Super Mario Bros Wonder گنجینه‌ای برای کاربران نینتندو سوییچ است که لحظاتی مفرح و دلچسب را به تصویر می‌کشد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

Super Mario Odyssey توانست یک تجربه منحصربه‌فرد و خاص را در اختیار کاربران نینتندو سوییچ قرار دهد و به‌عبارتی به بهترین بازی سه‌بعدی ماریو تبدیل شود. اما، ۱۱ سال از آخرین تجربه ساید اسکرولینگ و دوبعدی از جهان ماریو می‌گذرد و علاقه‌مندان به این بازی‌های ماریو شدیدا تشنه یک بازی جدید بودند. شاید کمتر شخصی فکر می‌کرد که نسخه بعدی مجموعه ماریو، درواقع یک نسخه جدید از سری Super Mario Bros باشد. آن هم زمانی‌که آدیسی توانسته بود موفقیت بسیار زیادی را کند. Super Mario Bros. Wonder جزو آن دسته از بازی‌هایی است که نمی‌توان یک لحظه هم بیخیال آن شد و آن‌قدر دقیق و خوب ساخته شده که می‌توان از آن به‌عنوان یک تجربه منحصربه‌فرد، هیجان‌انگیز و سرگرم کننده یاد کرد.

ماریو فیل در حال انجام چالش Wonder Flower در Super Mario Bros Wonder

مدرن شدن طراحی‌های بازی درکنار المان‌های جدید گیم‌پلی، به‌خوبی دست به‌دست هم داده‌اند تا Wonder به بهترین تجربه درمیان بازی‌های دوبعدی ماریو تبدیل شود

داستان Super Mario Bros. Wonder از این قرار است که بوزر شرور در سرزمین Flower Kingdom خراب‌کاری کرده و حالا ماریو و دوستان او وظیفه دارند تا جلوی بوزر را گرفته و شکست دهند. ازاین‌رو باید به ماجراجویی در ۶ سرزمین مختلف پرداخته و مراحل را پشت سر بگذارید تا به نبرد با بوزر برسید. معمولا داستان در مجموعه Super Mario روایت عمیق و درگیر کننده‌ای ندارد و صرفا به‌عنوان یک پیش‌زمینه برای ورود مخاطب به جهان بازی است. ازطرفی تمرکز همیشه روی گیم‌پلی و المان‌های آن است تا یک تجربه کاملا سرگرم کننده را از این حیث مشاهده کنیم.

Super Mario Bros. Wonder یک بازی دوبعدی ساید اسکرولینگ است که نینتندو برای ارائه حس و حالی جدید، از المان‌های سه‌بعدی هم استفاده کرده است. درواقع سرزمین Flower Kingdom به مناطق مختلفی تقسیم‌بندی شده که برای گشت‌و‌گذار میان این محیط‌ها، شاهد یک ساختار سه‌بعدی هستیم؛ دقیقا ساختاری که در بازی‌های گذشته نینتندو سوییچ مثل Kirby and the Forgotten Lands یا Super Mario 3D World هم مشاهده کرده بودیم. بازیکن با ورود به هر محیط مراحل مختلفی را مشاهده می‌کند. گشت‌و‌گذار در این محیط‌ها ساختاری سه‌بعدی دارد، اما مراحل بازی به‌صورت کاملا دوبعدی و ساید اسکرولینگ طراحی شده است. بااین‌حال موردی که گیم‌پلی Super Mario Bros. Wonder را متفاوت کرده، مدرن شدن ساختار دوبعدی بازی است.

ماریو و لوئیجی در حال کشتن دشمنان در Super Mario Bros Wonder

دیگر خبری از آن طراحی‌های قدیمی و پیکسلی نیست و حال سوپر ماریو با طراحی‌ای کاملا مدرن به خانه هواداران آمده است. البته که این طراحی‌ها به‌گونه‌ای نیست که ساختار و شالوده این سری را تغییر دهد. همانند نسخه‌های قبلی Super Mario Bros. بازیکنان با شروع هر مرحله باید دشمنان همیشگی جهان بازی مثل گومباها و Piranha Plantها را باید از بین ببرند و در انتها روی پرچم معروف این سری در راستای تمام شدن مرحله پریده و آن را کامل کنند. با پیشروی در مرحله و رسیدن به محیط‌ها و مراحل جدیدتر، دشمنان تازه‌تری را هم مشاهده می‌کنید. هر مرحله درجه سختی مخصوص به خود را دارد و تیم سازنده به‌خوبی این درجه سختی را در جهان‌های بازی پخش کرده است.

هر مرحله درجه سختی مخصوص به خود را دارد و تیم سازنده به‌خوبی این درجه سختی را در جهان‌های بازی پخش کرده است

به‌عبارتی در همان محیط اول می‌توانید یک مرحله با درجه سختی پنج ستاره (آخرین درجه سختی بازی) را مشاهده کنید و محیط‌های انتهای بازی هم مراحلی با درجه سختی یک یا دو ستاره را تجربه کنید. این کار باعث شده تا مخاطب هم به چالش کشیده شود و هم اینکه مراحلی را تجربه کند که چالش خاصی ندارند و برای تازه‌واردها، بهترین گزینه برای پیشروی است. در جریان هر مرحله، می‌توانید Seedهای درنظر گرفته شده را جمع‌آوری کنید. این Seedها برای پیشروی در محیط، رسیدن به باس فایت انتهایی یا مرحله آخر هر محیط و همچنین آزاد کردن سایر محیط‌ها کاربرد استفاده می‌شوند. ازاین‌رو به شما این انگیزه را می‌دهند که هر مرحله را به‌خوبی کامل کنید.

تاد و پاورآپ گل آتشین در Super Mario Bros Wonder

به‌عبارتی مهارت‌ها و بج‌ها به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که تعادل میان قدرت شما نسبت به چالش‌های داخل محیط از بین برود

پاورآپ‌ها مواردی هستند که در هر مرحله می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و کمک حال شما خواهند بود. پاور آپ‌های قدیمی مثل قارج و گل که باعث بزرگ شدن ماریو یا گرفتن قدرت پرتاب گلوله‌های آتش این بار درکنار پاورآپ‌های جدیدی مثل پرتاب حباب آب و گرفتار کردن دشمنان در داخل آن، کسب یک کلاه شبیه به دریل برقی و رفتن در داخل زمین و همچنین تبدیل به یک فیل بزرگ قرار گرفته‌اند. پاور آپ تبدیل شدن به فیل، یکی از قشنگ‌ترین ایده‌هایی است که در دل بازی قرار گرفته است و به‌خوبی بعضی از مراحل بازی برپایه این پاور آپ طراحی شده است. پاورآپ‌ها، طراحی بسیار خوب آن‌ها و کاربردی بودن تک تک آن‌ها تنها مواردی نیستند که تیم سازنده برای سرگرم کردن مخاطب تدارک دیده است.

پاورآپ‌ها تنها المان‌های کمکی شما در بازی نیستند و ماریو دارای مهارت‌هایی است که با نام Badge به شما معرفی می‌شوند. بعضی از بج‌های بازی در جریان مراحلی خاصی دراختیارتان قرار داده شده و نحوه کار کردن آن‌ها را متوجه خواهید شد و بعضی دیگر را هم می‌توانید ازطریق‌ فروشگاه‌های بازی خریداری کنید. مراحل Super Mario Bros. Wonder به‌گونه‌ای طراحی شده که مدام بین این قدرت‌ها سوییچ کرده و برای کسب تمامی آیتم‌ها، به سراغ سایر بج‌ها هم بروید. طراحی مراحل بازی از این حیث هوشمندانه است و جذابیت گیم‌پلی و المان‌های آن به شما اجازه می‌دهد که یک مرحله را برای چند بار تجربه کرده و ارزش تکرار را بالا ببرد. به‌عبارتی مهارت‌ها و بج‌ها به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که تعادل میان قدرت شما نسبت به چالش‌های داخل محیط از بین برود. ازاین‌رو تمامی المان‌های به خوبی دست به‌دست هم داده تا مخاطب سرگرم شود.

لوئیجی فیل و ماریو در بازی Super Mario Bros Wonder

اصلی‌ترین موردی که مراحل Super Mario Bros. Wonder را جذاب کرده، وجود گل‌های Wonder در مراحل بازی است

به شخصه معتقدم اصلی‌ترین موردی که مراحل Super Mario Bros. Wonder را جذاب کرده، وجود گل‌های Wonder در مراحل بازی است. هر مرحله دارای یک گل مخصوص به اسم Wonder است که با برداشتن آن، ساختار مراحل تغییر کرده و یک تجربه کاملا متفاوت را کسب می‌کنید. در ادامه اگر چالش پیش‌رو را کامل کنید، یک Seed به‌عنوان جایزه کسب خواهید کرد. لذت تجربه کوآپ بازی‌ Super Mario Bros. Wonder وصل نشدنی است و به همراه سه بازیکن دیگر یا دوست‌های خود می‌توانید به‌صورت آفلاین و آنلاین مشغول تجربه مراحل شده و لحظات مفرحی را برای خود رقم بزنید.

مورد دیگری که سبب شده تا Super Mario Bros Wonder یک تجربه منحصربه‌فرد باشد، طراحی آن است. دیگر خبری از طراحی‌های پیکسلی نیست و از گرافیک و طراحی‌های مدرن جهان ماریو برای این بازی استفاده شده است. از نظر بصری Super Mario Bros. Wonder تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد و محیط‌های رنگارنگ و نشاط آور آن حسابی حال مخاطب را خوب می‌کند. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، ماریو صرفا تنها کاراکتر درنظر گرفته شده برای بازی نیست. بازیکنان به‌واسطه ماریو، لوئیجی، پرینسس پیچ، پرینسس دیزی، تود، تودت، نبیت و یوشی قادر به تجربه مراحل بازی هستند. از نظر فنی هم نسخه Wonder فاقد مشکل خاصی است و کاربران نینتندو سوییچ چه در حالت اتصال به تلویزیون و چه حالت پرتابل تجربه‌ای روان و بی نقص را کسب خواهند کرد.

پیشروی تاد در مراحل بازی Super Mario Bros Wonder

موسیقی‌های Super Mario Bros. Wonder هم همچنان همان حالت فانتزی و شاداب خود را حفظ کرده و به خوبی با فضای بازی هم‌خوانی دارند. در انتها، Super Mario Bros. Wonder یک بازی بی‌نقص، دلچسب، زیبا و دوست داشتنی است که می‌تواند شما را برای چندین ساعت سرگرم کرده و حتی تجربه شماره یک شما در مهمانی یا دورهمی‌های مختلف باشد. اگر نینتندو سوییچ دارید، به هیچ‌وجه یکی از بهترین انحصاری‌های چند سال اخیر کنسول هیبریدی نینتندو را از دست ندهید.


منبع زومجی

Super Mario Bros. Wonder

Super Mario Bros Wonder تجربه‌ای بسیار مفرح و سرگرم کننده است و به تمامی کاربران نینتندو سوییچ پیشنهاد می‌شود. بازی نقطه ضعف خاصی ندارد، ولی تا دل‌تان بخواهد لحظات سرگرم کننده، هیجان‌انگیز و دلچسبی را کسب می‌کنید. حتی اگر با دوستان خود مشغول تجربه بازی شوید، لذت آن دو چندان هم می‌شود.
محمد صادق تواضعی

10

نقاط قوت

  • + مدرنیزه کردن بازی بدون از بین بردن شالوده و ساختار اصلی بازی
  • + استفاده بسیار خوب از المان‌های جدید درکنار المان‌های قدیمی گیم‌پلی
  • + طراحی بسیار خوب مراحل و ارزش بالا تکرار آن‌ها
  • + استفاده از شخصیت‌های متعدد قابل بازی
  • + گل Wonder و تاثیر بسیار خوب آن روی گیم پلی

نقاط ضعف

  • - ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده