بازی The Room: Old Sins، اثری در سبک معمایی است که می‌تواند ساعت‌ها شما را با معما و داستان زیبایی که دارد، سرگرم کند. با بررسی این بازی موبایل همراه زومجی باشید.

بازی‌های فکری معمایی همیشه محبوبیت بالایی دارند و به‌شخصه معتقدم پرداختن بیشتر به این دسته از بازی‌ها روی موبایل، می‌تواند بیش از پیش به‌محبوبیت این پلتفرم کمک کند. یکی از سری بازی‌های موبایل در سبک معمایی فکری، سری The Room است که سه‌گانه ابتدایی این بازی حسابی توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. سری The Room اثری فوق العاده است که در جریان آن شما باید معماهای مختلفی را حل کنید تا پرده از داستان بازی بردارید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سری که باعث محبوبیت آن شده است، اضافه کردن المان ترس است. در ظاهر بازی هیچ نکته ترسناکی ندارد اما زمانی که غرق بازی می‌شوید، اتمسفر و صداهای پس زمینه بازی، حس و حال بازی‌های ترسناک را به شما القا می‌کند. بازی اندروید و آیفون The Room: Old Sins، جدیدترین نسخه از سری The Room است که همان آیتم‌های همیشگی این سری را در خود جای داده است و در بعضی از زمینه‌ها دارای پیشرفت بوده است.

بررسی بازی The Room: Old Sins

بازی شروعی مرموز و گنگ دارد اما رفته رفته شما را غرق خود می‌کند

داستان بازی The Room: Old Sins، از جایی شروع می‌شود که شما خود را در اتاق زیر شیروانی خانه آقا و خانم لاکوود پیدا می‌کنید. ظاهرا ارتباط این دو شخص از انجمن قطعا شده است و شما باید دلیل این اتفاقات را متوجه شوید. زمانی که در اتاق زیر شیروانی قرار دارید، متوجه یک خانه عروسکی می‌شوید که بیشتر شبیه به یک عمارت بزرگ است. کمی که با دقت به این خانه خیره می‌شوید، متوجه مرموز بودن و نکاتی می‌شوید که امکان دارد با حل کردن آن‌ها راز مفقود شدن آقای لاکوود به‌همراه همسرش را پیدا کنید. داستان بازی به شکلی طراحی شده است که از همان ابتدا مخاطب را با سوال و جواب‌های متعددی روبه‌رو می‌کند و آن‌ها را مجبور می‌کند تا وارد دنیای اسرار آمیز Old Sins شوند تا بتوانند پرده از اسرار داستان بازی بردارند. یکی از نکات مهم در داستان سرایی این است که شروع داستان کاملا قابل فهم باشد یا اگر به شکل مرموزی آغاز می‌شود، در ادامه به بهترین شکل ممکن به سوالات مخاطب جواب داده شود و در پایان، نویسنده بتواند به یک جمع‌بندی خوب و کامل برسد.

برخی از اتفاقات داستان از طریق نوشته‌هایی که در هر مکان قرار دارند، روایت می‌شوند

بازی موبایل The Room: Old Sins از این بابت مشکلی ندارد و داستان‌اش با این که به مرموز‌ترین شکل ممکن آغاز می‌شود اما رفته رفته می‌تواند داستان نهایی را همانند یک پازل ۱۰۰۰ تکه در کنار هم قرار دهد تا مخاطب متوجه آن بشود. از طرفی بخشی از فهمیدن داستان به خود بازیکن واگذار شده است. در طول بازی و انجام معماها، شما وارد بخش‌های مختلفی از عمارت عروسکی می‌شوید که در آن یک کتاب قرار دارد. زمانی که کتاب را باز می‌کنید، به‌اندازه‌ی دو صفحه، نوشته‌هایی را می‌بینید که در مورد اتفاقات دنیای بازی توضیح داده است. همچنین این نوشته‌ها در حل کردن معماهای بازی نیز کمک حال شما خواهند بود. صحبت از معماها شد و باید بگویم که گیم‌پلی بازی The Room: Old Sins نسبت به نسخه‌های گذشته دارای یک نوآوری است اما مشکلات مخصوص به خودش را هم دارد.

بررسی بازی The Room: Old Sins

استفاده از یک لنز که از طریق آن می‌توانید محیط را متفاوت ببینید، نکته مثبتی است که گیم پلی سری The Room را تغییر داده است

بازی The Room: Old Sins دارای ویژگی جدیدی است که معماهای بازی را جذاب‌تر کرده است. در اینجا شما یک لنز دارید که با انتخاب آن، می‌توانید موارد مخفی در هر محیط را مشاهده کنید. به‌عبارتی لنز شما، یکی از نکات مهم‌ گیم‌پلی است که به سری The Room شکل و شمایل جدیدی بخشیده است. برای مثال هنگام ورود به هر مکان از عمارت عروسکی نظیر اتاق کار یا آشپزخانه، یک نفرین را مشاده می‌کنید که از طریق لنز‌تان قابل مشاهده است و با ضربه زدن به صفحه نمایش، آن هم در حالتی که لنز روشن است، می‌توانید این نفرین را بشکنید و وارد شوید. هر مکان این عمارت عروسکی حکم یک مرحله را دارد که شامل چندین معمای لایه‌به‌لایه است. از طرفی زمانی که وارد هر اتاق می‌شوید و لنز خود را فعال می‌کنید، یک سری علائم را مشاهده می‌کنید که این علائم، مواردی هستند که در گوشه و کنار بازی و در آینده جواب‌گوی سوالات مختلف شما خواهند بود. تیم سازنده به‌زیرکی هرچه‌ تمام‌تر توانسته است کلید حل معماهای مختلف را در محیط‌های بازی جای دهد و از طرفی معماها به شکلی پیاده سازی شده‌اند که برای فهمیدن‌شان امکان دارد مجبور شوید به بخش‌های دیگر بازی نیز بروید. به‌عبارتی فرض کنید در یکی از قسمت‌های خانه عروسکی شما حل کردن یک معمای چند لایه را آغاز کرده‌اید و در یکی از لایه‌ها متوجه می‌شوید که نیاز به یک اهرم دارید و از طرفی آیتمی را دریافت کرده‌اید که در مکان مورد نظر هیچ استفاده‌ای ندارد. از این‌رو باید از مکان فعلی خارج شوید و به‌واسطه آیتم جدیدی که برداشته‌اید، یک مکان تازه را در عمارت عروسکی بازی باز کنید و در آن‌جا آیتم‌هایی را بردارید که برای مکان قبلی، مورد استفاده خواهند بود.

سادگی معماهایی که با لنز مرموز بازی حل می‌شوند، تاحدی کاربر را ناامید می‌کند

در دنیای بازی اندروید و آیفون The Room: Old Sins، معماهای بازی در دو قالب مختلف طراحی شده‌اند. اولین دسته از معماها، معماهای کلی بازی هستند که بدون لنزتان می‌توانید آن‌ها را انجام دهید و هرکدام درجه سختی‌های متفاوتی دارند اما Old Sins زمانی شما را در حل معماها ناامید می‌کند که پای معماهای وابسته به لنز مرموز داستان به‌وسط می‌آید. در جریان این دسته از معماها شما با فعال کردن لنزتان، می‌توانید شکل واقعی محیط یا آن معما را ببینید و با چرخاندن یا جابه‌جا کردن اهرم‌های مختلف می‌توانید آن‌ها را حل کنید که خب این دسته از معماها ساده طراحی شده‌اند. سازنده یک نوع دو دستگی میان معماها ایجاد کرده است. معماهای اصلی حسابی شما را به‌چالش می‌کشند اما معماهای مخصوص به لنز بازی، که نقش معماهای ترکیبی و کامل کننده را دارند، به‌شدت ساده کار شده‌اند. از طرفی بازی The Room: Old Sins دارای یک بخش راهنما است که پس از گذشت یک الی دو دقیقه با توجه به معمایی که در آن گرفتار شده‌اید، شما را راهنمایی خواهد کرد. این بخش با طراحی خوبش نه معمای بازی را به صورت کامل لو می‌دهد نه این که بی‌فایده است بلکه، سرنخ‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که مجبور شوید در مورد محیطی که در آن هستید یا مکان‌های دیگر، بیش از پیش تفکر کنید تا کلید حل معمای مورد نظر را پیدا کنید.

بررسی بازی The Room: Old Sins

The Room: Old Sins در ظاهر یک بازی کوتاه پنج دلاری است که خیلی‌ها فکر می‌کنند ارزش هزینه کردن ندارد اما معماها و دنیای بازی به شکلی طراحی شده است که ساعت‌ها شما را مشغول خود خواهد کرد و حسابی سرگرم خواهید شد. همچنین استودیو فایرپروف گیمز (Fireproof Games)، سازنده بازی بازی The Room: Old Sins، به‌شکلی سیستم لمسی بازی را تعبیه کرده است که می‌توانید به‌راحتی محیط را بگردید و نظاره‌گر اتفاقات باشید. البته در بعضی از بخش‌ها این سیستم دچار مشکل می‌شود اما روی تجربه‌ی کلی تاثیرگذار نیست. گیم‌پلی بازی در حالت کلی و جدای از مشکلی که دارد، نقطه عطف بازی به‌حساب می‌آید و ارزش بازی زمانی کامل می‌شود که پای طراحی‌های آن به وسط می‌آید. از نظر محیطی، The Room: Old Sins آنچنان جزئیات خاصی ندارد اما دارای ویژگی خاصی است و آن هم ترس است. در بازی‌های موبایل نباید انتظار ترس و اتمسفر دلهره آوری نظیر بازی‌های کنسولی و کامپیوتر را داشته باشیم و همین که سازنده بتواند تا حد محدودی از المان‌های ترس استفاده کند، در کار خود موفق خواهد بود. در The Room: Old Sins سازنده از یک سری نفرین استفاده کرده است تا دنیای تاریکی را خلق کند. همچنین نوع باز شدن یا بسته شدن کتاب‌های هر مکان و پس از آن، حل شدن معماها و کامل شدن هر مرحله، به شکلی است که حس و حال بازی‌های ترسناک را به شما می‌دهد. همچنین هرچقدر جلو‌تر می‌روید و معماها را حل می‌کنید شاهد یک آلودگی و نفرین هستید که به شکل پای هشت پا طراحی شده است و اجسام را می‌پوشاند.

 از طرفی استودیو فایر پروف گیمز از سکوت و صداهای خاصی در پس زمینه بازی استفاده کرده است تا بتواند حس و حال ترس را بیش از پیش به مخاطب القا کند. نکته‌ای که شاید آن چنان اهمیت نداشته باشد اما قابل ستایش است، طراحی سیستم ذخیره سازی بازی است که Old Sins از یک سیستم ابری استفاده می‌کند. در حالت کلی‌تر، صداهای پس زمینه و سکوت بازی به شکلی طراحی شده است که هر لحظه حس می‌کنید شخصی شما را شکار خواهد کرد. همچنین شاهد اثری هستیم که از چند زبان مختلف استفاده می‌کند و این در حالی است که امروزه بازی‌های موبایل به این موارد اهمیت خاصی نمی‌دهند. در کل بازی معمایی اندروید و آیفون The Room: Old Sins، جدیدترین ساخته استودیو فایرپروف گیمز و همچنین جدیدترین نسخه از مجموعه The Room است که دارای یک سری نقاط قوت است که تجربه بازی را خاص جلوه داده است و از طرفی مشکلاتی دارد که نمی‌توان از آن گذاشت. با این‌حال اگر از بازی‌های معمایی رایگان که اکثرا دارای پرداخت‌های درون برنامه‌ای و ویدیوهای تبلیغاتی حوصله سربر هستند خسته شده‌اید یا می‌خواهید تجربه‌ای متفاوت در زمینه بازی‌های موبایل کسب کنید، بازی The Room: Old Sins را پیشنهاد می‌کنم. اثری که داستانی خاص و زیبا را به شکلی مرموز روایت می‌کند.


منبع زومجی

The Room: Old Sins

استودیو فایرپروف گیمز با ساخت بازی The Room: Old Sins یک بار دیگر مهارت خود در توسعه بازی‌های مستقل را به‌تصویر کشیده است. Old Sins دارای یک لنز جدید و مرموز است که گیم‌پلی بازی را متفاوت کرده است و شاهد معماهای مختلف اما ساده‌ای در طول بازی هستیم که می‌توانستند بهتر از چیزی باشند که طراحی شده‌اند. با این حال The Room: Old Sins با روایت داستانی خوبش تجربه‌ای لذت بخش برای کاربران موبایل است.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • - داستان سرایی عالی
  • - اتمسفر درگیر کننده
  • - استفاده از لنز که یک مکانیزم جدید در بازی است
  • - سیستم راهنمای کارآمد بازی

نقاط ضعف

  • - ساده بودن معماهایی که از لنز استفاده می‌کنند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده