نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰

بررسی بازی God of War از دید سایت‌های معتبر دنیا

نمره‌های بازی God of War که خبر از یک تجربه تقریبا بی‌نقص می‌دهند، دقایقی پیش منتشر شدند و در این مطلب مروری به آن‌ها خواهیم داشت.

God of War به عنوان یکی از موردانتظار‌ترین بازی‌های امسال، بالاخره در تاریخ ۳۱ فروردین به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر خواهد شد. این ساخته استودیو سانتا مونیکا اولین بار در جریان E3 2016 با یک تریلر بسیار جذاب معرفی شد و از آن زمان، طرفداران منتظر تجربه این بازی هستند.

در حالی که نسخه‌های پیشین سری God of War همگی در کشور یونان جریان داشتند و در آن‌ها با خدایان یونانی سر و کار داشتیم، در نسخه جدید قرار است به سراغ افسانه‌های نورس برویم و ماجراجویی‌های کریتوس را در این جهان جدید تجربه کنیم. البته که این بار کریتوس تنها نیست و اترئوس، پسر او، نیز این نیمه خدای محبوب را همراهی می‌کند. البته اترئوس نقشی به مراتب مهم‌تر از یک همراه ساده خواهد داشت و علاوه بر شرکت داشتن در مبارزات با استفاده از کمان خود، توانایی بیش‌تری در مقایسه با کریتوس در خواندن و درک زبان نورس هم دارد و همین باعث می‌شود تا در حل معما‌ها و موارد اینچنینی کمک‌حال پدرش باشد.

بازی God of War همچنین در مقایسه با نسخه‌های قبلی خود، تغییراتی در زمینه‌های مختلف داشته است. از جمله این تغییرات می‌توان به عوض شدن زاویه دوربین بازی اشاره کرد که این بار، از فاصله‌ای نزدیک‌تر کریتوس را نشان می‌دهد و طبق اعلام سازندگان، همین باعث می‌شود تا مبارزات حس واقعی‌تر و سنگین‌تری در بازی داشته باشند. از طرف دیگر، Blades of Chaos، سلاح نمادین کریتوس در نسخه‌های قبلی، هم این بار از بازی حذف شده است و این کاراکتر، در این نسخه با یک تبر به سراغ دشمنانش می‌رود که البته، قابلیت‌های جالبی دارد و مثلا می‌توانید آن را پرتاب کنید یا قدرت‌های مختلفش را ارتقا دهید. در نهایت سازندگان قول گیم‌پلی تقریبا ۳۰ تا ۴۰ ساعته‌ای را در بازی داده‌اند و البته، وجود چهار درجه سختی مختلف باعث می‌شود تا طرفداران بتوانند برای چالش بیش‌تر چندین بار بازی را تجربه کنند.

اما از همه این حرف‌ها که بگذریم، نوبت آن است که نگاهی به بررسی بازی God of War از دید سایت‌های معتبر داشته باشیم. به دلیل اهمیت این بازی و محبوبیت بالای آن، تصمیم گرفتیم تا به جای ارائه یک خلاصه یک خطی از نقد هر سایت، خلاصه‌ای از توضیحات منتقدین مشهور را ارائه دهیم:

God of War

  • سازنده: سانتا مونیکا
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن / هک اند اسلش سوم‌شخص
  • تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4

god of war

گیم‌اسپات: ۹ از ۱۰

سایت گیم‌اسپات، ابتدا به تغییراتی که بازی داشته اشاره کرده است؛ تغییراتی که به اعتقاد این سایت، به جای آنکه کلا پایه‌های بازی را به چیز جدیدی بدل کنند، از DNA همیشگی این سری پیروی می‌کنند و به همین دلیل، بازی حس و حال یک نسخه از گاد آف وار را دارد. از طرف دیگر، طبق اعلام منتقد این سایت، با اینکه در اوایل بازی شاید رابطه بین اترئوس و کریتوس خیلی جالب نباشد، اما به مرور زمان به لطف صداپیشه‌های قوی، داستان ناب و انیمیشن‌های جذاب، اترئوس هم به کاراکتری دوست‌داشتنی در بازی تبدیل می‌شود. از طرف دیگر، گیم‌اسپات جلوه‌های بصری و فنی بازی را واقعا عالی می‌داند و اعتقاد دارد که بازی، دقیقا مانند نسخه‌های قبلی سری در زمان خودشان، گرافیکی بی‌نظیر را تقدیم مخاطب می‌کند. 

از طرف دیگر، یکی از نگرانی‌های طرفداران در مورد بازی، به تغییر زاویه دوربین آن مربوط می‌شد. موردی که به اعتقاد گیم‌اسپات، از یک طرف باعث می‌شود تا مخاطب، در بطن مبارزات بازی قرار بگیرد و از نزدیک‌تر، حرکات کریتوس را دنبال کند. ولی این تغییر همزمان باعث محدود‌تر شدن زاویه دید هم می‌شود و گاهی، نمی‌توان آنطور که باید همه دشمنان را مشاهده کرد و برای اطلاع از مکان آن‌ها، باید صرفا به نشانگر‌های روی صفحه اکتفا کرد. همچنین خود مبارزات بازی، از همان ابتدا بسیار جذاب می‌شوند و به مرور هم با معرفی ویژگی‌های جدید‌تر، این جذابیت حتی بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند. 

به استناد منتقد گیم‌اسپات، با اینکه God of War یک بازی جهان‌باز نیست، اما فعالیت‌های جانبی مختلفی در سرتاسر جهان آن در دسترس قرار دارند که تنوع خوبی به بازی می‌بخشند. همچنین بازی، در روایت یک داستان خیلی خوب هم موفق ظاهر می‌شود. در کل، طبق اعلام گیم‌اسپات، نسخه جدید God of War، تمامی آن چیز‌هایی را که از یک بازی گاد آف وار انتظار می‌رود در خود دارد؛ مبارزات هیجان‌انگیز، صحنه‌های حماسی فوق‌العاده و یک روایت داستانی عالی. همچنین تغییرات بازی هم کاملا مثبت هستند و باعث شده‌اند تا این بازی، با وجود حفظ المان‌ها و DNA اصلی خودش، به یک تجربه مدرن تبدیل شود که قطعا، بازی کردن آن لذت زیادی خواهد داشت. 

God of War

آی‌جی‌ان: ۱۰ از ۱۰

جاناتان دورن‌باش، منتقد سایت آی‌جی‌ان که نمره کامل را به بازی داده است، God of War را با یک سری فیلم‌های شاهکار تاریخ مثل Shining یا Social Network مقایسه می‌کند و اعتقاد دارد که دقیقا مثل این آثار، ساخته جدید سانتا مونیکا هم ترکیبی از یک سری المان‌های جذاب و فوق‌العاده است که در یک هارمونی با هم، تجربه واحد خیلی جذابی را پدید آورده‌اند. بر این اساس، بازی اولا از یک موسیقی واقعا شاهکار بهره می‌برد که باعث می‌شود تاثیرگذاری داستان بازی هم بیش‌تر شود و از آن طرف، شاهد صحنه‌های اکشن بسیار زیبایی هستیم که در کنار مواردی مثل گشت و گذار در محیط و حل پازل‌ها، گیم‌پلی عالی بازی را شکل می‌دهند. از طرف دیگر، جهان بازی هم بسیار زیبا طراحی شده است و کاراکتر‌های آن همگی شخصیت‌پردازی خیلی خوبی دارند.

IGN در شرح دقیق‌تر جزییات داستانی بازی، اعلام کرده که با وجود تمرکز داشتن داستان روی شخصیت‌های کریتوس و اترئوس، یک سری کاراکتر‌های فرعی هم در جهان بازی وجود دارند که نقش مهمی در پیشبرد داستان ایفا می‌کنند. همچنین رابطه پدر و فرزندی کریتوس و اترئوس، به مرور زمان در بازی دست‌خوش تغییراتی می‌شود که همین مساله، خود یکی از عوامل مهم در داستان بازی است و صحنه‌های جالبی پدید می‌آورد. 

IGN هم در نقد خود اشاره‌ای به دوربین بازی داشته است. بر این اساس، با اینکه ایده استفاده از فقط یک شات دوربین در ابتدا مورد توجه منتقد این سایت قرار نگرفته، اما به مرور زمان تاثیر این تصمیم سانتا مونیکا در بازی، نظر منتقد این سایت را هم جلب کرده است و به همین دلیل، دوربین بازی را هم یکی از تغییرات مثبت می‌داند. در مجموع دورن‌باش در خلاصه نقد خودش اشاره کرده که انتظار اولیه او از بازی God of War، یک اثر اکشن بوده است ولی بازی، علاوه بر اینکه در زمینه ارائه اکشن‌های جذاب و نفس‌گیر عالی ظاهر شده است، در دیگر زمینه‌ها هم تجربه‌ای فوق‌العاده و فراموش‌نشدنی است؛ تجربه‌ای که داستانی عالی روایت می‌کند و از آن طرف، با گیم‌پلی جذاب و جهان بسیار زیبایش، نظر هر طرفدار بازی‌های ویدیویی را جلب می‌کند.

بازی God of War

گیم‌اینفورمر: ۹.۷۵ از ۱۰

نسخه جدید God of War با وجود گرفتن الهام از بازی‌های دیگر و داشتن المان‌های نقش آفرینی، هنوز هم یک گاد آف وار است

منتقد سایت گیم‌اینفورمر، یکی از دلایلی را که باعث شد شیفته بازی شود، داستان آن می‌داند؛ داستانی که در ظاهر روایتگر سفر یک پدر و فرزند برای رسیدن به یک مقصد به نظر می‌رسد ولی در باطن، بسیار غنی‌تر و جذاب‌تر است. در طول این سفر، رابطه بین کریتوس و اترئوس بسیار جالب به تصویر کشیده می‌شود و اتفاقاتی که بین این دو رخ می‌دهند، پایه و اساس اصلی داستان بازی هستند. این سایت همچنین اشاره‌ای به مبارزات بازی هم داشته و گفته است که با وجود تغییر فضای بازی از یونان به نورس، هنوز هم کریتوس همان خدای جنگی است که می‌شناختیم و توانایی‌های بالای او در مبارزات، بسیار جذاب و نفس‌گیر هستند. به‌علاوه سلاح جدید کریتوس با اینکه با سلاح شناخته‌شده وی در نسخه‌های قبلی تفاوت زیادی دارد، اما یک تبر بسیار متعادل با طراحی خوب است که مبارزه کردن با آن و استفاده از قابلیت‌های مختلفش،‌ لذت زیادی برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. 

همچنین گیم‌اینفورمر هم به یک سری المان‌های نقش آفرینی مانند بازی اشاره داشته است که از جمله آن‌ها، می‌توان به امکان ارتقا توانایی‌های کریتوس و همچنین بهره بردن از اترئوس در مبارزات بازی اشاره کرد که همه این‌ها، باعث می‌شوند تا نبرد‌ها روندی خطی و تکراری نداشته باشند و به مرور زمان، بتوانید موارد جدیدی را آزاد کرده و از آن‌ها، برای هرچه متنوع‌تر کردن تکنیک‌های مبارزه‌ای‌تان در بازی بهره ببرید. در نهایت، گیم اینفورمر اشاره‌ای هم به خود کریتوس داشته است که پس از آن رفتار‌های فوق خشنش در یونان، این بار کمی آرام‌تر از قبل ظاهر می‌شود و به تصویر کشیده شده است. این تغییر البته موردی منفی نیست و گیم اینفورمر، آن را هم‌سو با سایر تغییر بازی که همگی در راستای بهتر شدن بازی صورت گرفته‌اند، می‌داند و صد البته اعتقاد دارد که حتی با وجود کمی آرام‌تر شدن شخصیت کریتوس، هنوز هم صحنه‌های اکشن فک‌براندازی را در بازی شاهد هستیم که باعث می‌شوند نسخه سال ۲۰۱۸، شبیه به هیچ چیزی غیر از یک God of War واقعی نباشد.

God of War

پالی‌گان: ۱۰ از ۱۰

پالی‌گان یکی دیگر از سایت‌هایی است که نمره کامل به بازی داده است و در این مورد، بیش از هر چیزی به نقش مهم کوری بارلوگ در رسیدن بازی به چنین سطح کیفی اشاره کرده است. طبق اعلام پالی‌گان، بارلوگ سال‌ها پیش توانست اولین نسخه این مجموعه را بسازد و کلید مجموعه‌ای را بزند که بعد‌ها، به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی تبدیل شد. حال بارلوگ که باتجربه‌تر از قبل هم شده است، مجددا به این سری برگشته است و با همکاری افرادی که خیلی‌هایشان نقش مهمی در رسیدن گاد آف وار به جایگاه فعلی داشته‌اند، توانسته با اعمال تغییراتی، بازهم یک نسخه عالی دیگر از این مجموعه تقدیم مخاطبان کند. 

اما از نظر پرداختن به خود بازی، با اینکه پالی‌گان هم کم و بیش همان مواردی را که منتقدین سایت‌های دیگر اشاره کرده‌اند در نقد خود آورده است، اما پرداخت جالبی هم به الهام گرفتن بازی از سایر آثار داشته است. برای مثال، در بخشی از نقد این سایت به این مساله اشاره شده که God of War، در بخش‌هایی یادآور سری دارک سولز است و این مساله، بیش‌تر در مبارزات بازی به چشم می‌آید. مبارزاتی که البته آن حس و حال هک اند اسلش بازی را هم یدک می‌کشند و الهام گرفتن از سری سولز، به این معنی نیست که آن خشونت ذاتی بازی و مبارزات سریع از God of War حذف شده‌اند. از طرف دیگر، بازی یک سری المان‌های شبه نقش‌آفرینی هم دارد و مثلا می‌توانید تجهیزاتی را در جهان بازی پیدا کنید و آن‌ها را ارتقا دهید که این مساله هم یک لایه جدید به بازی افزوده و باعث گسترده‌تر شدن بیش از پیش آن شده است. 

در نهایت پالی‌گان به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی، به آزاد گذاشتن دست مخاطب در بازی اشاره کرده است؛ منظور از این مساله، این است که بازی صرفا مخاطبش را مجبور به انجام یک سری کار‌های از پیش تعیین‌شده نمی‌کند و این اجازه را به او می‌دهد که با سبک مبارزه‌ای دلخواهش به نبرد با دشمنان بپردازد یا حتی در جهان بازی، به گوشه و کنار سرک بکشد و حتی برای این کنجکاوی مخاطب، ارزش هم قائل می‌شود و پاداش‌های خوبی برایش تدارک دیده است. در نهایت هم منتقد این سایت اشاره‌ای به زیبایی‌های بصری بازی داشته است که بخشی از آن، به طراحی واقعا عالی جهان بازی مربوط می‌شود و بخش دیگری از آن هم مربوط به دیگر جنبه‌های بصری است که در مجموع، گرافیکی بسیار زیبا برای بازی پدید آورده‌اند.

God of War

گیمزبیت: ۹ از ۱۰

مساله‌ای که گیمزبیت آن را یک ایراد برای بازی می‌داند، تغییرات زیادی آن است که باعث می‌شوند بازی حس و حال سابق را تا حدودی نداشته باشد

دلیل اینکه نقد گیمزبیت را به عنوان آخرین مورد در این جمع‌بندی در نظر گرفتیم، این است که این سایت، به مساله‌ای اشاره داشته است که پیش از انتشار نمره‌های بازی هم یکی از دغدغه‌های بازیکنان به شمار می‌رفت و البته، اکثر سایت‌هایی که نمره کامل به بازی نداده‌اند هم همین موضوع را به عنوان یک نقطه ضعف برای آن در نظر گرفته‌اند. این مساله این است که God of War جدید، تغییرات زیادی در مقایسه با نسخه‌های قبلی داشته است؛ تغییراتی که شاید برخی از آن‌ها، خیلی به مذاق طرفداران قدیمی این مجموعه خوش نیایند. برای مثال، طبق گفته گیمزبیت، با اینکه مکانیزم‌های گیم‌پلی جدید بازی به خودی خود جواب می‌دهند و ایرادی هم ندارند، اما باعث شده‌اند تا کمی آن حس اصلی سری God of War در بازی دیده نشود و این نسخه، کمی بیش از حد متفاوت از نسخه‌های قبلی به نظر برسد. به‌علاوه در حالی که در نسخه‌های قدیمی‌تر کریتوس قادر بود دقیقا مثل یک خدا دشمنان زیادی را از بین ببرد و آن‌ها را به معنی واقعی کلمه لت و پار کند، در این نسخه خبری از این مساله نیست و مبارزه‌ها، روندی کُند‌تر پیدا کرده‌اند. 

البته گیمزبیت با وجود اشاره به این مساله در بازی،‌ بازهم نمره خیلی خوبی به بازی داده است و مواردی مثل طراحی بسیار زیبای جهان بازی، مبارزات سنگین و سخت‌تر از گذشته و همچنین سیر تحولات شخصیتی خود کریتوس رو جزو موارد مثبت در بازی می‌داند که باعث شده‌اند با یک بازی واقعا عالی طرف باشیم که البته، تغییراتی هم در مقایسه با نسخه‌های قبلی داشته است و این تنها موردی است که شاید طرفداران قدیمی این سری از آن راضی نباشند. 

در نهایت نمره‌های بازی God of War خبر از یک بازی عالی و شاید یکی از بهترین بازی‌های این نسل می‌دهند. به هر حال ثبت متای بالای ۹۰ و تعریف و تمجید‌هایی که اکثر سایت‌های معتبر دنیا داشته‌اند، نشان می‌دهند که استودیو سانتا مونیکا و در راس این استودیو کوری بارلوگ، توانسته‌اند با وجود اعمال تغییراتی در بازی و مدرن‌تر کردن آن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی پدید بیاورند که تمام طرفداران این مجموعه و صد البته علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی، باید آن را تجربه کنند. 

نمره های God of War

نمره های God of War


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده