نویسنده: علی گودرزی
// جمعه, ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹

همه چیز در مورد بازی Suicide Squad | از جزئیات داستانی تا موارد نگران‌کننده

هرچقدر که تریلر جدید بازی سوساید اسکواد از منظر داستانی جذاب است، از دیدگاه گیم‌پلی هر چیزی که برای نگران شدن پیرامون آینده‌ی این اثر لازم بود را در خودش می‌گنجاند. با زومجی و مرور تازه‌ترین اطلاعات از بازی Suicide Squad: Kill the Justice League همراه باشید.

نحوه‌ی تبلیغ و روند ایجاد هیجان برای بازی Suicide Squad: Kill the Justice League، تازه‌ترین محصول استودیو راک‌استدی مثل یک نوار قلب عجیب و غریب می‌ماند. این روند در لحظاتی به یک قله‌ی دست‌نیافتنی رسیده و چند لحظه بعد، رکوردهایی تازه را در پایین‌ترین نقطه نمودار ثبت می‌کند. اگر آن تریلر بازی در رویداد «گیم آواردز» با نمایش بتمن و بازگشت کوین کانروی افسانه‌ای برای صداپیشگی خفاش گاتهام توانست عاشقان سری Batman Arkham را از شدت هیجان به‌زانو در بیاورد، آخرین نمایش از گیم‌پلی این بازی با به‌تصویر کشیدن مولفه‌های ژانر لایو-سرویس، محیط‌ها و دشمنان رنگ‌ و رو رفته، سیستم بتل‌پس، سیستم‌های نبرد کاملا مشابه برای چهار شخصیت و بیشتر، جلوی هر چیزی که از وجودش در این بازی ترس داشتیم را تیک زد.

تازه‌ترین تریلر «جوخه انتحار:‌ لیگ عدالت را بکش» هرچقدر که از نظر داستانی واقعا جالب به‌نظر می‌رسید و امیدوارکننده بود، از منظر گیم‌پلی در ذوق همه‌ما زد و هر خاطره‌ی بد که بازی گاتهام نایتس از خود به‌جا گذاشته بود را یادآوری کرد. خوش‌بختانه به‌نظر می‌رسد که استودیو راک‌استدی به‌دنبال واکنش به‌شدت منفی بازیکنان به‌این تیزر جدید، تصمیم دارد تا زمان انتشار بازی را به‌یک تاریخ نامشخص موکول کند بلکه (شاید) یک‌سری از این مکانیزم‌ها به‌شکلی پخته‌تر و جذاب‌تر به‌خروجی نهایی برسند. به‌رسم مقاله‌های موشکافانه‌ای که طی سالیان اخیر از تریلرهای بازی سوساید اسکواد داشتیم، در این مطلب نیز قرار است به‌جان تریلرهای جدید بازی بیفتیم و مولفه‌های داستانی آشکار و پنهان موجود در آن‌ها را واکاوی کنیم. درکنار این موضوع، ساختارهای نگران‌کننده‌ای که در نمایش اخیر بازی وجود داشت را هم بررسی می‌کنیم تا درنهایت جزئیات رسمی و غیررسمی پیرامون این بازی را در یک مقاله گردآوری کرده باشیم.

آخرین تصویر از بتمن در دنیای آرکام

دنبال شدن حوادث قصه بعد از اتفاقات بازی Batman Arkham Knight

همان‌طور که در زمان معرفی بازی تایید شد، قصه‌ی سوساید اسکواد در جهان «بتمن ارکام» جریان دارد. همان دنیایی که در متن حوادثش با بتمن همراه شدیم و طی اتفاقات Batman: Arkham Asylum، بازی Batman: Arkham City و بازی Batman: Arkham Knight سه‌گانه‌ای از ماجراجویی‌های شوالیه‌ی تاریکی را تجربه کردیم. حالا بازی Suicide Squad: Kill the Justice League قرار است داستان جهان آرکام را جلو ببرد. قصه‌ی بازی پنج سال بعد از ماجراهای بازی بتمن آرکام نایت جریان دارد و بالاخره می‌توانیم عواقب آن اتفاقات دیوانه‌وار که در شهر گاتهام رخ دادند را ببینیم. بازی سوساید اسکواد گیمرها را به شهر متروپلیس می‌برد. طبق اطلاعات رسمی منتشر شده از بازی، شهر متروپلیس بیش از دو برابر بزرگ‌تر از شهر گاتهام بازی بتمن آرکام نایت خواهد بود.

کوین کانروی و بتمن

بازگشت صداپیشگان قدیمی

با تایید رسمی سازندگان و اطلاعات منتشر شده از بازی در صفحه‌هایی همچون دیتابیس IMDB، حالا می‌دانیم که صداپیشگان قدیمی مجموعه‌ی آرکام یک بار دیگر قرار است در قالب کاراکترهایی که قبلا اجرا کرده بودند، نقش‌آفرینی کنند. کوین کانروی فقید در نقش بتمن، نولان نورث در نقش پنگوئن و تارا استرانگ (از بازی بتمن آرکام سیتی و آرکام نایت) در نقش هارلی کوئین ظاهر می‌شوند. بازی سوساید اسکواد آخرین اجرای کوین کانروی در نقش بتمن خواهد بود. بامپر رابینسون در نقش ددشات، دنیل لاپین (Daniel Lapaine) در نقش کاپیتان بوم‌رنگ و نوفولو جوئل سی‌نائو (Nuufolau Joel Seanao) در نقش کینگ شارک از جمله صداپیشگان تازه‌ای هستند که با اثر نام‌برده، شخصیت‌هایشان را به‌دنیای آرکام می‌آورند.

بتمن در بازی سوساید اسکواد

نجات دنیا در گرو مرگ اعضای لیگ عدالت

وجود جمله «لیگ عدالت را بکش» به‌عنوان یک پس‌وند در نام بازی سوساید اسکواد درکنار اطلاعاتی که می‌توانستیم از تریلرهای قبلی استنباط بکنیم همگی به‌این موضوع اشاره می‌کردند که مرگ اعضای لیگ عدالت، اصلی‌ترین راه‌حل در داستان بازی است. آخرین تریلر منتشر شده از بازی اما به‌شکل قطعی این موضوع را تایید کرد. تریلر گیم‌پلی بازی سوساید اسکواد با یک کات‌سین واقعا جذاب به‌پایان می‌رسد. حاکم شدن فضایی بسیار جدی که حتی کاراکترهایی بذله‌گو مثل فلش و کاپیتان بوم‌برنگ را هم در جدی‌ترین حالت خودشان نمایش می‌داد. فلش که حالا مثل بتمن، گرین‌لنترن و سوپرمن تحت کنترل برینیاک درآمده و دستورها او را اجرا می‌کند، تحت تاثیر «کمند حقیقت» شخصیت واندروومن که با اعضای جوخه انتحار همکاری می‌کند، می‌گوید که آن‌ها (واندروومن و جوخه انتحار) باید اعضای لیگ عدالت را به‌قتل برسانند تا دنیا نجات پیدا کند.

حالا شما فرض کنید که رویارویی با کاراکترهایی همچون سوپرمن، گرین‌لنترن، فلش و بتمن چگونه می‌تواند باشد. به‌قتل رساندن بتمن جهان آرکام برای بازیکنانی که سال‌ها با سه‌گانه‌ی آرکام خاطره داشتند قطعا می‌تواند سخت باشد. اصلا مگر امکانش وجود دارد که یک مشت خلاف‌کار خرده‌پا (جوخه انتحار) بتوانند آن بتمن همه‌فن‌حریف را به‌قتل برساند. استفاده بتمن از تمامی آن تکنیک‌های پارتیزانی و رزمی که پیش‌تر با کنترل کاراکتر او در سری آرکام اجرا می‌کردیم، آن هم برای کشتن ما که حالا کنترل شخصیت‌های جوخه انتحار را در دست داریم، بسیار جالب و احتمالا ترسناک خواهد بود!

تالار عدالت در بازی سوساید اسکواد

استفاده شخصیت‌های اصلی و دشمنان از تجهیزات لیگ عدالت

پیش‌تر و در تیزرهای قبلی بازی سوساید اسکواد به‌شکل غیر مستقیم و در قالب یک سری نکته‌ی پنهان در تصاویر (ایستر اگ) دیدیم که تجهیزات شخصیت‌هایی مثل بتمن، نایت‌وینگ و ریدلر حالا در اختیار اعضای جوخه انتحار قرار گرفته است. تریلر جدید بازی سوساید اسکواد و ویدیوی جدید استودیو راک‌استدی پیرامون مولفه‌های بازی، دو موضوع را تایید می‌کند. یک موضوع به‌استفاده اعضای سوساید اسکواد مثل هارلی کوئین از ابزار شخصیت‌هایی همچون بتمن برمی‌گردد. کاپیان بوم‌رنگ نیز از یک دستبند استفاده می‌کند که قابلیت‌های سرعت فرا-بشری فلش (Speed Force) را به‌شکل محدود در اختیار او قرار می‌دهد.

موضوع دیگر اما در خصوص بهره‌گیری دشمنان از این تجهیزات و ویژگی‌ها است. در توضیحات یک سری از دشمنان می‌توانیم واژه Infused (ترکیب شده) را دید. برخی از دشمنان با واژه‌ی Batman-Infused (ترکیب‌شده با بتمن) به‌بازیکنان معرفی می‌شوند (و طبیعتا دشمنانی با نام‌های Flash-Infused و بیشتر نیز احتمالا در بازی باشند) هنوز مشخص نیست که این‌گونه از دشمنان تا چه حد از قابلیت‌های افراد لیگ عدالت استفاده می‌کنند. چرا که بازیکنان نیز این توانایی را دارند تا میزان آسیب سلاح‌های خود را با مولفه‌های تهاجمی یک سری از دشمنان بتمن مثل مترسک (Scarecrow)، مستر فریز یا بین (Bane) ترکیب کنند. بدین صورت که هر یک از شلیک‌ها و ضربه‌هایشان با عنصر تهاجمی آن دشمن بتمن (مترسک = گاز وحشت/بین = سم Venom) ترکیب می‌شوند. چرا که در توضیحات میزان آسیب‌زنی یک سری از سلاح‌ها، آسیب‌هایی ویژه تحت عنوان Venom Frenzy و Deep Freeze دیده می‌شود که به‌ترتیب، به‌دو شخصیت بین و مستر فریز برمی‌گردد.

پوستر بازی سوساید اسکواد با محوریت هر چهار شخصیت جوخه انتحار

توانایی‌های ویژه حرکتی برای تمامی شخصیت‌ها

نکته مهم دیگری که می‌توان از آخرین تریلر بازی سوساید اسکواد دریافت کرد، وجود قابلیت پرواز برای تمامی شخصیت‌ها است. به‌شکل کلی، نرم و سیال بودن حرکت شخصیت‌ها در نقشه‌ی بازی را می‌توان از معدود نکات قابل تحمل و حتی امیدوارکننده‌ی آخرین نمایش بازی دانست که شخصا من را به‌یاد موارد مشابه در آثاری همچون سری پروتوتایپ (Prototype) و بازی Sunset Overdrive می‌انداخت. اعضای جوخه انتحار با دست‌برد زدن به اموال لیگ عدالت، هر یک به‌نحوی قابلیت پرواز در نقشه را دارد. از کاپیتان بوم‌رنگ که با استفاده از دست‌کش ویژه‌اش می‌تواند حالتی بسیار سریع و معلق را به‌دست بیاورد، ددشات که با استفاده از جت‌پک شخصیت گیزمو می‌تواند پرواز کند تا هارلی کوئین که با استفاده از پهباد و تفنگ قلاب‌پرتاب‌کن بتمن در فضای اطراف پرواز کرده و کینگ شارک نیز که یک موجود «نیمه-خدا/دمی-گاد» است می‌تواند با تکیه بر توانایی‌های مافوق طبیعی‌ خود موانع را از سر راهش بردارد.

تیراندازی هارلی کویین با یکی از تفنگ‌های صنایع لکس کورپ در بازی سوساید اسکواد

دسته‌بندی سلاح‌ها

یکی از نقاط نمایش آخر بازی که بسیار مورد انتقاد بازیکنان قرار گرفت، تاکید بسیار زیاد اثر بر استفاده‌ی شخصیت‌های اصلی از سلاح‌های گرم بود. مثلا یک کاراکتر همچون کینگ‌شارک که به‌بهره‌گیری از سلاح‌های سرد و روش‌های خشن در قتل دشمنان معروف است یا کاپیتان بوم‌رنگ که محض رضای خدا حتی در اسمش نیز لفظ بوم‌رنگ به‌کار رفته و این وسیله درواقع سلاح نمادین او به‌حساب می‌آید، هر دو درحال استفاده از یک مشت سلاح گرم به‌تصویر کشیده شدند و مواردی همچون بهره‌گیری از تکنیک‌های نبرد نزدیک برای کینگ‌شارک و استفاده از بوم‌رنگ برای کاپیتان، قابلیت‌های جانبی این دو شخصیت بودند. به‌هرحال و طبق اعلامیه‌ی رسمی سازندگان، در بازی ۶ کلاس مختلف از سلاح‌ها در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرند. این کلاس‌ها عبارت‌اند از Assult Rifleها، تفنگ‌های SMG، شات‌گان‌ها، مینی‌گان‌ها، تفنگ‌های اسنایپر و سلاح‌های کمری (پیستول/Pistol).

نکته‌ی جالب پیرامون این سلاح‌ها به‌نحوه‌ی تولیدشان برمی‌گردد. سه گروه به‌خصوص در بازی سوساید اسکواد وجود دارند که به‌تولید اسلحه می‌پردازند. شرکت آمرتک (Amertek)، شرکت لکس‌کورپ و اداره پلیس گاتهام. به‌نظر می‌رسد که ادوات جنگی هر یک از این گروه‌ها، کارایی خاص خود را خواهند داشت؛ به‌عنوان مثال ابزارآلات لکس‌کورپ احتمالا از سایر شرکت‌ها، گران‌تر و مدرن‌تر باشد؛ درحالی که یک نهاد مثل اداره‌ی پلیس گاتهام احتمالا تفنگ‌های کلاسیک و احتمالا قدیمی را در دسترس قرار بدهد.

شخصیت توی‌من در بازی سوساید اسکواد

شخصیت‌های جدید

دو کاراکتر در‌من (Toyman) و هک (Hack) از جمله شخصیت‌هایی هستند که برای اولین‌بار خودشان را در تریلرهای بازی سوساید اسکواد نشان دادند. در‌من که اسم واقعی او هیرو اوکامورا است، یکی از کاراکترهایی به‌حساب می‌آید که ابزارآلات جوخه انتحار را ارتقاء می‌دهد. برای ارتقاء تفنگ‌ها در بازی باید سراغ پنگوئن برویم؛ ظاهرا ازوالد کابلپات حتی در شرایط آخرالزمانی حاکم بر متروپلیس همچنان درنظر دارد تا کسب‌وکار قاچاق اسلحه را ادامه بدهد!

شخصیت هک درواقع مثل یک راهنما می‌ماند و قرار است به‌‌قهرمانان قصه کمک کند تا راحت‌تر بتوانند از اتفاقات متروپلیس و رویارویی با قهرمانان لیگ عدالت جان سالم به‌در ببرند. شخصیت گیزمو که در تریلرهای قبلی نیز او را دیده بودیم، در آخرین نمایش سوساید اسکواد نیز ظاهر می‌شود و به‌نظر می‌رسد که وظیفه‌ی او کار روی ماشین‌های تخریب‌کننده باشد. لکس لوثر نیز یکی دیگر از مهم‌ترین کاراکترهای بازی خواهد بود. دشمن درجه یک سوپرمن حالا باید درکنار جوخه انتحار برای شکست برنیاک تلاش بکند.

ابزار قهرمانان لیگ عدالت در گالری جاستیس لیگ

نکات پنهان/ایستراگ‌ها

همراه‌با آخرین نمایش گیم‌پلی بازی، یک ویدیو از صحبت سازندگان پیرامون مولفه‌های مختلف بازی سوساید اسکواد منتشر شد که در لابه‌لای تصاویر مختلف ‌آن، می‌توانیم یک سری نکته‌ی جالب را پیدا کنیم؛ نکاتی که برای هواداران جهان کامیک شرکت DC و دنبال‌کنندگان سری بتمن آرکام قطعا جذابیت‌هایی دارد. بیشترین میزان از نکات مورد بحث در یک نما جاخوش کرده‌اند. این نما درواقع گالری قهرمانان در تالار لیگ عدالت را نمایش می‌دهد؛ یک گالری به‌خصوص که حجم زیادی از ابزار آلات شخصیت‌های مختلف را در خود جای داده که به‌شکل ضمنی، تایید می‌کند این افراد هنوز در گوشه‌ای از جهان آرکام زندگی می‌کنند.

  • شماره ۱: پهپاد (Drone) و تفنگ قلاب‌پرتاب‌کن بتمن (Mk.1 Grappeling Gun) که حالا در اختیار هارلی کوئین قرار گرفته است.
  • شماره ۲: چوب‌دستی‌های مخصوص نایت‌وینگ (چوب‌های اسکریما/Escrima Sticks). هنوز مشخص نیست که آیا ابزارآلات نایت‌وینگ برای استفاده توسط جوخه انتحار بهینه‌سازی شده‌ است یا نه.
  • شماره ۳: دست‌کش‌های دکتر سیوانا با قابلیت سرعت فرا-بشری Speed Force. دست‌کش‌هایی که در طول بازی کاپیتان بوم‌رنگ از آن‌ها استفاده می‌کند.
  • شماره ۴: جت‌پک شخصیت گیزمو که ددشات در طول بازی از آن برای پرواز استفاده می‌کند.
  • شماره ۵: دستمال پولکادات-من (Polka-dot Man). پولکادات-من یکی از شخصیت‌های مهم از داستان‌های سری سوساید اسکواد است که در فیلم سوساید اسکواد به‌کارگردانی جیمز گان نیز او با هنرنمایی دیوید دستمالچیان به‌تصویر کشیده شد. گفته می‌شود که به‌دنبال برنامه‌ی طولانی‌مدت راک‌استدی برای پشتیبانی از بازی، پولکادات-من یکی از کاراکترهایی است که ازطریق محتویاتی الحاقی به‌بازی اضافه خواهد شد.
  • شماره ۶: نمونه خون شخصیت Man-Bat که در بازی آرکام نایت با او روبه‌رو شدیم.
  • شماره ۷: نمونه‌ای از یک گیاه که قطعا به شخصیت پویزن آیوی تعلق دارد. در تریلر قبلی سوساید اسکواد نیز سرنخ‌های بسیاری از بازگشت پویزن آیوی و حمایت او از جوخه انتحار وجود داشت.
  • شماره ۸: دست‌کش تزریق مواد وحشت‌آور از مترسک (Scarecrow). دست‌کش مترسک که دقیقا از بازی بتمن آرکام نایت به سوساید اسکواد آمده است. به‌نظر می‌رسد که امکان استفاده از لوازم او برای شخصیت‌های جوخه انتحار وجود داشته باشد.
  • شماره ۹: محفظه‌‌ی مواد سمی دکتر تاکسین
  • شماره ۱۰: کلاه شخصیت ریدلر. ادوارد نیگما یا همان ریدلر در جریان بازی بتمن آرکام سیتی، این کلاه را بر سر می‌گذاشت.
  • شماره ۱۱: تیری که مربوط‌به شخصیت Merlyn از کمان‌دارهای معروف جهان DC است.
  • شماره ۱۲: ابزاری به‌خصوص از شخصیت در‌من که یکی از کاراکترهای مهم در بازی به‌شمار می‌رود.
  • شماره ۱۳: سنگ شخصیت Bizarro.
  • شماره ۱۴: سس‌های کچاپ و خردل مربوط‌به شخصیت Condiment King

تصویری از هالری کوئین در بازی سوساید اسکواد

یکی دیگر از نکات پنهان که در آخرین ویدیو منتشر شده از بازی وجود دارد، اشاره‌ی شماره‌ی حک‌شده روی لباس اعضای جوخه انتحار به‌اولین حضورشان در جهان کامیک DC است. یونیفرم زندان هارلی کوئین با شماره ۹۳-۰۹-۱۲ به‌اولین حضورش در جلد دوازدهم از کامیک The Batman Advantures اشاره دارد. درواقع اولین عدد از سمت چپ مربوط‌به‌شماره‌ی جلد، عدد بعدی به‌ماه میلادی و عدد بعدی به سال انتشار آن کامیک که هارلی و سایر اعضای جوخه برای اولین‌بار به‌دنیای دی‌سی معرفی شدند ارتباط دارد.

کینگ شارک، هارلی و کاپیتان بوم‌رنگ در بازی سوساید اسکواد

شماره ۶۰-۱۲-۱۱۷ روی یونیفرم زندان کاپیتان بوم‌رنگ، اولین حضورش در جهان دی‌سی در جلد ۱۱۷ از کامیک The Flash (منتشر شده در دسامبر سال ۱۹۶۰) را یادآوری می‌کند.

کینگ شارک در بازی سوساید اسکواد

یونیفرم بعدی به‌کینگ شارک تعلق دارد. این شخصیت نیمه‌خدا که روی یونفرم زندان او عدد ۹۴-۱۰-۰۰ نقش بسته، برای اولین‌بار در جلد شماره صفر از کامیک‌های Superboy (منتشر شده در اکتبر سال ۱۹۹۴) ظاهر شد. عدد روی لباس کینگ شارک دقیقا به‌این موضوع اشاره دارد.

تصویری از دد شات در بازی سوساید اسکواد

و اما آخرین نکته‌ی پنهان در یونیفرم زندان شخصیت‌های اصلی برای دد شات است. او برای اولین‌بار در جلد پنجاه و نهم از سری کامیک‌های بتمن (منتشر شده در ماه ژوئیه سال ۱۹۵۰) معرفی شد و حالا راک‌استدی با این عدد، هم‌زمان به‌جلد کامیک، سال و ماه انتشار کامیک Batman: Deadshot ادای احترام کرده است.

نشان شخصیت ریدلر در بازی سوساید اسکواد

بازگشت ریدلر

در لحظه‌ای بسیار کوتاه از ویدیو صحبت اعضای راک‌استدی پیرامون ساختار بازی سوساید اسکواد، می‌توانیم یکی از نشان‌های سبز و معروف ریدلر را روی سقف یک ساختمان ببینیم که ددشات مشغول تیراندازی به‌موجودات ایستاده روی آن است. پیش‌تر نیز یک سرنخ دیگر از ریدلر را بررسی کرده بودیم و حالا به‌نظر می‌رسد که مشخصه‌های معمایی ساختار گیم‌پلی بازی حول محور معماهای ریدلر بهینه‌سازی شده‌ باشد. اگر هر یک از کاراکترهای جوخه انتحار توانایی خاصی داشته باشد (مثلا در حرکت، ابزار ویژه و موارد این‌چنینی) سازندگان بازی می‌توانند معماهای خلاقانه‌ی بسیار سرگرم‌کننده‌ای را در محیط بازی پخش بکنند. پیش‌تر که در سه‌گانه آرکام فقط یک شخصیت را کنترل می‌کردیم، حجم بالایی از معماهای متنوع و مبتنی بر ابزار بتمن در محیط بازی پخش شده بود و حالا که چهار شخصیت قابل کنترلر داریم و هر یک هم می‌توانند قدرت/ابزار خاصی داشته باشند، پتانسیل این بخش و انتظار از آن، بسیار بسیار بالا می‌رود.

کاپیتان بوم‌رنگ رو منوی تفنگ‌ها در بازی سوساید اسکواد

سیستم بتل‌پس، امتیاز سلاح‌ها و ساختار احتمالی گیم‌پلی

این تصویر که یک کاپیتان بوم‌رنگ خوشحال با تفنگ تک‌تیرانداز بسیار بزرگ، یک مشت عدد و تعداد زیادی از زیرلایه‌های منو (Tabها) را نمایش می‌دهد، از مواردی به‌حساب می‌آید که حجم بالایی از هواداران را نگران کرده است. تریلر گیم‌پلی بازی صرفا به‌روش‌های مختلف کشتن دشمنان و حرکت در نقشه اختصاص داشت. اینکه دو ویدیو حدودا پنج دقیقه حول محور بپر بپر کردن‌ در نقشه و کشتن دشمنان باشد، احتمالا این خبر را به‌ما می‌دهد که شالوده‌ی تمام مکانیزم‌های گیم‌پلی قرار است به همین پرش در نقشه و کشتن بی‌وقفه دشمنان خلاصه شود.

اینکه ۱۵ تا ۲۰ ساعت صرفا کاری یکسان را انجام بدهیم، آن هم درحالی که قابلیت تمامی کاراکترها یکسان به‌نظر می‌رسد و گویا تجربه‌ی بازی با هر یک از آن‌ها تفاوت چندانی نخواهد داشت (به جز مواردی همچون نحوه‌ی حرکت و جابه‌جایی در نقشه) یکی دیگر از مولفه‌های نگران‌کننده در مورد بازی است. این هم باید متذکر شد که راک‌استدی به‌پنهان کردن شاخص‌های اساسی بازی‌هایش معروف است و هرگز نمی‌آید تا تمامی برگ‌های برنده‌ی بازی‌هایش را در یک تریلر رو بکند. از طرفی، اینکه راک‌استدی بعد از حدودا هفت سال بالاخره تریلر گیم‌پلی بازی جدیدش را آن هم با مولفه‌هایی که در تمامی آثار لوتر/شوتر وجود دارد معرفی می‌کند، کمی برای هواداران دلسردکننده است. چرا که از یک استودیو با سابقه‌ی خلق سه‌گانه‌ای پیش‌گام و فراموش‌نشدنی انتظار بالاتری می‌رود.

منوی سلاح‌های هارلی کوئین در بازی سوساید اسکواد

حالا سراغ این منو می‌رویم. درواقع تصویری که تماشا می‌کنیم، بخش سلاح‌ها (Loadout) کاراکترهای کاپیتان بوم‌رنگ و هارلی کوئین را نمایش می‌دهد. ظاهرا عملکرد هر یک از ابزار شخصیت‌ها، در سه بخش تقسیم می‌شود. میزان حمله (Attack) میزان دفاع (Protection که احتمالا به‌آیتم‌های پوششی اختصاص داشته باشد) و میزان جذب سلامتی (Healing). هر یک از این جنبه‌ها دارای واحد شمارش (Currency) خاص خودشان هستند. مثلا شلیک با اسلحه Eagle Bunsen Burner که کاپیتان بوم‌رنگ در دست دارد، میزان خاصی از آسیب را به‌دشمن وارد کرده و مقداری از شاخص‌های پر کننده‌ی سپر (Shield) و میزان سلامتی بوم‌رنگ را به‌عنوان Loot بر سر جسد اون دشمن مرحوم احضار می‌کند.

هر یک از سلاح‌های بازی در درجه‌بندی‌های عادی (Common)، خاص (Rare)، افسانه‌ای (Legendary) و بیشتر طبقه‌بندی می‌شوند و امتیاز خاص خودشان را دارند. درواقع تمامی المان‌های مشابه آثار لایو-سرویس/لوتر-شوتر که پیش‌تر و در محصولات شاخص این ژانر مثل سری بازی دیویژن (The Division) دیده بودیم، در سوساید اسکواد نیز وجود دارند. اینکه آیا تمامی این مکانیزم‌ها درکنار یکدیگر به‌خلق تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده منجر خواهند شد یا نه، کاملا به‌عملکرد تیم راک‌استدی بستگی دارد که شخصا امیدوارم استودیو نام‌برده بتواند از پس این چالش بربیاید.

گفته می‌شود که تمام آیتم‌های Battle Pass صرفا جنبه تزئینی دارند

زیرشاخه‌های منوی بازی به‌بخش‌های Squad، نقشه، قراردادها (Contracts)، Looks ،Loadouts، بخش Talents، قسمت Social، فروشگاه (Store)، بخش Codex و تنظیمات تقسیم می‌شود. هنوز کارایی دقیق این بخش‌های مشخص نیست اما می‌توان درباره‌شان حدس زد. مثلا در بخش قراردادها احتمالا یک سری چالش‌های روزانه/هفتگی که راک‌استدی تعیین می‌کند و شاید مأموریت‌های جانبی را بتوانیم فعال/غیرفعال بکنیم. در بخش Looks بتوانیم ظاهر شخصیت‌ها را تغییر بدهیم، در قسمت Loadouts سلاح‌هایمان را مشخص کنیم، در بخش Talents بتوانیم مهارت شخصیت‌ها را ارتقاء بدهیم و در حالت Social با سایر بازیکنان در حالت آنلاین ارتباط داشته باشیم. دو بخش Battle Pass و فروشگاه نیز به‌ آیتم‌های پوششی و مواردی که با پول واقعی می‌توان خرید و به‌کاراکترها اضافه کرد اختصاص دارد.

مواردی که پیرامونشان در این مقاله بحث شد، مولفه‌هایی هستند که از آخرین تریلرهای بازی سوساید اسکواد و صحبت‌های رسمی تیم تولید بازی پیرامون اثر می‌توان نتیجه‌گیری کرد. بازی سوساید اسکواد از همان اول به‌‌عنوان یک محصول لایو-سرویس و لوتر/شوتر معرفی شده بود. استودیو راک‌استدی پیش‌تر با بازی بتمن ارکام نایت و محتویات داستانی و الحاقی آن موسوم به Season of Infamy روش پشیبانی از یک محصول داستان‌محور ازطریق مکانیزم لایو-سرویس را امتحان کرده بود. چیزی که از تماشای آخرین تریلر بازی سوساید اسکواد هواداران را نگران کرده، وجود و اجرای مولفه‌های دم دستی و معمولی از ژانر لوتر/شوتر لایو-سرویس است که تقریبا در تمامی آثار این ژانر پیدا می‌شود. چرا که هواداران از سازندگان سه‌گانه بتمن آرکام انتظار چیزی فراتر از این‌ها را دارند.

درحال حاضر، بازی Suicide Squad: Kill the Justice League برای عرضه در تاریخ ۵ خرداد (۲۶ می) روی پلتفرم‌های ایکس باکس سری ایکس | سری اس، پلی استیشن 5 و کامپیوتر برنامه‌ریزی شده است. طبق گزارش‌های جدید به‌نظر می‌رسد که راک‌استدی درنظر دارد تا موعد انتشار بازی را به‌تاریخی نامشخص از سال ۲۰۲۳ منتقل کند. نظر شما چیست؟ دیدگاهتان پیرامون اطلاعات موجود از بازی سوساید اسکواد را با زومجی به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده