نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۱

احتمال مجهز شدن همه پردازنده ‌های سری Ryzen 7000 به گرافیک یکپارچه داخلی

گمانه زنی‌های متعددی از احتمال برخورداری تمامی پردازنده‌های سری رایزن 7000 از نسل Zen 4 به پردازنده گرافیکی یکپارچه خبر می‌دهند.

ظاهراً شایعاتی که در طول سال‌های گذشته همواره مطرح بوده، حالا به پردازنده‌های نسل Zen 4 شرکت AMD رسیده و از همین الان صحبت درباره سری Ryzen 7000 شروع شده است. یکی از تفاوت‌های پردازنده‌های اینتل و AMD برخورداری از پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه یا iGPU است که برای بخشی از کاربران از اهمیت خاصی برخوردار است. فقط یکی از محصولات اینتل به گرافیک یکپارچه مجهز شده و این درحالی است که پردازنده‌های AMD به دو دسته APUها و پردازنده‌های جداگانه دسکتاپ این شرکت تقسیم می‌شوند. بنابراین درمورد محصولات AMD با دو سبک معماری متفاوت سروکار داریم که ظاهراً در آینده تغییر خواهد کرد.

براساس این شایعه، انتظار می‌رود که با معرفی پردازنده‌های رایزن 7000، همه‌ی مدل‌های این سری به گرافیک داخلی مجهز شوند. درواقع منابع متعددی به این شایعه دامن زدند که یکی از کاربران ردیت به جمع‌آوری این مستندات پرداخته است. در تصویری که پایین‌تر ملاحظه می‌کنید، مسیر برنامه‌های AMD برای عرضه پردازنده‌های مختلف این شرکت نمایش داده شده که البته قسمت‌هایی از آن با بیانیه رسمی این شرکت که اخیراً منتشر شد نیز مشترکاتی دارد. بنابراین گمانه زنی‌ها در این خصوص دوباره قوت گرفته و باید دید که AMD چه واکنشی به این اخبار خواهد داشت.

مسیر پیش روی معرفی پردازنده های جدید AMD

براین اساس، پردازنده‌های سری Ryzen 6000 براساس سبک معماری 6000 Rembrandt یا +Zen 3 و همچنین Barcelo یا همان Zen 3 ساخته می‌شوند. نکته‌ی جدیدی که اینجا وجود دارد، اضافه شدن گرافیک‌های Navi به Raphael است. بعد از آن پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 4 یا چیپ‌های دسکتاپ Ryzen 7000 را داریم که براساس شایعات AMD در این نسل به سراغ معماری ۶ نانومتری خواهد رفت. از طرفی انتظار می‌رود که در هریک از پردازنده‌های AMD در این نسل از یک IGP استفاده شود.

اسم رمز Phoenix نیز ظاهراً به پردازنده‌های موبایل Ryzen 7000 مربوط می‌شود که برای دسکتاپ نیز عرضه خواهند شد. این تراشه‌ها به گرافیک قوی‌تر و جدیدتری از نسل RDNA 3 مجهز می‌شوند. براساس ادعای منابع غیررسمی، AMD از هم‌اکنون هدف خود با پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 را ۵۰ درصد پیشرفت عملکرد نسبت به RDNA 2 قرار داده است. ورود به نسل حافظه‌های DDR5 نیز می‌تواند بیانگر ارائه این توان پردازشی در یک APU باشد.

نام محصول

اسم رمزمعماریلیتوگرافیگرافیکحافظهPCI-e
Ryzen 5000VermeerZen 37nm-ddr44.0
Ryzen 5000GCezanneZen 37nmVegaddr43.0
-LucienneZen 27nmVegaddr43.0
Ryzen 6000Warhol+Zen 36nm-ddr44.0
Ryzen 6000GRembrandt+Zen 36nmRDNA 2ddr54.0
-BarceloZen 37nmVegaddr43.0
Ryzen 7000RaphaelZen 45nm?RDNA 2ddr55.0
Ryzen 7000GPhoenixZen 45nm?RDNA 3ddr55.0

در پایان هم می‌توانید نظرات خود در این خصوص را با زومجی مطرح کنید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده