نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

آخر هفته چی بازی کنیم: از Commandos تا یک مستقل ترسناک

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سری به یکی از بهترین بازی‌های تاکتیکی می‌زنیم و یک بازی مستقل جالب هم داریم.

به‌رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم را داریم که در آن، به معرفی دو بازی مختلف خواهیم پرداخت. در مطلب این هفته، یکی از بهترین بازی‌های سبک تاکتیکی را داریم و درکنار آن هم نگاهی به یک بازی مستقل جالب خواهیم داشت. پس بدون توضیحات بیشتر، سراغ بازی‌ها برویم:

لوگوی بازی Commandos 2 و کاراکتر گرین برت

بازی Commandos 2: Men of Courage

راستش را بخواهید، برای این هفته قصد معرفی یک بازی در سبک تاکتیکی را داشتم و پس از بررسی گزینه‌های مختلف، درنهایت به این نتیجه رسیدم که چرا سراغ یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین و بهترین بازی‌های این سبک نرویم؟ مخصوصا که Commandos 2 به‌دلیل نسبتا قدیمی بودن، شاید برای نسل‌های جدید‌تر گیمر‌ها آنطور هم شناخته‌شده نباشد و این معرفی،‌ بهانه‌ای شود تا آن‌ها هم لذت تجربه این بازی را بچشند.

وقتی بازی Commandos: Behind Enemy Lines به‌عنوان اولین نسخه از این مجموعه در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، کم‌تر کسی انتظار داشت که استودیو اسپانیایی پایرو، بتواند تا این حد یک تجربه تاکتیکی جذاب با محوریت جنگ جهانی دوم خلق کند. تنوع و کیفیت بالای مراحل بازی درکنار هسته گیم‌پلی بسیار خوب که لذت پشت سر گذاشتن چالش‌هایی پرتنش را برای بازیکنان رقم می‌زد، نسخه اول Commandos را به بازی بسیار خوبی تبدیل کردند. پس از یک بسته الحاقی، استودیو پایرو ساخت نسخه دوم را آغاز کرد و اینجا، جایی بود که به‌لطف پیشرفت‌های سخت‌افزاری و بهره‌گیری مناسب از آن‌ها، توانست اثری به‌مراتب بهتر و کامل‌تر ارائه دهد که توانست نمره متای ۸۷ را هم کسب کند.

Commandos 2: Men of Courage در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و بهبود‌های مختلفی به‌نسبت نسخه اول داشت. تعداد کماندوها در این نسخه به هشت نفر رسید و در برخی مراحل،‌ یک سگ هم قابل‌هدایت است که چالش‌های جدیدی به بازی اضافه می‌کند. مهارت‌های هر کماندو و لزوم استفاده درست از آن‌ها، در این نسخه به‌شکلی واقعا ایده‌آل پیاده شده و اصلا به همین دلیل هم کماندوز ۲، هنوز هم پس از گذشت این همه سال ارزشمند و لذت‌بخش است و گیم‌پلی بالانس آن، باعث شده تا در عین داشتن درجه سختی بالا، بازی قصد اذیت کردن مخاطب را هم نداشته باشد و بتوانید با استراتژی و برنامه درست، مراحل را انجام دهید و حسابی هم از این کار لذت ببرید.

مرحله جنگلی بازی کماندوز ۲

استودیو پایرو، در این نسخه یک مرحله آموزشی، ۱۰ مرحله اصلی و ۱۰ مرحله جایزه در نظر گرفته که یکی از ویژگی‌های جالب آن‌ها، طراحی شدن با الهام از آثار هنری یا فیلم‌های مختلف است و می‌توان اشاره‌های جالبی را در دلِ مراحل به آثار مختلف پیدا کرد. البته بازی یک سری اشتباه‌های تاریخی هم داشت که برای آشنایی با آن‌ها، خواندن مقاله آرشیو: Commandos؛ جنگ جهانی تاکتیکی را پیشنهاد می‌کنم. مراحل بازی، انصافا تنوع بسیار بالایی دارند و خیلی هم خوب براساس مهارت‌های مختلف کماندو‌ها طراحی شده‌اند که باعث می‌شود همگی نقش مهمی داشته باشند.

با اینکه طی چند سال اخیر و به‌لطف استودیو‌هایی مثل می‌می‌می گیمز و بازی‌هایی چون Desperados 3 سبک تاکتیکی جان دوباره‌ای گرفته، ولی Commandos 2 همیشه یکی از بازی‌های این سبک است که نه قدیمی می‌شود و نه ارزش خودش را از دست می‌دهد. البته در نظر بگیرید که هرچند یک نسخه ریمستر هم از این بازی منتشر شده، ولی به‌دلیل داشتن برخی تغییرات و حتی حذفیات، پیشنهادم هنوز هم رفتن سراغ نسخه اصلی بازی است. یک نکته دیگر هم اینکه اگر از بازی خوش‌تان آمد، پیشنهاد می‌کنم سراغ ماد Commandos 2: Destination Paris هم بروید که مراحلی از نسخه‌های قبلی و بعدی مجموعه و همینطور تعدادی مرحله جدید را به بازی اضافه می‌کند.

لوگو و پوستر بازی Stories Untold

بازی Stories Untold

برای دومین بازی هفته، سراغ یک اثر مستقل ترسناک به نام Stories Untold می‌رویم. این بازی توسط جان مک‌کلن ساخته شده که نوشتن داستانش را هم شخصا برعهده داشته و ناشر بازی هم دیوالور دیجیتال است. Stories Untold در سال ۲۰۱۷ برای پی سی منتشر شد و پس از آن،‌ به مرور روی پلتفرم‌های دیگری هم در دسترس قرار گرفت. بااین‌حال به‌دلیل ماهیت بازی، لذت اصلی تجربه آن را می‌توان روی پی سی و با ماوس و کیبورد تجربه کرد و البته که برای لذت بردن از تجربه بازی، داشتن مهارت در زبان انگلیسی لازم است؛ چرا که Stories Untold در بیشتر دقایق، حال و هوایی مثل یک اثر ادونچر متن‌محور دارد.

Stories Untold درواقع متشکل از چهار اپیزود است که هرکدام، حال و هوای خاص خود را دارند. تمرکز اصلی بازی، بیش از هر چیزی روی روایت داستان است و البته که در پسِ این ظاهر ساده و حتی می‌توان گفت محدود، پتانسیل خیلی خوبی برای ترساندن مخاطب هم دارد. در اولین اپیزود، شما در نقش شخصیتی هستید که اطلاعات خاصی از او در دست نداریم. این شخصیت پشت یک کامپیوتر نسبتا قدیمی نشسته و باید ازطریق متن، با نوشته‌هایی که روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شوند، ارتباط برقرار کند و از این طریق ضمن حل معما‌ها، به مرور از جزییات داستان هم سر دربیاورد.

اپیزود اول بازی Stories Untold

در اپیزود‌های بعدی هم روند کلی حفظ می‌شود و البته بازی، به مرور گسترش پیدا می‌کند و مثلا در بخش‌هایی از آن، شاهد یک تجربه ادونچر اول‌شخص هستیم که باید محیط را برای پیدا کردن سرنخ‌ها با دقت بگردید. همه این‌ها، وقتی جذاب‌تر می‌شوند که بدانیم بازی بسیار پیچیده‌تر و پرجزییات‌تر از آن چیزی است که ظاهرش نشان می‌دهد و بدون اینکه چیزی را اسپویل کنم، اگر سراغ Stories Untold رفتید، باید خودتان را برای سورپرایز‌های بسیار شوکه‌کننده‌ای آماده کنید.

راستش را بخواهید، Stories Untold از ‌آن بازی‌هایی است که شاید به‌دلیل ماهیت متن‌محور بودنش، آنچنان جامعه کاربری بزرگی را هدف نگرفته باشد ولی اگر به آثار ترسناک و متفاوت علاقه دارید و همان‌طور که در ابتدا هم اشاره کردم مشکلی با وابستگی بازی به دانش زبان انگلیسی ندارید، به‌تان قول می‌دهم که این اثر می‌تواند تجربه‌ای بسیار تأثیرگذار و ارزشمند برای‌تان باشد.

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده