نویسنده: فرشید معتمد
// دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

نگاهی اجمالی به کارت گرافیک رادئون R9 NANO ای ام دی

مشخص شده که سومین مدل از کارت‌های گرافیکِ نسل جدید R9 بر اساس تراشه‌ی Fiji قرار است به زودی به بازار عرضه شود. برای بررسی اطلاعاتِ منتشر شده از این محصول با زومجی همراه باشید.

کارت گرافیکِ در آستانه‌ی عرضه‌ی اِی‌اِم‌دی یعنی Radeon R9 Nano، آنگونه که انتظار داشتیم یک نسخه‌ی به شدت ضعیف شده از R9 Fury X نیست. این کارت با ابعاد Mini-ITX و مصرفِ توان ۱۷۵ وات، شامل کلیه‌ی واحدهای پردازشی سیلیکون Fiji که به صورت فیزیکی روی آن تعبیه شده‌اند می‌شود و از نقطه نظرِ مشخصات حتی از مدل قبلی R9 Fury کاملتر است. معماری فیجی مانند کارت‌های R9 285/380 بر اساس نسخه‌ی GCN 1.2 طراحی شده و ۲۵۶ واحد TMU و ۶۴ واحد ROP را در دل خود جای داده است.

R9 Nano 1

 

AMD Radeon R9 Fury X

AMD Radeon R9 Nano

AMD Radeon R9 390X

پروسه‌ی ساخت

28nm

28nm

28nm

تراشه‌ی گرافیکی

Fiji

Fiji

Hawaii / Grenada

هسته‌های پردازشی

4096

4096

2816

حافظه‌ی گرافیکی

4 GB HBM

4 GB HBM

8 GB GDDR5

فرکانس حافظه

up-to 500 MHz / 1.0 Gbps

up-to 500 MHz / 1.0 Gbps

6.0 Gbps

فرکانس هسته

1050 MHz

up-to 1000 MHz

1050 MHz

پهنای باند حافظه

up-to 512 GB/s

up-to 512 GB/s

384 GB/s

اتصالات برق

2 x 8-pin

1 x 8-pin

1 x 6-pin - 1 x 8-pin

ابعاد

Full Height, Dual slot

Full Height, Dual slot

Full Height, Dual slot

Freesync

Yes

Yes

Yes

پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲

Yes

Yes

Yes

اِی‌اِم‌دی کارِ بزرگی را با عرضه‌ی فیجی انجام داده است، آنها ۸.۹ میلیارد ترانزیستور را روی تراشه‌ی گرافیکی جای داده‌اند و این تازه بدون در نظر گرفتن تراشه‌های حافظه‌ی HBM است. این کار به آنها توانایی در اختیار گرفتن توان پردازشیِ گیج کننده‌ی ۸.۶ ترافلاپس را داده است. با کمک فناوری قدیمی ۲۸ نانومتری و معماری GCN 1.2، بهینه سازی‌هایی هم در ارتباط با حافظه‌ی کَشِ سطح  دوم آن صورت گرفته و میزان آن اکنون ۲ مگابایت شده است.

R9 Nano 2

این کارت همچنین ۴ گیگابایت حافظه‌ی HBM با رابطِ حافظه‌ی ۴۰۹۶ بیتی و فرکانسِ ۵۰۰ مگاهرتز روی خود جای داده است که در نهایت پهنای باندِ ۵۱۲ گیگابایتی را فرآهم می‌کند. حرکت اِی‌اِم‌دی به سوی رابط حافظه‌ی ۴۰۹۶ بیتی با کمک فناوری جدید HBM قدم مهمی تلقی می‌شود.

AMD R9 Nano 3

با اینکه این کارت توانایی افزایش فرکانس تا سقف ۱۰۰۰ مگاهرتز را دارد، اما به یک محدود کننده‌ی حرارتی هم مجهز شده است. زمانی که به دمای ۷۵ درجه‌ی سانتیگراد برسد، برای کنترلِ حرارت شروع به کاهش فرکانس کاری خود خواهد کرد. بنابراین فرکانس ۱۰۰۰ مگاهرتزی یک سرعتِ ثابت برای این کارت‌ها نیست و هنگامی که کارت محدودیت مصرف توان را رد کند یا بیش از حد داغ شود، سرعت ساعتِ فرکانسی خود را با این متغیرهای محدود کننده بالا و پایین خواهد برد.

R9 Nano 4

رادئون R9 Nano بر اساس ۴ فاز تغذیه‌ی ولتاژ برای تراشه‌ی گرافیکی و دو فاز هم برای زیر مجموعه‌ی حافظه ساخته شده است. از آنجایی که کارت گرافیکی قدرتمندی است، نیاز است که یک کابل برقِ ۸ پینی PCI-Express را برای تامین توانش به آن متصل کنید.

R9 Nano 5

بر طبق اسلایدهای خبریِ منتشر شده قرار است با کارت بسیار کم صدایی روبرو باشیم. کارتِ مرجع R9 290X نویز ۴۳ دسی بل تولید می‌کرد که قابل شنیدن بود، اما این محصول باید تقریبا بی صدا باشد.

R9 Nano 6

البته اسلاید بالا اغراق آمیز است، اما اِی‌اِم‌دی قصد داشته نشان دهد که ابعاد کوچکترِ کارت Nano می‌تواند در کیس‌های سایز مینی و بسیار جمع و جور هم مورد استفاده قرار گیرد.

R9 Nano 7

از نقطه نظرِ راندمان هم نمونه‌هایی از میانگینِ فریم تولیدی محصول جدید را در مقایسه با کارت 970 mITX با ابعاد مشابه می‌بینید، هر چند که مشخصا قیمتِ کارت R9 Nano بسیار بیشتر از کارت GTX 970 خواهد بود. قیمت تخمینی این محصول در حال حاضر ۶۵۰ دلار برآورد می‌شود.

در ادامه مجموعه‌ای از عکس‌های این محصول را که توسط اِی‌اِم‌دی منتشر شده مشاهده می‌کنید.

منبع: guru3d، techpowerup