بعد از این گذشت تقریبا یک دهه از عرضه تکن ۷، بندای نامکو با بازی جدید تکن ۸ ثابت کرد که هنوز یکی از بهترین سازنده‌های بازی فایتینگ سه‌بعدی است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

تکن، تکن و تکن. یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های فایتینگ تاریخ است که از قضا برای ما ایرانی‌های خیلی خاطره‌انگیز است. امکان ندارد یکی از ماها قدیم پلی استیشن وان داشته یا کلوپ رفته باشد و بازی تکن ۳ را بازی نکرده باشد. امکان ندارد. حتی آنهایی که گیمر نیستد هم احتمالا یک بار نام مجموعه تکن به گوششان خورده باشد. فقط کافی است یک بار کاراکترهای جذاب این بازی مثل جین، هاوارانگ، پاول و ادی را ببینید و عاشقشان بشوید.

حالا می‌دانید چرا تکن یکی از بهترین و پرفروش‌ترین بازی‌های فایت سه‌بعدی تاریخ به حساب می‌آید؟ شاید من جواب این سؤال را اینطوری بدهم. انیمیشن، انیمیشن و انیمیشن‌های خیره‌کننده تکن واقعا به نظرم باعث شدن که تکن به این محبوبیت برسد. با اینکه بازی Tekken تقریبا ۳۰ سال پیش عرضه شده ولی هنوز که هنوز است تماشا کردن انیمیشن‌های این بازی حیرت‌انگیز است. تک سیرو حامی بررسی ویدیویی زومجی از تکن ۸ است، برای خرید بازی PS5 Tekken 8 به سایت آنها سر بزنید

تماشا بررسی در یوتیوب زومجی

بندای نامکو تقریبا یک دهه پس از عرضه Tekken 7 حالا با Tekken 8 برگشته است تا به همه ثابت کند که چطور یکی از بهترین بازیسازهای فایت است. یک فایتینگ هیجان‌انگیز، سرعتی و فک‌انداز. داستانی حماسی جین کازاما با سیستم جدید گیم‌پلی هیت، تکن ۸ را به یکی از بهترین بازی‌های فایت سه‌بعدی تاریخ تبدیل می‌کند. 

بررسی تکن ۸

مبارزه جین کازاما و کازویا میشیما بررسی بازی

بازی ویرچوا فایتر از شرکت سگا تقریبا جزو اولین بازی‌های فایت سه‌بعدی تاریخ به حساب می‌آید. اما خب از آن طرف بندای نامکو با تکن و انیمیشن‌های بهتر، گیم‌پلی روان‌تر و البته کاراکترهای به‌یاد‌ماندنی‌تری توانست خیلی موفق‌تر عمل کند. مجموعه تکن هم بازی‌های زیادی دارد؛ از تکن سه، پنج گرفته تا هفت هر کدام دستاوردهای مختلفی برای این مجموعه داشته‌اند. تکن ۷ بود که به‌نوعی ورزش‌های الکترونیک تکن را احیا کرد. شاید تکن ۸ هم در یک نگاه سطحی خیلی شبی به بازی‌های قبلی تکن به نظر برسد. اما تکن ۸ با یک سری مکانیزم‌های جدید خودش را خیلی از نسخه‌های دیگر متمایز کرده است.

سیستم هیت گیم‌پلی تکن ۸ رو به‌شدت هیجان‌انگیز و سرعتی کرده

خیلی دوست دارم اول از همه در مورد مکانیزم‌های جدید تو بازی جدید تکن ۸ صحبت کنم. اما خب یک چیزی دستم را بسته است. بگذارید اینطوری بگم. من معمولا اول بررسی بازی‌ها در مورد داستان بازی صحبت نمی‌کنم. اما بخش داستانی Tekken 8 به طرز عجیبی من را تحت تاثیر قرار داد و به فکر فرو برد. معمولا داستان در بازی‌های فایتینگ آنقدر شاید برای من اهمیت نداشته باشد و راستش مشکلی با این موضوع ندارد. به طوری کلی داستان و خط داستانی تکن خیلی عجیب و غریب است. یک سری درگیری خانوادگی بین پدر و پسرها. در تکن ۸ هم همین داستان‌ها را داریم. البته با این تفاوت که داستان بیشتر روی جین کازاما جریان دارد. دوست ندارم زیاد درمورد جزئیات داستانی صحبت کنم. اما تجربه بخش داستانی تکن ۸ برای من مثل تماشا کردن یک انیمه حماسی تمیز است. داستان تکن ۸ برای من به جرات بهترین داستانی بود که در یک بازی فایتینگ تجربه کردم.

رینا در تکن ۸

وقت آن رسیده است که بریم سراغ اصل مطلب. آن هم گیم‌پلی و سیستم جدید Heat بازی Tekken 8 است. سیستم هیت شخصیت زیادی به بازی تکن ۸ و خود مجموعه‌اش داده است. سیستم هیت بازی تکن ۸ را به‌شدت سرعتی و هیجان‌انگیز می‌کند. یک نوار جدید آبی رنگ زیر نوار سلامتی کاراکترها اضافه شده است که Heat Timer نام دارد. شما با روش‌های مختلف می‌توانید هیت را فعال کنید. وقتی کاراکتر شما در این وضعیت قرار می‌گیرد، ضرباتش قوی‌تر می‌شود یا به اصطلاح بازی‌های فایت ضربات شما پلاس می‌شوند.

Heat Smash اولین روش برای فعال کردن هیت است که زدن یک دکمه خاص می‌توانید آن را اجرا کنید. وقتی هیت اسمش را اجرا می‌کنیم، بازی یک انیمیشن سینماتیک کوتاه از کاراکتر شما نشان می‌دهد و بلافاصله شاهد اجرای یک ضربه از سوی کاراکتر هستیم. بعضی وقتی‌ها بازیکن‌ها از هیت اسمش برای مکانیک دفاعی هم استفاده می‌کنند. البته روشی هم وجود دارد که می‌توانید آن ضربه اول هیت اسمش را غیرفعال کنید. صرفا کافی است که دو بار جهت عقب را فشار دهید.

موزیک‌های تکن ۸ خیلی هیجان‌انگیز و پرانرژی هستند

Heat Engager دومین روش برای فعال کردن هیت به حساب می‌آید. اگر موفق شوید که یک سری کامبو یا استرینگ‌های مخصوص را درست روی حریف پیاده کنید، هیت فعال می‌شود و کاراکتر شما به جلو می‌دود. در این حالت، کاراکتر شما با برتری بیشتری در مقابل حریف قرار می‌گیرید. هر کدام از کاراکترها فقط یک بار در هر راند می‌توانند از ویژگی‌ هیت استفاده کنند. همان‌طور که از اسم هیت تایمر پیداست، این قابلیت یک محدودیت زمانی دارد و فقط ۱۰ ثانیه در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. البته برخی مواقع حین کامبوها تایمر نوار هیت مکث می‌کند. به‌طور کلی مدیریت نوار هیت خیلی می‌تواند روی استراتژی شما تاثیر داشته باشد.

شخصیت های تکن ۸

کاراکترها حین فعال شدن سیستم هیت قابلیت‌های قوی‌تری به‌دست می‌‌آورند. مثلا با اجرای یک سری دستورها درست می‌توانید کامبوهای پر زرق و برق روی حریف اجرا کنید. براساس تمام مواردی که بررسی کردیم می‌توان متوجه شد که در ۶۰ ثانیه از یک راند تکن چه اتفاق‌های غافل‌گیر‌کننده‌ای پیش می‌آید. به‌لطف سیستم هیت، سرعت و هیجان بازی به طرز چشمگیری بالا می‌رود. هر لحظه ترس و استرس دارید که حرکت بعدی حریف‌تان چیست و با کدام ویژگی می‌توانید ضد حمله کنید.

ویژگی دیگری که خیلی روی گیم‌پلی تکن ۸ تاثیر گذاشته و آن را با بازی‌های قبلی متفاوت کرده، وجود چیپ دمیج و ریکاوری نوار سلامتی است. اگر شما حین هیت به حریف ضربه وارد کنید و آن هم دفاع‌اش کند، بخش کوچکی از نوار سلامتی را از دست می‌دهد. درواقع به این فرایند می‌گویند چیپ دمیج (Chip Damage). حالا حریف می‌تواند با وارد کردن ضربه‌های موفق به شما آن میزان نوار سلامتی از دست رفته را بازیابی و جبران کند. مثل بازی تکن۷، اینجا Rage Art هم داریم. وقتی نوار سلامتی شما از یک مقداری کمتر می‌شود، نوار سلامتی کاراکتر شما آتشین می‌شود و بعد از اجرای ریج آرت می‌توانید حرکت سوپر با آن انیمیشن بلند و سینمایی را روانه حریف‌تان بکنید.

بازی Tekken 8 با ۳۲ تا کاراکتر عرضه می‌شود. چهره‌های آشنای زیادی در بین شخصیت‌های این بازی دیده می‌شود. درکنار کاراکترهای اصلی مثل جین، پاول، کینگ و لا، شخصیت‌های جدیدی هم ‌میبینیم که خیلی جذاب به نظر می‌رسند. رِینا، یک دختر مرموز که از روش مبارزه‌ای میشیما استفاده می‌کند. آن طرف هم ویکتور را داریم که یک مامور فرانسوی قوی به نظر می‌رسد. در حال حاضر بخش بزرگی از کاراکتر‌های بازی تکن ۸ را کاراکترهای قدیمی تشکیل می‌دهد. مثل همیشه هم کاراکترهای بیشتری به بازی تکن ۸ اضافه می‌شوند. گویا یکی از این کاراکترها ادی گوردو است که با ظاهر خیلی متفاوتی در این بازی حضور پیدا می‌کند. استیج‌های بازی هم زیبا کار شده‌اند و قرار است با استیج‌های خوشگل‌تری در بازی تکن ۸ طرف باشیم.

مشکل بخش آنلاین تیکن ۸

بخش آنلاین تکن ۸ برای ما در ایران خوب عمل نمی‌کند و کمی ناامید کننده است

کمی در مورد گرافیک بازی تکن ۸ می‌خواهم صحبت کنم. شاید در یک نگاه کلی گرافیک بازی جدید شبیه به نسخه‌های قبلی به نظر برسد، اما تکن ۸ با آنریل انجین ۵ ساخته شده است. بهبود گرافیک در جزئيات صورت کاراکترها به وضوح دیده می‌شود. این موضوع در کات‌سین‌های سینمایی حین بازی هم خودنمایی می‌کنند. جرقه‌ها و نورها خیلی زیباتر در تکن ۸ به نظر می‌رسند. انیمیشن‌های بازی با طرز خوشگلی هنرنمنایی می‌کنند و شما را واقعا هیپنوتیزم می‌کنند.

موسیقی در بازی‌ها برای من خیلی اهمیت دارند. مخصوصا اگر بازی فایتینگ یا بیت‌ام‌آپ باشند. تکن ۸ سبک موسیقی چند بازی اخیر خود را نگه داشته است. موزیک‌های بازی به‌شدت هیجان‌انگیز و پرانرژی هستند و واقعا خون را به جوش می‌آورند. می‌دانم نباید درمورد بازی فایتینگ دیگری در این بررسی صحبت کنم. اما برخلاف استریت فایتر ۶ که از قضا جزو بازی‌های محبوب بنده هستند، تصمیم آهنگسازهای تکن ۸ برای نگه داشتن سبک موسیقی مجموعه تکن را خیلی خیلی دوست دارم و به آن احترام می‌گذارم. اما بیایید درمورد یک ویژگی جذاب موسیقی که در بازی تکن ۸ وجود دارد صحبت کنیم. بخشی به اسم Jukebox در بازی وجود دارد که به کاربرها اجازه می‌دهد موسیقی بازی‌های قبلی تکن را در جریان بازی تکن ۸ گوش دهند. به‌نوعی شما موزیک‌های بازی قبلی را در دل بازی تکن ۸ تزریق می‌کنید و در منوها و حالت‌های مختلف به‌صورت انتخابی می‌توانید از قطعه‌های معروف بازی تکن لذت ببرید.

بررسی آنلاین بازی تکن ۸

بخش آنلاین بازی تکن ۸ حین بررسی فقط دو سه روز در دسترس بود که من درواقع داشتم نسخه استیم این بازی را تجربه می‌کردم. متاسفانه بخش آنلاین بازی برای ما در ایران خوب کار نمی‌کنه و طی این چند روز به سختی به سرورهای بازی وصل می‌شدم و خیلی سخت حریف پیدا می‌کرد. البته باتوجه‌به کم بودن تعداد بازیکنان حین دوران بررسی بازی این مورد قابل درک است. در روز آخر هم گویا سرورها در دست تعمیر قرار داشتند و تجربه کلی من از بخش آنلاین حین بررسی ناامید کننده بود. امیدوارم با عرضه بازی و افزایش بازیکن‌ها، وضعیت بخش آنلاین تکن ۸ بهتر شود.

با وجود اینکه تقریبا بخش آنلاینی برای من وجود نداشت حین بررسی بازی، اما از آن طرف بازی آنقدر محتوای آفلاین زیادی داشت که توانست ساعت‌ها من را سرگرم نگه دارد. بخش آرکید کوئست یک حالت اجتماعی داشت که به شما اجازه می‌دهد با آواتار کارتونی‌تون به دنیای آرکید‌های قدیمی بروید و با شخصیت‌های دیگر رقابت کنید. این بخش یک روند داستانی دارد. بازی تکن ۸ هر کاری می‌کند که به بازیکن‌ها فایت بازی کردن را یاد بدهد. در این حالت آرکید کوئست شخصیتی به اسم مکس مدام به شما روش‌های مختلف فایت را آموزش می‌دهد. این رویکرد تکن برای بخش آموزشی بازی خیلی جذاب به‌ نظر می‌رسد. حالت Tekken Ball هم اینجا در تکن ۸ داریم. یک بخش تفننی و خیلی بامزه که می‌توانید درکنار دوستان‌تان بازی کنید و کلی بخندید. کنترلرهای اسپشال یا همان ویژه در تکن ۸ وجدو دارد. این ویژگی به کاربرهای تازه وارد کمک می‌کند که با وارد کردن دکمه‌های پیش‌فرض کامبو‌ها و اسپشال‌ها را روی حریفشان پیاده کنند.

بخش تمرین بازی تکن ۸ هم خیلی کامل است. می‌توانید سناریو‌های مختلف را در بخش تمرین پیاده کنید و سرعت عکس‌العمل‌تان را بالا ببرید. به شخصه بخش پانیش تمرین‌ها به من خیلی چسبید و می‌توانستم دقیقا متوجه شوم که چه زمانی و با چه حرکتی می‌توانم بعد از دفاع کردن حرکت حریفم، ضد حمله ایجاد کنم.

منو بازی تکن ۸ بررسی بازی

مجموعه بندای نامکو نزدیک به ۳۰ سال است که روی بازی‌های سه‌بعدی فایت کار می‌کنند. درکنار تکن بازی سول کالیبر را هم داریم که به‌عنوان یکی از بیشترین امتیاز‌های متاکریتیک هم شناخته می‌شود. از روی همین موارد می‌تواند فهمید که این شرکت به چه اندازه در ساخت بازی فایت سه‌بعدی ماهر است. حالا بندای نامکو بعد از این همه سال با تکن ۸ توانست ثابت کند که هنوز بلد است که گیمرها و فایترهای حرفه‌ای را غافل‌گیر کند.

گیم‌پلی هیجان انگیز و سرعتی، موسیقی پرانرژی، شخصیت‌های دوست‌ داشتنی، گرافیک هنری خیره‌کننده و انیمیشن‌های پرزرق و برق تنها بخشی از ویژگی‌های مثبت تکن ۸ به حساب می‌آیند. امیدوارم بخش آنلاین بازی پس از عرضه رسمی بازی برای ما در ایران بهتر شود تا بتوانیم بهترین تجربه را از این بازی فایت سه‌بعدی به‌دست بیاوریم. بازی تکن ۸ در تاریخ ۶ بهمن برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و استیم (پی سی) عرضه می‌شود. تا عرضه بازی پیشنهاد می‌کنم یک دور داستان بازی‌های قبلی تکن را مرور کنید. چون بخش داستانی این بازی قرار است بد جوری شما را غافل‌گیر کند.

بازی تکن ۸ روی کامپیوتر بررسی شده است و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Tekken 8

مجموعه بندای نامکو نزدیک به ۳۰ سال است که روی بازی‌های سه بعدی فایت کار می‌کند. براساس همین می‌توان فهمید که این شرکت به چه اندازه در ساخت بازی‌های فایت سه بعدی ماهر است. حالا بندای نامکو بعد از این همه سال با تکن ۸ توانست ثابت کند که هنوز بلد است که گیمرها و فایترهای حرفه‌ای را غافل‌گیر کند. گیم‌پلی هیجان انگیز و سرعتی، موسیقی پرانرژی، شخصیت‌های دوست‌ داشتنی، گرافیک هنری خیره‌کننده و انیمیشن‌های پرزرق و برق تنها بخشی از ویژگی‌های مثبت تکن ۸ به حساب می‌آیند. امیدوارم بخش آنلاین بازی پس از عرضه رسمی بازی برای ما در ایران بهتر شود تا بتوانیم بهترین تجربه را از این بازی فایت سه بعدی به دست بیاوریم. بازی تکن ۸ در تاریخ ۶ بهمن برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و استیم (پی سی) عرضه می‌شود. تا عرضه بازی پیشنهاد می‌کنم یک دور داستان بازی‌های قبلی تکن را مرور کنید. چون بخش داستانی این بازی قرار است بد جوری شما را غافل‌گیر کند.
آراییس نظریان

9

نقاط قوت

  • + سیستم هیجان‌انگیز Heat اکشن و سرعت بازی را بالا برده است
  • + موسیقی‌های بازی پرانرژی و دیوانه‌کننده هستند
  • + بخش داستانی معرکه و درگیرکننده
  • + جوک‌باکس موزیک‌های قدیمی را به بازی آورده است
  • + گرافیک و انیمیشن‌های بازی در آنریل انجین ۵ خیره‌کننده هستند

نقاط ضعف

  • - مشکلاتی در اتصال بخش آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده