Persona 5 Tactica بازی خوب و سرگرم کننده‌ای برای کاربرای بازی‌های نوبتی و تاکتیکی به حساب می‌آید. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

یکی از عادت‌های شرکت اتلوس (Atlus) با عرضه هر نسخه از سری پرسونا، این است که محصولات و اسپین آف‌های مختلفی را از آن‌ها در دسترس کاربران قرار می‌دهد. البته که علت اصلی این کار، پرمخاطب بودن این سری و همچنین موفقیت نسخه مورد نظر است. بازی Persona 5 هم از این قاعده مستثنا نبود. موفقیت این بازی در سال ۲۰۱۷، سبب شد تا سه سال بعد Persona 5 Royal را شاهد باشیم. محصولی که از نظر گیم‌پلی کامل‌تر و بهتر از پرسونا ۵ بود و محتویات داستانی بیشتری را هم ارائه می‌کرد. به‌دنبال آن یک اسپین آف به اسم Persona 5 Striker عرضه شد و حال نوبت به یک اسپین آف دیگر رسیده است.

هدف قرار دادن دشمنان با جوکر در Persona 5 Tactica

شروع، پایان‌بندی و ایده کلی داستان جذاب و سرگرم کننده است، اما در ساعات پایانی سرعت یا به عبارتی ریتم روایت داستان کاهش پیدا می‌کند

بازی Persona 5 Tactica که همان شخصیت‌های دوست داشتنی جهان پرسونا 5 را در محیط و داستانی جدید قرار می‌دهد. البته که گیم‌پلی بازی هم متفاوت از بازی اصلی تا کاربر بتواند تجربه‌ای متفاوت را کسب کند. بااین‌حال سؤال اصلی این است که آیا اتلوس به واسطه اسپین آف Persona 5 Tactica و تغییراتی که اعمال کرده است، آیا توانسته تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه دهد؟ در جواب باید بگویم با همه موارد سرگرم کننده‌ای که Persona 5 Tactica در خود جای داده، بازی مشکلاتی را در خود جای داده که نمی‌توان منکر آن شد و تاحدی روی تجربه شما تأثیرگذار هستند.

داستان Persona 5 Tactica روایت‌گر ماجراجویی جدیدی برای اعضای Phantom Thieves است که مجددا دور یکدیگر جمع شده‌اند. آن‌ها به واسطه یک در مرموز وارد سرزمینی تازه شده که به نظر می‌رسد در آن شخصیت پلیدی وجود داشته و باید آن را شکست دهید. در جریان داستان Tactica، بازیکنان با دو شخصیت جدید هم آشنا شده که شما را در طول مسیر همراهی می‌کنند. از نظر روایت داستان، Persona 5 Tactica شروع خوبی دارد. حتی روایت خوب بازی تا اواخر بازی هم پیش می‌رود، اما در ساعات پایانی شاهد روندی خسته کننده در روایت داستانی بازی هستیم. به‌عبارتی تیم سازنده برای گسترده کردن تجربه کاربر دست به تکرار زده و این تکرار، به خاطر مشکلاتی در طراحی مراحل سبب شده تا روایت بازی خسته کننده شود.

ضربات ترکیبی در Persona 5 Tactica

سیستم مبارزات نوبتی و تاکتیکی رنگ و بویی جدید به همکاری کاراکترهای پرسونا ۵ بخشیده و طراحی بسیار خوبی دارد

بااین‌حال جمع‌بندی Persona 5 Tactica سرگرم کننده بوده و در طول قصه المان‌های داستانی غافل‌گیر کننده‌ای هم برای مخاطب درنظر گرفته شده است. شخصیت‌پردازی کاراکترهای جدید در سطح بسیار خوبی قرار دارد. با اینکه درکنار کاراکترهایی قرار گرفته‌اند که بازیکنان پرسونا 5 به خوبی با آن‌ها آشنا بوده و دوست‌شان دارند، اما همچنان خود را در دل مخاطب قرار می‌دهند. شخصیت‌های منفی Tactica هم با اینکه روایت داستانی عمیق و درگیر کننده‌ای ندارند، اما به خوبی در داستان قرار گرفته و طراحی خوبی دارند. داستان پرسونا 5 تاکتیکا از خیلی از جنبه‌ها مخاطب قدیمی را یاد داستان اصلی Persona 5 می‌اندازد. اتفاق‌هایی که درگذشته به‌نوعی شاهد آن‌ها بوده‌ایم. روایت مجدد بعضی از آن‌ها اما با ظاهری تازه، موردی است که سبب شده حتی مخاطب قدیمی هم بتواند از این حیث با این اسپین آف ارتباط برقرار کند.

از نظر گیم‌پلی، Persona 5 Tactica متفاوت از بازی پرسونا 5 است. در اینجا شاهد یک بازی نقش‌آفرینی نوبتی و تاکتیکی هستیم. بدین صورت که به هنگام مبارزه، هر کاراکتر تعداد حرکات مخصوص به خود را دارد. برای مثال، بعضی از کاراکترها می‌توانند پنج قدم در محیط برداشته و بعضی دیگر تعداد قدم‌های بیشتری را بر می‌دارند. ازاین‌رو باید حواس‌تان به قدم‌هایی که بر می‌دارید و نوع قرارگیری دشمنان در محیط باشد. حال هر کاراکتر سیستم مبارزه‌ای مخصوص به خود را دارد. درواقع در طول مبارزات هم می‌توانید از مهارت پرسونا اصلی خود استفاده کرده و هم اینکه به‌واسطه ضربات Melee و دوربرد به دشمنان آسیب وارد کنید.

میان‌پرده‌های بازی Persona 5 Tactica

ویژگی‌هایی که در جریان سیستم مبارزات در دسترس شما قرار دارد، به شما اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های متنوعی را پیاده‌سازی کنید

نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که شرایطی را مهیا کرده تا بتوانید ضربات خود را گسترش دهید. برای مثال به‌واسطه پرسونا یکی از کاراکترها ضربه‌ای را وارد کنید. در ادامه، ازطریق نوبت یکی دیگر از شخصیت‌های تیم می‌توانید ضربه‌ای دوربرد، Melee یا موارد دیگری را وارد کرده که دشمن مورد نظر ناک‌اوت شود. اگر این کار را با کاراکترهای مختلفی به‌صورت مداوم انجام دهید، هم آسیب بیشتری را وارد خواهید کرد و هم می‌توانید از ضربات All Out Attack استفاده کنید. All Out Attack را می‌توان مهارت ویژه‌ای دانست که پس از آسیب رساندن به نقط ضعف یک دشمن و ناک‌اوت شدن‌اش، در دسترس قرار می‌گیرد. در ادامه اگر این دسته از ضربات را به درستی انجام دهید، می‌توانید به‌صورت همزمان به تعداد بیشتری از دشمنان آسیب وارد کنید. البته که موارد ذکر شده تمامی امکاناتی نیست که پرسونا 5 تاکتیکا دراختیار شما قرار می‌دهد. ضربات ترکیبی دیگری هم تعبیه شده که با گذر زمان در دسترس قرار می‌گیرند.

داشتن یک استراتژی مبارزه‌ای از نکات مهم گیم‌پلی بازی Persona 5 Tactica به حساب می‌آید و باید اعضای تیم را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بهترین استفاده را برای شما داشته باشند. تمامی ویژگی‌های ذکر شده نه‌تنها به خودی خود طراحی خوبی دارند، بلکه ترکیب آن‌ها در طول مبارزات با یکدیگر هم تجربه‌ای خوب و سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد. حتی برای کاربران تازه‌وارد و علاقه‌مند به بازی‌های نوبتی، Tactica می‌تواند شروع خوبی باشد. با پشت سر گذاشتن مبارزات و انجام چالش‌های خواسته شده در هر مرحله، می‌توانید XP دریافت کرده و کاراکتر خود را ارتقا دهید. همچنین یک درخت مهارت‌ها هم درنظر گرفته شده است. بازیکنان با انجام مأموریت‌های فرعی و ارتقا سطح، می‌توانند SP دریافت کنند و به‌واسطه SPها، مهارت‌های هر بخش از درخت‌ مهارت‌های کاراکترهای بازی را خریداری کنند.

هدف گیری دشمنان با سلاح دوربرد و کاراکتر اری در Persona 5 Tactica

ارتقاهای درنظر گرفته شده به‌خوبی روی گیم‌پلی و مبارزات هر یک از کاراکترها تأثیرگذار است. درکنار تمامی موارد ذکر شده بد نیست به Velvet Room هم اشاره‌ای داشته باشیم. ازطریق این بخش می‌تونید پرسوناهای دریافتی از هر مبارزه را با یکدیگر ترکیب کرده و پرسوناهای قوی‌تر یا سلاح‌های دوربرد بهتری را برای کاراکترهای خود بسازید. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده تا بتوانید شرایط بهتری را در مبارزات پشت سر بگذارید. تنها مشکلی که در گیم‌پلی شما را اذیت کرده که روی روایت داستانی بخش انتهایی بازی هم تأثیرگذار است، به طراحی مراحل بازی مربوط می‌شود. ساختار گیم‌پلی بدین صورت نیست که آزادانه در محیط به گشت‌و‌گذار پرداخته و مراحل اصلی را پشت سر بگذارید، بلکه مرحله به مرحله باید بازی را پیش ببرید و هر مرحله، صرفا شامل مبارزه با دشمنان می‌شود.

نوع به تکرار افتادن طراحی مراحل بازی مخصوصا در اواخر بازی که برای پر کردن محتوای گیم‌پلی است، می‌تواند روی تجربه شما تاثیر منفی بگذارد

تا انتهای بازی طراحی‌های تکراری مختلفی را برای هر سرزمین بازی مشاهده می‌کنید، اما در انتهای بازی، این تکرار به دفعات بیشتری قرار گرفته و عملا روند داستان‌سرایی را با اختلال مواجه می‌کند. طراحی مبارزات و محیط‌های مبارزه‌ای تکراری در انتهای بازی صرفا برای پر کردن محتوا است و این کار به درستی انجام نشده است. جدا از این موارد، مأموریت‌های فرعی طراحی قابل قبولی داشته و درجریان هرکدام، سعی شده تا مکانیسم‌های بازی به‌صورت دقیق‌تری به بازیکن یاد داده شود و استراتژی‌های بهتری را در طول مبارزات پیاده کنند. همچنین از نظر پاداش هم ارزشمند هستند. گیم‌پلی و بخش داستانی Persona 5 Tactica تقریبا ۳۵ ساعت تجربه سرگرم کننده را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که اگر مشکلات ذکر شده نبودند، قطعا با تجربه خیلی بهتری روبه‌رو بودیم.

صحبت کاراکترها با یکدیگر در Persona 5 Tactica

Persona 5 Tactica ساختاری انیمه‌ای و وفادار به نسخه اصلی را پیش گرفته است، اما این بار شاهد نسخه کوچک شده و بامزه کاراکترها هستیم که اصطلاحا به آن‌ها چیبی (Chibi) گفته می‌شود. همچنان میان‌پرده‌های سینمایی بازی با دو حالت انیمه‌ای و سل‌شید طراحی شده است تا کاربر تجربه‌ی متفاوتی را کسب کند و طراحی خوبی هم دارند. به‌خوبی حس و حال داستان و بازی را القا کرده و لحظات هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهند. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، باس‌های بازی طراحی منحصربه‌فرد و جذابی دارند. هرکدام سیستم مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را داشته و حسابی نظر شما را به خود جلب می‌کنند. اما، دشمنان بازی می‌توانستند طراحی متنوع‌تری داشته باشند و در این بخش Persona 5 Tactica عملکرد مناسبی ندارد. از نظر فنی هم بازی فاقد افت فریم یا مشکل خاصی است و تجربه‌ای روان را کسب می‌کنید.

موسیقی عضو جدا نشدنی Persona 5 Tactica است. تیم سازنده هم از بعضی از موسیقی‌های آشنا و همیشگی بازی اصلی استفاده کرده و هم اینکه موسیقی‌های مخصوصی را برای این نسخه تدارک دیده که حس و حال بازی و مبارزات را به‌خوبی القا می‌کنند. تمامی صداپیشه‌های ژاپنی و انگلیسی Persona 5 در نسخه تاکتیکا هم حضور دارند و صداپیشگی شخصیت‌های جدید بازی، هم در دوبله انگلیسی و هم ژاپنی، به خوبی انجام شده است. در انتها، Persona 5 Tactica هم برای مخاطبان قدیمی سری پرسونا و حتی پرسونا ۵ تجربه‌ی خوبی است و هم کاربران جدید. البته که بازی مشکلاتی نظیر طراحی مراحل یا افت شدید روایت داستان در ساعت‌های انتهایی دارد، اما گیم‌پلی و مبارزات سرگرم کننده درکنار ارتقاها و مأموریت‌های فرعی سبب شده تا مشکلات بازی تاثیر بسیار کمتری روی تجربه کلی شما بگذارند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر دراختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Persona 5 Tactica

Persona 5 Tactica بازی سرگرم کننده‌ای است. سیستم مبارزات نوبتی و تاکتیکی آن تجربه‌ای کاملا متفاوت نسبت به نسخه اصلی، اما همچنان چالش‌برانگیز و جذاب را در اختیار مخاطبان این دسته از بازی‌ها قرار می‌دهد. بااین‌حال نباید منکر این شد که بازی از نظر روایت داستان در ساعت‌های انتهایی و همچنین طراحی مراحل مشکلاتی را در خود جای داده که سبب شده Tactica آنطور که باید و شاید خودنمایی نکند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات درگیر کننده و جذاب
  • + استفاده بسیار خوب از ویژگی‌های کاراکترها و پرسوناها در مبارزات بازی
  • + طراحی بسیار خوب باس‌های اصلی

نقاط ضعف

  • - روایت داستان نامناسب در ساعت‌های انتهایی
  • ـ طراحی ضعیف بعضی از مراحل بازی
  • - عدم تنوع در طراحی دشمنان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده