نویسنده: علی گودرزی
// شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱

از انیمیشن مرد عنکبوتی ۲ چه می‌دانیم؟ | جنگ عنکبوتی!

همیشه در فیلم‌های مرد عنکبوتی، پیتر پارکر باید دردی عظیم و تراژیک را به چشم ببینید تا به یک قهرمان تبدیل شود. آیا از تماشای رنج دائم او خسته نشده‌اید؟ مایلز مورالز اما خسته شده و در دومین ایستگاه از جهان عنکبوتی، کاری خواهد کرد که هیچ یک از افراد عنکبوتی قادر به انجامش نبودند؛ رقم زدن سرنوشت به‌دست خودش.

چیزهای زیادی پیدا می‌شوند که شخصیت مرد عنکبوتی را تعریف می‌کنند. برای من و احتمالا خیلی‌های دیگر، «اسپایدرمن‌» نه با تار انداختن‌ها و مشت پرتاب کردن‌ها و خزیدن روی دیوارهای آجری، بلکه با درونیات آن پسرک مسئولیت‌پذیر که ماسک و لباس قرمز و آبی را به‌تن می‌کند، تعریف می‌شود. نوشتن قصه‌ی نوجوانی که پیش چشمانش زندگی خود را از دست می‌دهد و بی‌خیال نمی‌شود، عشق زندگی‌اش را از دست می‌دهد و برای نجات جان آدم‌ها جلوی گلوله‌ها می‌رود، زیر لگدمال‌های احساسی، تکالیف دانشگاه، مخارج عمه‌ی پیر و اجاره‌ی عقب مانده‌اش له می‌شود اما باز هم بی‌خیال نشده و برای نجات مردم خودش را جلوی آن قطار لعنتی می‌اندازد، میراث استن لی بزرگ است که در زندگی خودش و میلیون‌ها کودک دیگر که با این شخصیت بزرگ شدند، جاودانه شد.

گفتیم که همین فداکاری‌ها و از دست دادن‌ها است که پیتر پارکر، مایلز مورالز، گوئن استیسی، میگل اوهارا، بن رایلی و هزاران شخصیت دیگر را به یک مرد یا زن عنکبوتی تبدیل می‌کند. زندگی تمام این افراد عنکبوتی با یک حادثه‌ی تلخ گره خورده است؛ اتفاقاتی مثل از دست دادن بهترین دوست یا عضوی از خانواده.  درواقع همین حوادث هستند که آنان را به‌قهرمان بی‌باک و مسئولیت‌پذیری که می‌شناسیم بدل می‌کنند. در انیمیشن «مرد عنکبوتی: بر فراز جهان عنکبوتی» اما قضیه کمی متفاوت است. به هر حال وقتی بحث جهان‌‌های موازی وسط باشد، بی‌نهایت امکان برای تغییر و تعبیر یک سرنوشت وجود دارد.

آیا مایلز مورالز مطلقا «باید» کسی را از دست بدهد تا به همان مرد عنکبوتی تبدیل شود؟ آیا این دست سرنوشت است که زندگی او را تعریف می‌کند یا نه؛ او توانایی رقم زدن آینده و زندگی‌اش را دارد؟ مایلز موراز در دنباله‌ی انیمیشن Into the Spider-Verse در موقعیتی سرنوشت‌ساز قرار دارد که می‌تواند زندگی خودش و همه‌ی افراد عنکبوتی عالم را برای همیشه تغییر بدهد. درحالی که یک ماه تا اکران انیمیشن Across the Spider-Verse زمان باقی است و به‌بهانه‌ی انتشار تازه‌ترین جلد از مجله‌ی امپایر که پرونده‌ای با محوریت انیمیشن مورد بحث را کار کرده است، تمامی اطلاعات موجود از این اثر مورد انتظار را کنار هم آورده و مقاله‌ی نام‌برده را هم ترجمه می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

هشدار:‌ متن این مقاله  جزئیاتی از قصه انیمیشن Into the Spider-Verse و Across the Spider-Verse را برایتان فاش می‌کند

مرد عنکبوتی درحال مبارزه در انیمیشن به درون دنیای عنکبوت

جهان هر یک از افراد عنکبوتی با جلوه‌های گرافیکی خاص خودشان به تصویر کشیده شده است

امپایر مقاله‌اش را با بازگو کردن یکی از خاطرات سازندگان انیمیشن Into the Spider-Verse آغاز می‌کند؛ زمانی‌که آن‌ها در تابستان سال ۲۰۱۸، یکی از نسخه‌های ابتدایی انیمیشن را به‌سالن تئاتر استیو جابز واقع‌در شرکت پیکسار بردند و آن را برای کارکنان این شرکت، اکران کردند. نویسندگان و تهیه‌کنندگان آن انیمیشن یعنی فیل لرد (Phil Lord) و کریس میلر (Chris Miller) درحالی اثر خود را به‌شرکت پیکسار برده بودند که اعضای آن شرکت برای تماشای انیمیشن «درون جهان عنکبوتی»، باید برای یک روز، کار روی انیمیشن Soul را متوقف می‌کردند. به‌هرحال شرکت پیکسار یکی از غول‌های انیمیشن‌سازی است و درواقع میلر و فیل لرد به‌سراغ بزرگ‌ترین رقیب خود رفته بودند تا محصولشان را تماشا کنند.

کمپ پاورز (Kemp Powers) کارگردان انیمیشن Soul که حالا یکی از سکان‌داران تولید انیمیشن Acrss the Spider-Verse به‌شمار می‌رود، در خصوص شرکت پیکسار چنین می‌گوید:

«وقتی بحث انیمیشن در میان باشد، اعضای پیکسار واقعا افراد سخت‌گیری هستند که جلب رضایتشان اصلا ساده نیست. این بسیار هیجان‌انگیز بود که در آن سالن بزرگ و در میان اعضای پیکسار، [بر اثر تماشای انیمیشن درون جهان عنکبوتی] فک‌هایمان را باید از روی زمین جمع می‌کردیم».

Into the Spider-Verse اثری بود که توانست جلوه‌های مختلفی از هنرهای تصویری از جمله هنرهای خیابانی، گرافیک ناول‌ها (رمان‌های مصور)، مانگا ژاپنی (قصه‌های مصور ژاپنی) و بیشتر را با یکدیگر ترکیب و به‌یک انیمیشن بسیار خاص تبدیل شود. محصولی که تلاش می‌کرد تا حس قدم گذاشتن به درون صفحات کتاب‌های کامیک را برای تماشاگر ایجاد بکند و موفق هم شد. میلر پیرامون واکنش اعضای پیکسار چنین می‌گوید:

«تمام حضار هم‌نظر بودند که این اثر همه چیز را تغییر می‌دهد. آن واکنش‌ها واقعا خوشحال‌کننده بود. اعضای پیکسار به‌سراغمان می‌آمدند و می‌گفتند که کارمان را ساختید! واکنش‌ها واقعا خوشحال‌کننده بود. از به‌چالش کشیدن آنچه که صنعت انیمیشن را تعریف می‌کرد، واقعا خوشحال شده بودیم».

انیمیشن درون جهان عنکبوتی اما فقط به‌مولفه‌های فنی و هنری‌اش خلاصه نمی‌شود. خالقان این اثر توانستند با تکیه‌بر آنچه که محصولات ابرقهرمانی را به‌آثاری باکیفیت و الهام‌بخش تبدیل می‌کند، اثری بسازند که ضمن ارائه‌ی تجربه‌ای چشم‌نواز، از منظر روایت هم یکی از بهترین اقتباس‌های قصه‌ی مرد عنکبوتی است. از نظر کمپ پاورز، این انیمیشن حتی در مقوله‌ی طنز نیز واقعا عالی و اعضای پیکسار را روده‌بر کرده بود‍!

نسخه مایلز مورالز مرد عنکبوتی در پورتال سفر در دنیاهای مختلف در انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

به‌وجد آوردن بزرگان صنعت انیمیشن در شرکت پیکسار اما تازه شروع کار بود. چرا که بعدها و پس از اکران رسمی، Into the Spider-Verse نه‌تنها توانست رضایت ۹۷ درصدی از وب‌سایت راتن‌تومیتوز (Rottten Tomatos) و فروش ۳۸۴ میلیون دلاری را به‌دست بیاورد، بلکه توانست جوایز گلدن گلوب، بفتا و اسکار بهترین انیمیشن سال را هم از آن خود کند. جوایزی که هر ساله در چنگ شرکت‌های دیزنی و پیکسار بود. ایمی پاسکال که تهیه‌کننده‌ی همیشگی فیلم‌ها و اقتباس‌های سینمایی/تلوزیونی شخصیت مرد عنکبوتی است در این خصوص می‌گوید:

«این‌ها نقاط برجسته‌ی فعالیت حرفه‌ای شما هستند. چیزی که سال‌ها با عشق و علاقه روی آن کار کردید، مورد توجه همکارانتان قرار می‌گیرد. این فوق‌العاده است. اما آیا انتظارش [چنین موفقیتی] را داشتیم؟ قطعا نه».

آن‌ها اما بدون شک خودشان را برای سیل درخواست‌ها مبنی بر ساخت یک دنباله، آماده کرده بودند و انتظار آن را داشتند. سؤال اینجا است که حالا چطور می‌خواهند محصول قبلی خود را بهبود بدهند و یک انیمیشن بهتر از آن اثر مغز بتکران را تحویل مخاطب بدهند؟ پرسشی که جواب آن احتمالا در مفهوم «مولتی‌ورس/جهان‌های موازی» پنهان باشد. شاخصی که اولین انیمیشن نیز با تکیه‌بر آن، پیرنگ داستانی خود را سرپا کرده بود.

مایلز مورالز در جهان‌های موازی انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

موضوع «جهان‌های موازی» شاید الان به‌یکی از اصلی‌ترین محرکه‌های داستانی در محصولات فرهنگ عامه (پاپ کالچر) تبدیل شده باشد اما، پیدایش آن در بحث‌های مختلف اکثرا اینترنتی، به‌بیش از ۱۰ سال پیش برمی‌گردد. زمانی‌که لفظ مولتی‌ورس یا جهان‌های موازی فقط مابین خوره‌های فیزیک، کیهان‌شناسی، دنبال‌کنندگان آثار اشخاصی همچون استیون هاوکینگ و میچیو کاکو و عاشقان قصه‌های کامیک حسابی پرطرفدار بود. اگر شما هم چنین مفهومی را آن زمان دنبال می‌کردید احتمالا در همان سال‌ها، حدس می‌زدید که چنین مقوله‌ی واقعا جذاب و تامل‌برانگیزی، یک روز می‌تواند به‌قصه‌ها و ماجراهای علمی/تخیلی معرکه‌ای جان ببخشد. حالا به‌همان روزهای موعود رسیده‌ایم. میلر پیرامون چنین مسئله‌ای توضیح می‌دهد:

«اره؛ چندتا اثر مولتی‌ورس-محور دیگه هم بودن که بعد از انیمیشن ما ساخته شدند [مثل فیلم Spider-Man No Way Home، فیلم Everything, Everywhere All At Once و بیشتر]؛ استودیوها در ابتدا می‌ترسیدند که شاید تماشاگران آنطور که باید، نتوانند مفهوم جهان‌های موازی را درک کرده و قصه‌ی اثر را دنبال کنند. مخاطب باهوش‌تر از چیزی است فکر می‌کردیم. موردی که در‌های مختلف را برای هنرمندان باز کرد تا محصولاتی که دلشان می‌خواست را تولید بکنند؛ آثاری که در آغاز از تولید آن‌ها وحشت داشتند»

فیل لرد نیز در ادامه‌ی صحبت‌های میلر، اضافه می‌کند:

«زمانی‌که انیمیشن را به‌طور آزمایشی و برای حجم محدودی از مخاطبان پخش کردیم، مفهوم جهان‌های موازی آن‌ها را نه‌تنها گیج بلکه حسابی هیجان‌زده کرده بود. چنین موقعیتی بدون شک مثل بارقه‌ای از نور بود که چشم گردانندگان سایر استودیوها را باز می‌کرد».

مایلز مورالز، مرد عنکبوتی

به‌عنوان یک دنباله، انیمیشن Across the Spider-Verse وظیفه‌اش نسبتا سنگین است. چرا که قسمت اول به‌اندازه‌ای قدرتمند بود که تولید اثری بهتر و جذاب‌تر، آن هم درحالی که حس تازگی داشته باشد را به یک ماموریت بسیار سخت بدل کند. قسمت اول با معرفی نسخه‌های مخلتف از مرد عنکبوتی که همه‌ی آن‌ها به‌جهان مایلز مورالز قدم گذاشته بودند، حس و حال واقعا جذابی را ایجاد کرده بود. حالا به‌نظر می‌رسد که در «بر فراز جهان عنکبوتی» مایلز مورالز قرار است به‌دنیاهایی تازه سفر بکند. میلر در این خصوص توضیح می‌دهد:

«دورنمای ما این است که قصه‌هایی جدید و تماشایی را برای تماشاگران تصویر بکنیم؛ قصه‌ها و اتفاقاتی که قبلا در هیچ مدیومی ندیده‌اند. حالا برای قسمت دوم از انیمیشن، سراغ پنج دنیای جدید می‌رویم. در قسمت اول شخصیت‌هایی را دیدیم که پا به جهان مایلز گذاشته بودن، در دنباله‌ی قصه اما این مایلز است که به‌دنیای سایر کاراکترها سفر می‌کند».

اسپایدر گوئن در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

قسمت قبلی با یک اتفاق هم‌زمان تلخ و شیرین به‌پایان رسید. مایلز مورالز در حالی توانست روی قدرت‌های عنکبوتی‌اش مسلط شود و کینگ‌پین را شکست بدهد که باید با سایر افراد عنکبوتی خداحافظی می‌کرد و تنها می‌شد؛ مخصوصا پیتر بی پارکر و گوئن استیسی که هر یک توانستند پیوندی مهم را با مایلز ایجاد بکنند. در دومین قسمت اما دوباره شخصیت‌هایی مثل گوئن به‌داستان فیلم باز می‌گردند و نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کنند. پاورز پیرامون این موضوع چنین می‌گوید:

«مایلز فکر می‌کرد که دیگر قرار نیست دوستانش را ببیند. در دنباله‌ی انیمیشن اما یک بار دیگر با گوئن روبه‌رو می‌شود. گوئن که حالا بخشی از یک گروه خاص به‌شمار می‌رود؛ گروهی ویژه از افرادی عنکبوتیِ سایر جهان‌ها. این افراد درواقع محافظان تعادل جهان‌های موازی هستند. از اینجا است که سفر مایلز به‌دنیای سایر اشخاص عنکبوتی شروع می‌شود».

یکی از مولفه‌های بسیار جالب انیمیشن «درون جهان عنکبوتی»‌ به‌وجود شاخص‌های مختلف هنری برای هر یک از کاراکتر مرتبط می‌شد. مثلا قاب‌های مربوط‌به‌کاراکتر پنی پارکر کاملا حال‌وهوای مانگا/انیمه‌ای داشت، درحالی که شخصیت مرد عنکبوتی نوآر با قاب‌های سیاه و سفیدِ مینیمال و شخصیت اسپایدر-گوئن با نماهای نئونی/بنفش به‌تصویر کشیده می‌شدند. طبق گفته‌های تیم تولید قسمت دوم، این رویه همچنان ادامه خواهد داشت و پنج دنیایی که در دنباله‌ی قصه‌ی مایلز به‌آن‌ها سر خواهیم زد، هر یک دارای مولفه‌های هنری (آرت استایل) منحصر به‌فرد است. میلر در این‌خصوص توضیح می‌دهد:

«می‌خواستیم نمایش هر جهان از انیمیشن به‌گونه‌ای باشد که انگار هر کدام یک کتاب کامیک (مصور) منحصر به‌فرد است. هر چقدر که این قضیه از نظر طراحی و هنری جذاب بود، از منظر فنی بسیار دیوانه‌وار به‌نظر می‌رسید چرا که انگار ما داشتیم پنج فیلم مختلف را می‌ساختیم».

مایلز مورالز ملقب به مرد عنکبوتی و اسپایدر-گوئن در انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

انیمیشن Across the Spider-Verse با نمایش دنیای گوئن استیسی (زمین ۶۵) آغاز شده و در ادامه، نسخه‌های مختلف از نیویورک را خواهیم دید. طبق گفته‌ی جاستین.کی.تامپسون (Justin K.Thompson) که سومین تهیه‌کننده‌ی انیمیشن به‌حساب می‌آید، محیط اطراف هر شخصیت با توجه‌به احساسی که آن کاراکتر در لحظه‌های مختلف دارد، با افکت‌ها و مولفه‌های گرافیکی خاص تزئین می‌شود و تغییراتی خواهد داشت (مثل نسخه‌ی قبل). علاوه‌بر نیویورکی که مایلز مورالز در آن زندگی می‌کند، مام‌بتن (Mumbattan) که نسخه‌ی هندی از منهتن است و به‌کامیک‌های اسپایدرمن هندی ارتباط دارد، شهر نئووا-یورک (Neuva York) که نسخه‌ی سال ۲۰۹۹ نیویورک است و به‌شخصیت اسپایدرمن ۲۰۹۹ مربوط می‌شود و شهر نیو-لندن (New London) که احتمالا نمایان‌گر جهان اسپایدر-پانک خواهد بود، جهان‌های مختلفی هستند که تا امروز به‌طور قطعی می‌دانیم در طول قصه‌ی انیمیشن، به‌آن‌ها سفر خواهیم کرد. گفته می‌شود که یک جهان دیگر نیز وجود دارد که مخاطبان در زمان تماشای فیلم با آن آشنا خواهند شد.

پوستر D-Box انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

طبق صحبت‌های ایمی پاسکال و کریس میلر، هدف آن‌ها در ساخت یک اثر بزرگ‌تر و جذاب‌تر صرفا این نیست که یک دنباله‌ی فقط «بزرگ‌تر» ساخته باشند. چرا که آن‌ها از خطرهایی که در کمین چنین نگرش‌ها و آثاری وجود دارد، آگاهند. میلر بر این باور است که سری انیمیشن‌های درون جهان عنکبوتی و دنباله‌هایش، تجربه‌هایی هستند که هم‌زمان جلوه‌های هنری دیوانه‌وار را درکنار اکشن‌های هیجان‌انگیز و سفرهای احساسی که مخاطب آن را در قلب خود احساس کند، نمایش می‌دهند. در Across the Spider-Verse این مایلز و گوئن هستند که چنین سفر احساسی را تجربه می‌کنند. فیل لرد در این‌باره چنین می‌گوید:

«میزان اشتراک‌هایی که این دو کاراکتر دارند واقعا برایم دوست‌داشتنی است. هر دو بچه هستند، از شهرهایشان محافظت می‌کنند و والدین هر دو آن‌ها پلیس هستند. آن‌ها دوستانی به‌شمار می‌روند که حس می‌کنند بیشتر از یک «دوست» می‌توانند برای هم باشند. و این دقیقا چیزی است که آن‌ها را می‌ترساند».

از نظر ایمی پاسکال، این انیمیشن یک قصه‌ی عاشقانه بین گوئن و مایلز مورالز است. همان‌طور که احتمالا خودتان هم می‌دانید، دست سرنوشت آنقدرها هم با عشق یک اسپایدرمن و گوئن استیسی مهربان نبوده است. حالا هم که مایلز مورالز به‌دانش جهان‌های موازی و سایر اسپایدرمن‌ها دسترسی دارد، آیا تسلیم سرنوشت شده یا اینکه خودش سرنوشت‌ را می‌سازد؟

البته ظاهرا طی این مدت زمانی‌که مایلز و گوئن مابین اتفاقات قسمت اول و دوم یکدیگر را نمی‌بینند، گوئن با یک اسپایدرمن دیگر که جناب اسپایدر-پانک (هابی براون) باشد، در ارتباط بوده است و اسپایدر-پانک نیز بی‌خیال نبوده و برای شکل دادن ارتباطی نزدیک با گوئن، تلاش‌هایی کرده است. کمپ پاورز در این خصوص توضیح می‌دهد:

«وقتی که مایلز و گوئن یکدیگر را دوباره ملاقات می‌کنند، گوئن آن کفش‌های باله‌ی خود را نپوشیده است و از یک جفت کتانی برند کانورس (Converse) استفاده می‌کند. این جفت کفش را اسپایدر-پانک به‌ گوئن هدیه کرده است. موضوعی که باعث می‌شود مایلز از خودش بپرسد این دوتا چقدر بهم نزدیکن؟».

اسپایدر-پانک اما تنها شخصیت جدید انیمیشن نیست که وارد قصه‌ی مایلز می‌شود. شخصیت زن-عنکبوتی نیز از دیگر کاراکترهای بسیار مهم قصه است که او را در جریان تصاویر تبلیغاتی و تیزرهای مختلف دیده‌ایم. میگل اوهارا (مرد عنکبوتی ۲۰۹۹) بدون شک مهم‌ترین شخصیت جدیدی است که وارد قصه می‌شود. البته که او را در صحنه‌ی پس از پایان قسمت قبل دیده بودیم. میگل و مایلز در طی داستان «بر فراز جهان عنکبوتی» درگیری‌های زیادی خواهند داشت. از نظر میلر، قصه‌ی این انیمیشن درباره‌ی افرادی است که می‌خواهند همه چیز را داشته باشند و این موضوع، چقدر برایشان سخت تمام می‌شود.

حضور مایلز مورالز در جامعه افراد عنکبوتی

اما خب مگر می‌شود ما یک قصه‌ی قهرمانی داشته باشیم و از آدم بدِ ماجرا خبری نباشد. کاراکتر «اسپات» به‌عنوان شخصیت منفی Across the Spider-Verse معرفی شده است. اسپات درواقع یکی از آنتاگونیست‌های (شخصیت منفی) کمتر شناخته شده از دنیای مرد عنکبوتی است؛ شخصیتی که تیم تولید انیمیشن Across the Spider-Verse ظرفیت درام بسیار بالایی را در آن می‌بینند. میلر توضیح می‌دهد:

«پتانسیل بالای اسپات در این انیمیشن، پیرامون توانایی عجیب این دانشمند پیشین در باز کردن پرتال‌های فضا/زمانی ازطریق بخش‌های مختلف بدن‌اش است. چیزی که باعث می‌شود اسپات در هر خط زمانی بتواند آشوب به‌پا کند. شاید این کاراکتر در آغاز داستان خیلی بامزه و کارتونی باشد اما هرچقدر که قصه جلوتر می‌رود، او قدرتمند‌تر و خطرناک‌تر می‌شود».

نبرد مردان عنکبوتی در انیمیشن اسپایدرمن 2

رویارویی مایلز و مرد عنکبوتی 2099 یکی از محورهای اساسی قصه Across the Spider-Verse به حساب می‌آید

انیمیشن Across the Spider-Verse با آغوش باز سراغ جهان‌های عنکبوتی و انواع و اقسام افراد عنکبوتی می‌رود. اگر تیزرهای قبلی این اثر را دیده باشید، احتمالا از حضور شخصیت‌های Spactacular Spider-Man از سریال انیمیشنی محبوب با همین نام، مرد عنکبوتی استودیو اینسامنیاک گیمز از سری بازی‌های Spider-Man پلی استیشن، اسکارلت اسپایدر (بن رایلی) و بیشتر آگاه هستید. البته که تمام افراد عنکبوتی حاضر در آن محفل به‌خصوص که مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ اداره‌اش می‌کند، از شخصیت‌های اصلی قصه نخواهند بود و در تکه‌هایی از داستان، این افراد را ملاقات خواهیم کرد. دیدگاه انیمیشن در خصوص پرداخت به تقریبا تمامی جهان‌های عنکبوتی، سؤال‌ها و شایعاتی پیرامون حضور مایلز مورالز در جهان لایو-اکشن (فیلم‌های سینمایی) را مطرح کرده بود. ایمی پاسکال در این خصوص توضیح می‌دهد:

«برای گرفتن جواب این سؤال باید چند سال دیگر منتظر بمانید تا از آنچه که پیرامون این قضیه (ورود مایلز مورالز به دنیای سینمایی مارول/اسپایدرمن) در ذهنمان می‌گذرد، آگاه شوید».

پاسکال در ادامه پیرامون حضور احتمالی تام هالند در انیمیشن Across the Spider-Verse نیز اعلام کرد که هرگز در این‌باره هیچ نظری نخواهد داد اما فقط می‌تواند بگوید که تام هالند عاشق این انیمیشن‌ها است. میلر اما در خصوص حاضر شدن افراد عنکبوتی از جهان سینمایی مارول و سری اسپایدر-ورس در محصولات سینمایی و انیمیشنی توضیح می‌دهد:

«دنیای Spider-Verse به‌اندازه‌ی کافی شخصیت‌های مختلف دارد. هرچیزی در مولتی-ورس امکان دارد اما صرفا بزرگ شدن ماجراها قرار نیست محوریت ساخت یک دنباله باشد؛ بلکه عمیق‌تر شدن اتفاقات مهم‌ترین هدف است. افرادی که Across the Spider-Verse را تماشا کردند بلافاصله می‌خواستند تا ادامه‌ی قصه‌ آن را ببینند. این انیمیشن برای ما مثل فیلم Empire Strikes Back برای سری جنگ ستارگان است. «بر فراز جهان عنکبوتی» دقیقا در مقطعی ویژه به‌پایان می‌رسد و شما را برای دیدن ادامه‌ی آن، بسیار مشتاق می‌کند».

مایلز مورالز در انیمیشن مرد عنکبوتی 2

در ادامه،‌ نشریه امپایر سراغ سه مصاحبه‌ی کوتاه اما جالب با صداپیشگان مایلز مورایز (شمیک مور)، گوئن استیسی (هِیلی استین‌فیلد) و مرد عنکبوتی 2099/میگل اوهارا (اسکار آيزاک)‌ رفته است که آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم. ابتدا سراغ شمیک مور می‌رویم که عملکردش در نقش مایلز مورالز به‌اندازه‌ای مورد رضایت هواداران و منتقدان قرار گرفت که حتی شایعاتی مبنی بر نقش‌آفرینی او به‌عنوان مایلز مورالز در محصولات لایو-اکشن اسپایدرمن نیز شنیده می‌شد.

امپایر: این واقعیت دارد که سال‌ها قبل از نقش‌آفرینی در Into the Spider-Verse جمله‌ی «من مایلز مورالز هستم» را روی دفترچه‌ات نوشته بودی؟

مور: آره؛ اون زمان کتاب The Master Key System (کتابی درباره‌ی رسیدن به اهداف) را می‌خواندم و بعد چنین جمله‌ای را در دفترچه‌ام نوشتم. «من مایلز مورالز هستم؛ من مرد عنکبوتی‌ام». چند باری می‌شد که شخصیت مایلز مورالز را ازطریق انیمیشن Ultimate Spider-Man شبکه‌ی Disney XD می‌دیدم و مایلز، چهره‌اش طوری بود که انگار آن را از روی صورت من ساخته‌اند [می‌خندد]. پس من آن جمله را در دفترچه‌ام نوشتم و مدت‌ها بعد، اعضای تیم Into the Spider-Verse بعد از دیدن فیلم Dope at Sundance که در آن نقش‌آفرینی کرده بودم، برای نقش مایلز سراغم آمدند و من را در بالاترین اولویتِ قرار دادند.

امپایر: مایلز مورالز در انیمیشن Across the Spider-Verse چه شرایطی دارد؟

مور:‌ مایلز بزرگ‌تر و باتجربه‌تر شده و دلش برای دوستان عنکبوتی‌ خود تنگ شده است. درحالی که مهارت‌اش هم بالاتر رفته است اما دلش یک چالش واقعی می‌خواهد. باید بگویم که داستان در این قسمت به اوج می‌رسد. اگر در قسمت قبلی هدفمان این بود که به آسمان برسیم، با Across the Spider-Verse پایمان را روی آسمان گذاشته و به‌سوی سیاره‌ی مشتری خیز برداشته‌ایم!

امپایر: در خصوص واکنش هواداران بعد از اکران «اسپایدر-ورس» برایمان بگو. کدام یک از این واکنش‌ها بیشتر از همه برایت جذاب بود؟

مور:‌ در یک رستوران بودم. کنار پسربچه‌ای نشستم که همراه‌با پدرش آمده بود. آن‌ها ناگهان درباره‌ی هیجان‌شان برای تماشای انیمیشن Across the Spider-Verse صحبت کردند. احتمالا صدایم را آن‌جا شنیده بودند و فکر کردند که صدای من چقدر شبیه به صدای مایلز است. آیا بالاخره به‌شان گفتم که من مایلز مورالز هستم؟ البته که نه [می‌خندد]. فکر کنم چنین کاری لازم نبود.

امپایر:‌ آیا بین مایلز و خودت شباهت‌هایی وجود دارد؟

مور:‌ قطعا. فکر می‌کنم که انتخاب شدن من به‌عنوان ایفاکننده‌ی نقش مایلز، مثل انتخاب شدن او توسط آن عنکبوتی بود که نیشش زد. از میان آن همه داوطلب برای نقش‌آفرینی مایلز، من را انتخاب کردند همان‌طور که آن عنکبوت می‌توانست هزاران نفر دیگر را نیش بزند اما سراغ مایلز رفت. حس می‌کنم که من و مایلز روی یک طول موج یکسان باشیم.

امپایر:‌ در فیلم Spider-Man No Way Home لحظه‌ای وجود دارد که می‌توان آن را یک ادای احترام به انیمیشن «اسپایدر-ورس» به‌حساب آورد. زمانی‌که جیمی فاکس می‌گوید «مطمئنم که یک مرد عنکبوتی سیاه‌پوست آن بیرون وجود دارد». از تماشای آن سکانس شوکه‌ نشدی؟

مور: صد درصد. در زمان اکران فیلم «راهی به خانه نیست» من آن‌جا بودم و در آن لحظه‌ی به‌خصوص، همه برگشتند و به من نگاه کردند. آن شب توییت‌های بسیار زیادی را در این خصوص دریافت کردم. حس می‌کنم همه می‌دانند که می‌توانم یک مایلز مورالز خوب در جهان سینمایی باشم. وقتی که بعد از اکران فیلم از سینما خارج شدم، جیمی فاکس را ملاقات کردم و از نحوه‌ی نگاه‌هایش حس می‌کردم که حتی او هم چنین چیزی را می‌داند [می‌خندد] حتی فکر می‌‌کنم تام هالند هم این را بداند. اینکه برای نقش مایلز مورالز در محصولات لایو-اکشن مناسب باشم یا نه، به این بستگی دارد که آن‌ها بخواهند کدام مقطع از زندگی مایلز را نمایش بدهند؛ آیا یک مایلز جوان را در نظر دارند یا نسبتا بزرگ سال؟

مرد عنکبوتی 2099 در انیمیشن مرد عنکبوتی 2

امپایر در ادامه سراغ اسکار آیزاک می‌رود. بازیگر بسیار محبوب سالیان اخیر هالیوود که حالا با نقش مرد عنکبوتی 2099 به یکی از شخصیت‌های محوری در Across the Spider-Verse جان بخشیده است. شخصی که مرد عنکبوتی 2099 را «بی‌مزه‌ترین شخص عنکبوتی» می‌داند!

امپایر: آیا از واکنش‌ها به انیمیشن Into the Spider-Verse غافل‌گیر نشدی؟

آیزاک: پیش‌بینی چنین چیزهایی [موفقیت یک فیلم] همیشه سخت است. اما در خصوص Into the Spider-Verse احساس می‌کردم که بهترین و خاص‌ترین اثر انیمیشنی زندگی‌ام را تماشا کرده‌ام. فیلمی که زنده، شاداب و واقعا بامزه بود. خیلی خوشحال بودم که آن تکه‌ی بسیار کوتاه در پایان انیمیشن را اجرا می‌کردم؛ در نتیجه، وقتی با من تماس گرفتند و از نقش بسیار مهم شخصیت میگل (اسپایدرمن 2099) صحبت کردند، واقعا خوشحال شده بودم.

میگل را چگونه توصیف می‌کنی؟

آیزاک: او رهبر کم‌حوصله‌ی جامعه‌ اشخاص عنکبوتی است. میگل اصلا دوست ندارد که رهبری یک گروه بزرگ را بر عهده بگیرد چرا که طبیعتی تنها و جامعه‌گریز بر درونیات او حاکم است. در نتیجه، حجم بسیار زیادی از طنز Across the Spider-Verse به‌دنبال تبدیل شدن میگل به یک معلم مهدکودک شکل می‌گیرد.

امپایر:‌ پس جدی بودن او باعث بامزه شدنش می‌شود.

آیزاک: دقیقا. او تنها فرد «غیر بامزه» از میان اشخاص عنکبوتی است و همین باعث می‌شود تا بامزه باشد [می‌خندد]. خلق چنین کاراکتری با فیل لرد و کمپ پاورز واقعا باحال بود؛ اینکه بتوانیم کاراکتری بسازیم که با جدی گرفتن خودش باعث خلق صحنه‌های بانمک شود.

امپایر:‌ در کلیپ‌های مختلف از Across the Spider-Verse شاهد مبارزه‌ی مایلز و میگل هستیم. آیا این عادلانه است که حدس بزنیم این دو در طی قصه با یکدیگر مخالفت‌های بزرگی داشته باشند؟

آیزاک:‌ اره؛ یکی از مولفه‌های اساسی فیلم، این سؤال را می‌پرسد که تو به کجا تعلق داری؟ چه اتفاقی قرار است بیفتد و چه اتفاقی به‌دست سرنوشت رقم خواهد خورد؟ شخصیتی مثل مرد عنکبوتی 2099 تمام تلاش خود را می‌‌کند تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشد. او می‌خواهد روی تمام خطوط داستانی کنترل داشته باشد؛ قصه‌ی افراد عنکبوتی که هر یک، اتفاقات تلخ خاص خود را داشته و دارند. اما زمانی‌که میگل با یک شخصیت سرزنده که مایلز باشد روبه‌رو می‌شود، تمام باورهایش به‌چالش کشیده می‌شوند.

امپایر: طراحی نسخه‌ی آینده‌نگرانه‌ نیویورک با نام نئوا-یورک (جایی که مرد عنکبوتی 2099 در آن زندگی می‌کند) فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. در زمان کار روی انیمیشن توانستی جزئیات بیشتری از آن را ببینی؟

آیزاک:‌ این یک روند بسیار جالب است که خیلی کلی، عریض و بزرگ شروع شده و ابتدا شما فقط یک فیلم‌نامه را در دست دارید. در ادامه می‌بینید که آن ایده‌ها و مولفه‌ها چگونه شکوفا شده و جلوه‌های تصویری حول محور این شاخص‌ها ایجاد می‌شوند. جلوه‌های انیمیشنی قسمت قبل واقعا انقلابی بودند اما در Across the Spider-Verse، آن‌ها ایده‌های فیلم قبلی را برداشته‌اند و آن‌ها را منفجر می‌‌کنند! طراحی انجام شده در این فیلم واقعا زیبا است.

امپایر: آیا تغییرات لحظه آخری در دیالوگ‌های اسپایدرمن 2099 وجود داشت؟

آیزاک:‌ آره. چون این شخصیت‌ها یک ماسک بر صورت دارند پس این اتفاق زیاد می‌افتد [می‌خندد]. آزادی عمل ما در تولید این انیمیشن واقعا بالا بود؛ مخصوصا که این مدیوم چارچوب‌های سفت و سخت خودش را دارد و از طرفی، آزادی عملی که ما در اختیار داشتیم و آزمون و خطاهای پر تعدادی که در حین ضبط دیالوگ‌ها داشتیم، ساخت Across the Spider-Verse را واقعا مفرح کرده بود.

امپایر: تو در دنیای سینمایی مارول (MCU) نقش موون‌نایت را ایفا می‌کنی. در مبارزه‌ی موون‌‌نایت و مرد عنکبوتی 2099 به‌نظرت چه کسی برنده می‌شود؟

آیزاک: سؤال جالبی است. آن‌ها شباهت‌های زیادی دارند. اما این حقیقت که موون‌نایت مردی با میلیون‌ها چهره است و یک قهرمان غیرقابل پیش‌بینی به‌شمار می‌رود، باعث می‌شود که فکر کنم او در این مبارزه پیروز خواهد شد.

امپایر:‌ سال گذشته به ما گفتی که برخی از ایده‌هایت برای موون‌نایت را روی فرزندانت امتحان کرده‌ای. درباره‌ی مرد عنکبوتی 2099 چطور؟ چیزهای مربوط‌به میگل را روی آن‌ها امتحان نکردی؟

آیزاک:‌ نه واقعا. ولی نخستین تیزر Across the Spider-Verse را به‌آن‌ها نشان دادم و فکر نمی‌کنم تا پیش از این از نشان دادن آثاری که در آن‌ها حضور داشتم به آن‌ها تا این حد حس غرور داشتم. آن‌ها هم از من می‌پرسیدند که چرا داری با مایلز مبارزه می‌کنی؟ اینکه چنین هیجانی را با آن‌ها به‌اشتراک بگذارم واقعا جذاب است. به‌هرحال چنین اثری برایشان قطعا جذاب‌تر از آثار قبلی من مثل Scenes From A Marriage به‌شمار می‌رود [می‌خندد].

گوئن استیسی در انیمیشن مرد عنکبوتی 2

آخرین مصاحبه‌ی کوتاه به هیلی استینفیلد اختصاص دارد. او که سال گذشته با کاراکتر کیت بیشاپ وارد جهان سینمایی مارول شد، حالا و به‌عنوان گوئن استیسی/اسپایدر-گوئن به‌یکی از مولفه‌های کلیدی قصه‌ی Across the Spider-Verse تبدیل شده است.

امپایر:‌ انیمیشن Across the Spider-Verse با نمایش «زمین ۶۵» که جهان گوئن باشد، آغاز می‌شود. این دنیا در ابتدا چگونه برایت توصیف شده بود؟

استینفیلد: همان ابتدا که کمپ پاورز برایم از این گفت که جلوه‌های تصویری اطراف گوئن نسبت‌به تغییرات احساسات گوئن دستخوش تغییر می‌شوند، با خودم فکر می‌کردم که جلوه‌های فوق‌العاده‌ی قسمت اول چطور در این انیمیشن قرار است بهتر هم بشوند؟ در پایان با دیدن خروجی نهایی واقعا شگفت‌زده شدم.

امپایر: وقتی که فیلم شروع می‌شود، گوئن چه شرایطی دارد؟

استینفیلد: گوئن به‌مقطعی از زندگی رسیده که حالا به توانایی‌ خود در رقم زدن سرنوشت و قصه‌های زندگی‌اش پی برده است. اگر با فیلم اول مایلز به این نتیجه رسید که «هر کسی می‌تواند ماسک را به‌صورت بزند»، فیلم دوم درباره‌ی این است که ماسک را چطور به صورتت می‌زنی؟ در نتیجه، گوئن در حال شناخت درونیاتش است. از تماشای پیشرفت گوئنی که حالا کنترل پتانسیل‌های خودش را به‌دست گرفته و از توانایی‌های خود آگاه شده واقعا لذت بردم.

امپایر: از زمانی‌که گوئن در پایان فیلم اول به‌دنیای خود بازگشت و جهان مایلز را رها کرد، او با اسپایدر-پانک همراه شده است. ارتباط این دو شخص عنکبوتی را چگونه توصیف می‌کنی؟

استینفیلد: شیمی فوق‌العاده‌ای مابین این دو شخصیت وجود دارد. ارتباطی که در ورای شوخی‌های موجود در آن، یک ارتباط دو طرفه‌ی محکم وجود دارد. ارتباط این دو شخصیت از شیمی‌های مورد علاقه‌ی من در فیلم است.

امپایر: قرار گرفتن در روند پر از وسواس کریس میلر و فیل لرد در سر هم کردن تمامی جزئیات فیلم آن هم تا آخرین لحظه برایت چگونه بود؟

استینفیلد: فوق‌العاده خوش می‌گذرد. تماشای لرد و میلر خودش مثل تماشای یک سریال می‌ماند. اینکه به‌ایده‌های جدید می‌رسند، آن ایده‌ها را بامزه می‌کنند و سپس احساسات و حس‌وحال واقعی را چاشنی کار می‌کنند، بسیار تماشایی است. مثلا شما وارد اتاق ضبط می‌شوید و اینطوری هستید که «بچه‌ها حواستون است که این فیلم چند هفته دیگه قراره اکران شه؟» اما در پایان وقتی از اتاق خارج می‌شوید، حس می‌کنید که محصول باکیفیت‌تری را ایجاد کرده‌اید. آن‌ها واقعا کمال‌گرا هستند و من این را تحسین می‌کنم.

امپایر: چقدر پیش می‌آید که همراه‌با یک صداپیشه دیگر در اتاق ضبط دیالوگ‌ها را اجرا کنید؟

استینفیلد:‌ برای فیلم قبلی تمام جلسات ضبط را تنهایی جلو می‌بردم. وقتی در جریان تورهای رسانه‌ای اکران Into the Spider-Verse متوجه شدم که شمیک چند بار همراه‌با دیگر صداپیشه‌ها اجرا کرده بود، اینطور بودم که چنین چیزی ناعادلانه است و واقعا حسادتم گل کرده بود [می‌خندد]. برای Across the Spider-Verse اما چند جلسه از ضبط را همراه‌با شمیک جلو بردیم و فوق‌العاده خوش گذشت. همچنین یک سری از جلسات را با ایسا ری (Issa Rae) جلو بردیم و واقعا کیف داد. هیچ چیز بهتر از این نیست که با چند صداپیشه در اتاق ضبط کار را انجام بدهیم.

امپایر: تو در جهان سینمایی مارول، نقش کیت بیشاپ/هاوک‌آی را هم ایفا می‌کنی. به‌نظرت اگر بیشاپ و اسپایدر-گوئن با یکدیگر مبارزه کنند، چه کسی برنده می‌شود؟

استینفیلد: اوه نه! اما اوکی، نظر اولیه‌ام این بود که بیشاپ برنده می‌شود. اما خب هر دوی این شخصیت‌ها واقعا سریع هستند و این یک سؤال واقعا خوب است که من را شوکه کرد. نمی‌دانم کدام یک برنده می‌شود...

امپایر: بعد از اکران اسپایدر-ورس، بامزه‌ترین واکنشی که از هواداران دریافت کردی چه بود؟

استینفیلد: باحال‌ترین لحظه را با خواهرزاده‌ام داشتم. او که عاشق اسپایدرمن است و هرگز بدون پوشیدن لباس مرد عنکبوتی از خانه خارج نمی‌شود، متوجه شد که من شخصیت گوئن را صداپیشگی کرده‌ام. او یک روز به‌خانه من آمد و اکشن‌فیگور (مجسمه مینیاتوری کوچک از شخصیت‌های فرهنگ عامه) اسپایدر-گوئن را در خانه‌ام دید. سپس چند سؤال از من پرسید و من که نمی‌خواستم چیزی را لو بدهم، جواب‌های پراکنده‌ای به او دادم. درنهایت و چند هفته بعد اما او متوجه شده بود!

انیمیشن Across the Spider-Verse برای اکران در تاریخ ۱۲ خرداد برنامه‌ریزی شده است. فکر می‌کنید که این قسمت از سری «اسپایدر-ورس» می‌تواند حتی از اولین انیمیشن هم دیدنی‌تر و چشم‌نوازتر باشد؟ دیدگاهتان را برای زومجی بنویسید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده