استودیو ویکاریوس ویژنز با ساخت ریمیک نسخه‌های اول و دوم سری فوق‌العاده محبوب Tony Hawk's Pro Skater نشان داد که یک ریمیک فوق‌العاده باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اگر سری به وب‌سایت متاکریتیک بزنید و به بخش بازی‌ها رفته و فهرست برترین بازی‌های تاریخ را در این وب‌سایت مشاهده کنید، در جایگاه دوم بهترین بازی‌های تاریخ با نامی نامتعارف مواجه می‌شوید. نسخه دوم بازی Tony Hawk's Pro Skater با امتیاز متای ۹۸، پس از بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time در جایگاه دوم بهترین بازی‌های تاریخ قرار دارد. همین مسئله هم اهمیت بسیار بالای این بازی در تاریخ ویدیو گیم نشان می‌دهد.

نسخه‌های اولیه بازی‌های اسکیت‌بورد تونی هاوک، محصول استودیو نورسافت، دارای جادویی بودند که گیمرها را ساعت‌ها پای کنسول‌ها میخکوب می‌کردند. بازی‌هایی که در سرتاسر آن می‌شد دهه ۹۰ میلادی را مشاهده کرد. دهه‌ای که در آن فرهنگ «بالاترین امتیاز را به‌دست بیاور» در بازی‌های ویدیویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. به این جادوی های اسکور، گیم‌پلی بسیار روان و محیط‌ها، اسکیترهای متنوع و صد البته موسیقی فراموش نشدنی مجموعه را اضافه کنید تا ببینید چرا بسیاری از گیمرهای قدیمی از این مجموعه بازی به‌عنوان یکی از بهترین تجربیات کودکی‌ و نوجوانی‌شان یاد می‌کنند.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

اما همه‌چیز آن‌طور که همه فکرش را می‌کردند پیش نرفت و بازی در ورطه تکرار افتاد. از طرف دیگر با ظهور بازی‌های «شبیه‌ساز» اسکیت‌بورد مانند اسکیت محصول الکترونیک آرتز و میل به واقع‌گرایی بیشتر، گیمرها به سمت این نوع بازی‌ها سوق داده شدند. مجموعه بازی‌های تونی هاوک نیز سعی کرد خود را با این تغییرات وفق بدهد اما پس از نسخه چهارم این مجموعه که می‌توان آن را به‌نوعی آخرین بازی بسیار خوب مجموعه تونی هاوک برشمرد، این مجموعه بازی‌هادر سراشیبی افتاد. اوضاع به قدری حاد شد که آخرین نسخه اصلی که با نام Tony Hawk's Pro Skater 5 برای کنسول‌های نسل هشتم عرضه شد، به یک شکست تمام‌عیار تبدیل شد. شکستی که خیلی‌ها از آن به‌عنوان پایان دوران تونی هاوک، این اسکیتر افسانه‌ای، در بازی‌های ویدیویی یاد می‌کردند. بسیاری یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست نسخه‌های اخیر این مجموعه را، توسعه‌دهندگان آن بر می‌شمردند. پس از منحل شدن نِوِرسافت، کار ساخت بازی‌های جدید این مجموعه به‌دست استودیو روبومودو افتاد. استودیویی که به همگان نشان داد چگونه می‌توان یک مجموعه فوق‌العاده را تنها با چند بازی از عرش به فرش آورد!

مرحله انباری بازی Tony Hawk

در حالیکه همگان انتظار داشتند که دیگر شاهد نسخه جدیدی از بازی‌های تونی هاوک نباشیم، با معرفی ریمیک نسخه‌های اول و دوم این بازی‌ها، همه سورپرایز شدند. سورپرایزی همراه‌با نگرانی! نگرانی‌ خراب شدن تمام و کمال خاطرات کودکی و خراب کردن یکی از بهترین‌ IPهای تاریخ. اما در میان این حجم از هیجان و ناامیدی، کورسوی امیدی وجود داشت. کورسویی به نام ویکاریوس ویژنز. استودیوی بسیار خوش‌نامی که اخیرا هم با ریمیک سه‌گانه کرش، نشان داده بود الفبای ساخت یک ریمیک را به خوبی بلد است. به‌علاوه، دخیل بودن این استودیو در ساخت پورت بازی‌های قدیمی مجموعه تونی هاوک برای کنسول‌های دستی خبر از آن می‌داد که حداقل با استودیویی طرف هستیم که روح بازی‌های این مجموعه را می‌شناسند و سابقه کار با Neversoft را در قدیم دارد. اما نتیجه چه شد؟ اثری فوق‌العاده که ضمن حفظ روح بازی‌های قدیمی این مجموعه، با جلوه‌های بصری فوق‌العاده و پیاده‌سازی همان کنترلرهای آشنای بازی‌های قدیم تونی هاوک، بازی‌ای را به مخاطبان تقدیم کرد که نه‌تنها می‌تواند عاشقان قدیمی این مجموعه را به وجد آورد، بلکه این توانایی را دارد که طیف جدیدی از گیمرهای جوان را که تا پیش از این تجربه بازی‌های تونی هاوک قدیمی را نداشتند، به این بازی علاقمند کند. 

بازی Tony Hawk's Pro Skater 1+2 دقیقا مانند نسخه‌های قدیمی خود، فاقد داستانی مشخص است. تمام هدف شما در این بازی به‌دست آوردن امتیاز بیشتر با انجام دادن حرکات مختلف و کمبو کردن آن‌ها‌ است. با شروع هر مرحله تعدادی هدف به گیمر نمایش داده می‌شود. این اهداف شامل به‌دست آوردن امتیاز خاص، پیدا کردن تمامی حروف کلمه SKATE در نقشه بازی، پیدا کردن نوار VHS مخفی، انجام دادن حرکات مختلف در نقطه‌های خاصی از نقشه و خراب کردن یا جمع‌آوری تعدادی خاص از آیتم‌های مختلف در نقشه است. بازیکن با انجام دادن تعدادی خاص از این اهداف، مرحله بعدی بازی را باز می‌کند و این کار را تا باز کردن تمامی مراحل پیش می‌برد. اما همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، هرگز هدف بازی‌های قدیمی مجموعه تونی هاوک، اتمام بازی نبوده است. تمام اعتیاد بازی در به‌دست آوردن امتیاز بیشتر در نقشه‌های مختلف خلاصه می‌شود. ویژگی‌ای که ویکاریوس ویژنز به‌لطف دانشی که از روح بازی‌های قبلی این مجموعه داشته، توانسته به زیبایی هرچه تمام‌تر آن را در بازی پیاده کند. 

شخصی‌سازی کاراکتر در بازی Tony Hawk

اما انجام دادن حرکت‌های مختلف، نیازمند یک روش کنترل ساده و در عین حال جامع است. برخلاف بازی‌های جدید اسکیت‌بورد که همگی تاکید زیادی روی واقع‌گرایی دارند و به همین دلیل سعی دارند با استفاده از آنالوگ‌ها و به‌خصوص آنالوگ سمت راست انجام دادن حرکات مختلف را پیچیده کنند، بازی جدید تونی هاوک همانند بازی‌های قبلی این مجموعه گیم‌پلی‌ای در ظاهر ساده دارد. گیم‌پلی و کنترلی که یاد گرفتن آن‌ها بسیار بسیار ساده است اما حرفه‌ای شدن در آن، مستلزم ساعت‌ها و حتی روزها تمرین است. چهار دکمه اصلی روی کنترلر هر کدام وظیفه انجام حرکات خاصی را دارند. مثلث یا Y برای راندن روی میله‌ها، مربع یا X برای انجام دادن حرکات مختلف فلیپ، دایره یا B برای انجام حرکات گرفتنی و ضربدر یا A نیز برای پرش. با اینکه کنترلرهای بازی بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما ترکیب این دکمه‌ها با جهات مختلف باعث می‌شود انواع و اقسام حرکات آکروباتیک را در بازی بتوانید انجام دهید. اما مهم‌ترین نکته در سری بازی‌های تونی هاوک، کمبو کردن این حرکات باهم و به‌دست آوردن امتیاز بالاتر است. 

گیمر در این بازی دارای یک نوار اسپشیال است. نواری که با انجام دادن حرکات مختلف و کمبوها (در صورتی که به زمین نخورد) پر می‌شود. با پر شدن این نوار، علاوه برا امتیازهای بیشتر کاربر می‌تواند باتوجه‌به اسکیتری که انتخاب کرده است، حرکات اسپشیال آن اسکیتر را انجام دهد. در هر زمانی نیز که بازیکن به زمین بخورد، نوار اسپشیال او خالی می‌شود. در ابتدای بازی، برای هر اسکیتر تنها ۵ حرکت اسپشیال در دسترس است که گیمر می‌تواند به دلخواه آن‌ها را تغییر دهد. با پیشرفت در بازی و به‌دست آوردن امتیاز، کاربر می‌تواند تا ۱۰ حرکت اسپشیال مختلف را برای هر اسکیتر تعریف کند. حرکاتی که انجام دادن هر کدام از آن‌ها بسیار بسیار لذت‌بخش است.

انجام حرکات آکروباتیک در بازی Tony Hawk

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی‌های قبلی این مجموعه، حضور اسکیترهای بسیار معروف در بازی بود. اسکیترهایی از جمله تونی هاوک، استیو کابایرو، جف راولی، باکی لازک و بسیاری دیگر. خبر خوب برای طرفداران قدیمی این مجموعه این است که تمامی این اسکیترها در نسخه ریمیک بازی وجود دارند و علاوه‌بر این، ۸ اسکیتر از نسل جدید نیز در بازی قرار گرفته‌اند. بااین‌حال کاربر می‌تواند به‌لطف بخش ساخت شخصیت، کاراکتر خود را در بازی بسازد و با کاراکتر شخصی‌سازی‌شده خود به تجربه بازی بپردازد.

یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های بازی، بخش شخصی‌سازی کاراکتر است. در این بخش به غیر از توانایی انتخاب ویژگی‌های ظاهری که در بسیاری از بازی‌ها شاهد آن هستیم، کاربر می‌تواند تمامی لباس‌ها و اسکیت‌بورد خود را نیز شخصی‌سازی کند. البته در ابتدا گیمر به تمامی این آیتم‌ها دسترسی ندارد و با بازی کردن و جمع‌آوری پول و امتیاز می‌تواند به تدریج آیتم‌های جدیدی را در این بخش آزاد سازد. اما تنوع این آیتم‌ها در بازی بسیار زیاد است. از لباس‌ها با برندهای مختلف گرفته (که البته همه آن‌ها در ابتدا در دسترس قرار ندارند و با لول آپ شدن به تدریج آزاد می‌شوند) تا اسکیت‌بوردهای مختلف با طرح‌های بسیار جذاب و دیدنی تا خریداری تتوهای مختلف برای آواتارتان. بخش شخصی‌سازی کاراکتر بازی، تاثیری روی گیم‌پلی بازی ندارد. اما به قدری تنوع این آیتم‌ها زیاد است و به‌قدری این آیتم‌ها جذاب هستند که دوست دارید با به‌دست‌آوردن پول، سریع همه آن‌ها را خریداری کنید. این کار باعث می‌شود تا چالش‌هایی را انجام دهید که بازی برای شما در نظر گرفته (که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است) تا هم بتوانید سطح کاراکتر خودتان را بالا ببرید تا آیتم‌های بیشتری را آزاد کنید و هم با به‌دست آوردن پول توانایی خرید این آیتم‌ها را داشته باشید.

یکی دیگر از نکات جالب بازی، استت پوینت‌هایی است که در نقشه‌های مختلف قرار گرفته است. با پیدا کردن و جمع‌آوری این امتیازها، گیمر می‌تواند توانایی‌های مختلف شخصیت خود را ارتقا دهد. توانایی‌هایی از قبیل پرش، سرعت، تعادل و غیره. بخش شخصی‌سازی شخصیت، یکی از جامع‌ترین و جذاب‌ترین قسمت‌های بازی به حساب می‌آید و انگیزه‌ای است برای انجام دادن چالش‌ها و لول آپ شدن.

درخت مهارت‌های بازی Tony Hawk

بازی از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش مربوط‌به نسخه اول، بخش مربوط‌به نسخه دوم و به نام اسکیت آزاد (Free Skate). هنگامی که وارد بخش مربوط‌به هر بازی می‌شوید، باید در اولین نقشه بازی امتیازهای لازم را به‌دست آورید. با انجام دادن اهداف مختلف، نقشه‌های بعدی باز می‌شوند. نقشه‌هایی که همگی نقشه‌های کلاسیک این مجموعه به حساب می‌آیند که با ظرافت و هنرمندی هرچه تمام‌تر بازسازی شده‌اند. نقشه‌های بازسازی شده توسط ویکاریوس ویژنز نه‌تنها یک بازسازی ساده، بلکه بازی‌سازی‌ای با اضافه کردن المان‌های مختلف بصری است. به‌طور مثال، مرکز خریدی که در نسخه اول وجود داشت، الان و بعد از ۲۰ سال تبدیل به یک مرکز خرید متروکه شده است. یا مرحله اول فوق‌العاده معروف بازی که در یک انبار بود، در بازسازی ویکاریوس ویژنز روح تازه‌ای گرفته است. ویکاریوس ویژنز با بازسازی این مراحل تعادل فوق‌العاده‌ای بین حفظ روح نقشه‌های بازی‌های اول و اضافه کردن محتوای بصری جدید ایجاد کرده است که گشت‌و‌گذار و انجام حرکات مختلف در بازی را به امری فوق‌العاده لذت‌بخش تبدیل می‌کند. در بخش اسکیت آزاد نیز می‌توانید با انتخاب کاراکترهای مختلف در تمامی نقشه‌های بازی به گشت‌و‌گذار بپردازید. 

جلوه‌های بصری بازی نیز یکی‌دیگر از مواردی است که بالطبع و پس از ۲۰ دست‌خوش تغییرات زیادی شده است. نورپردازی فوق‌العاده مراحلی که در فضای باز جریان دارند و انیمیشن اسکیترها را به‌علاوه تکسچرهای بسیار زیبای بازی کنید تا ببینید که چرا گاهی اوقات به‌جای انجام دادن حرکات آکروبایتک با اسکیت‌بورد، فقط دوست دارید که در نقشه بازی پرسه بزنید. به‌طور مثال، در مرحله مدرسه، با وارد شدن به زمین بسکتبال دقیقا حس می‌کنید که وارد یک زمین ورزشی شدید. این دستاورد را البته می‌توان تا حد بسیار زیادی به حساب «جهان‌باز» نبودن بازی گذاشت. جهان‌باز نبودن بازی به توسعه‌دهندگان این امکان را ارائه کرده است تا بتوانند محیط‌های کلاسیک بازی به زیبایی هرچه تمام‌تر با تکنولوژی امروزی بازسازی کنند. از طرف دیگر، انیمیشن‌های شخصیت‌های نیز بسیار زیبا کار شده است و انجام دادن حرکات آکروباتیک مختلف با اسکیت‌بورد تا به حال به این زیبایی به تصویر نکشیده شده بود. 

حالت ساخت پارک در بازی Tony Hawk

بازی Tony Hawk's Pro Skater 1+2 علاوه‌بر تمام این‌ها، دو حالت مختلف دیگر نیز در خود جای داده است. حالت رقابتی آنلاین به کاربر این اجازه را می‌دهد تا در مودهای مختلف به رقابت با بازیکنان دیگر (تا ۷ بازیکن دیگر) بپردازد. نکته حائز اهمیت این است که در این بخش از بازی، تمامی قدرت‌های بازیکنان یکسان هستند تا تعادلی در این بخش ایجاد شود. بخش دیگر بازی، بخش Create a Park نام دارد. در این بخش کاربر می‌تواند با استفاده از ابزاری که سازندگان در اختیار قرار داده‌اند، اسکیت پارک دلخواه خود را بسازد و با دیگران آن را به اشتراک بگذارد. وجود این دو بخش در یک بازی مدرن، کاملا یک توجیه منطقی دارد. اما به شخصه فکر می‌کنم اصلی‌ترین بخش بازی تلاش برای به‌دست آوردن امتیاز بالاتر بر بخش تک‌نفره است. البته که بخش بیشترین امتیاز حالت چند نفره نیز می‌تواند برای کاربران جذاب باشد. البته بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که حالت رقابتی به‌صورت آفلاین نیز در دسترس است و می‌توانید با دوستان خود به‌صورت Split Screen به بازی بپردازید. 

همیشه یکی از اصلی‌ترین المان‌های بازی‌های کلاسیک تونی هاوک،‌ موسیقی آن بوده است. مجموعه‌ای از موسیقی‌های بسیار پرانرژی و جذاب که اکثر آن‌ها از گروه‌های پانک راک اواخر دهه ۹۰ و اوایل هزاره سوم بوده‌اند. موسیقی‌هایی که همیشه عضوی جدایی ناپذیر از بازی‌های تونی هاوک به حساب می‌آمدند و بعید است کسی که تجربه بازی‌های کلاسیک این مجموعه را داشته باشد، با شنیدن این قطعات قدیمی به گذشته پرتاب نشود. ویکاریوس ویژنز این‌جا هم با اتخاذ چند تصمیم فوق‌العاده درست و بجا، نشان داده است که چرا بهترین انتخاب برای ساخت ریمیک دو عدد از محبوب‌ترین بازی‌های قدیمی بوده است. علاوه‌بر ترک‌های آشنای قدیمی، ۳۷ قطعه جدید نیز به بازی اضافه شده‌اند که تمامی آن‌ها با ذات بازی هم‌خوانی دارند. آهنگ‌هایی از هنرمندان معروف که به زیبایی هرچه تمام‌تر روی تمامی بخش‌های بازی نشسته است. 

مرحله مرکز تجاری در بازی Tony Hawk

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بازی که به‌نوعی ارتباط بین گیمر و بازی را برقرار می‌کند، منوها و رابط کاربری آن است. یکی از مشکلات اصلی ریمیک نسخه‌های اول و دوم تونی هاوک، پیچیدگی بیش از اندازه منوها و کاربردی نبودن آن‌ها است و به همین دلیل کمی طول می‌کشد تا به سیستم منوی جدید بازی آشنا شوید و بتوانید به‌راحتی و بدون مشکل به گزینه موردنظر در منو برسید. یکی دیگر از مشکلات بسیار عجیب بازی، دیر لود شدن آیتم‌های درون کاتالوگ فروشگاه بود. با اینکه بازی در محیط‌های نقشه هیچ مشکل فنی ندارد و به زیبایی هرچه تمام‌تر همه تکسچرها بارگذاری می‌شدند، این مشکل در آیتم‌های درون فروشگاه وجود داشت و بعضی اوقات برای دیدن آیتم مورد نظر حتی باید چند ثانیه نیز صبر کنید. با این همه این مشکل، مشکلی است که به‌راحتی با یک به‌روزرسانی قابل حل است و تقریبا هیچ تاثیری روی تجربه گیمر نمی‌گذارد.

شاید باور کردن این موضوع که زمانی مجموعه سالانه اکتیویژن به‌جای Call of Duty، مجموعه بازی‌های تونی هاوک بود کمی سخت باشد. اما تا قبل از منحل شدن استودیو نورسافت، هر سال شاهد یک نسخه از این مجموعه محبوب بودیم. پس از تعطیل شدن نورسافت، وظیفه ساخت بازی برعهده استودیو روبومودو افتاد. استودیویی که پس از به نابودی کشیدن این مجموعه، خود نیز منحل شد. اما به ناگهان ورق برگشت. استودیو ویکاریوس ویژنز نشان داد که وقتی یک IP را به‌دست استودیویی می‌سپارید که می‌داند در حال انجام چه کاری است، نتیجه تبدیل به اثری فوق‌العاده خواهد شد. Tony Hawk's Pro Skater 1+2، اثری است که ضمن حفظ کردن روح بازی‌های کلاسیک این مجموعه، نو‌آوری‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است. تا پیش از عرضه این بازی، شاید با خود فکر می‌کردیم که دیگر دوران بازی‌های آرکید اسکیت‌بورد به پایان رسیده است. اما ویکاریوس ویژنز با انتشار این بازی نشان داد که سخت در اشتباه بودیم. بازی Tony Hawk's Pro Skater 1+2 شما را به داخل یک ماشین زمان می‌برد و به ۲۰ سال قبل پرتاب می‌کند. اما در این حین با جادوی خود کاری می‌کند که این سفر به گذشته، به هیچ عنوان حسی قدیمی و تاریخ مصرف گذشته به گیمر القا نکند.

بازی Tony Hawk's Pro Skater 1+2 روی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو و با استفاده از کد فرستاده شده توسط ناشر بررسی شده است.


منبع زومجی

Tony Hawk's Pro Skater 1+2

بازی Tony Hawk's Pro Skater 1+2 یکی از الماس‌های نسل هشتم بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید. در حالی‌که تا پایان این نسل زمان زیادی باقی‌نمانده است، استودیو ویکاریوس ویژنز با عرضه این بازی نشان داد که وقتی کار ساخت ریمیک یک بازی را به استودیویی محول می‌کنید که می‌داند دارد چه‌کار می‌کند، چه اتفاقی رخ می‌دهد. بازی THPS 1+2 با گیم‌پلی فوق‌العاده روان خود که یاد گرفتنش بسیار ساده است اما حرفه‌ای شدن در آن نیازمند زمان زیاد به همراه جلوه‌های بصری فوق‌العاده، نشان داد که چرا ۲۰ سال پیش مجموعه بازی‌های تونی هاوک از چنین محبوبیتی برخوردار بودند. موسیقی‌های فوق‌العاده قدیمی و جدید به همراه اسکیترها معروف و همچنین قابلیت ساخت اسکیتر کاملا شخصی‌سازی شده را به علاوه چالش‌های بسیار زیاد بازی کنید تا ببینید که چرا نباید به هیچ‌وجه تجربه این بازی را از دست بدهید. چه از طرفداران قدیمی این مجموعه باشید و چه تا بحال تجربه هیچ بازی از مجموعه تونی هاوک را نداشته‌اید، بازی Tony Hawk's Pro Skater 1+2 از آن دست بازی‌هایی است که می‌تواند حتی تا اواسط نسل نهم شما را مشغول به خود کند!
نادر امرایی

9

نقاط قوت

  • + گیم‌پلی فوق‌العاده
  • + طراحی بصری چشم‌نواز
  • + موسیقی‌های هم‌خوان با ذات بازی
  • + حفظ روح بازی‌های قدیمی مجموعه

نقاط ضعف

  • - منوی پیچیده
  • - درست لود نکردن برخی از آیتم‌های فروشگاه
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده