازیکنان این تیم آن‌ها را ترک کنند و تقریبا کسی به موفقیت آن‌ها امیدی نداشته باشد. بیلی طی یک تصمیم عجیب با کمک فردی به نام پیتر براند تصمیم می‌گیرد به کمک یک سری معادله‌های ریاضی تیم را مدیریت کند و براساس آن‌ها چند بازیکن جدید به تیم اضافه می‌کند. همین تصمیم عجیب او باعث می‌شود تا تیم اوکلند به موفقیت‌هایی تاریخی دست یابد.

فیلم مانیبال با نقش‌آفرینی بسیار زیبای برد پیت و جونا هیل و همچنین فیلیپ سایمور هافمن عزیز و فقید بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی سینما به‌شمار می‌رود. فیلمی که در مراسم اسکار در پنج بخش مختلف نامزد کسب این جایزه بود که درنهایت دستش از این جایزه کوتاه ماند. این فیلم در سال ۲۰۱۱ به تهیه‌کنندگی مایکل دلوکا، ریچل هارویتز و برد پیت توسط استودیو Columbia Pictures با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۱۱۰ میلیون دلاری را تجربه کند. اگر اهل فیلم‌های ورزشی با داستان‌هایی واقعی هستید این فیلم می‌تواند گزینه‌ای بسیار خوب و سرگرم‌کننده برای شما تلقی شود.


کاور سیاه و سفید فیلم اسپات لایت

۱۵- فیلم Spotlight

فیلم اسپات لایت

  • کارگردان: تام مک‌کارتی | نویسنده: جاش سینر، توماس مک‌کارتی
  • بازیگران: مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک‌آدامز، لیو شرایبر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Spotlight در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

اسپات‌لایت دغدغه‌مند است، دغدغه‌ای که قصد دارد کثافت موجود درمیان برخی از کشیش‌های فاسد را به‌تصویر بکشد، دغدغه‌ای که درنهایت در انجام کار خودش هم موفق بود. فیلم Spotlight یکی از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که برخی‌ها اعتقاد دارند تنها به‌دلیل موضوع خود برنده جایزه اسکار شده و کیفیت رقیب‌هایش از آن بالاتر بوده است. بااین‌حال موضوع یک فیلم و پرداخت خوب آن چرا نباید یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این جایزه تلقی شود؟ این فیلم درمیان فیلم‌های برجسته‌ای مانند فیلم The Big Short، فیلم Bridge of Spies و فیلم The Revenant توانست جایزه بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص دهد و به عقیده بسیاری به حق خود رسید که شجاعانه داستانی را بازگو کرد که شاید خیلی‌ها از به‌زبان آوردن آن ترس داشته باشند.

داستان فیلم درباره شخصیت‌های حاضر در تیم تحریریه روزنامه اسپات‌لایت جریان دارد که در راس آن‌ها والتر رابی، دبیر تحریریه و مارتی بارون، سردبیر جدید این روزنامه قرار گرفته‌اند. آن‌ها توسط وکیلی به‌نام میچل گارابدیان متوجه می‌شوند که کشیشی به نام جان کیگان یک فرد به‌شدت فاسد است و کودکان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. با اینکه این مسیر بسیار خطرناک قلمداد می‌شود ولی گروه اسپات‌لایت تصمیم می‌گیرد درباره آن تحقیق کند. فیلم Spotlight در سال ۲۰۱۵ به تهیه‌کنندگی استیو گولین، مایکل شوگر و نیکول راکلین توسط استودیو Participant Media با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید و فروش خوبی معادل‌با ۹۹ میلیون دلار را در گیشه‌ها پشت‌سر گذاشت.


دختری با کت قرمز رنگ در فیلم Schindler's List

۱۴- فیلم Schindler's List

فیلم فهرست شیندلر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ | نویسنده: استیون زایلیان
  • بازیگران: لیان نیسون، بن کینگزلی، ریف فاینز، کارولین گودال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Schindler's List در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

فیلم‌های اقتباسی و تأثیرگذار در تاریخ سینما کم نیستند ولی بدون هیچ شکی فهرست شیندلر جایگاه بسیار ویژه‌ای درمیان آن‌ها خواهد داشت. فیلمی که روایت‌گر داستان زندگی اسکار شیندلر است و نشان می‌دهد این شخصیت چگونه جان هزاران انسان بی‌گناه را نجات داد. شخصیتی که خیلی وقت‌ها از آسایش و رفاه شخصی خودش گذشت و به فکر سایر افراد بود تا آن‌ها بتوانند به زندگی خودشان ادامه دهند. شخصیتی که در پایان فیلم همه ما با چشمانی خیس خداحافظی او را با سایرین تماشا کردیم. فهرست شیندلر از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که حاشیه‌های فراوانی درباره سفارشی بودن آن‌ها وجود دارد ولی بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم منکر تاثیرگذاری و زیبایی‌های سینمایی آن شویم.

استیون اسپیلبرگ، کارگردان فیلم Schindler's List به‌قدری فیلم باکیفیت ساخته است که احتمالا شمارش آن‌ها از دستمان در رفته و درمیان این همه فیلم خوب و به‌یاد‌ماندنی، فهرست شیندلر به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما بهترین فیلم او به‌شمار می‌رود. فیلم Schindler's List در سال ۱۹۹۳ به تهیه‌کنندگی برانکو لوستینگ، جرالد آر مولن و استیون اسپیلبرگ توسط استودیو یونیورسال پیکچرز با بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلاری تولید و اکران شد. این فیلم برخلاف انتظارها توانست فروش بسیار عالی ۳۳۰ میلیون دلاری را تجربه و به یک پروژه بسیار موفق چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ محتوا تبدیل شود.


تیموتی اسپال در حال ایفای نقش در فیلم Mr. Turner

۱۳- فیلم Mr. Turner

فیلم آقای ترنر

  • کارگردان: مایک لی | نویسنده: مایک لی
  • بازیگران: تیموتی اسپال، دوروتی اتکینسون، پل جسون، ماریون بیلی، روت شین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Mr. Turner در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

فیلم آقای ترنر ساخته مایک لی از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که به زیبایی زندگی یک هنرمند را به تصویر می‌کشند. نقاش برجسته و بزرگ انگلیسی که در قرن هجدهم میلادی زندگی می‌کرد و آثار هنری او از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. او به‌شدت تحت تاثیر مرگ پدرش قرار گرفته بود و به‌همین‌دلیل افکار زیادی در ذهنش جریان داشت. او زیاد سفر می‌رفت، در سفرهایش نقاشی می‌کرد و با مردم مختلف در ارتباط بود. داستان فیلم قصد دارد دو دهه پایانی زندگی آقای ترنر را نشان ما بدهد. نقاشی که شاید خیلی‌ها او را نشناسند و علاقه‌مندان نقاشی به احتمال زیاد از تماشای زندگی او بسیار لذت خواهند برد.

این فیلم در جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۴ موفقیت زیادی کسب کرد و توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای نقش‌آفرینی تیموتی اسپال و همچنین جایزه بهترین فیلم‌برداری را به خودش اختصاص دهد. بسیاری آقای ترنر را یک نقاش بسیار تأثیرگذار، رادیکال و فرد مهمی در هنر انگلستان می‌دانند. فیلم Mr. Turner در سال ۲۰۱۴ میلادی به تهیه‌کنندگی جورجینا لاو توسط استودیو Film4 با بودجه‌ای ۹ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۲۳ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند. اگر به داستان‌های هنری و تاریخی علاقه دارید تماشای این فیلم را از دست ندهید.


ادگار رامیرز درحال خواندن روزنامه در فیلم Carlos

۱۲- فیلم Carlos

فیلم کارلوس

  • کارگردان: الیویه آسایاس | نویسنده: الیویه آسایاس، دن فرانک
  • بازیگران: ادگار رامیرز، الکساندر شایر، لامیا احمد
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Carlos در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

داستان زندگی ایلیچ رامیرز، یک قاتل حرفه‌ای ونزولائی که موسس یک تشکل تروریستی بود و باعث کشتار در جلسه اوپک در سال ۱۹۷۵ شد. طی دو دهه، بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۴، او یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد روی کره‌‌ زمین به‌شمار می‌رفت ولی با نام‌های مستعار و به‌عنوان شخص‌های متفاوت، توانست طی این سال‌ها از دست پلیس بین‌الملل فرار کند و به انجام‌ کار‌های خود بپردازد. فیلم کارلوس زندگی یکی از خطرنا‌ک‌ترین افراد مربوط‌به فعالیت‌های تروریستی را به‌تصویر می‌کشد و در کار خود نیز عالی عمل می‌کند. فیلم کارلوس در سال ۲۰۱۰ میلادی به تهیه‌کنندگی الیویه آسایاس توسط استودیو Film En Stock تولید و با بودجه ۱۸ میلیون دلاری منتشر شد.

تنها فیلم این فهرست که حضور نداشتن آن در مراسم آکادمی اسکار، به‌دلیل را‌ی‌دهندگان این مراسم و تصمیم کشورهای سازنده‌ فیلم نیست. اثر الیور آسایاس، در ابتدا به‌عنوان یک سریال کوتاه در تلویزیون فرانسه اکران شد و بعد از آن در سراسر جهان به‌صورت یک فیلم پنج ساعته به اکران در‌آمد. بعد از اکران سراسری آن، این اثر در دسته سریال‌های کوتاه قرار گرفت و به همین دلیل شرایط شرکت در مراسم اسکار را نداشت؛ هرچند این اثر در مراسم امی در بخش‌های مختلف نامزد کسب جایزه شد و در مراسم گلدن گلوب، موفق به کسب جایزه بهترین سریال تلویزیونی شد.


ادی ردمین در نقش استیون هاوکینگ در فیلم The Theory of Everything

۱۱- فیلم The Theory of Everything

فیلم نظریه همه چیز

  • کارگردان: جیمز مارش | نویسنده: آنتونی مک‌کارتن
  • بازیگران: ادی ردمین، فلیسیتی جونز، چارلی کوکس، امیلی واتسون، سایمن مک‌برنی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Theory of Everything در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

اگر بخواهیم فهرستی از تاثیرگذارترین افراد در پیشرفت بشر تهیه کنیم بدون هیچ شکی نام استیون هاوکینگ در بالای آن دیده خواهد شد. فیلم The Theory of Everything زندگی این مرد مهم را به تصویر می‌کشد که چگونه در یک مهمانی عاشق همسرش جین شد و درنهایت با او ازدواج کرد. وی کم‌کم دچار بیماری نادری می‌شود و تمام ماهیچه‌های بدنش از کار می‌افتند و به‌جز مغزش، اعضای دیگر بدنش قادر به کار کردن نخواهند بود. جین هاوکینگ در تمام این مدت درکنار همسر عزیزش می‌ماند و حتی فرزندی از او به دنیا می‌آورد. استیون هاوکینگ نظریه‌ای ارائه می‌دهد که سیاه‌چاله‌ها باعث به‌وجود آمدن جهان شده‌اند و به‌خاطر تحقیقات او بشر توانست قدم‌های زیادی را در راستای شناخت بیشتر نسبت‌به این اجرام ناشناخته بردارد.

فیلم The Theory of Everything براساس کتابی به نام Travelling to Infinity: My Life with Stephen ساخته شده است. این کتاب توسط جین هاوکینگ، همسر عزیز استیون نوشته شده که جزییات بسیار ارزشمندی را از زندگی شخصی خودشان به جهان ارائه می‌کند. به‌هیچ‌وجه نباید از نقش‌آفرینی شگفت‌انگیز ادی ردمن غافل شویم که به‌صورت مبهوت‌کننده‌ای نقش استیون هاوکینگ را با تمام آن مشکلات فیزیکی به تصویر می‌کشد. ایفای نقش او آن‌قدر هنرمندانه بود که توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خودش اختصاص دهد. این فیلم به تهیه‌کنندگی تیم بوان و اریک فلنز توسط استودیو Working Title Films با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۱۲۴ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند.


رابرت دنیرو جو پشی ری لیوتا در کاور فیلم Goodfellas

۱۰- فیلم Goodfellas

فیلم رفقای خوب

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی | نویسنده: مارتین اسکورسیزی، نیکولاس پیلگی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جو پشی، ری لیوتا، لورین براکو، پل سوروینو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Goodfellas در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

به یکی از فیلم‌های رفقای خوب سینما رسیدیم. رفقای خوبی که با ساخت فیلم «رفقای خوب» یک فیلم بسیار زیبای دیگر در ژانر گانگستری به سینمادوستان هدیه دادند. مارتین اسکورسیزی در نقش کارگردان و نویسنده به‌همراه جو پشی و رابرت دنیرو در نقش بازیگران اصلی ترکیبی به‌شمار می‌روند که نمی‌توان فیلم بد و بی‌کیفیتی با همکاری آن‌ها پیدا کرد. فیلم Goodfellas در سال اکرانش در فصل جوایز مورد کم‌لطفی بسیار زیادی قرار گرفت و تنها توانست جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای جو پشی به‌همراه داشته باشد. فیلمی که هرچقدر از زمان اکرانش گذشت، ارزش بالایش بیشتر پدیدار شد. این فیلم به تهیه‌کنندگی اروین وینکلر توسط استودیو برادران وارنر با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و فروش نسبتا خوب ۵۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

فیلم رفقای خوب از روی کتابی به نام Wiseguy اثر نیکولاس پیلگی، کمک نویسنده فیلم، اقتباس شده و اتفاقات واقعی زندگی هنری هیل را به تصویر می‌کشد؛ گانگستری مخوف که از بچگی رویای ورود به یک گروه گانگستری را در سر داشته است. او به‌قدری به این موضوع علاقه داشت که یک گانگستر را از رئیس‌جمهور آمریکا فرد مهم‌تر و قابل‌احترام‌تری می‌دانست. او درنهایت با تلاش بسیار به‌عنوان راننده و پیشخدمت به گروه سیسرو، گروه گانگستریِ نزدیک به محله خودشان وارد شد و پس از دستگیر شدن و لو ندادن نام اعضای این باند، نزد آن‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد و همین موضوع شروعی بود بر زندگی بسیار هیجان‌انگیز هنری هیل.


شخصیت اصلی فیلم A Man for All Seasons با نقش آفرینی پل اسکوفیلد

۹- فیلم A Man for All Seasons

فیلم مردی برای تمام فصول

  • کارگردان: فرد زینه‌مان | نویسنده: فرد زینه‌مان
  • بازیگران: پل اسکوفیلد، وندی هیلر، لئو مک‌کرن، اورسن ولز، رابرت شاو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۶ میلادی
  • میانگین امتیازات A Man for All Seasons در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فرد زینه‌مان کارگردان صاحب سبک فیلم مردی برای تمام فصول یکی از آن کارگردان‌های سینما به‌شمار می‌رود که اگر نبود به‌احتمال زیاد سینما با این سرعت پیشرفت نمی‌کرد. کارگردانی که فیلم‌های او در مجموع ۶۶ بار در بخش‌های مختلف نامزد کسب جایزه اسکار شدند که ۲۴ بار این جایزه به فیلم‌های فرد زینمان اختصاص پیدا کرده است. او برای ساخت فیلم‌های A Man for All Seasons و From Here to Eternity برنده جایزه بهترین کارگردانی شد؛ فیلم‌هایی که هر دوی آن‌ها توانستند عنوان بهترین فیلم سال را نیز کسب کنند. فیلم مردی برای تمام فصول به تهیه‌کنندگی فرد زینمان توسط استودیو Highland Films با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۳۰ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم A Man for All Seasons قصد دارد با دغدغه‌مندیِ به‌جایِ خود زندگی جناب تامس مور، حقوق‌دان و سیاست‌مدار برجسته قرن ۱۶ میلادی را به تصویر بکشد و اتفاقاتی که برای وی در میان سال‌های ۱۵۲۹ تا ۱۵۳۵ رخ داده را به مخاطب خود نشان دهد تا با تامس مور بیشتر آشنا شوند. تامس مور در آن زمان صدراعظم انگلستان و مشاور مهمی برای هنری هشتم قلمداد می‌شد و به‌همین‌دلیل یکی از چهره‌های تأثیرگذار انگلستان بوده است. اگر به فیلم‌های تاریخی با داستان‌هایی واقعی علاقه دارید تماشای فیلم مردی برای تمام فصول را از دست ندهید.


کاور فیلم Dog Day Afternoon با نقش‌آفرینی آل پاچینو

۸- فیلم Dog Day Afternoon

فیلم بعد از ظهر سگی

  • کارگردان: سیدنی لومت | نویسنده: توماس مور
  • بازیگران: آل پاچینو، جان کازال، کریس ساراندون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Dog Day Afternoon در IMDB: ۸ از ۱۰

پس از موفقیت‌ها و محبوبیت فیلم سرپیکو که آل پاچینو را سر زبان‌ها انداخت، او بار دیگر استعداد بالای خودش را در فیلم Dog Day Afternoon به رخ اهالی سینما کشید. در آن سال‌ها که آل پاچینو به‌تازگی اسمی برای خودش دست و پا کرده بود، توانست با نقش‌آفرینی‌های استادانه خود سه بار نامزد کسب جایزه اسکار شود. این فیلم از روی مقاله‌ای به نام «پسران در بانک» نوشته پی. اف. کلوگ و توماس مور اقتباس شده؛ مقاله‌ای که در مجله لایف منتشر شده بود. فیلم بعدازظهر سگی توانست در مراسم اسکار در پنج بخش مختلف نامزد کسب این جایزه شود که درنهایت تنها در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال این جایزه را به خودش اختصاص داد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی مارتین برگمن و مارتین الفاند با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و باتوجه‌به این بودجه توانست به فروش بسیار عالی ۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

داستان فیلم روایت‌گر داستان شخصیتی به نام سانی با ایفای نقش آل پاچینو است. معشوقه او برای عمل جراحی خود به مقداری پول نیاز دارد و سانی تصمیم می‌گیرد این پول را فراهم کند. سانی با کمک دوست خود یعنی سال با نقش‌آفرینی جان کازال برای فراهم کردن این پول تصمیم به سرقت از بانک می‌گیرند. آن‌ها درنظر داشتند تا با یک سرقت کوچک پول موردنیاز خود را فراهم کنند ولی سرقت آن‌ها طبق برنامه پیش نمی‌رود و این سرقت به یک گروگان‌گیری تبدیل شده و به‌همین‌دلیل پای نیروهای FBI و رسانه‌ها به محل سرقت کشانده می‌شود. داستان این سرقت یک داستان واقعی به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۲ رخ داده است.


جسی آیزنبرگ در نقش مارک زاکربرگ در فیلم The Social Network

۷- فیلم The Social Network

فیلم شبکه اجتماعی

  • کارگردان: دیوید فینچر | نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: جسی آیزنبرگ، اندرو گارفیلد، جاستین تیمبرلیک، برندا سونگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Social Network در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

بعد از فیلم Steve Jobs که درباره یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های حوزه تکنولوژی یعنی استیو جایز ساخته شده بود، به فیلم The Social Network می‌رسیم. بدون شک شبکه‌های اجتماعی بخش بزرگی از زندگی مردم جهان را به خودش اختصاص داده است و مارک زاکربرگ قطعا یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین چهره‌های رشد سرسام‌آور شبکه‌های اجتماعی و مجازی به‌شمار می‌رود. این فیلم با اقتباس از کتابی به نام میلیاردرهای تصادفی (The Accidental Billionaires) نوشته بن مزریک و به تهیه‌کنندگی دیوید فینچر، اسکات رودین و کوین اسپیسی توسط استودیو Columbia Pictures با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۲۲۵ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند.

داستان فیلم درباره مارک زاکربرگ جریان دارد؛ خالق شبکه مجازی بسیار بزرگ و موفق فیسبوک که این سایت را از خوابگاه دانشگاهش در هاروارد طراحی کرد. او پس از اینکه نتوانست با دختر مورد علاقه خود ارتباط برقرار کند به اتاقش پناه آورد و سایتی طراحی کرد که در آن افراد مختلف می‌توانستند از لحاظ ظاهری به دانش‌جویان نمره دهند. این سایت به مجبوبیت زیادی دست پیدا کرد ولی مارک زاکربرگ به مدت ۶ ماه از دانشگاه هاروارد به‌دلیل ساخت این سایت اخراج شد. پس از بازگشتش به دانشگاه همه او را می‌شناختند و به‌همین‌دلیل با پیشنهاد دوقلوهای وینکلواس سایتی طراحی کرد که با نام فیسبوک شناخته شد و امروزه بیش از ۲.۵ میلیارد اکانت فعال در آن وجود دارد.


راسل کرو در حال نقش‌آفرینی در فیلم A Beautiful Mind

۶- فیلم A Beautiful Mind

فیلم ذهن زیبا

  • کارگردان: ران هاوارد | نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: راسل کرو،‌ جنیفر کانلی، ویوین کاردن، اد هریس، پل بتانی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات A Beautiful Mind در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

راسل کرو پس از حضور در فیلم گلادیاتور که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت با حضور در فیلم ذهن زیبا توانست برای ۲ سال پیاپی نقش اصلی بهترین فیلم سال را ایفا کند. دو نقشی که زمین تا آسمان با یکدیگر فرق داشتند و راسل کرو نشان داد که چه استعداد بی‌نظیری در نقش‌آفرینی در نقش‌هایی کاملا متفاوت دارد. فیلم A Beautiful Mind که براساس رمانی با همین نام اثر سیلویا ناسار ساخته شده در سال ۲۰۰۱ به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و ران هاوارد توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۵۸ میلیون دلاری تولید و توانست به فروش خوب ۳۲۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

این فیلم در مراسم اسکار رقیب بسیار قدرتمندی به نام The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring داشت که درنهایت موفق شد با کنار زدن آن برنده جایزه بهترین فیلم سال شود. داستان فیلم ذهن زیبا درباره شخصیت جان نش با بازی راسل کرو جریان دارد،‌ فردی بسیار باهوش که پس از فارغ‌التحصیل شدن وظیفه استادی را برعهده می‌گیرد. شخصیتی که توانایی بسیار بالایی در حل معماها و رابطه میان اشکال و اعداد دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا از سمت سازمان سیا از او درخواست کمک شود. بااین‌حال این داستان به همین زیبایی نبوده و پیچش‌های داستانی فیلم به ما نشان می‌دهد که در واقعیت چه خبر بوده است.


آدرین برودی در میان وسایل پخش شده مردم در خیابان در حال گریه کردن در فیلم The Pianist

۵- فیلم The Pianist

فیلم پیانیست

  • کارگردان: رومن پولانسکی | نویسنده: رونالد هاروود
  • بازیگران: آدرین برودی، توماس کرچمان، فرنک فینالی، امیلیا فاکس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Pianist در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

از کلمه «شاهکار» به‌راحتی می‌توانیم برای فیلم پیانیست استفاده کنیم. فیلمی که به‌گفته رومن پولانسکی مهم‌ترین فیلم او به‌شمار می‌رود. پولانسکی در کودکی به‌دلیل بمباران شهر ورشو توسط نازی‌ها مادر خودش را از دست داد و ساخت فیلمی درباره همان دوران قطعا برای او به اثری بسیار شخصی تبدیل شده است. همچنین نقش‌آفرینی به‌یادماندنی و هنرمندانه آدرین برودی در این فیلم را نیز نباید فراموش کنیم، ایفای نقشی که در سن ۲۹ سالگی برای او جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به‌همراه داشت. این فیلم به تهیه‌کنندگی آلبرت رودی توسط استودیو +Canal با بودجه‌ای ۳۵ دلاری تولید و توانست فروش خوب ۱۲۱ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم The Pianist درباره زندگی نوازنده پیانوی یهودی یعنی ولادیسلاو اشپیلمان جریان دارد که قبل از اشغال کشورش توسط نازی‌ها اثار شوپن را در ایستگاه رادیویی ورشو می‌نواخت. او کتابی به نام The Pianist را نوشت که به منبع الهام اصلی این فیلم تبدیل شده و رومن پولانسکی این فیلم را براساس کتاب وی ساخته است. فیلم پیانیست خیلی خوب و خیلی صریح کثافت جنگ‌جهانی دوم را به‌تصویر می‌کشد که یهودی‌های لهستان پس از اشغال این کشور توسط نازی‌ها چه زندگی سختی را تجربه کردند و بسیاری از آن‌ها بدون هیچ دلیلی کشته شدند. فیلم پیانیست ارزش تماشای نه‌تنها یک بار که چند بار را دارد و مطمئن باشید از تماشای آن به‌هیچ‌وجه پشیمان نخواهید شد.


پیتر اوتول و عمر شریف در فیلم Lawrence Of Arabia

۴- فیلم Lawrence of Arabia

فیلم لورنس عربستان

  • کارگردان: دیوید لین | نویسنده: رابرت بولت، مایکل ویلسون
  • بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Lawrence of Arabia در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما رسیدیم. فیلمی که همچنان پس از گذشت تقریبا ۶ دهه از اکرانش درمیان سینمادوستان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنان درمیان فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. فیلمی که درباره فعالیت‌ها و تجربه‌های تی ئی لارنس، افسر پایه ارتش بریتانیا جریان دارد و کارهای مهم وی در عربستان در زمان جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. لارنس به‌دلیل اطلاعات مهم و زیادی که درباره سیاست و ریشه‌های فرهنگی کشورهای خاورمیانه دارد، موظف می‌شود تا درباره ساماندهی قبایل پراکنده عرب تحقیق کند تا بریتانیایی‌ها از کمک اعراب در آن زمان از جنگ‌جهانی اول بهره ببرند.

کتاب Seven Pillars of Wisdom اثر تی ئی لارنس که محل اقتباس اصلی این فیلم تلقی می‌شود داستان‌های این فیلم و در مجموع داستان‌ها و تجربیات وی در آن زمان را بازگو می‌کند. فیلم لورنس عربستان فیلمی حماسی است که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما هیچوقت مانند آن در سینما تکرار نخواهد شد. این فیلم در بخش‌های مختلفی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار شد و همچنین پیتر اوتول پس از نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دستش از این جایزه کوتاه ماند. فیلم Lawrence of Arabia در سال ۱۹۶۲ به تهیه‌کنندگی سم اسپیگل توسط استودیو Horizon Pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۷۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کند.


کاور فیلم The King's Speech

۳- فیلم The King's Speech

فیلم سخنرانی پادشاه

  • کارگردان: تام هوپر | نویسنده: دیوید سیدلر
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، مایکل گمبون، هلنا بونهام کارتر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The King's Speech در IMDB: ۸ از ‍۱۰

فیلم سخنرانی پادشاه یک داستان واقعی را به‌قدری زیبا به تصویر می‌کشد که در هنگام تماشای آن محوش خواهید شد. فیلمی درباره پادشاه بریتانیا یعنی جرج ششم که می‌شود پدر الیزابت دوم، ملکه فعلی بریتانیا. در این فیلم داستان لکنت زبان جورج ششم را خواهیم دید، داستانی که برای او بسیار عذاب‌آور تلقی می‌شد و به هر دری می‌زد تا آن را از بین ببرد. همسر وی یعنی شخصیت الیزابت پس از ناامیدی از روش‌های ناکارآمد اطرافیان پادشاه، گفتار درمانی استرالیایی با نام لیونل را پیدا کرده و پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا لیونل لوگ کار درمان لکنت پادشاه را آغاز می‌کند.

فعالیت‌هایی که تحت روش‌های نوین و قوانین خاص و سخت‌گیرانه لیونل پیش گرفته می‌شود تا درنهایت پادشاه نیز بتواند سخنرانی‌های بهتری را برای مردمش انجام دهد. فیلم The King's Speech نه‌تنها در بخش بهترین فیلم سال که در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اورجینال توانست برنده جایزه اسکار شود. این فیلم در سال ۲۰۱۰ به تهیه‌کنندگی یان کنینگ، امیل شرمن و جفری راش توسط استودیو UK Film Council با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش شگفت‌انگیز ۴۳۰ میلیون دلاری را گیشه‌ها پشت‌سر بگذارد. فیلمی که با درام فوق‌العاده خود می‌تواند فیلمی بسیار ارزشمند به حساب آید.


رابرت دنیرو در فیلم Raging Bull درحال آماده شدن برای مبارزه بوکس

۲- فیلم Raging Bull

فیلم گاو خشمگین

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی | نویسنده: پل شریدر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، کتی موریارتی، جو پشی، فرانک وینسنت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Raging Bull در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

رتبه دوم بهترین فیلم‌های بیوگرافی یکی دیگر از فیلم‌های رفقای خوب سینما به‌شمار می‌رود. فیلمی که بازهم با همکاری سه دوست قدیمی یعنی جو پشی، رابرت دنیرو و مارتین اسکورسیزی شکل گرفت و این بار داستان یک بوکسور پرتلاش و کاربلد به نام جیک لاموتا را بازگو می‌کند. جیک لاموتا بوکسوری به‌شمار می‌رود که قصد دارد با رسیدن به قله‌های ورزش بوکس به آرزو‌هایش برسد و در این مسیر از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. فیلم Raging Bull به تهیه‌کنندگی رابرت چارتوف و ایروین وینکلر با اقتباس از رمانی به نام Raging Bull: My Story نوشته خود شخصِ جیک لاموتا توسط استودیو Chartoff-Winkler Productions با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید و فروش ۲۴ میلیون دلاری را در گیشه‌ها ثبت کرد.

رابرت دنیرو برای نقش‌آفرینی در این فیلم بیش از ۲۵ کیلوگرم وزن خودش را افزایش داد. وی پس از مطالعه داستان این کتاب ایده اقتباس از آن و ساخت فیلمی براساس این کتاب را به مارتین اسکورسیزی پیشنهاد داد و اینگونه فیلم Raging Bull متولد شد. به‌عقیده بسیاری از منتقدین سینمایی این فیلم نه‌تنها بهترین فیلم مارتین اسکورسیزی به‌شمار می‌رود که بهترین فیلم ورزشی تاریخ سینما است. رابرت دنیرو همچنین برای نقش‌آفرینی خود در این فیلم چند جلسه با شخصیت اصلی آن یعنی جیک لاموتا به تمرین مشت‌زنی پرداخت. ایفای نقشی که برای او جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مراسم اسکار و گلدن گلوب را به‌همراه داشت. این فیلم با تحسین فرانسیس فورد کاپولا روبه‌رو شد و وی از آن به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر عمرش یاد کرده است.


کاور فیلم Andrei Rublev اثر آندری تارکوفسکی با حضور آناتولی سولونیتسین

۱- فیلم Andrei Rublev

فیلم آندری روبلف

  • کارگردان: آندری تارکوفسکی | نویسنده: آندری تارکوفسکی، آندری کونچالوفسکی
  • بازیگران: آناتولی سولونیتسین، ایوان لاپیکوف، نیکولای گرینکو، یوری نیکولین، ایرما راوش
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Andrei Rublev در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

رتبه نخست فهرست بهترین فیلم های بیوگرافی به فیلم قدیمی Andrei Rublev تعلق دارد. این فیلم تا سال ۱۹۷۱ در جماهیر شوروی اکران نشد و به‌‌همین‌دلیل شهرت فراوانی به‌دست آورد ولی بااین‌حال هنوز دلیل مشخصی برای توقیف اکران آن بیان نشده است. این فیلم در جشنواره فیلم کن توانست جایزه ویژه منتقدان را به‌دست آورد و بااین‌حال در روسیه با سانسوری ۴۰ دقیقه‌ای اکران شد؛ موضوعی که به‌نظر بسیاری از اهالی سینما زیاده‌روی مسئولان شوروری در قبال این فیلم به‌شمار می‌رود. فیلم آندری روبلف به تهیه‌کنندگی تامارا اوگورودنیکووا توسط استودیو Mosfilm با بودجه‌ای ۱.۵ میلیون دلاری تولید و به‌دلیل حاشیه‌های بسیار زیاد آن در زمان اکران اطلاعات دقیقی از میزان فروش آن دردسترس نیست.

اما به داستان این فیلم پرحاشیه و البته تأثیرگذار بپردازیم. داستان فیلم درباره راهبی به نام آندری روبلف جریان دارد که به‌عنوان بزرگ‌ترین نقاش و شمایل‌نگار تمام دوران معروف شده است. او در قرن پازندهم میلادی برگزیده می‌شود تا به‌همراه یک شمایل‌نگار یونانی دیوارهای کلیسای جامع شهر ولادیمیر را با طرح‌هایی خاص رنگ‌آمیزی کند. همکاری این دو نفر که با مذهب‌هایی متفاوت درکنار هم قرار گرفته‌اند به داستان اصلی این فیلم تبدیل می‌شود و همین تقابل مذهب‌ها شاید عامل اصلی حاشیه‌های بسیار زیاد این فیلم به‌شمار می‌رود. به‌هرحال فیلم Andrei Rublev فیلمی است که اگر آن را تماشا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تماشا کنید؛ چراکه یکی از بهترین داستان‌های واقعی درمیان فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای را از دست داده‌اید.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین فیلم‌های بیوگرافی چیست؟ به‌نظر شما کدام فیلم‌ها می‌توانستند در این فهرست حضور داشته باشند؟ نظر خودتان را با ما و سایر همراهان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های بیوگرافی کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم های بیوگرافی می‌توان به فیلم The King's Speech ، فیلم The Pianist و فیلم A Beautiful Mind اشاره کرد. فهرست کامل ۴۰ فیلم برتر ژانر بیوگرافی را در سایت زومجی بخوانید.

۲- برترین فیلم های بیوگرافی انگیزشی چه فیلم هایی هستند؟

از میان فیلم های ژانر بیوگرافی که انگیزشی هم می‌توانند به حساب بیایند ، می‌توان به فیلم Moneybal، فیلم Erin Brockovich و فیلم Cinderella Man اشاره کرد. فهرست کامل ۴۰ فیلم برتر ژانر بیوگرافی را در سایت زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده