Final Fantasy VII Remake، فرزندی ناخلف یا یک فاینال فانتزی اصیل؟

Final Fantasy VII Remake، فرزندی ناخلف یا یک فاینال فانتزی اصیل؟

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۹

Final Fantasy VII Remake با اینکه یک بازی کاملا جدید به‌نظر می‌رسد، اما تتسویا نومورا و تیمش تاحدی به نسخه اصلی پای‌بند مانده‌اند و سعی کرده‌اند تعادلی را میان اجزای بازی به‌وجود بیاورند.

در نمایشگاه E3 2015 و کنفرانس خبری سونی بود که نسخه ریمیک Final Fantasy VII معرفی شد و حسابی هواداران سری فاینال فانتزی را شگفت‌زده کرد، زیرا در میان نسخه‌های متعدد این مجموعه، نسخه هفتم را می‌توان خاطره‌انگیز‌ترین و با کیفیت‌ترین نسخه دانست. کاراکترهایی مثل کلود یا سفیروث همچنان جزو بهترین شخصیت‌های شرور و قهرمان در بازی‌های ویدیویی به‌حساب می‌آیند. تا به امروز با وجود تریلرهایی که از بازی Final Fantasy VII Remake منتشر شده است، این سؤال در ذهن مخاطب شکل گرفته است که دقیقا سیستم مبارزات و تغییرات بازی به چه شکل خواهد بود؟ روی کاغذ، فاینال فانتزی 7 ریمیک بهترین بازسازی است که انجام گرفته است، زیرا اسکوئر انیکس (Square Enix)، سازنده و ناشر Final Fantasy 7 Remake، علاوه‌بر طراحی مجدد سیستم مبارزات، بلکه سبک بازی را هم به‌کل تغییر داده است و با یک محصول کاملا جدید طرف هستیم. اثری که آن را در گذشته به اسم یک بازی نقش‌ آفرینی با مبارزات نوبتی و دوربین از بالابه‌پایین می‌شناختیم، حال جای خود را به یک بازی سوم شخص با المان‌های نقش‌‌آفرینی و مبارزات مدرن داده است.

Final Fantasy VII Remake

سیستم مبارزات بازی نوبتی نیست، اما ترکیبی از نبردهای مدرن با عصاره ATB یا همان Attack Time Battle است

اولین و اصلی‌ترین تغییر بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک، به تغییر سیستم مبارزات بازی مربوط می‌شود که اسکوئر انیکس اعلام کرده بود که بازی فاقد مبارزات نوبتی است. این گفته تا حدی هواداران قدیمی را ناراضی کرد، زیرا یکی از بخش‌های لذت بخش نسخه هفتم، مبارزات نوبتی آن بود. بااین‌حال هواداران این سری می‌دانند که تتسویا نومورا، کارگردانی نیست که نتواند کار خود را به‌درستی انجام بدهد. ازاین‌رو بخش مبارزات بازی هرچه باشد، سرگرم کننده خواهد بود. حال سؤال این است که سیستم مبارزات بازی با اینکه مدرن و همزمانی است، آیا کاملا متفاوت با آن چیزی است که در گذشته تجربه کرده‌ایم؟ در جواب باید بگویم که سیستم مبارزات بازی نوبتی نیست، اما ترکیبی از نبردهای مدرن با عصاره ATB یا همان Attack Time Battle است. در این دسته از بازی‌ها، کاراکترهای داخل بازی یک نوار مخصوص دارند که با پرشدنش، می‌توانند از مهارت‌ها، قابلیت‌ها یا آیتم‌های مختلفی که برای‌شان در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

در گذشته و سری فاینال فانتزی، این نوع مبارزات در نسخه‌های مختلفی اعمال شده‌ بودند، اما رفته رفته پیشرفت کردند و در نسخه سیزدهم شاهد شکل جدیدی از مبارزات بودیم. در Final Fantasy 13، با اینکه کاراکترها به‌صورت آزادانه در محیط مبارزه حرکت می‌کردند (سیستم پارادیگم شیفت)، اما سیستم ATB همانند حال حاضر نبود و همچنان ضربات عادی کاراکترها هم به این نوار بستگی داشت. رفته رفته اسکوئر انیکس در نسخه‌ی آنلاین (فاینال فانتزی 14) این سیستم را بهبود بخشید و نوار ATB صرفا برای استفاده از مهارت‌ها، آیتم‌ها و قابلیت‌های کاراکتر اصلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این دسته از مبارزات، توانستند مخاطبان جدیدی را هم به سری فاینال فانتزی جذب کنند که Final Fantasy XV، حالت بسیار مدرن‌تری از سیستم مبارزات ATB را به‌همراه داشت. در اینجا استفاده از نوار ATB به استفاده از مهارت‌های هم‌تیمی‌‌‌هایتان، استفاده از مهارت وارپ (Warp) ناکتیس و همچنین استفاده از مهارت پادشاهی ناکتیس ختم می‌شد (البته اگر نسخه رویال ادیشن بازی را به‌حساب نیاوریم که تغییراتی در سیستم مبارزات بازی اعمال کرده است و ATB نقش بیشتری در مبارزات ناکتیس دارد).

Final Fantasy VII Remake

حال مبارزات Final Fantasy 7 Remake دقیقا همان موردی است که در نسخه رویال ادیشن فاینال فانتزی 15 مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفاوت که برای پر شدن نوار و استفاده از مهارت‌ها و آیتم‌ها، نیاز به ضربه‌زدن به دشمنان دارید و زمان تاثیر ناچیزی در پر شدن این نوار دارد. به‌عبارتی زمانی‌که کلود یا سایر هم‌تیمی‌هایش به دشمنان ضربه می‌زنند، نوار ATB هر کاراکتر با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سپری شدن زمان پر می‌شود. حال پس از این اتفاق با فشردن دکمه مربوطه، بازی در یک حالت صحنه آهسته قرار می‌گیرد که به آن Tactical Mode گفته می‌شود و می‌توانید یکی از موارد ذکر شده را انجام بدهید. البته یک سری شورتکات هم برای استفاده از آیتم‌ها و مهارت‌ها در نظر گرفته شده است که می‌توانید موارد مورد نیازتان را در این شورتکات‌ها قرار بدهید. مورد دیگری که در سیستم مبارزات به یک دغدغه برای کاربران تبدیل شده است، نحوه‌ی سوییچ کردن میان کاراکترهای بازی است.

یک سری شورتکات هم برای استفاده از آیتم‌ها و مهارت‌ها در نظر گرفته شده است که می‌توانید موارد مورد نیازتان را در این شورتکات‌ها قرار بدهید

به‌نظر می‌رسد سوییچ کردن میان کاراکتر‌ها به‌راحتی هرچه تمام‌تر انجام می‌شود و اصلا نیازی نیست که با ساختار آن آشنایی داشته باشید، هر زمانی‌که حس کردید که عملکرد شما روی یک کاراکتر دیگر بهتر است، می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید و از مهارت‌های شخصیت انتخاب شده استفاده کنید. مورد بعدی این است که حتی بدون سوییچ کردن روی شخصیت‌ها هم می‌توانید از مهارت‌ها یا قابلیت‌های‌شان استفاده کنید. به‌عبارتی زمانی‌که وارد Tactical Mode می‌شوید، گزینه‌های استفاده از مهارت‌ها، قابلیت‌ها یا آیتم‌ها برای سایر کاراکترهای تیم‌تان را هم مشاهده می‌کنید. برای مثال هدایت کلود را برعهده دارید، اما ازطریق مهارت بازیابی نوار سلامت اریث، نوار سلامت تیم‌تان را پر کنید.

Final Fantasy VII Remake

فاینال فانتزی ۷ ریمیک نه دارای مبارزات نوبتی است و نه به یک بازی هک اند اسلش تبدیل شده است که صرفا با دکمه‌زنی کار خود را پیش ببرید

 دراین‌میان اشاره کنم که برای استفاده از بعضی از قابلیت‌ها، باید از Materia (گوی‌های رنگی مختلف بازی) روی سلاح‌تان استفاده کنید. هر کدام از این گوی‌ها ویژگی خاصی دارند و می‌توانید از آن‌ها روی سلاح‌های هم‌تیمی‌های‌تان استفاده کنید. در طول نمایش بازی در کنفرانس خبری اسکوئر انیکس، شاهد باس فایت معروف اسکورپیون سنتینل بودیم که بازیکنان تقریبا در ابتدای بازی با آن روبه‌رو می‌شوند. در نسخه اصلی، این باس را می‌توان یکی از باس‌های چالش‌برانگیز ابتدای فاینال فانتزی ۷ دانست، اما در ویدیو منتشر شده به‌نظر می‌رسید که برت و کلوت بدون هیچ چالشی در حال کشتن اسکورپیون سنتینل هستند. همچنین شاهد یکی از ویژگی‌های بازی Final Fantasy 13 هم در این مبارزه بودیم؛ اینکه برت کلود را در نحوه‌ی مبارزه کردن و حرکت کردن در میدان نبرد راهنمایی می‌کرد یا گفت‌وگو میان کاراکترها در شرایط مشابه به شکلی است که می‌توانید نحوه‌ی آسیب‌رساندن را متوجه شوید. به‌نظر می‌رسد هر باس در اینجا نقطه ضعفی دارد که باید آن را شناسایی کنید تا بتوانید ضربات قدرت‌مندتری را اعمال کنید.

از دیگر ویژگی‌های گیم‌پلی بازی که نسخه بازسازی شده دستخوش تغییرات شده است، بلاک کردن و جاخالی دادن از ضربات است. در ساختار مبارزات نوبتی، زمانی‌که قدرت شما از دشمن‌تان بیشتر باشد یا ضربه‌ی آن‌ها روی شما کارایی نداشته باشد، احتمال دفع شدن ضربه وجود دارد. همچنین در بعضی از مواقع کاراکتر اصلی از ضربه‌ای که اعمال شده است، جاخالی می‌دهد. این درحالی است که تتسویا نومورا و تیم‌اش جاخالی دادن و دفع کردن ضربات رو در ساختار اصلی گیم‌پلی قرار داده‌اند. بازیکنان این قابلیت را دارند که در طول مبارزات با فشردن دکمه مورد نظر، ضربات را دفع کنند یا اینکه از آن‌ها جاخالی دهند. بااین‌تفاسیر سیستم مبارزات بازی، به‌نحوی طراحی شده است که کاربران را راضی نگه می‌دارد. فاینال فانتزی ۷ ریمیک نه دارای مبارزات نوبتی است و نه به یک بازی هک اند اسلش تبدیل شده است که صرفا با دکمه‌زنی کار خود را پیش ببرید، بلکه تیم سازنده سعی کرده است با اضافه کردن نوآوری‌های جدید، ساختار و پایه گیم‌پلی را حفظ کند و به نسخه‌ی اصلی وفادار باقی بماند. برای اثبات این حرف که سیستم مبارزات نسخه ریمیک اصلا بر پایه دکمه‌زنی بدون برنامه‌ریزی قبلی نیست، می‌توان‌به دشمنان و نحوه قرار گیری آن‌ها در محیط اشاره کرد.

Final Fantasy VII Remake

دشمنان بازی به‌نحوی به استقبال‌تان می‌آیند که برای نابودی‌شان باید استراتژی‌‌های مبارزه‌ای مختلفی داشته باشید. برای مثال بعضی از دشمن‌ها، در فاصله‌ی دورتری از شما قرار گرفته‌اند و کلود به آن‌ها دسترسی ندارد، اما برت کاراکتری است که یک سلاح Machine Gun روی بازویش نصب است و به‌راحتی می‌تواند دشمنانی را که در فواصل دور یا محیط‌های غیرقابل دسترس قرار گرفته‌اند، از بین ببرد. محیط‌های داستان و همچنین طراحی وقایع داستانی یکی دیگر از مواردی است که اسکوئر انیکس سعی کرده است آن‌ها را با دقت و هیجان بیشتری بازسازی کند. قطعا دیدن محیط‌ها و میان‌پرده‌های مدرنیزه شده اثری که سال ۱۹۹۷ عرضه شده است، می‌توان به‌تنهایی هیجان‌انگیز باشد که اسکوئر انیکس این موارد را به‌خوبی هرچه تمام‌تر انجام داده است. برای مثال صحنه رویارویی مجدد کلود و تیفا در کافه شهر میدگار یکی از معروف‌ترین سکانس‌های فاینال فانتزی ۷ است که در تریلر رونمایی از تیفا، شاهد بازسازی و نمایش این قسمت هستیم.

نسخه ریمیک Final Fantasy VII یک ساختار شکن نیست، اما سعی دارد تجربیات جدیدی را هم ارائه بدهد

همچنین یکی از مواردی که کاربران منتظرش بودند مینی گیم فرار کلود و دوستانش از دست سربازان شینرا است. در بازی اصلی، کلود ازطریق موتور سیکلت هاردی دایونتا و برت و سایرین ازطریق یک وَن از دست سربازان شینرا فرار می‌کنند. حال در نمایشگاه E3 2019 شاهد گیم‌پلی بازسازی شده این قسمت هم بودیم که تیم سازنده با اضافه کردن المان‌های مبارزه‌ای جدید، سعی کرده است حال‌وهوای قدیم بازی را هم حفظ کند. همچنین یکی دیگر از بخش‌هایی که داستان اصلی را خاص جلوه می‌داد، نوع فلش بک‌های ذهن کلود بود که تمامی آن‌ها به‌گذشته فراموش شده‌اش و همچنین سفیروث اشاره داشتند. کلود در ابتدای بازی تنها خاطره‌اش از سفیروث یک محیط آتش گرفته بود. اسکوئر انیکس به‌نظر می‌رسد سعی کرده است که این موارد را در قالب میان‌پرده‌های مختلف نشان بدهد تا تداعی کننده فلش‌بک‌های کلود باشند.

Final Fantasy VII Remake

به‌عنوان کلام آخر، فاینال فانتزی ۷ ریمیک نه اثری کاملا جدید و نه اثری پای‌بند به سنت‌های قدیمی است، بلکه اسکوئر انیکس به‌خوبی توانسته است یک تعادل میان ساختار قدیمی و جدید بازی به‌وجود بیاورد. ازاین‌رو بازی پتانسیل این را دارد که هم کاربران قدیمی و هم کاربران جدید از آن نهایت لذت را ببرند. تنها موردی که این میان به‌عنوان یک علامت سؤال بسیار بزرگ قرار دارد، این است که با یک بازی اپیزودیک سر و کار داریم. یوشینوری کیتاسه، کارگردان بازی Final Fantasy VII، در جریان یک مصاحبه در E3 2019 اعلام کرده است که ما از ابتدا می‌دانستیم که بازگو کردن تمام داستان جهان فاینال فانتزی ۷ محتوای بسیار زیادی را در بر می‌گیرد. ازاین‌رو اولین اپیزود با محوریت وقایع میدگار و آنچه در این شهر رخ می‌دهد، ساخته شده است. اگر به بازی اصلی برگردیم کلود و دوستان‌اش تا انتهای بازی چند بار وارد میدگار می‌شوند و هنوز مشخص نیست که دقیقا تا چه بخشی از از داستان را تجربه خواهیم کرد. ازطرفی نسخه ریمیک دارای دو دیسک بلوری است. به‌عبارتی محتویات بسیار زیادی را برای کاربران تدارک دیده‌اند. موردی که دراین‌میان وجود دارد، این است که احتمال بازگو شدن داستان زک فایر، سفیروث یا حتی جنسیس هم وجود دارد که مربوط‌به اسپین‌آف‌های Final Fantasy 7 می‌شوند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده