۱۰ ایراد بزرگ و عجیب در بازیهای سبک مخفی کاری
مخفی کاری سبکی از بازیهای ویدیویی است که در آن بازیکن باید بجای حمله کردن با خفا مراحل را بگذراند. بازیکنان باید با استفاده از یک سری راهها مثل خواب کردن دشمن، خفه کردن دشمن، صبر کردن تا زمانی که دشمن از محیط خارج شود یا چاقو زدن به دشمن بدون اینکه کسی متوجه حضورشان شود از محیطها عبور کنند. بازیکنان با پنهان شدن، لباس مبدل پوشیدن یا سرو صدا برای پرت کردن حواس دشمنان میتوانند مخفی بمانند. در بسیاری بازیها بازیکنان برای سطوح بالاتر مخفیکاری و استفاده از سلاحهای غیرکشنده پاداش دریافت میکنند. این سبک بازی با اینکه سبک مورد علاقه بسیاری از گیمرها است اما اشکالهایی نیز دارد، همه ما نیز در هنگام بازی به اشکالهایی برخوردکردهایم. در این مقاله قصد داریم ۱۰ عدد از برترین و بزرگترین اشکالهای این سبک را به شما معرفی کنیم.
۱. اولین مورد مربوط به وقتی میشود که شما وارد اردوگاه دشمن میشوید و دو سرباز را کنار هم میبینید که باهم در حال صحبت کردن هستند، وقتی یکی از آنها را میکشید دیگری هیچ عکسالعملی نشان نمیدهد و همانطور به حرف زدن ادامه میدهد! انگار هیچ اتفاقی نیفتاده! این مورد در بازیهای اکشنی مثل
اسپلینترسل
بسیار رخ میدهد.
۲.در بسیاری از بازیهای این سبک شخصیت شما میتواند برای پنهان شدن یا دید زدن دشمن از لبه ها آویزان شود، اما دشمن هیچگاه نمیتواند دستان شما را روی لبهها ببیند! برای نمونه میتوان به اسپلینترسل یا
Assassin's Creed
اشاره کرد.
۳.حتما اتفاق افتاده که بی سروصدا در تعقیب دشمن باشید و با تغییر جهت دشمن شما هم جابجا شوید که مبادا متوجه حضور شما شود، و البته متوجه هم نمیشوند، زیرا علاوه بر اینکه دید محدودی دارند، ناشنوا هستند و نمیتوانند حضور شما را پشتسرشان احساس کنند. نمونه بارز این حالت بازی اسپلینترسل است!
۴.
Skyrim
نیز مملو از عیب و ایراد است. برای نمونه وقتی یک تیر به سمت سر یکی از نگهبانان شلیک میکنید، نگهبان دیگر متوجه میشود و برای مدت کوتاهی در حالت هوشیار و مراقب باقی میماند و پس از آن با خود تصمیم میگوید:
باد بود
! البته این مورد تنها مختص Skyrim نیست بلکه در بازیهای دیگر نیز بسیار دیده شده است. به عنوان مثالی دیگر میتوان بازی
Thief
را نام برد. ۵.در بسیاری از بازیها نیز نگهبانانی وجود دارد که اصلا فکر نمیکنند شخص دیگری که چند ساعت است در گشت زنی همراه من است ناگهان ناپدید شده است! و به خود زحمت گشتن و به صدا درآوردن آلارم را نمیدهند. مثل سری بازیهای
Wolfenstein
!
۶.در بازی
متال گیر سالید
ترفندی وجود دارد به نام جعبه مقوایی! بازیهای هیدئو کوجیما با اینکه از نظر میزان کاستی و اشکال سبک مخفی کاری معمولا در بهترین حالت قرار دارند اما باز هم یک ایراد بزرگ دارند. میتوانید بدون آنکه حتی یک نفر به عجیب و غریب بودن حرکت جعبه شک کند در این جعبه ها پنهان شوید و با آنها جابجا شوید.
۷.لباس مبدل نیز عموما آنطور که باید در بازیهای مخفی کاری جواب نمیدهد. بعضی مواقع لباس مبدل میپوشید تا به پایگاه دشمن نفوذ کنید، اما کافیست چند لحظه کنار یکی از نگهبانان بمانید، فورا دست شما رو میشود و از شما فرار میکنند یا اینکه تایمر بسیار کوتاهی به شما نشان داده خواهد شد که به شما بفهماند به زودی دشمنان متوجه حضور شما خواهند شد. این مورد در سری بازیهای
هیتمن
به وفور یافت میشود!
۸.همیشه نگهبانانی در بازی وجود دارند که هنگامی که برایشان آجر یا بطری پرتاب میکنید به جای انکه به دنبال مسیری باشند که شی از آنجا پرتاب شده به دنبال مکان فرود شی میگردند! در بازی هیتمن با این مورد نیز زیاد روبرو میشوید.
۹.مورد بعدی نگهبانان فراموش کار هستند، چند لحظه شروع به تجسس و جستجو در مورد مرگ همکارشان میکنند، سپس تصمیم میگیرند که دشمن رفته است و دوباره شروع به گشت زنی معمول خودشان میکنند. البته سری بازی
Batman Arkham City
این مشکل را تا حدودی رفع کرده است. دشمن وقتی متوجه میشود همکارانش کشته شدهاند رفته رفته عصبی تر میشود و بیشتر به دنبال شما میگردد.
۱۰.بزرگترین اشکال این سبک بازی انیمیشن کشته شدن دشمنان در زمانی است که بازی شما را بخاطر مخفی بازی نکردن جریمه میکند. نظر شما راجع به این اشکالها چیست؟ آیا تاکنون شده است به موارد بدتری برخورد کنید؟! برای ما در بخش نظرات این موارد را بنویسید. منبع: