نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱

بزرگ‌ترین تغییرات بازی God of War در مقایسه با نسخه‌های قبلی

در حالی که زمان زیادی تا انتشار بازی God of War باقی نمانده است، در این مطلب نگاهی به تغییرات مهم این نسخه در مقایسه با قسمت‌های قبلی خواهیم داشت.

این روز‌ها همه جا صحبت از نسخه جدید God of War است؛ نسخه‌ای که نمره‌های فوق العاده آن دیروز منتشر شدند و نشان دادند که با وجود همه شک و تردید‌ها، کوری بارلوگ و تیمش در استودیو سانتا مونیکا حسابی گل کاشته‌اند و اثری ساخته‌اند که حتی با وجود داشتن تغییراتی در مقایسه با نسخه‌های قبلی، یک بازی فوق‌العاده است که همه، باید آن را تجربه کنند. بازی God of War در حدی موفق ظاهر شده است که حتی فیل اسپسنر، رییس بخش ایکس‌باکس وان هم موفقیت عظیم آن را به سونی و تیم سازنده تبریک گفت. اما در این روز‌هایی که بی‌صبرانه منتظر انتشار بازی هستیم، سایت پالی‌گان در قالب مقاله‌ای نگاهی به اساسی‌ترین تغییرات بازی God of War در مقایسه با نسخه‌های قبلی داشته است که تصمیم گرفتم این مقاله را برای شما کاربران عزیز زومجی ترجمه کنیم. در ادامه می‌توانید بیش‌تر با تغییرات بازی آشنا شوید:

God of War

تبدیل شدن God of War به یک اثر تقریبا جهان‌باز

کریتوس هنوز هم همان خدای جنگ محبوب است ولی یک سری مشکلات درونی، ذهن او را به شدت مشغول کرده‌اند

قطعا یکی از اصلی‌ترین تغییرات بازی در مقایسه با نسخه‌های قبلی به جهان آن مربوط می‌شود؛ اولا که دیگر خبری از یونان نیست و این بار، بازی در سرزمین‌های نورس جریان دارد و کریتوس وارد یک محیط کاملا جدید در مقایسه با نسخه‌های پیشین شده است. اما از این مهم‌تر، این است که این بار، بازی فاصله زیادی از آن روند خطی نسخه‌های پیشین گرفته است و تقریبا پربیراه نیست اگر بگوییم که God of War جدید، یک بازی جهان‌باز است. در واقع سازندگان به جای اینکه شما را وارد یک مسیر از پیش تعیین‌شده بکنند، جهانی بزرگ برای بازی خلق کرده‌اند که می‌توانید به صورت آزادانه در آن گشت و گذار کنید و به قسمت‌هایی که می‌خواهید سرک بکشید. از آن مهم‌تر، اینکه سازندگان برای این حس کنجکاوی مخاطب ارزش قائل هستند و با گشت و گذار در جهان وسیع بازی، اولا اتفاقات جالبی را نظاره می‌کنید و ثانیا تجهیزات و آیتم‌های با‌ارزشی به دست می‌آورید که کمک‌حال شما در ادامه بازی هستند.

در واقع استودیو سانتا مونیکا جهانی زنده و پویا برای بازی‌اش طراحی کرده است و به همین دلیل، حتی مثلا وقتی که از نقطه A به B می‌روید و یک مسیر سرراست پیش‌روی شما قرار دارد، ممکن است در طول مسیر اتفاقات جالبی را تجربه کنید یا آنقدر راه فرعی ببینید که برای رفتن به آن‌ها و پی بردن به چیزی که در این راه‌ها انتظارتان را می‌کشد، وسوسه شوید. معمولا در این راه‌های فرعی یک سری پازل یا حتی مبارزات در انتظار شما هستند که همگی،‌ اثباتی برای طراحی عالی محیط‌های بازی به شمار می‌روند و سازندگان، نه فقط یک جهان بزرگ که یک جهان پرجزییات برای بازی خلق کرده‌اند. همچنین نبود هیچ‌گونه صفحه بارگذاری در بازی هم مزید بر علت شده است تا خللی در گشت و گذار شما در جهان بازی پیش نیاید و همه این دلایل دست به دست هم می‌دهند تا جهان خلق‌شده برای نسخه جدید God of War، یکی از بهترین‌ها در بین بازی‌های این سری و حتی شاید به جرات بتوان گفت بازی‌های مشابه باشد. 

اضافه شدن المان‌های نقش آفرینی

درست است که در نسخه‌های قبلی هم تا حدودی امکان شخصی‌سازی توانایی‌های کریتوس وجود داشت اما در نسخه جدید، این مساله پیشرفت بسیار زیادی داشته است که باعث می‌شود God of War، حس و حال یک بازی نقش آفرینی را به مخاطب القا کند. در این بازی شما قادر هستید با استفاده از تجهیزات مختلف، قابلیت‌های کریتوس را در زمینه‌های متفاوت ارتقا بدهید. برای مثال، استفاده از یک نوع تجهیزات، قدرت (Strength) کریتوس را افزایش می‌دهد و وی، ضربات سهمگین‌تری به دشمنانش وارد می‌سازد. در نقطه مقابل، یک نوع تجهیزات دیگر قدرت دفاعی این شخصیت را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود بتواند ضربات بیش‌تری از دشمنان دریافت کند. از طرف دیگر، به لطف سیستم ساخت و ساز و همچنین به مرور زمان با انجام کار‌هایی در بازی، می‌توانید تجهیزات جدید‌تر و قوی‌تری به دست بیاورید و با قوی‌تر کردن کریتوس، راحت‌تر به سراغ دشمنانی که پیش از این توان مبارزه با آن‌ها را نداشتید بروید. به این‌ها لذت جستجو برای پیدا کردن لوت در دنیای بازی را هم اضافه کنید که همه این موارد، نشانه‌هایی از یک بازی نقش آفرینی هستند پس اگر بگوییم که نسخه جدید God of War دارای المان‌های نقش آفرینی غنی است، حرف اشتباهی نزده‌ایم. 

God of War

تغییر سبک مبارزات بازی

اترئوس نه تنها یک موجود دست و پا گیر نیست، که نقش بسیار مهمی در زمینه داستان و گیم‌پلی دارد

در نسخه‌های قبلی سری God of War، مبارزه‌ها بیش‌تر به این خلاصه می‌شدند که شما، با زدن سریع کلید‌های کنترلر، یک سری دشمنان معمولی را لت و پار می‌کردید تا در نهایت به مبارزه با یک باس می‌رسدید. البته که این رویه، به هیچ‌وجه بد نیست و اصلا سبک هک اند اسلش دقیقا باید شامل چنین مبارزاتی باشد اما در نسخه جدید God of War، سانتا مونیکا تغییراتی در سیستم مبارزات بازی اعمال کرده است که حال و هوای جدیدی به بازی می‌بخشند. به همین دلیل هم اولا دیگر خیلی شاهد آن حجم عظیمی از دشمنان که در لحظه سر کریتوس خراب می‌شدند نیستیم و دشمنان در گروه‌های کوچک‌تری به سراغ شما می‌آیند. اگر تصور کردید که این کار باعث راحت‌تر شدن بازی می‌شود، خب سخت در اشتباهید چرا که با وجود کاهش تعداد دشمنان در لحظه، مبارزه با آن‌ها به مراتب سخت‌تر شده است و باید با فکر و تاکتیک درست به سراغ‌شان بروید. 

از طرف دیگر، در این نسخه خبری از سلاح‌های معروف کریتوس در نسخه‌های پیشین نیست و این بار، وی از یک تبر استفاده می‌کند که همین هم سبک مبارزه‌ای او را دست‌خوش تغییرات زیادی کرده است. اولا این تبر برخلاف Blades of Chaos در فاصله‌های دور خیلی توان آسیب رساندن به دشمنان را ندارد و به همین دلیل، کریتوس این بار در فاصله نزدیک‌تری با دشمن مبارزه می‌کند. البته که شما قدرت پرتاب کردن تبر را دارید اما اکثرا دشمنان قادر خواهند بود به کریتوس نزدیک شوند و مبارزات در فاصله نزدیکی صورت می‌گیرند. تغییر مهم دیگر در مبارزات بازی، حذف شدن صحنه‌های کلید‌زنی یا همان QTE است که در این نسخه، دیگر لازم نیست پس از شکست دادن یک باس کلید‌های زیادی را در زمان درست فشار دهید و با توجه به نوار Stun دشمن، یک کلید را فشار می‌دهد و پس از آن، لت و پار کردن باس توسط کریتوس را به نظاره می‌نشینید.

تغییرات هویتی کریتوس

بله کریتوس در این نسخه تغییر کرده است اما این تغییر، به شکلی نیست که او را به یک کاراکتر کاملا جدید تبدیل کند. در واقع، کریتوس هنوز هم همان خدای جنگ دوست‌داشتنی است که هر موقع بخواهیم لیستی از خشن‌ترین کاراکتر‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی آماده کنیم، نامی از او هم خواهیم برد. وی در این نسخه هم با اینکه مسئولیت‌های سنگینی دارد و گاهی، به خاطر فرزندش مراعات برخی چیز‌ها را می‌کند، اما هنوز هم خشونت در مبارزات بخشی ناگسستنی از شخصیت او به شمار می‌رود و در نتیجه، شاهد بلا‌های خشنی هستیم که کریتوس به سر دشمنانش می‌آورد. پس شاید بپرسید که منظور از تغییر کریتوس، در واقع چیست و خب جواب این سوال، این است که کریتوس، این بار زندگی جدیدی برای خودش در دنیای اسکاندیناوی ساخته است و یک خانواده جدید هم دارد. البته که همه‌چیز برای این شخصیت در حالت ایده‌آل نیست و وضعیت او به مرور زمان بدتر هم می‌شود، اما کریتوس در این نسخه بسیار معقول‌تر از گذشته رفتار می‌کند و همواره، افکار زیادی در سرش جریان دارند. افکاری که شاید برخی از آن‌ها نشات گرفته از مشکلات و تهدید‌هایی باشند که در دنیای بازی با آن‌ها رو‌به‌رو هستیم، اما اصلی‌ترین درگیری کریتوس در این نسخه، مربوط به خود او و مشکلاتی درونی می‌شود که همیشه، خاطرش را آزرده می‌کنند و او را وارد یک جنگ با خودش و افکارش می‌کنند.

بازی God of War

اضافه‌شدن یک شخصیت همراه به بازی در قالب اترئوس

کریتوس پیش از این همیشه یک مبارز یا یک لشکر یک‌نفره بوده که با تهدید‌های مختلفی در سرزمین یونان به تنهایی جنگیده و از پس همه آن‌ها برآمده است. اما این بار، قضیه متفاوت است و اترئوس، پسر کریتوس، او را در طول سفری که دارد یاری می‌کند. راستش را بخواهید زمانی که اترئوس برای اولین بار در بازی معرفی شد، خیلی‌ها به این شک کردیم که نکند این پسر، تبدیل به یک موجود دست و پا گیر در بازی شود که همیشه باید از او مراقبت کنیم و حواس‌مان به زنده ماندش باشد. ولی خب خوشبختانه این شک و تردید‌ها اشتباه بودند و اترئوس، یک همراه عالی در بازی است؛ همراهی که اولا به دلیل خلق آن رابطه پدر و فرزندی با کریتوس بار احساسی داستان را بر دوش می‌کشد و ثانیا، در مبارزات هم نقش مهمی دارد. مثلا وی می‌تواند با تیر‌هایش دشمنان را هدف قرار دهد یا حتی روی سر آن‌ها بپرد که باعث می‌شود دشمنان برای دقایقی تمرکزشان را از دست بدهند و کریتوس بتواند حساب‌شان را راحت‌تر برسد. به این‌ها نقش اترئوس در حل کردن پازل‌های بازی یا حتی ترجمه کردن زبان نورس برای پدرش را هم اضافه کنید تا متوجه بشویم که این کاراکتر، نه تنها یک شخصیت اضافی نیست که بُعد و حس و حال جدیدی به بازی اضافه کرده است. 


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده