نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۱

طراحی مجدد پلی استیشن 5 احتمالا مدل اسلیم یا پرو نیست

شایعاتی که به‌تازگی درباره تغییر در طراحی سخت‌افزاری پلی استیشن 5 مطرح شده، به احتمال زیاد تنها شامل یک سری موارد جزئی و با اهداف تولیدی و اقتصادی شرکت سونی بوده و ارتباطی با نسخه اسلیم یا پرو این کنسول ندارد.

همان‌طور که در هفته‌های اخیر بسیاری از رسانه‌های معتبر نیز گزارش داده بودند، به نظر می‌رسد که سونی قصد طراحی مجدد سخت‌افزار کنسول پلی استیشن 5 را دارد. براساس گزارش نشریه Digitimes، برخی از تأمین کنندگان و تولیدکنندگان کنسول‌ها و لوازم جانبی سونی، درحال آماده شدن برای دریافت نسخه جدیدی از کنسول پرچم‌دار نسل نهم این شرکت هستند، اما قبل از اینکه نگران منسوخ شدن زودهنگام کنسول ۵۰۰ دلاری خود، آن هم در فاصله چند ماه از زمان خرید آن شوید، بهتر است فقط چند دقیقه برای اطلاع از وضعیتی که به احتمال زیاد با آن سروکار خواهیم داشت، زمان بگذارید. در کل باید گفت که فعلاً نیازی به نشان دادن هیچگونه واکنش بد یا خوبی وجود ندارد.

تا به اینجای کار، تمام آن چیزی که از این شایعه می‌دانیم این است که قرار است پردازنده این کنسول با نسخه جدیدی که تولید آن ساده‌تر خواهد بود، جایگزین شود. ظاهراً این تصمیم در پی مشکلات ناشی از محدودیت تولید تراشه‌های نیمه رسانا که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌وجود آمده، اتخاذ شده است. درواقع در اکثر منابع، از این قضیه به‌عنوان دلیل این تغییر نام برده شده اما می‌تواند مسائل پشت پرده‌ی دیگری نیز در آن دخیل باشد.

باز کردن کنسول پلی استیشن 5

اگر با تاریخچه‌ی کنسول‌های پلی استیشن آشنایی داشته باشید، حتماً می‌دانید که کنسول‌های سونی معمولاً با قطعات جدید یا تغییرات جزئی در طراحی سخت‌افزاری مواجه می‌شوند که اغلب به منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش دسترسی یا بهبود عملکرد آن‌ها اعمال می‌شوند. مثلاً کنسول پلی استیشن 1 نیز قبل از اینکه اصلاً صحبتی از عرضه نسخه اسلیم در میان باشد، بارها متحمل تغییر در ساختار داخلی خود شد. یکی از این تغییرات، اضافه شدن درگاه Parallel I/O به پشت کنسول PS1 بود که بعد از آن هم شاهد تغییر در خروجی ویدیویی کنسول بودیم و درنهایت همه‌ی این تغییرات با قطعاتی که قیمت کمتر و دسترسی ساده‌تری داشتند در یک نسخه نهایی گرد هم آورده شدند. حتی نسخه‌های بعدی کنسول PS1 نیز بعدها تغییرات دیگری داشتند تا در عین مدیریت هزینه‌های تولید، جذابیت این کنسول اسطوره‌ای را برای مخاطبان آن بیشتر و بیشتر می‌کرد.

پلی استیشن 2 نیز سرنوشت مشابهی داشت. سونی بیش از ۶ نسخه مختلف را برای کنسول PS2 عرضه کرد که هیچ یک از آن‌ها تفاوت چشمگیری نسبت به دیگری نداشت. درواقع تغییرات در اینجا هم بیشتر با هدف اصلاح ساختاری و بهینه‌سازی هزینه‌های تولید اعمال شده بود. تعداد بسیار کمی از این تغییرات به طوری بود که از ظاهر کنسول قابل تشخیص بوده یا توانایی‌های سخت‌افزاری سیستم را تحت تأثیر قرار دهد. درواقع سیاست سونی بر این بود که در یک بازه زمانی طولانی، تغییراتی را در این دو کنسول اعمال کند که بدون تأثیر قابل‌توجه روی عملکرد سخت‌افزاری آن‌ها، هزینه‌های تولید را برای این شرکت کاهش دهد.

سخت افزار کنسول PS5

شاید تصور کنید که با تعداد از تغییرات، حتماً تأثیر محسوسی در عملکرد نسخه‌های مختلف PS1 و PS2 ایجاد شده باشد، اما ماهیت این تغییرات به نحوی بود که تقریباً هیچ کس متوجه آن‌ها نشد. با این اوصاف، شاید نیاز به باز کردن بحث PS3 نباشد.

واقعیت این است که همه‌ی این تغییرات از اهمیت خاصی برخوردار نیستند. درواقع بسیاری از آن‌ها تقریباً هیچ تأثیر خاصی در ظاهر یا عملکرد دستگاه ندارند. به‌خصوص در این مورد که بازطراحی جزئی پلی استیشن 5 حتی به تأیید رسمی سونی هم نرسیده است. البته با درنظرگرفتن سوابق عملکرد سونی در زمینه اعمال تغییرات در ساختار کنسول‌های پلی استیشن، می‌توان گفت که اصلاح PS5 نیز در یکی دو سال آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود. لذا این شایعه چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. درواقع اگر قبل از معرفی نسخه‌های احتمالی PlayStation 5 Slim یا PlayStation 5 Pro چنین اتفاقی نمی‌افتاد، جای تعجب داشت.

قطعات داخلی پلی استیشن 5

معمولاً سونی قبل از معرفی نسخه‌ جدید کنسول‌های خود، یک فرصت حدوداً ۳ ساله را برای ورژن اصلی آن‌ها در نظر می‌گیرد. این حرکت از نظر اقتصادی به نفع این شرکت است چراکه در صورت عرضه زودهنگان نسخه‌های جدید، اولاً خریداران نسخه‌ی استاندارد این کنسول‌ها از منسوخ شدن زودهنگام آن عصبانی و ناراضی خواهند شد، دوماً اکثر علاقه‌مندان ترجیح می‌دهند تا به‌جای خرید نسخه‌ی استاندارد، منتظر ورژن بهتر و قوی‌تر بمانند. البته ممکن است این رویکرد برای افرادی که با سابقه‌ی کنسول‌های پلی استیشن آشنایی ندارند کمی عجیب به نظر برسد، به‌ویژه در شرایطی که این روزها تقریباً اکثر شرکت‌ها سال به سال اقدام به به‌روزرسانی دستگاه‌های خود می‌کنند و باوجود تغییرات بسیار کمی که در آن‌ها ایجاد می‌شود، رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی معمولاً این تغییرات را بولد می‌کنند.

بنابراین اینطور نیست که بگوییم حتی از همین الان برنامه‌ریزی برای تولید کنسول‌های PlayStation 5 Slim یا PlayStation 5 Pro شروع نشده است؛ درواقع این احتمال وجود دارد که حتی جزئیات طراحی آن‌ها هم نهایی شده باشد. اما باتوجه به روش همیشگی سونی در چندین سال گذشته، نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی‌ها صحبت از نسخه‌های بعدی PS5 به میان آمده باشد. بنابراین این فقط یک دیدگاه درباره سیاست‌های احتمالی شرکت سونی است و نمی‌توان آن را با استناد به مدارک رسمی تأیید یا تکذیب کرد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده