قسمت اول Batman Telltale Series بنام قلمرو سایه‌ها، قصد دارد تا روایتی جدید از دنیای بروس وین و بتمن را برای مخاطبین این ابرقهرمان خوش‌نام روایت کند. با زومجی و نقد این بازی همراه باشید.

بتمن را می‌توان بهترین و محبوب‌ترین ابر قهرمان دنیای ابرقهرمان‌ها دانست. مهم نیست شما طرفدار مارول هستید یا دی‌سی، مهم این است که ارادت قلبی به بتمن دارید. شاید این موضوع بر می‌گردد به بچگی‌امان. زمان‌هایی که کل دوران خوش بچگی را با اکشن فیگورهای پلاستیکی، اسباب بازی و داستان‌های این شخصیت محبوب پشت سر گذاشتیم. مرد خفاشی اولین بار توسط باب کین و بیل فینگر در سال ۱۹۳۹ میلادی، طی یک کامیک بنام «کارآگاه» (Detective) به مخاطبین معرفی شد. طی سال‌های آتی محبوبیت این شخصیت به‌قدری افزایش یافت که فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، و بازی‌های ویدیویی مختلفی با محوریت بتمن و خلافکاران شهر گاتام ساخته شد. حال نوبت به استودیو تیل‌تیل گیمز (Telltale Games)، ناشر و سازنده بازی‌های اپیزودیک، رسیده تا اقتباسی از شخصیت بتمن داشته باشد.

Battman The Telltale Series

بازی Batman: The Telltale Series یک بازی اپیزودیک است که در پنج قسمت گوشه‌ای از داستان بتمن را برای مخاطبین خود نقل خواهد کرد. استودیو سازنده در Batman: The Telltale Series قصد دارد تا داستان زندگی بروس وین‌ را که حال چند سال است در قالب بتمن به حساب خلاف کاران گاتام می‌رسد به تصویر بکشد. داستان این بازی هیچ ربطی به فیلم یا بازی‌های گذشته‌ای که از این شخصیت دیده‌ایم ندارد. حتی از نظر مقایسه با کامیک‌های بتمن، Batman The Telltale Series فقط از اسامی و شخصیت‌های کامیک استفاده کرده تا داستان مختص به خود را بنویسد. با این حال بازی به کامیک‌های سری بتمن وفادار است. در ادامه خواهیم خواند که در قسمت اول بازی اپیزودیک Batman: The Telltale Series بنام «قلمرو سایه‌ها» (Realm of Shadows) استودیو تل‌تیل گیمز تا چه اندازه موفق بوده است.

Batman Telltale Series

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که بروس وین در ابتدای دوران بازیگری خود در نقش بتمن به سر می‌برد و هنوز مردم شهر گاتام وی را یک شورشی خطاب می‌کنند. در یکی از شب‌ها گروهی مزدور قصد دزدیدن یک سری اطلاعات را از Gotham City Hall دارند که طی این دزدی بتمن فرا می‌رسد. پس از زد و خورد و رسیدن به گاوصندوق، جایی که اطلاعات مورد نظر در آنجا قرار دارد، با شخصیت سلینا کایل یا همان زن‌ گربه‌ای آشنا می‌شوید. از طرفی هاروی دنت تحت حمایت بروس وین، کمپین تبلیغاتی خود را جهت شهردار شدنش پیش می‌برد. اصل ماجرای بتمن از همین نقطه و مهمانی با شکوه تبلیغاتی‌ هاروی دنت در ملک بروس وین شروع شده و رفته رفته، تل‌تیل گیمز مقدمه داستانی Batman: The Telltale Series را تا آخر قسمت قلمرو سایه‌ها روایت می‌کند. بله درست شنیدید. قسمت اول این سری که قلمرو سایه‌ها نام دارد در اصل مقدمه‌ای است بر ۴ قسمت آینده. دنیای پرخشم گاتام، شخصیت‌های دنیای بتمن و داستانی جدید که شدیدا قرار است بروس وین را وارد چالشی بزرگ کند. از آنجایی که بازی اپیزودیک است، در طول جریانات بازی یک سری تصمیم‌ها برای شما در نظر گرفته شده است. در بین موقعیت‌ها و انتخاباتی که در پیش دارید، انتخاب گزینه مد نظرتان می‌تواند روند داستانی را عوض کند. نوع تعامل شما با شخصیت‌های بازی رابطه مستقیمی با نوع رفتار شما با آن‌ها دارد. از این رو قبل از انتخاب هر دیالوگ یا هر تصمیم می‌بایست شرایط را سنجیده و بعد تصمیم بگیرید. البته این نکته را فراموش نکنید که دیدتان به اتفاقات باید حالت آینده نگرانه‌ای داشته باشد. در قسمت اول Batman: The Telltale Series این انتخاب‌ها به خوبی در بازی گنجانده شده و نتیجه یک سری از آن‌ها را در لوکیشن‌های بعدی بازی مشاهده می‌کنید. همچنین قطعا یک سری دیگر از تغییرات نیازمند بازی کردن و تجربه قسمت‌های بعدی است.

قطعا بهترین تعامل شخصیت‌ها، برخورد بروس وین و سلینا کایل در قالب شخصیت اصلی خود و شخصیت های شبانه‌اشان است.

در بازی‌های اپیزودیک سینمایی، معمولا گیم‌پلی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. معمولا بار اصلی بازی بر دوش داستان و روایت داستانی است، ولی در «قلمرو سایه‌ها» مبارزات و گیم‌پلی پررنگ‌تر از بازی‌های دیگر این استودیو به‌چشم می‌خورد. در بدو ورود، بازی از شما می‌خواهد یک شخصی سازی خیلی کوچک، که شامل تعیین رنگ سیستم داخلی بت موبیل می‌شود انجام دهید. سپس شاهد مبارزات هستیم که رنگ و بویی جدی در این نسخه به خود گرفته‌اند. همانند سایر ساخته‌های تل‌تیل گیمز، دکمه‌ زنی‌ها هستند که نتیحه مبارزه را تعیین می‌کنند. اگر زود دست به کار شوید، قطعا پیروز میدان خواهید بود و در غیر اینصورت آسیب می‌بینید. البته در بعضی از بخش‌ها زدن یا نزدن دکمه مورد نظر صرفا نتیجه خاصی در ادامه بوجود نمی‌آورد و صرفا جنبه تشریفاتی دارد. در همان ابتدای کار یک مبارزه زیبا با زن گربه‌ای شما را مجذوب خود می‌کند. همچنین در طی روند بازی، شاهد حضور سیستم شبیه سازی صحنه جرم معروف بازی‌های بتمن نیز هستیم. البته این بار با شکل و شمایلی جدیدتر. در ابتدا شما تمامی وقایع صحنه جرم را بررسی کرده و داده‌ها را جمع آوری می‌کنید. سپس باید سرنخ‌های مرتبط را به هم وصل کنید. هنگام وصل کردن سرنخ‌ها امکان دارد یک سر نخ را به سر نخ اشتباه وصل کنید. در این صورت طی شبیه سازی کوتاهی که پس از این کار صورت می‌گیرد، بازی به شما می‌گوید که این کار را به صورت اشتباه انجام داده‌اید.

Batman The telltale Series

Crowd Play قابلیت جالبی است ولی، همه‌گیر شدن این قابلیت نیازمند گذر زمان است.

پس از بازسازی صحنه‌ جرم، توسط شبیه ساز لباس بتمن می‌توانید صحنه بازسازی شده را مشاهده کرده و از وقایع رخ داده به صورت کامل مطلع شوید. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این بازی پهپاد بتمن است که از طریق آن می‌توانید محیط را ارزیابی کنید. همچنین پس از ارزیابی کردن، در صورت لزوم می‌توانید نحوه حمله بتمن به آن محیط یا ساختمان را شبیه‌سازی و برنامه‌ریزی کنید!‌ سپس حمله کنید و از برنامه ریزی خود نهایت لذت را ببرید‌! طراحی و گرافیک محیط بازی آن‌چنان فرق خاصی با ساخته‌های پیشین تل‌تیل ندارد. می‌توان جدید‌ترین بخش گیم‌پلی بازی را قابلیت Crowd Play دانست. قابلیتی که با استریم کردن تفاوت داشته و به شما اجازه می‌دهد تا به مشاهده بازی دیگران پرداخته و در تصمیمی گیری‌ها کمک‌حال آن‌ها باشید. با فعال سازی این قابلیت قبل از شروع بازی، یک لینک مخصوص برای شما در گوشه بالا سمت راست به نمایش در می‌آید که دیگران با وارد شدن به این لینک از طریق گوشی‌های موبایل، تبلت و کنسول‌های خود می‌توانند به عنوان یک شخص ناظر وارد بازی شما شوند. همچنین می‌توانید دوستان خود را دعوت کنید تا در تصمیم گیری‌ها کمکتان کنند.

بافت‌ها و کیفیت محیط تا حدی بهتر شده‌اند، ولی گرافیک کلی بازی شبیه ساخته‌های قبلی استودیو تل‌تیل گیمز است. تنها نکته‌ای که در گرافیک می‌تواند آزار دهنده باشد، افت فریم است. از اوایل بازی تا اواسط آن، افت فریم محسوسی را در بازی احساس می‌کنید. به قدری که در بعضی از قسمت‌ها این مسئله واقعا آزار‌دهنده می‌شود. ولی رفته رفته این افت فریم کاهش می‌یابد. از نظر موسیقی و صداگذاری خرده‌ای بر این بخش وارد نبوده و نیازی هم به تعریف کردن نیست. قسمت اول بازی Batman: The Telltale Series به خوبی توانسته از موسیقی‌ و صداگذاری‌های مناسب برای شخصیت‌ها استفاده کند. با تمام این تفاسیر «قلمرو سایه‌ها» نسبت به ساخته‌های اخیر تل‌تیل گیمز یک سر و گردن بالا‌تر بوده و پتانسیل این را دارد که به یکی از بهترین داستان سرایی‌های شخصیت بتمن تبدیل شود. قطعا لازمه این کار استفاده درست از داستان در قسمت‌های بعدی و نوع جمع بندی است که طبیعتا باید منتظر ماند تا ۴ قسمت باقی مانده نیز عرضه شوند.

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


منبع زومجی

Batman: The Telltale Series

Batman: The Telltale Series آمده تا خاطرات‌امان از بتمن و خلافکاران گاتهام را زنده کند. بازی‌ای که در قسمت اول خود عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد. تعامل شخصیت‌های بازی نظیر بروس وین و سلینا کایل یا نگرانی‌های آلفرد در مورد سلامتی و آینده بروس وین و بتمن از بهترین بخش‌های «قلمرو سایه‌ها» است. قطعا صبر برای قسمت‌های بعدی و رویارویی با چالشی که سازنده برای بروس وین تدارک دیده بسیار سخت است.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • - سیستم مبارزات
  • - روایت داستانی و مقدمه چینی خوب
  • - موسیقی‌های همیشگی دنیای بتمن
  • - پای بند بودن به شخصیت‌های کامیک بتمن

نقاط ضعف

  • - افت فریم
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده